Goldmans Sachs liste med selskaber som betaler højt udbytte, men som også har høj udbyttevækst:
Udbytte 2022 Udbyttevækst 2021-23
Suncor Energy 4.5% 38%
Levi Strauss & Co 2.0% 30%
Whirlpool 3.8% 21%
Travel + Leisure Co 2.8% 19%
Keurig Dr. Pepper 2.2% 16%
Equitable Holdings 2.6% 15%
BlackRock 2.7% 14%
United Parcel Service 2.8% 22%
Amgen 3.3% 10%
Darden Restaurants 3.7% 10%
Kilde: Finansavisen
Udbytte 2022 Udbyttevækst 2021-23
Suncor Energy 4.5% 38%
Levi Strauss & Co 2.0% 30%
Whirlpool 3.8% 21%
Travel + Leisure Co 2.8% 19%
Keurig Dr. Pepper 2.2% 16%
Equitable Holdings 2.6% 15%
BlackRock 2.7% 14%
United Parcel Service 2.8% 22%
Amgen 3.3% 10%
Darden Restaurants 3.7% 10%
Kilde: Finansavisen
102459 Vedhaeftet nogle lignende tal for nordiske aktier. Klik paa billedet for at goere det stoerre.
x-akse: gennemsnitlig vaekst i udbytte per aktie de seneste 10 aar
y-akse: bagudskuende udbytte-procent (trailing dividend yield)
z-akse: udbetalingsgrad (payout ratio) de seneste 12 maaneder
N.B. Jeg har ikke tjekket, men tallene paa x-aksen kan vaere misvisende, hvis en virksomhed havde et kunstigt lavt udbytte for 10 aar siden i aarene umiddelbart efter finanskrisen.
AT&T giver forresten svimlende 8% i udbytte, men de halverer sandsynligvis udbyttet, naar Warner er fraskilt og fusioneret med Discovery.
x-akse: gennemsnitlig vaekst i udbytte per aktie de seneste 10 aar
y-akse: bagudskuende udbytte-procent (trailing dividend yield)
z-akse: udbetalingsgrad (payout ratio) de seneste 12 maaneder
N.B. Jeg har ikke tjekket, men tallene paa x-aksen kan vaere misvisende, hvis en virksomhed havde et kunstigt lavt udbytte for 10 aar siden i aarene umiddelbart efter finanskrisen.
AT&T giver forresten svimlende 8% i udbytte, men de halverer sandsynligvis udbyttet, naar Warner er fraskilt og fusioneret med Discovery.
102460 Jeg proever at vedhaefte igen. Her link, hvis det ikke virker:
https://www.midgardfinance.com/misc/bubble_xgrowthDividendPerShare10y_ydividendYield_sizemarketCap_colorpayoutRatioTTM_nordic_byCompany.png
https://www.midgardfinance.com/misc/bubble_xgrowthDividendPerShare10y_ydividendYield_sizemarketCap_colorpayoutRatioTTM_nordic_byCompany.png
Hvis man ser på de norske udbytte aktier så er MPCC(container), Golden Ocean og Bulk 2020(Bulk) også i den høje ende, bulk2020 havde 30 % sidste år, og det samme kan forventes indtil udgangen af 24, det er da meget godt, men det kræver en norske krone konto da der kommer udbytte hver måned.
MPCC har indtil nu givet ca 4 kr og kursen har svinget mellem 25 og 32, og golden ocean er steget over 40 % og givet ca 9 kr i udbytte, kursen er nu ca 110
MPCC har indtil nu givet ca 4 kr og kursen har svinget mellem 25 og 32, og golden ocean er steget over 40 % og givet ca 9 kr i udbytte, kursen er nu ca 110
102632 Jeg har både MPCC, Golden Ocean og andre gode norske udbyttegivende aktier.
I tilfældet med de kr. 3,94 investorerne har fået i MPPC skal det bemærkes, at udbetalingen er er sket pga skibssalg m.m. Det betyder at udbetalingen tages fra balancen - og derfor er skattefri i Norge. Forude forventer jeg dog at få et slagsmål med de danske skattemyndigheder omkring spørgsmålet.
I tilfældet med de kr. 3,94 investorerne har fået i MPPC skal det bemærkes, at udbetalingen er er sket pga skibssalg m.m. Det betyder at udbetalingen tages fra balancen - og derfor er skattefri i Norge. Forude forventer jeg dog at få et slagsmål med de danske skattemyndigheder omkring spørgsmålet.

