"I sommeren 2020 blev det besluttet, at Danmark senest i 2030 skal have to energiøer. En bestående af havvind ud for Bornholm, samt en bestående af en kunstig ø ude i Nordsøen.
Det har fra starten af været en betingelse, at energiøerne kun skulle bygges, hvis de var rentable. Dette er første gang, at vi ser beregninger, som viser, at det ikke er tilfældet,« siger Marc Skov Jakobsen, seniorøkonom ved Kraka Advisory.
I Klimaaftalen fra 2020, hvor et bredt politisk flertal på Christiansborg besluttede at opføre to energiøer til havs, blev det indskrevet som et krav, at de er økonomisk rentable. Det sår ministeriets nye analyse nu tvivl om, påpeger Marc Skov Jakobsen".
https://finans.dk/erhverv/ECE14444622/regeringens-groenne-prestigeprojekt-kan-ende-med-milliardunderskud/
Det har fra starten af været en betingelse, at energiøerne kun skulle bygges, hvis de var rentable. Dette er første gang, at vi ser beregninger, som viser, at det ikke er tilfældet,« siger Marc Skov Jakobsen, seniorøkonom ved Kraka Advisory.
I Klimaaftalen fra 2020, hvor et bredt politisk flertal på Christiansborg besluttede at opføre to energiøer til havs, blev det indskrevet som et krav, at de er økonomisk rentable. Det sår ministeriets nye analyse nu tvivl om, påpeger Marc Skov Jakobsen".
https://finans.dk/erhverv/ECE14444622/regeringens-groenne-prestigeprojekt-kan-ende-med-milliardunderskud/
De vil nok overleve sig selv ud fra den betragtning at når det hele spiller som skal og bør, vil strømprisen være 5 øre kw. Men da der ikke pt. er planner om at vi skal tilbage til Okse træktraft vil billig energi være eftertraktet , nu hedder det PTX og kan hældes på tanken.
Tror simpelt hen ikke på at energi nogensinde bliver gratis fordi der står aktører på spring hele tide for at udnytte.
Så medmindre vinden ligger sig !? vil der være en kw pris der som minimum er en forsikring imod alskins tyraner, og ok forsikring kan koste ala 1/4 jobcenter - men folk vil have rigeligt med arbejde hælde vind på dunke.
Vi kunne prøve at lære lidt fra Kineserne , infrastruktur ejerne er morgendagens vindere.
Tror simpelt hen ikke på at energi nogensinde bliver gratis fordi der står aktører på spring hele tide for at udnytte.
Så medmindre vinden ligger sig !? vil der være en kw pris der som minimum er en forsikring imod alskins tyraner, og ok forsikring kan koste ala 1/4 jobcenter - men folk vil have rigeligt med arbejde hælde vind på dunke.
Vi kunne prøve at lære lidt fra Kineserne , infrastruktur ejerne er morgendagens vindere.
Det er vel lidt chokerende, at man først ca. 2 år efter klimaaftalens indgåelse, sætter spørgsmålstegn ved om de to energiøer overhovedet er rentable.
Ja deprimerende med hastigheden i beslutninger/udførelsen herhjemme.
Demokratier og borgerindflydelse er forsinkende i nuværende situation.
Energiøer og vindmøller i storscala er jo 10 års projekter. Inden da er mange nye teknologier på banen, tror jeg.
Hvis der ikke er rentabilitet nu er det dødsdømt. Det bliver altid dobbelt så dyrt end planlagt.
Østersøen, tæt på Rusland, kan ikke udgøre basis for vores fremtidige energi. Landbaseret energi skal udgøre en væsentlig andel af energiproduktionen - biogas, a-kraft, solceller etc.
Demokratier og borgerindflydelse er forsinkende i nuværende situation.
Energiøer og vindmøller i storscala er jo 10 års projekter. Inden da er mange nye teknologier på banen, tror jeg.
Hvis der ikke er rentabilitet nu er det dødsdømt. Det bliver altid dobbelt så dyrt end planlagt.
Østersøen, tæt på Rusland, kan ikke udgøre basis for vores fremtidige energi. Landbaseret energi skal udgøre en væsentlig andel af energiproduktionen - biogas, a-kraft, solceller etc.
