Investorerne i finansfænomenet og forfatteren Lars Tvedes hedgefond Atlas Global Macro er i oprør over fondens performance. Samtidig rejser de tvivl, om han selv har hånden på kogepladen. Tvede afviser kritikken.
https://www.berlingske.dk/dine-penge/lars-tvedes-investorer-i-facebook-oproer-hvor-er-millionerne-han-lovede
https://www.berlingske.dk/dine-penge/lars-tvedes-investorer-i-facebook-oproer-hvor-er-millionerne-han-lovede
"Atlas Global Macro har tabt 25 procent siden lanceringen 25. maj 2021.
Karsten Engmann Jensen, der er indehaver af rådgivningsfirmaet Pengeministeriet, har beregnet for Børsen, at Lars Tvedes fond hvert år de næste seks år skal nå et gennemsnitligt afkast på over 22 procent for at nå de lovede 15 procent i årligt snit. For at nå de 30 procent kræver det, at Tvede opnår 42,3 procent i snit de næste seks år".
Karsten Engmann Jensen, der er indehaver af rådgivningsfirmaet Pengeministeriet, har beregnet for Børsen, at Lars Tvedes fond hvert år de næste seks år skal nå et gennemsnitligt afkast på over 22 procent for at nå de lovede 15 procent i årligt snit. For at nå de 30 procent kræver det, at Tvede opnår 42,3 procent i snit de næste seks år".
102277 Atlas Global Macro målsætning er at opnå et attraktivt risikojusteret absolut afkast til investorerne
https://www.portfoliomanager.dk/afdelinger/1152
https://www.facebook.com/AtlasGlobalMacro/videos/the-russian-situation/692664771686320/
https://www.portfoliomanager.dk/afdelinger/1152
https://www.facebook.com/AtlasGlobalMacro/videos/the-russian-situation/692664771686320/
Hvorfor gør han det? Hvorfor nøjes Lars Tvede ikke bare med at investere sine egne penge?
Det ligner surt tjente penge at skulle forsvare sig eller dukke sig i sådan en shitstorm. Det er jo forventeligt, at hans kunder vil blive sure, når de taber mange penge. Og at journalisterne vil lugte blod.
Bortset fra det, så kan jeg forstå, at han (ligesom de fleste af os andre) har tabt lidt på aktierne i starten af 2022, og selvfølgelig har tabt ekstra på Rusland. Men hvordan har han undgået opturen i efteråret 2021?
Det ligner surt tjente penge at skulle forsvare sig eller dukke sig i sådan en shitstorm. Det er jo forventeligt, at hans kunder vil blive sure, når de taber mange penge. Og at journalisterne vil lugte blod.
Bortset fra det, så kan jeg forstå, at han (ligesom de fleste af os andre) har tabt lidt på aktierne i starten af 2022, og selvfølgelig har tabt ekstra på Rusland. Men hvordan har han undgået opturen i efteråret 2021?
Ca. 24 mio. kr. er vel et pænt honorar selv for Lars Tvede og Jakob Due. Den samlede portefølje for ca. 1500 investorer udgør så vidt jeg kan se 1,8 mia. kr. Med mindre hans egen (eventuelle) aktieinvestering er inkl. i de 1,8 mia. kr.
https://www.portfoliomanager.dk/afdelinger/1152
https://www.portfoliomanager.dk/afdelinger/1152

