Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER

USA hæver renten: Derfor stiger aktierne efter forhøjelsen


103284 Helge Larsen/PI-redaktør 5/5 2022 07:03
4
Oversigt

Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet

FED hævede som forventet renten med 0,50 %. Aktierne gik fra minus til stort plus; USD faldt og rentekurven fladede. Det var en markedsreaktion som taget ud af en lærebog



Den amerikanske centralbank hævede helt som forventet renten med 0,50 %
Det var ikke kun en historisk renteforhøjelse i den forstand, at et "dobbelt løft" er usædvanligt
Det var formentlig også den mest ventede renteforhøjelse nogensinde.
FED medlemmerne har de seneste uger klart signaleret, at renten vil blive hævet hurtigere og med større løft. Det er det som FED nu leverer på
FED formand, Jerome Powell udtalte efterfølgende, at flere dobbelte løft er på planen de kommende måneder, men sagde også, at 0,75 % formentlig ikke kommer på tale
Investorerne forventer yderligere minimum 2 dobbelte løft i 2022. Alt var derfor som forventet



Markedsreaktionen var nærmest som skrevet ud af en lærebog:



Aktierne gik fra minus til stort plus. En helt naturlig reaktion ikke mindst fordi alt var som forventet, og fordi aktierne er faldet meget i april måned og optimismen var vendt til pessimisme
USD faldt ca. 1 %. USD er steget massivt det seneste år og mange renteforhøjelser er bagt ind i tallene
Rentekurven fladede, og den lange rente faldt moderat. Det trak USD ned, men er også en reaktion på, at investorerne ikke tror FED hæver væsentlig ud over det som allerede er i kurven. Igen en bevægelse som forventet



Er Jerome Powell og FED en duehøg?



Fed leverede det som investorerne havde forventet, og reaktionen blev som forventet. FED var både høgen som hævede, men samtidig tilpas due (ingen triple forhøjelser) til, at der er "noget til alle". FED er dermed måske i virkeligheden hverden due eller høg men en duehøg?



Kortsigtet stigning men hvad derefter?



Den underliggende efterspørgsel i økonomien fra forbrugerne er stadig stærk, men er under svækkelse. Det bliver tydeligere de kommende måneder. Forsyningskæderne er stadig mærkelige, og i Kina venter skibene på at blive lastet. Det giver forsinkelser og fortsat høje priser. Energipriserne forbliver høje og forbrugerne er købekraftsmæssigt under pres. Det relative forhold mellem økonomisk afmatning/risiko for recession og stigende renter, vil af investorerne blive vægtet. JPMorgan topchef Jamie Dimon udtalte i går, at han ser tre scenearier hver med 33 %: Ingen recession, mild recession, hård recession. Det er noget af det som investorerne afvejer. 2022 bliver næppe hverken et fremragende eller gennemsnitligt aktieår, og de kommende måneder kan blive udfordrende. Efter sommer ved vi lidt mere om hvor langt FED "er kommet" og indflydelse på økonomi og forventningerne. For nu er luften dog ligesom lidt renset.




TRÅDOVERSIGT