Minister blåstempler energiø Bornholm og en udgift på 13,9 milliarder
https://www.licitationen.dk/article/view/873053/minister_blastempler_energio_bornholm_og_en_udgift_pa_139_milliarder
https://www.ft.dk/samling/20221/almdel/KEF/bilag/3/2632318.pdf
https://www.licitationen.dk/article/view/873053/minister_blastempler_energio_bornholm_og_en_udgift_pa_139_milliarder
https://www.ft.dk/samling/20221/almdel/KEF/bilag/3/2632318.pdf
Så kom den foreløbige regning
"3,3 millioner danske elkunder skal nu acceptere en historisk dyr regning for, at Energi Bornholms havvindmøller forbindes til elnettet".
https://finans.dk/politik/ECE14479852/danmarks-foerste-energioe-dan-joergensen-blaastempler-kaempe-regning-til-traengte-elkunder/

"3,3 millioner danske elkunder skal nu acceptere en historisk dyr regning for, at Energi Bornholms havvindmøller forbindes til elnettet".
https://finans.dk/politik/ECE14479852/danmarks-foerste-energioe-dan-joergensen-blaastempler-kaempe-regning-til-traengte-elkunder/
Det er ikke øen i sig selv eller møllerne som giver tvivl om rentabiliteten. Det er forbindelsen til elnettet, som er usikker når det kommer til rentabiliteten, mest fordi det er svært at beregne værdien af en sådan forbindelse.
Men den slags forbindelser er altid nyttige som som der står i dit oprindelige link, så har man endnu ikke fortrudt nogen el forbindelse endnu. De har alle været til gavn for prisen og forsyningssikkerheden.
Så længe møllerne på øerne samlet kan levere billig el, så mener jeg bare man skal bygge løs. Så må el forbindelserne betales af en afgift fra dem som transporterer strømmen på tværs af dem, og selve investringen bør være offentlig da det er essensiel infrastruktur, og til en infrastruktur som er svær at beregne rentabiliteten af. Og det vil alt andet lige betyde at en privat forbindelse vil beregne sig en stor risikopræmie, og det er der ingen grund til at samfundet skal betale.
Men den slags forbindelser er altid nyttige som som der står i dit oprindelige link, så har man endnu ikke fortrudt nogen el forbindelse endnu. De har alle været til gavn for prisen og forsyningssikkerheden.
Så længe møllerne på øerne samlet kan levere billig el, så mener jeg bare man skal bygge løs. Så må el forbindelserne betales af en afgift fra dem som transporterer strømmen på tværs af dem, og selve investringen bør være offentlig da det er essensiel infrastruktur, og til en infrastruktur som er svær at beregne rentabiliteten af. Og det vil alt andet lige betyde at en privat forbindelse vil beregne sig en stor risikopræmie, og det er der ingen grund til at samfundet skal betale.
106883 Når kraka i al deres visdom antyder, at øen ikke er rentabel, har de mon så også regnet på, om alternativerne er mere rentable? For mig at se så ser det voldsomt meget dyrere ud at være afhængige af Rusland. Eller af saudierne for den sags skyld. Der skal bare nogle flere møller op og det kan ikke gå stærkt nok.
Det er muligt at reparere Nord Stream-rørledningerne.
Det siger præsident Vladimir Putin.
»Gas kan stadig sendes via den intakte del af Nord Stream 2 gasrørledningen, men bolden er nu på EUs banehalvdel. EU må beslutte, om det ønsker eller ikke ønsker gas via rørledningen,« siger Putin.
https://www.berlingske.dk/internationalt/putin-det-er-muligt-at-reparere-nord-stream-roer
Det siger præsident Vladimir Putin.
»Gas kan stadig sendes via den intakte del af Nord Stream 2 gasrørledningen, men bolden er nu på EUs banehalvdel. EU må beslutte, om det ønsker eller ikke ønsker gas via rørledningen,« siger Putin.
https://www.berlingske.dk/internationalt/putin-det-er-muligt-at-reparere-nord-stream-roer
Manden må være debil.
Vi vil ikke have gas så længe de har det styre.
Tvivler på om det kan repareres i det hele taget. Et udsagn der blot skal holde liv i de svage tyskere. Nein skal det faste svar hedde !
Vi vil ikke have gas så længe de har det styre.
Tvivler på om det kan repareres i det hele taget. Et udsagn der blot skal holde liv i de svage tyskere. Nein skal det faste svar hedde !
Endelig ser det ud til at Ruslands gasindtægter falder.
https://twitter.com/fbirol/status/1579804127776845826?s=61&t=5IwU1ULR2yO7-jtygWq2UA
https://twitter.com/fbirol/status/1579804127776845826?s=61&t=5IwU1ULR2yO7-jtygWq2UA
Jeg synes nu det giver EU nogle muligheder:
"Ja, vi vil gerne aftage noget gas, når i har trukket jer fuldstændig ud af Ukraine, og har indgået en fredsaftale med Ukraine"
"noget" er her vigtig, og man må se ud over Rusland i sin nuværende form, samt om der i fremtiden bliver behov gas fra undergrunden overhoved.
