Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Aktienedturen accelererede i september og et stigende antal investorer drager parallel med 2008. Forskellene er efter min mening klart i overtal, men investorernes reaktionsmønstre overdøver at forskellene er i flertal.
Ligheder
I 2008 havde vi høj beskæftigelse. Denne gang har vi 100 %+ beskæftigelse = overbeskæftigelse. Arbejdsmarkedsmæssigt er vi på sin vis det samme sted. Efter en meget lang optur, kulminerer det med en nedtur.
En meget lang periode med lempelig pengepolitik og finanspolitiske gaver på grund af Covid-19 efter en meget lang positiv vækstperiode, fik presset på inputfaktorer til at blive udløst.
Ekstrem investornervøsitet. Investorerne er på den side bange for at sælge ud på bunden og gå ud af markedet. Der er dog en stærkere kraft, som overtrumfer: For det første er det frygten for den smerte, som det vil være at tage aktierne yderligere 10 % ned før bunden bliver nået. Samtidig er det faktum, at det ikke kun er aktieinvestorer som har tabt penge, men i høj grad porteføljeinvestorer, hvor tab på obligationer er næsten ligeså stort, gør ondt værre og reelt udslaget. Se venligst: https://www.nordnet.dk/blog/2022-bliver-det-ringeste-i-generationer-men-der-er-haab-forude/
Forskelle til 2008
Centralbanker sænker renter og stimulerer pengepolitikken. Denne gang er de lave renter og dermed inflation problemet og renterne hæves.
USD stiger først, men falder derefter næsten 20 % på 4 måneder på grund af forventninger om en meget aktivistisk FED fra slutningen af 2008 til februar 2009.
Interbankmarkedet frys til. Banker faldt som dominobrikker på grund af en for dårlig kapitalpolstring. Bankerne havde ingen tillid til hinanden, og centralbanker måtte træde til som "clearingcentraler" og pengepolitisk mellem- og bindeled. Credit Suisse er næppe begyndelse til finansiel Armageddon.
Bankerne blev i 2008 presset af store tabsreservationer og faldende renter, som udhuler rentemarginalen. Denne gang vil stigende renter øge bankernes rentemarginal, som måske er på vej tilbage til tæt på det langsigtede gennemsnit. Det kan ske i 2023, hvor rentemarginalen formentlig vil ligge 100 basis punkter over 2021 niveauet, når centralbankrentestigninger er slået fuldt igennem.
I forhold til bunden i sent i 2009 (ca. 4,75) imod DKK er nuværende USD 7,65/4,75: 61 stærkere!! USD styrkes mod næsten alt: Alle valutaer, guld, krypto, etc. USD er den sikre havn. USD er bomstærk og det universelle tilflugtssted
Aktiernes nedtur varede 6 måneder fra 15/9 og kulminerede 6-9/3 2009. I den henseende er vi allerede på overtid med en nedtur, som har varet tæt på 10 måneder mere eller mindre.
Finansiel gearing - denne krise er først og fremmest pengepolitisk skabt og forstærket af finanspolitik + energikrise.
Rusland/Ukraine er den geopolitiske faktor som ikke fandtes i 2008. Krisen kommer oveni.
Der er flere forskelle end ligheder til og med 2008. Udfordringen er, at investorerne er nået ved et risikoniveau, hvor "nok er nok". Selv om der er masser af aktier som er blevet meget billige, er der fortsat også en del aktier, hvor investorerne har en stor positionering, og hvor prisfastsættelsen ikke kan siges at være lav eller lav nok til at vi med sikkerhed kan se bunden.
Aktienedturen accelererede i september og et stigende antal investorer drager parallel med 2008. Forskellene er efter min mening klart i overtal, men investorernes reaktionsmønstre overdøver at forskellene er i flertal.
Ligheder
I 2008 havde vi høj beskæftigelse. Denne gang har vi 100 %+ beskæftigelse = overbeskæftigelse. Arbejdsmarkedsmæssigt er vi på sin vis det samme sted. Efter en meget lang optur, kulminerer det med en nedtur.
En meget lang periode med lempelig pengepolitik og finanspolitiske gaver på grund af Covid-19 efter en meget lang positiv vækstperiode, fik presset på inputfaktorer til at blive udløst.
