Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet.
SAS har aflagt endnu et kvartalsregnskab. For investorerne er det ikke tallene i sig selv, eller forventningerne, som skal tage opmærksomheden, men derimod kapitaliseringsplanerne
SAS er stadig i en omstruktureringsfase
De skal være mere effektive og spare penge på samme tidspunkt
På kort sigt holdes likviditeten formentlig "flyvende" af mange bookinger til sommersæsonen
Men inden længe skal de bruge ny kapital
SAS vil, som det fremgår af børsmeddelelsen konvertere 20 mia. SEK i hybridkapital til aktier
Samtidig vil de skaffe ny egenkapital for 9,5 mia. SEK. En del af denne kapital vil være udstedelse af nye aktier
Investorerne kan bade i SAS aktier!
Der er slidt meget på investorernes tillid de seneste år. Luftfart er en svær investeringsstørrelse, og der er ikke noget som tyder på at det bliver meget lettere fremadrettet. SAS vil ombytte gæld til aktier og sælge nye aktier. For investorerne betyder det, at udvandingen og de svære tider fortsætter. Spørgsmålet er fortsat "You can fly SAS, but should you buy SAS? Historien siger nej
Uddrag af børsmeddelelse fra SAS:
SAS har aflagt endnu et kvartalsregnskab. For investorerne er det ikke tallene i sig selv, eller forventningerne, som skal tage opmærksomheden, men derimod kapitaliseringsplanerne
SAS er stadig i en omstruktureringsfase
De skal være mere effektive og spare penge på samme tidspunkt
På kort sigt holdes likviditeten formentlig "flyvende" af mange bookinger til sommersæsonen
Men inden længe skal de bruge ny kapital
SAS vil, som det fremgår af børsmeddelelsen konvertere 20 mia. SEK i hybridkapital til aktier
Samtidig vil de skaffe ny egenkapital for 9,5 mia. SEK. En del af denne kapital vil være udstedelse af nye aktier
Investorerne kan bade i SAS aktier!
Der er slidt meget på investorernes tillid de seneste år. Luftfart er en svær investeringsstørrelse, og der er ikke noget som tyder på at det bliver meget lettere fremadrettet. SAS vil ombytte gæld til aktier og sælge nye aktier. For investorerne betyder det, at udvandingen og de svære tider fortsætter. Spørgsmålet er fortsat "You can fly SAS, but should you buy SAS? Historien siger nej
Uddrag af børsmeddelelse fra SAS:

hvad nu hvis SAS lukker og slukker? måske kommer der en anden ejer der kan lave det hele om uden noget form for gamle forpligtelse.
Problemet med at droppe selskabet bag SAS og lave et nyt, er så om man kan få landingsrettighederne med over i det nye selskab. De er mange penge værd, og det er svært at være et lige så attraktivt selskab for erhvervslivet hvis man ikke har dem (eller skal bruge penge på at købe nye slots).
Under alle omstændigheder så vil Staten skulle bruge penge i det nye selskab, samtidig med at de mister de gamle penge i SAS (de Statslige hybrid lån).
Og så er der hele spørgsmålet om, hvorvidt Staten får lov til skyde penge ind i et nyt SAS, med baggrund i EU unionens Statstøtte regler.
Det er noget komplekst.
Det eneste som er sikkert er, at hvis man har SAS aktier så skal man sælge NU, fordi aktionærerne kommer til at blive slagtet uanset hvad der sker.
Under alle omstændigheder så vil Staten skulle bruge penge i det nye selskab, samtidig med at de mister de gamle penge i SAS (de Statslige hybrid lån).
Og så er der hele spørgsmålet om, hvorvidt Staten får lov til skyde penge ind i et nyt SAS, med baggrund i EU unionens Statstøtte regler.
Det er noget komplekst.
Det eneste som er sikkert er, at hvis man har SAS aktier så skal man sælge NU, fordi aktionærerne kommer til at blive slagtet uanset hvad der sker.
103817 Utenlandske investorer klare til å kjøpe SAS
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/06/01/7876307/utenlandske-investorer-klare-til-a-kjope-sas?internal_source=sistenytt
https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/06/01/7876307/utenlandske-investorer-klare-til-a-kjope-sas?internal_source=sistenytt
Som man kan læse af artiklen, så vil der ingen penge være til de nuværende aktionærer: "forutsetter en langsiktig restrukturering" og "tter dagens balanse er kraftig belånt".
Samt så kræver de at fagforeningerne vil gå ind på SAS krav: "betingelsen av SAS oppfyller krav i tråd med sin egen redningsplan".
Det sidste kommer aldrig til at ske. Det er meget mere favorabelt for fagforeningerne og de ansatte med et væsentligt Statsejerskab.
Samt så kræver de at fagforeningerne vil gå ind på SAS krav: "betingelsen av SAS oppfyller krav i tråd med sin egen redningsplan".
Det sidste kommer aldrig til at ske. Det er meget mere favorabelt for fagforeningerne og de ansatte med et væsentligt Statsejerskab.

