Mens de amerikanske aktier spurter afsted, er de tyske aktier fortsat lavt prissat. Det skyldes ikke mindst Rusland og energipriserne
De amerikanske aktier er ved at have overvundet den nedtur, som blev skabt af først stigende renter og senere den russiske krig i Ukraine
Investorerne frygter på den ene side, at Federal Reserve med sine mange rentestigninger vil køre den amerikanske økonomi direkte fra overophedning til recession
I februar og ind i starten af marts satte det sit præg på de amerikanske aktier, som en meget kort overgang var i "bear market" for så vidt angår Nasdaq Composite.
Aktierne ligger stadig lavere end ved årets start, men ikke alle aktier er under pres
Udviklingen i det amerikanske rentespænd mellem 10 årige vs 2årige statsobligationer har på den ene side fået investorerne til at frygte en recession. Det har dog ikke fået investorerne til at sælge stort ud af aktier, men i stedet flytte penge fra konjunkturfølsomme aktier til IT aktier
Tesen er, at jo mere FED strammer nu, jo mere kommer de til at sænke renten igen, når stigende fødevarer- og brændstofpriser sammen med højere renter overbebyrder den amerikanske forbruger. Det er skidt for konjunkturfølsomme aktier, men godt for nutidsværdien i vækstaktier.
Nøgletalsforskellen mellem USA og Tyskland er "tårnhøj" og nærmer sig 40 % på 12 måneders forward PE. Jævnfør figur 1.
ECB mener officielt, at krigen i Rusland + afledte effekter, vil skære 0,5 % af den forventede vækst. Worst case siger 1,4 %. I hvert fald ifølge den seneste revision, som efter min mening ikke længere er aktuel
I Tyskland tales der om en 2 % væksteffekt nu.
Det er endda under den forudsætning, at der inden længe kommer en god fredsløsning i Ukraine og energipriserne igen falder
Hvis Rusland lukker for gassen, eller tyskerne selv vælger at sige "nein danke" til at købe gassen, vil det uundgåeligt føre til en tysk recession, og måske endda en markant en af slagsen. Det vil ramme hele Europa
Hvis Rusland lukker for gassen vil priserne stige yderligere
Hvis tyskerne selv lukker, vil det ikke kun være opvarmning i boliger, som er en udfordring, men det vil også have en betydelig effekt på den tyske industri
Uanset hvem som kunne tænkes at dreje på hanen, vil det have større konsekvenser. Russerne har brug for indtægterne og tyskerne har brug for gassen. Derfor er det meget lidt sandsynligt, trods alt, at der sker noget
Tysk recession er givet ved gasluk
Uanset, at det er meget usandsynligt, at der på kort sigt sker en ændring i gassituationen, hviler der en nedtursskygge over de tyske aktier. Balancen og grænsen er hårfin. ECB kan ikke tillade sig at komme Tyskland vækstmæssigt til hjælp i tilfælde af gasnedlukning. Konsekvensen vil nemlig være stigende energipriser og kortsigtet inflation. I en sådan situation, ville det være mere naturligt, hvis ECB hævede renten, selv om det nok ikke kom til at ske. Investorerne ved det er en delikat situation, og at de ikke skal regne med at ECB kan levere den pengepolitiske stimulans, som investorerne vil få brug for, hvis det bliver nødvendigt. Dette dilemma er en af årsagerne til at de tyske aktier er rekordlavt prissat i forhold til de amerikanske. Der er en god grund til det meste. Også på aktiemarkederne. Selv om en 10%+ nedtur ikke ligger lige for, er det et scenarie, som investorerne ikke tør ignorere.
Figur 1: Udviklingen i 12 måneders forward PE for Tyskland, USA, Japan, England
Kilde: Yardeni.com
Tryk på billedet for at gøre det større.
De amerikanske aktier er ved at have overvundet den nedtur, som blev skabt af først stigende renter og senere den russiske krig i Ukraine
Investorerne frygter på den ene side, at Federal Reserve med sine mange rentestigninger vil køre den amerikanske økonomi direkte fra overophedning til recession
I februar og ind i starten af marts satte det sit præg på de amerikanske aktier, som en meget kort overgang var i "bear market" for så vidt angår Nasdaq Composite.
Aktierne ligger stadig lavere end ved årets start, men ikke alle aktier er under pres
Udviklingen i det amerikanske rentespænd mellem 10 årige vs 2årige statsobligationer har på den ene side fået investorerne til at frygte en recession. Det har dog ikke fået investorerne til at sælge stort ud af aktier, men i stedet flytte penge fra konjunkturfølsomme aktier til IT aktier
Tesen er, at jo mere FED strammer nu, jo mere kommer de til at sænke renten igen, når stigende fødevarer- og brændstofpriser sammen med højere renter overbebyrder den amerikanske forbruger. Det er skidt for konjunkturfølsomme aktier, men godt for nutidsværdien i vækstaktier.
Nøgletalsforskellen mellem USA og Tyskland er "tårnhøj" og nærmer sig 40 % på 12 måneders forward PE. Jævnfør figur 1.
ECB mener officielt, at krigen i Rusland + afledte effekter, vil skære 0,5 % af den forventede vækst. Worst case siger 1,4 %. I hvert fald ifølge den seneste revision, som efter min mening ikke længere er aktuel
I Tyskland tales der om en 2 % væksteffekt nu.
Det er endda under den forudsætning, at der inden længe kommer en god fredsløsning i Ukraine og energipriserne igen falder
Hvis Rusland lukker for gassen, eller tyskerne selv vælger at sige "nein danke" til at købe gassen, vil det uundgåeligt føre til en tysk recession, og måske endda en markant en af slagsen. Det vil ramme hele Europa
Hvis Rusland lukker for gassen vil priserne stige yderligere
Hvis tyskerne selv lukker, vil det ikke kun være opvarmning i boliger, som er en udfordring, men det vil også have en betydelig effekt på den tyske industri
Uanset hvem som kunne tænkes at dreje på hanen, vil det have større konsekvenser. Russerne har brug for indtægterne og tyskerne har brug for gassen. Derfor er det meget lidt sandsynligt, trods alt, at der sker noget
Tysk recession er givet ved gasluk
Uanset, at det er meget usandsynligt, at der på kort sigt sker en ændring i gassituationen, hviler der en nedtursskygge over de tyske aktier. Balancen og grænsen er hårfin. ECB kan ikke tillade sig at komme Tyskland vækstmæssigt til hjælp i tilfælde af gasnedlukning. Konsekvensen vil nemlig være stigende energipriser og kortsigtet inflation. I en sådan situation, ville det være mere naturligt, hvis ECB hævede renten, selv om det nok ikke kom til at ske. Investorerne ved det er en delikat situation, og at de ikke skal regne med at ECB kan levere den pengepolitiske stimulans, som investorerne vil få brug for, hvis det bliver nødvendigt. Dette dilemma er en af årsagerne til at de tyske aktier er rekordlavt prissat i forhold til de amerikanske. Der er en god grund til det meste. Også på aktiemarkederne. Selv om en 10%+ nedtur ikke ligger lige for, er det et scenarie, som investorerne ikke tør ignorere.
Figur 1: Udviklingen i 12 måneders forward PE for Tyskland, USA, Japan, England
Kilde: Yardeni.com
Tryk på billedet for at gøre det større.



