Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Ørsted Investorerne holder vejret forud for torsdagens afgørelse. Frem og tilbage har været omtrent lige kurslangt
Det seneste kvartal har budt på lidt af hvert for Ørsteds investorer
Først en 20 % optur drevet af positive analytiker revisioner og stigende kursmål
Siden har aktien omtrent tabt hele opturen igen
En del af den reaktion kan skyldes mindre appetit på energiaktier generelt
Det kan også skyldes at investorerne ser lidt mindre mod grønne investeringer
Det kan også være en "forberedelse" til torsdagens afgørelse fra Sø- og Handelsretten
Her skal Ørsted stå skoleret i forhold til anklagerne om at det jysk-fynske elsamarbejde, ELSAM, som DONG senere fusionerede med misbrugte sin konkurrenceposition
Ørsted er tidligere blevet frifundet i Vestre Landsret. Afgørelsen blev anket og skal afgøres af Sø- og Handelsretten
Uanset - retten er snart sat. I morgen bliver investorerne lidt klogere. Selv om Ørsted fik medhold i første omgang, kan der være en snert af nervøsitet, som har sendt aktien baglæns
Figur: Kursudvikling, Ørsted, 3 måneder
Kilde: Nordnet
Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Ørsted Investorerne holder vejret forud for torsdagens afgørelse. Frem og tilbage har været omtrent lige kurslangt
Det seneste kvartal har budt på lidt af hvert for Ørsteds investorer
Først en 20 % optur drevet af positive analytiker revisioner og stigende kursmål
Siden har aktien omtrent tabt hele opturen igen
En del af den reaktion kan skyldes mindre appetit på energiaktier generelt
Det kan også skyldes at investorerne ser lidt mindre mod grønne investeringer
Det kan også være en "forberedelse" til torsdagens afgørelse fra Sø- og Handelsretten
Her skal Ørsted stå skoleret i forhold til anklagerne om at det jysk-fynske elsamarbejde, ELSAM, som DONG senere fusionerede med misbrugte sin konkurrenceposition
Ørsted er tidligere blevet frifundet i Vestre Landsret. Afgørelsen blev anket og skal afgøres af Sø- og Handelsretten
Uanset - retten er snart sat. I morgen bliver investorerne lidt klogere. Selv om Ørsted fik medhold i første omgang, kan der være en snert af nervøsitet, som har sendt aktien baglæns
Figur: Kursudvikling, Ørsted, 3 måneder
Kilde: Nordnet

132884 Ørsted vinder årtier langt milliardopgør om elpriser:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/oersted-vinder-aartier-langt-milliardopgoer-om-elpriser
https://www.dr.dk/nyheder/penge/oersted-vinder-aartier-langt-milliardopgoer-om-elpriser
132886 Ørsted frifindes i Elsam-sagen: Har ikke overtrådt konkurrenceregler
25/6 10:43
En langvarig strid om elpriser i Vestdanmark er nu afgjort og faldet ud til Ørsteds fordel.
Det fremgår af en afgørelse i Sø- og Handelsretten torsdag.
Sagen trækker tråde tilbage til 00'erne, hvor elmarkedet blev liberaliseret i Danmark.
Sø- og Handelsretten har forholdt sig til, hvorvidt Elsam, som fusionerede med Dong (senere Ørsted) i 2006, misbrugte sin dominerende stilling på elmarkedet og dermed opkrævede urimeligt høje priser.
- Sagsøgerne - som var både elhandelsselskaber og slutbrugere - havde ikke bevist, at Elsam havde misbrugt denne dominerende stilling til at opnå urimelige priser på el. Elsam blev derfor frifundet for påstanden om at have overtrådt de konkurrenceretlige regler, skriver Sø- og Handelsretten.
Afgørelsen torsdag omfatter seks sager, hvor sagsøgerne har krævet erstatning på op til 416 mio. kr. med tillæg af procesrenter, som i dag er på 712 mio. kr. i procesrenter.
- Ørsted er tilfreds med rettens afgørelse, som er i tråd med Ørsteds argumenter om, at sagsøgerne ikke havde ret til nogen erstatning. Dagens dom kan ankes af sagsøgerne, skriver Ørsted i en kommentar.
Sagerne blev anlagt ved Sø- og Handelsretten i 2007, hvor det samlede krav dengang lød på 4,4 mia. kr. med tillæg af procesrenter (i dag på ca. 7,5 mia. kr.).
.\˙ MarketWire
25/6 10:43
En langvarig strid om elpriser i Vestdanmark er nu afgjort og faldet ud til Ørsteds fordel.
Det fremgår af en afgørelse i Sø- og Handelsretten torsdag.
Sagen trækker tråde tilbage til 00'erne, hvor elmarkedet blev liberaliseret i Danmark.
Sø- og Handelsretten har forholdt sig til, hvorvidt Elsam, som fusionerede med Dong (senere Ørsted) i 2006, misbrugte sin dominerende stilling på elmarkedet og dermed opkrævede urimeligt høje priser.
- Sagsøgerne - som var både elhandelsselskaber og slutbrugere - havde ikke bevist, at Elsam havde misbrugt denne dominerende stilling til at opnå urimelige priser på el. Elsam blev derfor frifundet for påstanden om at have overtrådt de konkurrenceretlige regler, skriver Sø- og Handelsretten.
Afgørelsen torsdag omfatter seks sager, hvor sagsøgerne har krævet erstatning på op til 416 mio. kr. med tillæg af procesrenter, som i dag er på 712 mio. kr. i procesrenter.
- Ørsted er tilfreds med rettens afgørelse, som er i tråd med Ørsteds argumenter om, at sagsøgerne ikke havde ret til nogen erstatning. Dagens dom kan ankes af sagsøgerne, skriver Ørsted i en kommentar.
Sagerne blev anlagt ved Sø- og Handelsretten i 2007, hvor det samlede krav dengang lød på 4,4 mia. kr. med tillæg af procesrenter (i dag på ca. 7,5 mia. kr.).
.\˙ MarketWire

