Hvis du den 1. februar 2021 købte et repræsentativt udsnit af OMXC25-aktier ville dit afkast lige nu være et rundt nul. Ikke prangende, men hvis du derimod havde købt en 1-procent realkreditobligation, med en løbetid på 30 år, så ville du have tabt omkring 35 procent.
Ingen tvivl om, at obligationer har været alt andet end god investering i de senere år, men meget har ændret sig på det seneste. Prøv at kaste et blik på denne liste:
https://www.nykredit.dk/dit-liv/bolig/kurser/obligationskurser/
Jeg har ikke haft obligationer i porteføljen siden 2015 og jeg har ikke brugt meget tid på at følge denne aktivklasse, men et blik på listen gjorde, at jeg måtte stille mig selv spørgsmålet:
Er det ikke ved at være tid til, at obligationer skal have en plads i porteføljen igen ?
En del af kursrisikoen er pillet ud på nuværende tidspunkt og en 4-procent realkredit til kurs 92 lyder da som noget fra gamle dage. Man kunne jo også spille på, at den lange byggerente vil falde lidt igen, så før omtalte 1-procent til kurs 64 vil stige pænt.
Kursrisiko er der naturligvis stadig, men balancen med jævnbyrdig mulighed for upside eller downside ser nu ud til at være genoprettet.
Jeg har dyppet tåen og købt 4-procenteren, men omsætningen på Børsen er ikke særlig stor, så der skal trænes med at lægge den rigtige limitering, før portionsstørrelsen skal skrues op. Aktier vil dog stadig fylde langt størstedelen af porteføljen.
Hvilken obligation skal du have ?
Ingen tvivl om, at obligationer har været alt andet end god investering i de senere år, men meget har ændret sig på det seneste. Prøv at kaste et blik på denne liste:
https://www.nykredit.dk/dit-liv/bolig/kurser/obligationskurser/
Jeg har ikke haft obligationer i porteføljen siden 2015 og jeg har ikke brugt meget tid på at følge denne aktivklasse, men et blik på listen gjorde, at jeg måtte stille mig selv spørgsmålet:
Er det ikke ved at være tid til, at obligationer skal have en plads i porteføljen igen ?
En del af kursrisikoen er pillet ud på nuværende tidspunkt og en 4-procent realkredit til kurs 92 lyder da som noget fra gamle dage. Man kunne jo også spille på, at den lange byggerente vil falde lidt igen, så før omtalte 1-procent til kurs 64 vil stige pænt.
Kursrisiko er der naturligvis stadig, men balancen med jævnbyrdig mulighed for upside eller downside ser nu ud til at være genoprettet.
Jeg har dyppet tåen og købt 4-procenteren, men omsætningen på Børsen er ikke særlig stor, så der skal trænes med at lægge den rigtige limitering, før portionsstørrelsen skal skrues op. Aktier vil dog stadig fylde langt størstedelen af porteføljen.
Hvilken obligation skal du have ?
106067 Dit forslag om 4-procenteren kan jeg godt følge. Jeg dypper en tå.

