Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
2022 har indtil videre budt på meget dårlige aktieafkast. Den lokale danske nedtur har været hård, men er dog kun en ½ Hang Seng!
2022 ender med at blive et af de aktieår, som investorerne hurtigst muligt vil søge at glemme
For en dansk indeksinvestor viser resultatet en nedgang på næsten 20 %
Det danske afkast er blandt de ringeste i Europa
Afkast ligger dog tæt. Danmark er således kun en anelse ringere end eksempelvis Tyskland og Sverige. Kursfald er et globalt fænomen
Bedst er det gået for de japanske investorer i Nikkei
For en dansk investor har japanske aktier dog ikke været nogen fænomenal oplevelse. JPY er svækket med tæt på 10 % i forhold til DKK, og det er en af årsagerne til at de japanske aktiekurser har holdt sig bedre end andre (eksportvirksomheder konkurrencefordel)
Værst er det gået i Hang Seng, Hong Kong
De er noget nær blevet ramt af flest mulige ulykker. Taiwan/Kina uro, nedgang isoleret set i Kina, og måske også lidt af stramningen af den amerikanske pengepolitik
Den politiske nervøsitet over magtkoncentrationen har fået globale investorer til at sælge massivt ud både i Hong Kong og Kina
For amerikanske teknologiinvestorer har 2022 været et rigtig dårligt år med et negativt afkast på tæt på 30 %. Her hjælper den stigende USD dog de danske investorer til et knapt så ringe afkast.
2022 slutspurt?
Året er ikke gået endnu, og der er endnu håb om at tingene kan udvikle sig bedre. Det er dog desværre ingen tvivl om at 2022 vil blive husket for inflation og den stramme pengepolitik og de dårlige aktieafkast. Hvis den amerikanske centralbank, Federal Reserve er ved at være færdig med at stramme, er der dog håb for den resterende del af året og ikke mindst 2023.
Figur 1: Udvikling år til dato i udvalgte aktieindeks
Kilde: Nordnet, egen tilvirkning
2022 har indtil videre budt på meget dårlige aktieafkast. Den lokale danske nedtur har været hård, men er dog kun en ½ Hang Seng!
2022 ender med at blive et af de aktieår, som investorerne hurtigst muligt vil søge at glemme
For en dansk indeksinvestor viser resultatet en nedgang på næsten 20 %
Det danske afkast er blandt de ringeste i Europa
Afkast ligger dog tæt. Danmark er således kun en anelse ringere end eksempelvis Tyskland og Sverige. Kursfald er et globalt fænomen
Bedst er det gået for de japanske investorer i Nikkei
For en dansk investor har japanske aktier dog ikke været nogen fænomenal oplevelse. JPY er svækket med tæt på 10 % i forhold til DKK, og det er en af årsagerne til at de japanske aktiekurser har holdt sig bedre end andre (eksportvirksomheder konkurrencefordel)
Værst er det gået i Hang Seng, Hong Kong
De er noget nær blevet ramt af flest mulige ulykker. Taiwan/Kina uro, nedgang isoleret set i Kina, og måske også lidt af stramningen af den amerikanske pengepolitik
Den politiske nervøsitet over magtkoncentrationen har fået globale investorer til at sælge massivt ud både i Hong Kong og Kina
For amerikanske teknologiinvestorer har 2022 været et rigtig dårligt år med et negativt afkast på tæt på 30 %. Her hjælper den stigende USD dog de danske investorer til et knapt så ringe afkast.
2022 slutspurt?
Året er ikke gået endnu, og der er endnu håb om at tingene kan udvikle sig bedre. Det er dog desværre ingen tvivl om at 2022 vil blive husket for inflation og den stramme pengepolitik og de dårlige aktieafkast. Hvis den amerikanske centralbank, Federal Reserve er ved at være færdig med at stramme, er der dog håb for den resterende del af året og ikke mindst 2023.
Figur 1: Udvikling år til dato i udvalgte aktieindeks
Kilde: Nordnet, egen tilvirkning

2022 bliver ikke året man glemmer, hvis man har Zealand Pharma, Novo og Genmab i porteføljerne. 

107436 Den trio er der vist rigtig mange her på ProInvestor, som er meget glade for at have i porteføljerne i år. 

107437 Ref Beatles, i de bedste bands var de fire medlemmer, så musikken havde spillet endnu bedre, hvis man havde taget et medlem mere feks Torm, Norden eller dem begge.


