Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet.
I morgen åbner den "rigtige" handel med russiske aktiver, formentlig - Mange forventer en styrtdykkende Rubel, men det er ikke givet, at det vil udvikle sig sådan
De russiske markeder har ikke været åbne siden den 28/2 for fri handel.
Markedet åbnede godt nok i sidste uge med handel i 33/50 aktier, men for udlændinge var det ikke muligt at sælge.
Derfor har der kun været sporadisk handel mellem i hovedsagen russiske indlændinge - private/staten
Når russere handler med russere, har det ikke nogen valutakurseffekt
Som det fremgår af nedenstående graf, blev den russiske valuta massivt svækket umiddelbart efter Ruslands invasion. Udviklingen illustrerer udviklingen i USD vs RUB
Siden har RUB igen stabiliseret sig på "før" niveau (jo lavere tal jo stærkere RUB), med alle de forbehold der gælder, når markedet ikke har været åbent og frit tilgængelig for både køb og salg for ud- såvel som indlændinge
Hvad sker i morgen?
Mange vestlige investorer sidder klar til at sælge deres aktier. De vil ud af Rusland på samme måde som bl.a. Carlsberg har meddelt, at de vil trække sig ud. Det giver naturligt én samlet meget stor sælgerblok, som vil presse aktier og Rublen ned. På den anden side er der også forhold, som trækker i den anden side længeresigtet. Vesten ønsker ikke at handle med Rusland, men på kort sigt har de ikke muligheder for at undgå det. Høje olie- og især gaspriser har betydet, at Europa sender mange hundrede mio. EUR til Rusland hver dag for at købe den naturgas, som Europa har gjort sig helt afhængig af. Russerne vil fremadrettet ikke købe vestlige varer, men vil formentlig lade en meget betydelig del af deres handel gå mod Kina - hvor de måske kan "bytte" energi med forbrugsgoder som biler og andre varer. Det vil naturligt betyde, at Rusland vil få et gigantisk handelsoverskud med Europa, og det vil, i det mindste afbøde den effekt, som vestlige salgsinteresser har kortsigtet på den russiske valuta. I morgen den 1. april er vi måske lidt klogere. Hvis altså handlen starter på "frie" markedsvilkår.
Figur 1: Udviklingen i USD/RUB, år til dato
Kilde: Yahoo Finance
I morgen åbner den "rigtige" handel med russiske aktiver, formentlig - Mange forventer en styrtdykkende Rubel, men det er ikke givet, at det vil udvikle sig sådan
De russiske markeder har ikke været åbne siden den 28/2 for fri handel.
Markedet åbnede godt nok i sidste uge med handel i 33/50 aktier, men for udlændinge var det ikke muligt at sælge.
Derfor har der kun været sporadisk handel mellem i hovedsagen russiske indlændinge - private/staten
Når russere handler med russere, har det ikke nogen valutakurseffekt
Som det fremgår af nedenstående graf, blev den russiske valuta massivt svækket umiddelbart efter Ruslands invasion. Udviklingen illustrerer udviklingen i USD vs RUB
Siden har RUB igen stabiliseret sig på "før" niveau (jo lavere tal jo stærkere RUB), med alle de forbehold der gælder, når markedet ikke har været åbent og frit tilgængelig for både køb og salg for ud- såvel som indlændinge
Hvad sker i morgen?
Mange vestlige investorer sidder klar til at sælge deres aktier. De vil ud af Rusland på samme måde som bl.a. Carlsberg har meddelt, at de vil trække sig ud. Det giver naturligt én samlet meget stor sælgerblok, som vil presse aktier og Rublen ned. På den anden side er der også forhold, som trækker i den anden side længeresigtet. Vesten ønsker ikke at handle med Rusland, men på kort sigt har de ikke muligheder for at undgå det. Høje olie- og især gaspriser har betydet, at Europa sender mange hundrede mio. EUR til Rusland hver dag for at købe den naturgas, som Europa har gjort sig helt afhængig af. Russerne vil fremadrettet ikke købe vestlige varer, men vil formentlig lade en meget betydelig del af deres handel gå mod Kina - hvor de måske kan "bytte" energi med forbrugsgoder som biler og andre varer. Det vil naturligt betyde, at Rusland vil få et gigantisk handelsoverskud med Europa, og det vil, i det mindste afbøde den effekt, som vestlige salgsinteresser har kortsigtet på den russiske valuta. I morgen den 1. april er vi måske lidt klogere. Hvis altså handlen starter på "frie" markedsvilkår.
Figur 1: Udviklingen i USD/RUB, år til dato
Kilde: Yahoo Finance