Ekstrem investornervøsitet. Investorerne er på den side bange for at sælge ud på bunden og gå ud af markedet. Der er dog en stærkere kraft, som overtrumfer: For det første er det frygten for den smerte, som det vil være at tage aktierne yderligere 10 % ned før bunden bliver nået. Samtidig er det faktum, at det ikke kun er aktieinvestorer som har tabt penge, men i høj grad porteføljeinvestorer, hvor tab på obligationer er næsten ligeså stort, gør ondt værre og reelt udslaget. Se venligst: https://www.nordnet.dk/blog/2022-bliver-det-ringeste-i-generationer-men-der-er-haab-forude/
Forskelle til 2008
Centralbanker sænker renter og stimulerer pengepolitikken. Denne gang er de lave renter og dermed inflation problemet og renterne hæves.
USD stiger først, men falder derefter næsten 20 % på 4 måneder på grund af forventninger om en meget aktivistisk FED fra slutningen af 2008 til februar 2009.
Interbankmarkedet frys til. Banker faldt som dominobrikker på grund af en for dårlig kapitalpolstring. Bankerne havde ingen tillid til hinanden, og centralbanker måtte træde til som "clearingcentraler" og pengepolitisk mellem- og bindeled. Credit Suisse er næppe begyndelse til finansiel Armageddon.
Bankerne blev i 2008 presset af store tabsreservationer og faldende renter, som udhuler rentemarginalen. Denne gang vil stigende renter øge bankernes rentemarginal, som måske er på vej tilbage til tæt på det langsigtede gennemsnit. Det kan ske i 2023, hvor rentemarginalen formentlig vil ligge 100 basis punkter over 2021 niveauet, når centralbankrentestigninger er slået fuldt igennem.
I forhold til bunden i sent i 2009 (ca. 4,75) imod DKK er nuværende USD 7,65/4,75: 61 stærkere!! USD styrkes mod næsten alt: Alle valutaer, guld, krypto, etc. USD er den sikre havn. USD er bomstærk og det universelle tilflugtssted
Aktiernes nedtur varede 6 måneder fra 15/9 og kulminerede 6-9/3 2009. I den henseende er vi allerede på overtid med en nedtur, som har varet tæt på 10 måneder mere eller mindre.
Finansiel gearing - denne krise er først og fremmest pengepolitisk skabt og forstærket af finanspolitik + energikrise.
Rusland/Ukraine er den geopolitiske faktor som ikke fandtes i 2008. Krisen kommer oveni.
Der er flere forskelle end ligheder til og med 2008. Udfordringen er, at investorerne er nået ved et risikoniveau, hvor "nok er nok". Selv om der er masser af aktier som er blevet meget billige, er der fortsat også en del aktier, hvor investorerne har en stor positionering, og hvor prisfastsættelsen ikke kan siges at være lav eller lav nok til at vi med sikkerhed kan se bunden.
107023 Rigtig fin opsummering af Per Hansen. Jeg er meget enig i den sidste sætning. Jeg tror stadig ikke, at vi har set bunden endnu, men det er ikke noget, som jeg selv spekulerer i. Jeg kigger mere på enkelt-aktier end aktie-markedet over en bred kam.
https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio
https://www.multpl.com/s-p-500-pe-ratio
Måske en foreløbig aktiestrategi noget nær "80/20 reglen" i praksis. Det gælder p.t. om at finde aktier blandt de 20% mest attraktive aktier, hvor man med stor sandsynlighed, kan maksimere sin sikkerhed for at undgå tab af sin formue/opsparing?
107047 Jeg har mere end 90% aktier. Jeg har ikke undgået tab i år, omend de har været mindre end sammenlignelige indeks. Min Tesla short har givet lidt medvind. Men knap halvdelen af min portefølje udgøres af AB InBev, og den har klaret sig nogenlunde lige så dårligt som indeks, så jeg ligger desværre ikke væsentligt over indeks i år.
Jeg har inddelt min portefølje i Peter Lynch kategorier; se vedhæftede lagkage-diagram. Kategorierne er defineret her:
https://www.investopedia.com/terms/s/stalwart.asp
Jeg kigger lige for tiden mest på "fast growers".
Jeg har inddelt min portefølje i Peter Lynch kategorier; se vedhæftede lagkage-diagram. Kategorierne er defineret her:
https://www.investopedia.com/terms/s/stalwart.asp
Jeg kigger lige for tiden mest på "fast growers".


