Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
GN Store Nords aktiekurs er styrtdykket det seneste år. Investorerne frygter at strategien ikke er rigtig og/eller ikke bliver eksekveret rigtigt
Over det seneste år er aktiekursen for GN Store Nord faldet med 42 %
Til sammenligning er Demants aktiekurs steget med 8 %
Direkte set i forholdet mellem de 2 aktier har GN Store Nord underpræsteret meget klart.
Den dårlige udvikling kan skyldes 2 forhold: Dels at Demant på høreapparater performer væsentlig bedre end GN. Det er et faktum.
For det andet er investorerne formentlig nervøse for om købet af Steelseries var en god ide, og om GN er stærke nok indenfor headsets/videokonference
Indenfor sidstnævnte er det interessant, at HP i sidste uge annoncerede opkøbet af Plantronics, som er meget stærke indenfor netop headsets/videokonference
I marts holdt GN Store Nord en investorpræsentation "meet the management". I forbindelse hermed faldt aktiekursen ret markant.
Investorerne er nervøse for at det tager (lang) tid at rette indtjeningen op, og frygter, at 1. kvartal bliver endnu et svagere kvartal
Er GN Store Nord blevet et skuffeselskab?
Kursudviklingen siger det ganske klart: Investorerne har mistet tilliden til GN Store Nord på kort sigt. Prisfastsættelsen, målt på indtjeningsforventningerne et par år ude i fremtiden er lav, men spørgsmålet er om GN kan levere på den? Det handler om tillid og indtjening. Kortsigtet har investorerne mistet den og frygter, at GN er blevet et selskab med lidt for svingende resultater, for mange skuffelser og en strategi, som der ikke i tilstrækkelig omfang bliver eksekveret godt og konsekvent på
Figur 1: Kursudvikling for GN Store Nord og Demant, 1 år
Kilde: Nordnet
GN Store Nords aktiekurs er styrtdykket det seneste år. Investorerne frygter at strategien ikke er rigtig og/eller ikke bliver eksekveret rigtigt
Over det seneste år er aktiekursen for GN Store Nord faldet med 42 %
Til sammenligning er Demants aktiekurs steget med 8 %
Direkte set i forholdet mellem de 2 aktier har GN Store Nord underpræsteret meget klart.
Den dårlige udvikling kan skyldes 2 forhold: Dels at Demant på høreapparater performer væsentlig bedre end GN. Det er et faktum.
For det andet er investorerne formentlig nervøse for om købet af Steelseries var en god ide, og om GN er stærke nok indenfor headsets/videokonference
Indenfor sidstnævnte er det interessant, at HP i sidste uge annoncerede opkøbet af Plantronics, som er meget stærke indenfor netop headsets/videokonference
I marts holdt GN Store Nord en investorpræsentation "meet the management". I forbindelse hermed faldt aktiekursen ret markant.
Investorerne er nervøse for at det tager (lang) tid at rette indtjeningen op, og frygter, at 1. kvartal bliver endnu et svagere kvartal
Er GN Store Nord blevet et skuffeselskab?
Kursudviklingen siger det ganske klart: Investorerne har mistet tilliden til GN Store Nord på kort sigt. Prisfastsættelsen, målt på indtjeningsforventningerne et par år ude i fremtiden er lav, men spørgsmålet er om GN kan levere på den? Det handler om tillid og indtjening. Kortsigtet har investorerne mistet den og frygter, at GN er blevet et selskab med lidt for svingende resultater, for mange skuffelser og en strategi, som der ikke i tilstrækkelig omfang bliver eksekveret godt og konsekvent på
Figur 1: Kursudvikling for GN Store Nord og Demant, 1 år
Kilde: Nordnet



