Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet.
Carlsberg annoncerede i går, at de vil trække sig ud af Rusland. Investorerne reagerede med lettelse og sendte aktien op, men spørgsmålet er om ikke Carlsberg aktien kan risikere at blive lagt på køl de kommende 6 måneder?
Carlsberg besluttede i går, at de vil trække sig ud af Rusland og sælge sine operationer, herunder 8 fabrikker
Der er økonomisk rigtig meget på spil for Carlsberg
Samlede bogførte værdier i Rusland er på ca. 20 mia.
Østeuropa dækker bl.a. over Rusland, Ukraine og Hviderusland.
Det må formodes, at Carlsberg også stopper sine aktiviteter i Hviderusland, da landet er nært forbundet med Rusland
Derimod må det formodes, at Ukraine fortsætter
Det bliver svært at få en fornuftig pris for Ruslands aktiviteterne.
Der er kun meget få købere, som også læser nyheder. Køberne vil formentlig være centreret om 1)Russiske købere 2)Potentielle finansielle "købmænd" (oligark) som kan øjne en chance for at købe meget billigt 3)eventuelle kinesiske interesser
Salgsprocessen kan tænkes at trække ud. Ved at signalere, at aktiviteterne er sat til salg, har Carlsberg fjernet noget af det varemærkespres, som har været stigende de seneste uger og siden den 24/2, hvor Rusland gik over stregen og ind i Ukraine
Jo lavere prisen er, jo større skal nedskrivningen være og jo hurtigere kan et salg ske. Det har Carlsberg ingen interesse i
Den "gode" nyhed for Carlsberg og investorerne er, at nedskrivningen formentlig ikke vil have nogen effekt på kapitalen i den forstand, at Carlsberg ikke har brug for at få tilført ny kapital. Det giver også lidt arbejdsro
Naturlig hvis investorerne lægger Carlsberg på køl
Der er mange uafklarede spørgsmål med hensyn til Carlsberg og Rusland. Hvor hurtigt kan de få solgt, hvad bliver prisen og hvor forbundne er Ruslandsaktiviteterne med andre dele af Østeuropa.? Lidt længere ude i horisonten kan der komme andre udfordringer. Carlsberg har større aktiviteter i Kina, og det er potentielt et langsigtet problematisk sted at have større forretninger og investeringer. Tilsammen betyder det, at investorerne vil indtage en "vent- og se holdning". Aktien er ikke højt prissat, men usikkerheden er temmelig stor. Er en investering kortsigtet umagen og risikoen værd, vil investorerne spørge sig selv om? Og prisen: Tjah - Det er svært at spå - især om fremtiden og det bliver et spil som når du og jeg skal købe eller sælge på DBA. En Nedskrivning på 10 mia. lyder som et meget stort tal. Det kan absolut ikke udelukkes, og er ikke nødvendigvis udtryk for et worst case .
Carlsberg annoncerede i går, at de vil trække sig ud af Rusland. Investorerne reagerede med lettelse og sendte aktien op, men spørgsmålet er om ikke Carlsberg aktien kan risikere at blive lagt på køl de kommende 6 måneder?
Carlsberg besluttede i går, at de vil trække sig ud af Rusland og sælge sine operationer, herunder 8 fabrikker
Der er økonomisk rigtig meget på spil for Carlsberg
Samlede bogførte værdier i Rusland er på ca. 20 mia.
Østeuropa dækker bl.a. over Rusland, Ukraine og Hviderusland.
Det må formodes, at Carlsberg også stopper sine aktiviteter i Hviderusland, da landet er nært forbundet med Rusland
Derimod må det formodes, at Ukraine fortsætter
Det bliver svært at få en fornuftig pris for Ruslands aktiviteterne.
Der er kun meget få købere, som også læser nyheder. Køberne vil formentlig være centreret om 1)Russiske købere 2)Potentielle finansielle "købmænd" (oligark) som kan øjne en chance for at købe meget billigt 3)eventuelle kinesiske interesser
Salgsprocessen kan tænkes at trække ud. Ved at signalere, at aktiviteterne er sat til salg, har Carlsberg fjernet noget af det varemærkespres, som har været stigende de seneste uger og siden den 24/2, hvor Rusland gik over stregen og ind i Ukraine
Jo lavere prisen er, jo større skal nedskrivningen være og jo hurtigere kan et salg ske. Det har Carlsberg ingen interesse i
Den "gode" nyhed for Carlsberg og investorerne er, at nedskrivningen formentlig ikke vil have nogen effekt på kapitalen i den forstand, at Carlsberg ikke har brug for at få tilført ny kapital. Det giver også lidt arbejdsro
Naturlig hvis investorerne lægger Carlsberg på køl
Der er mange uafklarede spørgsmål med hensyn til Carlsberg og Rusland. Hvor hurtigt kan de få solgt, hvad bliver prisen og hvor forbundne er Ruslandsaktiviteterne med andre dele af Østeuropa.? Lidt længere ude i horisonten kan der komme andre udfordringer. Carlsberg har større aktiviteter i Kina, og det er potentielt et langsigtet problematisk sted at have større forretninger og investeringer. Tilsammen betyder det, at investorerne vil indtage en "vent- og se holdning". Aktien er ikke højt prissat, men usikkerheden er temmelig stor. Er en investering kortsigtet umagen og risikoen værd, vil investorerne spørge sig selv om? Og prisen: Tjah - Det er svært at spå - især om fremtiden og det bliver et spil som når du og jeg skal købe eller sælge på DBA. En Nedskrivning på 10 mia. lyder som et meget stort tal. Det kan absolut ikke udelukkes, og er ikke nødvendigvis udtryk for et worst case .


