Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Aktierne er faldet meget og investorerne er naturligt i syv sind om hvad de skal gøre: Sælge ud nu og tage tabet, købe op og se fremad eller slet og ret at lade din portefølje ligge og håbe på at den nuværende storm driver over og videre. Her er dilemmaer, mellemtider og forventede udgange på aktienedturen fortalt igennem et halvmaraton. Maratonløberen kunne være baseret på virkelige hændelser og egne erfaringer:
Du står ved starten; er i god form og komfortabel med at du nok skal komme i mål mellem 1:45-2:00 timer, som er din målsætning. Højt humør.
De første 5 km går godt. Du holder den mellemtid, som du har lagt. Løber sammen med andre, og kan se et godt løb. Efter 8-9 km er du foran din forventede sluttid, og måske oversatser du lidt. Du ved du er tæt på halvvejs, og i det øjeblik, hvor du krydser 50 % af løbet, er du "på vej hjem".
Efter 13-14 km begynder benene at gøre ondt. Du er 2/3 igennem, men du ved, at det først er nu, at det begynder at blive problematisk. Du tænker på om du kan finde nogen, som har det som dine ben. Du skal nok klare det, men du tænker på dine ben
Ved km 16 er det kritisk. Du løber stadig, men tanken om at gå "blot 1 gang" mere end blot strejfer dig. Udfordringen er at hvis du først har gået 1 gang, kan det ske igen og det er billedet på at du er presset.
Ved km 18 er det "make or break". Hvis du er nået til det niveau og ikke har gået, er mulighederne for at komme godt hjem og igennem, rigtig gode. Der er masser af opbakning langs ruten og du ved nu, inderst inde, at du klarer den.
Omsat til aktie- og investeringssprog er du ved km 16-18. Nedturen har presset dig, og tanken om at sælge ud og (ud)gå har mere end strejfet dig. Du tænker på at sælge dine aktier og vente til yderligere 10-15 % kursfald, som du håber/frygter vil ske. Du bliver i tvivl om et halvmaraton nu også kun er 21 km eller 25 km. I så fald er der en risiko for at turen, løbet og nedturen stadig har 15 % tilbage og kan vare nogle kvartaler endnu. Det er ikke kun nedturens størrelse, som kan være en større udfordring men også, at den kan vare "nogle" kvartaler endnu, som presser dig.
Det rationelle "jeg" siger: Nedturen har varet længe. Du tror, at der selv i nedturen vil være lyspunkter. Du tænker at nedturen ikke kun er drevet af økonomi, men ikke mindst investornervøsitet og positionering. Den minder om 2008, og viste, at ting kan hurtig vendes.
Hvis inflationstoppen bliver tydelig de kommende måneder, vil investorerne begynde at indprise rentefald og rentestrukturen bliver meget invers. Det vil hurtigt kunne medføre kursstigninger på 5-10 %.
Din hjerne sender mange signaler
Du er i tvivl. Dine ben modtager hele tiden signaler fra din hjerne. Du kan godt. Du vil godt, men hvad med benene. Vil de?
Aktierne er faldet meget og investorerne er naturligt i syv sind om hvad de skal gøre: Sælge ud nu og tage tabet, købe op og se fremad eller slet og ret at lade din portefølje ligge og håbe på at den nuværende storm driver over og videre. Her er dilemmaer, mellemtider og forventede udgange på aktienedturen fortalt igennem et halvmaraton. Maratonløberen kunne være baseret på virkelige hændelser og egne erfaringer:
Du står ved starten; er i god form og komfortabel med at du nok skal komme i mål mellem 1:45-2:00 timer, som er din målsætning. Højt humør.
De første 5 km går godt. Du holder den mellemtid, som du har lagt. Løber sammen med andre, og kan se et godt løb. Efter 8-9 km er du foran din forventede sluttid, og måske oversatser du lidt. Du ved du er tæt på halvvejs, og i det øjeblik, hvor du krydser 50 % af løbet, er du "på vej hjem".
Efter 13-14 km begynder benene at gøre ondt. Du er 2/3 igennem, men du ved, at det først er nu, at det begynder at blive problematisk. Du tænker på om du kan finde nogen, som har det som dine ben. Du skal nok klare det, men du tænker på dine ben
Ved km 16 er det kritisk. Du løber stadig, men tanken om at gå "blot 1 gang" mere end blot strejfer dig. Udfordringen er at hvis du først har gået 1 gang, kan det ske igen og det er billedet på at du er presset.
Ved km 18 er det "make or break". Hvis du er nået til det niveau og ikke har gået, er mulighederne for at komme godt hjem og igennem, rigtig gode. Der er masser af opbakning langs ruten og du ved nu, inderst inde, at du klarer den.
Omsat til aktie- og investeringssprog er du ved km 16-18. Nedturen har presset dig, og tanken om at sælge ud og (ud)gå har mere end strejfet dig. Du tænker på at sælge dine aktier og vente til yderligere 10-15 % kursfald, som du håber/frygter vil ske. Du bliver i tvivl om et halvmaraton nu også kun er 21 km eller 25 km. I så fald er der en risiko for at turen, løbet og nedturen stadig har 15 % tilbage og kan vare nogle kvartaler endnu. Det er ikke kun nedturens størrelse, som kan være en større udfordring men også, at den kan vare "nogle" kvartaler endnu, som presser dig.
Det rationelle "jeg" siger: Nedturen har varet længe. Du tror, at der selv i nedturen vil være lyspunkter. Du tænker at nedturen ikke kun er drevet af økonomi, men ikke mindst investornervøsitet og positionering. Den minder om 2008, og viste, at ting kan hurtig vendes.
Hvis inflationstoppen bliver tydelig de kommende måneder, vil investorerne begynde at indprise rentefald og rentestrukturen bliver meget invers. Det vil hurtigt kunne medføre kursstigninger på 5-10 %.
Din hjerne sender mange signaler
Du er i tvivl. Dine ben modtager hele tiden signaler fra din hjerne. Du kan godt. Du vil godt, men hvad med benene. Vil de?
Jeg vil mene at det er sikrere at først gå lang i obligationer og så senere gå lang aktier. Når obligationerne kommer til at vende først, fordi inflationen skal falde før renterne topper. Og økonomien vender først derefter når renterne ER faldet en hel del.
Så obligationer stiger først, og når de er stigende så kan man tage noget af gevinsten der, når man ser at aktierne begynder at stige.
Obligationer er også sikrere mod negative overraskelser i Ukraine og Kina.
Så obligationer stiger først, og når de er stigende så kan man tage noget af gevinsten der, når man ser at aktierne begynder at stige.
Obligationer er også sikrere mod negative overraskelser i Ukraine og Kina.


