Forsvarsaktier - Er et stærkt forsvar et godt angreb?
102877 Helge Larsen/PI-redaktør 14/4 2022 08:00
Er forsvarsaktier blevet stuerene efter Ruslands invasion af Ukraine? Det diskuterer Hansen og Larsen i ugens afsnit af Investeringspodcasten, hvor de går i dybden med udviklingen fra tabu til højaktualitet. Lyt med her.
Intro: 00:00 - 00:32
Er forsvarsaktier blevet stuerene? 00:32 - 24:04
Afslutning: 24:04 - 25:19
Intro: 00:00 - 00:32
Er forsvarsaktier blevet stuerene? 00:32 - 24:04
Afslutning: 24:04 - 25:19
102884 List of defense contractors
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_defense_contractors
List of modern armament manufacturers
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_modern_armament_manufacturers
List of unmanned aerial vehicles
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unmanned_aerial_vehicles
Unmanned aerial vehicle manufacturers
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Unmanned_aerial_vehicle_manufacturers
Computer security companies
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Computer_security_companies
????
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_defense_contractors
List of modern armament manufacturers
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_modern_armament_manufacturers
List of unmanned aerial vehicles
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_unmanned_aerial_vehicles
Unmanned aerial vehicle manufacturers
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Unmanned_aerial_vehicle_manufacturers
Computer security companies
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Computer_security_companies
????


102886 My Top Defense Stock to Buy Right Now
https://www.proinvestor.com/investornyt/808775/my-top-defense-stock-to-buy-right-now
https://www.proinvestor.com/investornyt/808775/my-top-defense-stock-to-buy-right-now
Hvad med bundlinjen?
Det er klart, at efterspørgslen efter forsvarsindustriens produkter vil stige. Så toplinjen vil blive øget. Og hvis udbuddet ikke umiddelbart kan følge med, så bør overskuddet stige endnu mere. - I en markedsøkonomi, vel at mærke.
Men når det gælder forsvar, er der et meget begrænset antal kunder. Det er faktisk kun stater, som køber tunge våben. Og det er de samme stater, som fastlægger de økonomiske spilleregler i form af skatter m.v. Nu er mit spørgsmål: Vil politikerne passivt iagttage, at forsvarsindustrien tjener ekstraprofitter, samtidig med staterne skal kradse disse midler ind i form af ekstraskatter? Eller vil politikerne blande sig og fastlægge et begrænset acceptabelt niveau for overskud?
Her stiller jeg ikke et moralsk spørgsmål om, hvordan vi synes, reglerne bør være. Jeg stiller et praktisk investeringsspørgsmål om, hvordan vi kan forvente, reglerne bliver. - F.eks. mener jeg at have set, at der betydelige reguleringer af overskuddet i rustningsindustrien under 2. verdenskrig.
Det er klart, at efterspørgslen efter forsvarsindustriens produkter vil stige. Så toplinjen vil blive øget. Og hvis udbuddet ikke umiddelbart kan følge med, så bør overskuddet stige endnu mere. - I en markedsøkonomi, vel at mærke.
Men når det gælder forsvar, er der et meget begrænset antal kunder. Det er faktisk kun stater, som køber tunge våben. Og det er de samme stater, som fastlægger de økonomiske spilleregler i form af skatter m.v. Nu er mit spørgsmål: Vil politikerne passivt iagttage, at forsvarsindustrien tjener ekstraprofitter, samtidig med staterne skal kradse disse midler ind i form af ekstraskatter? Eller vil politikerne blande sig og fastlægge et begrænset acceptabelt niveau for overskud?
Her stiller jeg ikke et moralsk spørgsmål om, hvordan vi synes, reglerne bør være. Jeg stiller et praktisk investeringsspørgsmål om, hvordan vi kan forvente, reglerne bliver. - F.eks. mener jeg at have set, at der betydelige reguleringer af overskuddet i rustningsindustrien under 2. verdenskrig.
102901 Occam Det var blot taenkt som en oversigt og inspirations-liste, men vedhaeftet figur med bundlinjen for udvalgte virksomheder foer skat, renter og nedskrivninger. Jeg er i oevrigt generelt ikke selv stor fan af B2G-virksomheder.
$HEI er den eneste paa listen jeg ejer, og de er alt andet end en rendyrket forsvarsindustri-virksomhed. I oevrigt kan jeg ikke anbefale at koebe $HEI til den nuvaerende kurs.
$HEI er den eneste paa listen jeg ejer, og de er alt andet end en rendyrket forsvarsindustri-virksomhed. I oevrigt kan jeg ikke anbefale at koebe $HEI til den nuvaerende kurs.











102902 Vedhaeftet en anden oversigt. Den er i oevrigt misvisende for bl.a. GE, der har foretaget diverse frasalg de seneste aar.
2021-11-09
GE Plans to Form Three Public Companies Focused on Growth Sectors of Aviation, Healthcare, and Energy
https://www.ge.com/news/press-releases/ge-plans-to-form-three-public-companies-focused-on-growth-sectors-of-aviation
2020-03-31
GE Completes BioPharma Sale to Danaher, Receives $20 Billion Net Cash Proceeds
https://www.ge.com/news/reports/ge-completes-biopharma-sale-to-danaher-receives-20-billion-net-cash-proceeds
2021-11-09
GE Plans to Form Three Public Companies Focused on Growth Sectors of Aviation, Healthcare, and Energy
https://www.ge.com/news/press-releases/ge-plans-to-form-three-public-companies-focused-on-growth-sectors-of-aviation
2020-03-31
GE Completes BioPharma Sale to Danaher, Receives $20 Billion Net Cash Proceeds
https://www.ge.com/news/reports/ge-completes-biopharma-sale-to-danaher-receives-20-billion-net-cash-proceeds


Ja, B2G er noget særligt.
Vi er vant til at analysere B2<et eller andet marked>. Og så kigger vi på kurver for selskabernes performance og leder efter mønstre for stabilitet eller vækst - allerhelst stabil vækst. Det giver mening, fordi et marked per definition har mange uafhængige aktører.
G er en anderledes aktør - specielt i en krisetid. Så sidder G ikke bare på den anden side af bordet som indkøber. Men også på den tredje side som regulator.
(Vi så faktisk et eksempel for halvandet år siden, hvor EU stod for fælles indkøb af corona-vacciner, så EU-landene i det meste ikke bød hinanden op.)
Vi er vant til at analysere B2<et eller andet marked>. Og så kigger vi på kurver for selskabernes performance og leder efter mønstre for stabilitet eller vækst - allerhelst stabil vækst. Det giver mening, fordi et marked per definition har mange uafhængige aktører.
G er en anderledes aktør - specielt i en krisetid. Så sidder G ikke bare på den anden side af bordet som indkøber. Men også på den tredje side som regulator.
(Vi så faktisk et eksempel for halvandet år siden, hvor EU stod for fælles indkøb af corona-vacciner, så EU-landene i det meste ikke bød hinanden op.)

