Jeg har i dette år indtil videre et plus på gevinster fra aktier på skatteopgørelsen.
Giver det mening at sælge en aktie med tab og genkøbe den med det samme for at gå neutral ift. skat?
Giver det mening at sælge en aktie med tab og genkøbe den med det samme for at gå neutral ift. skat?
Det afhænger lidt af, hvorvidt du forventer at komme over progressionsgrænsen for aktieindkomst i de kommende år.
Hvis din aktieindkomst er under progressionsgrænsen i år, og du forventer i det mindste at komme tæt på progressionsgrænsen til næste år, kunne det måske være en ide for dig at betale den lave skattesats i år. For hvis du - for at undgå skatten i år - sælger en aktie med tab for at genkøbe, kan det blive sværere for dig til næste år at holde dig under progressionsgrænsen, da din GAK på aktien så vil være lavere.
Hvis din aktieindkomst er under progressionsgrænsen i år, og du forventer i det mindste at komme tæt på progressionsgrænsen til næste år, kunne det måske være en ide for dig at betale den lave skattesats i år. For hvis du - for at undgå skatten i år - sælger en aktie med tab for at genkøbe, kan det blive sværere for dig til næste år at holde dig under progressionsgrænsen, da din GAK på aktien så vil være lavere.
107232 Ok, det giver mening.
Jeg forventer at beholde mine nuværende aktier i en del år og tænker at det vil give mening at sælge og genkøbe en aktie.
Jeg forventer at beholde mine nuværende aktier i en del år og tænker at det vil give mening at sælge og genkøbe en aktie.
107253 Der er lige nogle regler du skal sætte dig ind i først.
Du skal løbe en reel risiko, så hvis du sælger og genkøber samme dag, så risikerer du, at Skat underkender "tabet".
Men det afhænger af, hvor meget du handler ellers. Hvis du normalt daytrader, så vil Skat ikke opfatte handlingen som "skattetænkning" uden risiko.
Vil du være helt sikker, så spørg Skat eller vent et par dage før genkøb.
Du skal løbe en reel risiko, så hvis du sælger og genkøber samme dag, så risikerer du, at Skat underkender "tabet".
Men det afhænger af, hvor meget du handler ellers. Hvis du normalt daytrader, så vil Skat ikke opfatte handlingen som "skattetænkning" uden risiko.
Vil du være helt sikker, så spørg Skat eller vent et par dage før genkøb.

