Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
SpaceX blev børsnoteret og havde sin første noteringsdag for mindre end 2 uger siden. Der har været og er stadig fuld fart på og aktiens udvikling drives fortsat af en kombination af FOMO, likviditet og langsigtede muligheder
Kæmpe privat interesse
I Nordnet har vi aldrig set så stor og massiv interesse på tværs af grænserne for en IPO. Det er ikke så mærkeligt. Udvalgte amerikanske aktier og sektorer er "brandvarme"; "rummet" tiltrækker massiv kapital, og Elon Musk er et meget stort investeringsnavn, er det også, mig bekendt første gang nogensinde at private investorer uden for USA har fået mulighed for direkte at tegne aktier i en stor IPO.
Lidt og noget op og noget ned
Aktien blev afregnet til 135. Steg kortvarigt på første dagen til 180 for så at slutte på 160. De næste handelsdage steg aktien intradag helt kortvarigt op til i underkanten af 230. Siden er den kortsigtede interesse kølnet lidt igen og mandag faldet aktien til 154,6 svarende til et kursfald på 16,43 %. I forhold til introduktionsprisen er der selv efter det fald stadig tale om at "IPO investorerne" har høstet et afkast på 14,5 %
Obligationssalg undskyldning for gevinsthjemtagning
Bag ved onsdagens kursfald gemmer der sig den "officielle" forklaring, at det var annonceringen af et obligationssalg, som fik aktien til at falde. Det kan være en medforklarende faktor, men er næppe den overvejende grund til at aktien faldt så markant som tilfældet var. I stedet er der for mig at se en anden og mere tungtvejende grund som spiller ind: Alibiet til at hjemtage en kortsigtet gevinst
Meget høj prisfastsættelse
Forventningerne til den fremtidige indtjening og mulighederne for SpaceX er ikke kun høje, men ekstreme. Det amerikanske aktiemarked er mere end noget andet marked i verden drevet af kortsigtet momentum, stemninger og likviditetsstrømme. Investorerne tager bestik af mulighederne på daglig basis. Mange vil være med på opturen så længe den varer, men i samme øjeblik hvor det (be)mærkes, at der er en risiko for en nedtur, trækker de mest kortsigtede investorer følehornene til sig. Det kan meget vel være noget af det som var den reelle årsag til mandags kursfald.
Fremtiden - tjah hvad med fremtiden?
Fremtiden - tjah - det afgør likviditetsstrømmene. Obligationssalget kan have været alibiet for at hjemtage gevinster, men det gør i det længere perspektiv ikke nogen forskel. Det handler her og nu om stemninger og lysten til at være med eller ej
Figur: SpaceX kursudvikling siden børsnotering
Kilde: Nordnet
SpaceX blev børsnoteret og havde sin første noteringsdag for mindre end 2 uger siden. Der har været og er stadig fuld fart på og aktiens udvikling drives fortsat af en kombination af FOMO, likviditet og langsigtede muligheder
Kæmpe privat interesse
I Nordnet har vi aldrig set så stor og massiv interesse på tværs af grænserne for en IPO. Det er ikke så mærkeligt. Udvalgte amerikanske aktier og sektorer er "brandvarme"; "rummet" tiltrækker massiv kapital, og Elon Musk er et meget stort investeringsnavn, er det også, mig bekendt første gang nogensinde at private investorer uden for USA har fået mulighed for direkte at tegne aktier i en stor IPO.
Lidt og noget op og noget ned
Aktien blev afregnet til 135. Steg kortvarigt på første dagen til 180 for så at slutte på 160. De næste handelsdage steg aktien intradag helt kortvarigt op til i underkanten af 230. Siden er den kortsigtede interesse kølnet lidt igen og mandag faldet aktien til 154,6 svarende til et kursfald på 16,43 %. I forhold til introduktionsprisen er der selv efter det fald stadig tale om at "IPO investorerne" har høstet et afkast på 14,5 %
Obligationssalg undskyldning for gevinsthjemtagning
Bag ved onsdagens kursfald gemmer der sig den "officielle" forklaring, at det var annonceringen af et obligationssalg, som fik aktien til at falde. Det kan være en medforklarende faktor, men er næppe den overvejende grund til at aktien faldt så markant som tilfældet var. I stedet er der for mig at se en anden og mere tungtvejende grund som spiller ind: Alibiet til at hjemtage en kortsigtet gevinst
Meget høj prisfastsættelse
Forventningerne til den fremtidige indtjening og mulighederne for SpaceX er ikke kun høje, men ekstreme. Det amerikanske aktiemarked er mere end noget andet marked i verden drevet af kortsigtet momentum, stemninger og likviditetsstrømme. Investorerne tager bestik af mulighederne på daglig basis. Mange vil være med på opturen så længe den varer, men i samme øjeblik hvor det (be)mærkes, at der er en risiko for en nedtur, trækker de mest kortsigtede investorer følehornene til sig. Det kan meget vel være noget af det som var den reelle årsag til mandags kursfald.
Fremtiden - tjah hvad med fremtiden?
Fremtiden - tjah - det afgør likviditetsstrømmene. Obligationssalget kan have været alibiet for at hjemtage gevinster, men det gør i det længere perspektiv ikke nogen forskel. Det handler her og nu om stemninger og lysten til at være med eller ej
Figur: SpaceX kursudvikling siden børsnotering
Kilde: Nordnet

Professionelle køb:
ARK og andre institutionelle spillere ser det som en "buy the dip"-mulighed.
De har langsigtede teser på Starlink, rumfart og AI-samarbejde, så de bruger faldet til at øge positioner
(som de 210.121 aktier for ~32,5 mio. USD).
https://stocktwits.com/news-articles/markets/equity/spcx-cathie-wood-dip-schiff-musk-loss-tops-buffett-net-worth/cZKvo39R791
Baron er den anden store aktive køber, og passive index-fonde bliver den næste store bølge. Det understøtter mønstret med institutionel akkumulering på faldet.
Det tyder på, at sælgepresset kommer fra retail. + Der er nogle short-sellers aktive (især efter det store fald), som enten lukker positioner (køber tilbage) eller øger shorts.
ARK og andre institutionelle spillere ser det som en "buy the dip"-mulighed.
De har langsigtede teser på Starlink, rumfart og AI-samarbejde, så de bruger faldet til at øge positioner
(som de 210.121 aktier for ~32,5 mio. USD).
https://stocktwits.com/news-articles/markets/equity/spcx-cathie-wood-dip-schiff-musk-loss-tops-buffett-net-worth/cZKvo39R791
Baron er den anden store aktive køber, og passive index-fonde bliver den næste store bølge. Det understøtter mønstret med institutionel akkumulering på faldet.
Det tyder på, at sælgepresset kommer fra retail. + Der er nogle short-sellers aktive (især efter det store fald), som enten lukker positioner (køber tilbage) eller øger shorts.