"Ja, vi vil gerne aftage noget gas, når i har trukket jer fuldstændig ud af Ukraine, og har indgået en fredsaftale med Ukraine"
"noget" er her vigtig, og man må se ud over Rusland i sin nuværende form, samt om der i fremtiden bliver behov gas fra undergrunden overhoved.
Undskyld det lidt uhøflige svar.
Putin har vist, at man ikke kan stole på ham. Det vil derfor være helt forkert, at starte en forhandling omkring Nordstream. Han har vist, at han bruger gassen som pression i tro på, at han kan få sin vilje. En sådan tyran indgår man ikke aftaler om energiforsyning med.
Han er måske fortsat i den tro, at vi ikke kan undvære olie og gas fra Rusland. Det skal han overbevises om, at det ikke er tilfældet om end det bliver meget dyrt.
Hver en doller/rubel han får fra EU vil han omsætte i krudt og kugler imod vores demokratier og frihed.
Europa har ligget lunt i svinget i mange år med billig russisk gas. De skal hurtigst mulig væk fra det.
Putin har vist, at man ikke kan stole på ham. Det vil derfor være helt forkert, at starte en forhandling omkring Nordstream. Han har vist, at han bruger gassen som pression i tro på, at han kan få sin vilje. En sådan tyran indgår man ikke aftaler om energiforsyning med.
Han er måske fortsat i den tro, at vi ikke kan undvære olie og gas fra Rusland. Det skal han overbevises om, at det ikke er tilfældet om end det bliver meget dyrt.
Hver en doller/rubel han får fra EU vil han omsætte i krudt og kugler imod vores demokratier og frihed.
Europa har ligget lunt i svinget i mange år med billig russisk gas. De skal hurtigst mulig væk fra det.
106893 Spørger du mig, så skal vi ikke have noget af deres gas eller olie de næste 25 år. Og til den tid har vi forhåbentlig ikke brug for det.
Putin er havnet i et stort "sort hul", hvor han aldrig vil kunne rette op på hans eftermæle set med vestlige øjne etc.
Netop og lad ham drukne i det hul.
Det mest bekymrende er dog, at rigtigt mange i Rusland er hjernedøde i vores øjne. Ser verden helt forskellig fra os og vore værdier.
For dem er vold og undertrykkelse legale midler.
Det mest bekymrende er dog, at rigtigt mange i Rusland er hjernedøde i vores øjne. Ser verden helt forskellig fra os og vore værdier.
For dem er vold og undertrykkelse legale midler.
Du læser kun om den opdigtede "vold, atombombe trusler og undertrykkelse o.lign.", som sker i vesten ifølge de russiske medier.
Sådan er det desværre i et land, hvor korruption, vold, undertrykkelse og løgnehistorier er en medie-beskyttet og skjult del i hverdagen hos befolkningen i Rusland!
Derfor skal vi glæde os over, at vi bor i "vesten"
Sådan er det desværre i et land, hvor korruption, vold, undertrykkelse og løgnehistorier er en medie-beskyttet og skjult del i hverdagen hos befolkningen i Rusland!
Derfor skal vi glæde os over, at vi bor i "vesten"

Kraka siger at de ikke ved om den er rentabel. Der er så meget usikkerhed i analysen, at øen kan være alt imellem ganske rentabel, til at tabe penge. Afhænger af forudsætningerne og af de usikre etableringsomkostninger af "interconnect" - altså el ledningerne som kobler øen på Danmark og Tysklands el net.
Citat fra artiklen:
"Ifølge Ørsted er det de lange strømkabler, også kaldet interconnectorer eller mellemlandsforbindelser, til Tyskland og Danmark, og den dertilhørende infrastruktur, som behæfter projektet med usikkerhed. Havvinden i sig selv er nemlig ganske værdifuld, og det ændrer disse beregninger ikke ved, siger Ulrik Stridbæk."
Citat fra artiklen:
"Ifølge Ørsted er det de lange strømkabler, også kaldet interconnectorer eller mellemlandsforbindelser, til Tyskland og Danmark, og den dertilhørende infrastruktur, som behæfter projektet med usikkerhed. Havvinden i sig selv er nemlig ganske værdifuld, og det ændrer disse beregninger ikke ved, siger Ulrik Stridbæk."
Et interessant interview på CNN, der skulle beskrive situationen i Rusland lige nu....
https://www.youtu.be/VxrvlcATOvo
Måske ikke lige til denne tråd, men alligevel.
https://www.youtu.be/VxrvlcATOvo
Måske ikke lige til denne tråd, men alligevel.

