Kommentar fra Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet
Hvis man betragter globale aktiemarkeder ud fra Micron Tech og Sandisk m.v. kunne få indtrykket af at alt er "fryd og investeringsgammen". Et realitetscheck viser et noget andet billede
De seneste uger og måneder har det ikke mindst været selskaber som Micron Tech og Sandisk som har henrykket investorerne og skabt fænomenale afkast
Det kunne få investorerne til at få den antagelse og opfattelse, hvis de betragter indeksudviklingen, at der tale om "brede" aktiestigninger
Det er dog en sandhed med mange modifikationer
De amerikanske softwareaktier lider. De senste uger er navne som Microsoft og Oracle faldet 10-25 % og selv indenfor Nasdaq Composite er udviklingen ekstremt polariseret
"Udenfor" og i det bredere S&P 500 er situationen den samme. De mange investorer køber ind i de samme og få aktier
Et blik på "Fear and Greed" betragter antagelsen. Brandvarme aktier indenfor hukommelseschips stjæler billedet, men det brede marked lider
USA nedtur strejfer Danmark
I Asien er der i dag massive kursfald til de aktier, som er strøget til himmels. I USA er der udsigter til bredere indeksfald. Ikke kun i få, men i flere aktier. Selv om vi nok vil kunne mærke den stemning, bør den kun strejfe Danmark. Vores udgangspunkt i life science, som ikke kun burde beskytte, men også halter meget bagefter de globale aktiers optur over de seneste uger, måneder, kvartaler og år, burde give en vis beskyttelse i dagens marked.
Figur: Fear and Greed
Kilde: https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed
Hvis man betragter globale aktiemarkeder ud fra Micron Tech og Sandisk m.v. kunne få indtrykket af at alt er "fryd og investeringsgammen". Et realitetscheck viser et noget andet billede
De seneste uger og måneder har det ikke mindst været selskaber som Micron Tech og Sandisk som har henrykket investorerne og skabt fænomenale afkast
Det kunne få investorerne til at få den antagelse og opfattelse, hvis de betragter indeksudviklingen, at der tale om "brede" aktiestigninger
Det er dog en sandhed med mange modifikationer
De amerikanske softwareaktier lider. De senste uger er navne som Microsoft og Oracle faldet 10-25 % og selv indenfor Nasdaq Composite er udviklingen ekstremt polariseret
"Udenfor" og i det bredere S&P 500 er situationen den samme. De mange investorer køber ind i de samme og få aktier
Et blik på "Fear and Greed" betragter antagelsen. Brandvarme aktier indenfor hukommelseschips stjæler billedet, men det brede marked lider
USA nedtur strejfer Danmark
I Asien er der i dag massive kursfald til de aktier, som er strøget til himmels. I USA er der udsigter til bredere indeksfald. Ikke kun i få, men i flere aktier. Selv om vi nok vil kunne mærke den stemning, bør den kun strejfe Danmark. Vores udgangspunkt i life science, som ikke kun burde beskytte, men også halter meget bagefter de globale aktiers optur over de seneste uger, måneder, kvartaler og år, burde give en vis beskyttelse i dagens marked.
Figur: Fear and Greed
Kilde: https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed

132906 US-finanshus advarer mod boble-risiko i Nasdaq bigtech https://proinvestor.com/investornyt/1452401/us-finanshus-advarer-mod-boble-risiko-i-nasdaq-bigtech
132911 AL Sydbank ser fortsat aktieoptimisme trods gevinsthjemtagning og sektorrotation
26/6 12:58
Trods fald til de globale aktier og gevinsthjemtagning i store teknologinavne i løbet af denne uge er der stadig rigeligt med optimisme i markedet.
Der er da heller ikke tale om større korrektioner eller udsalg på nuværende tidspunkt, lyder vurderingen fra AL Sydbank.
- Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale om et større eller bredere udsalg af aktier. Både amerikanske og globale aktier ligger aktuelt kun omkring 3 pct. under de højeste niveauer nogensinde. Og samtidig med at investorerne tager gevinster hjem i nogle af de store teknologiaktier, der har klaret sig rigtig godt over de seneste år, bliver pengene flyttet over i de mindre small cap-aktier og aktier indenfor finans og industri, skriver Natalia Setlak, der er chefanalytiker hos AL Sydbank, i en kommentar.
- Det er alle tre eksempler på dele af markedet, som klarer sig godt i et miljø med stærk økonomisk vækst. Optimismen i markedet kan anses som intakt, på trods af at pengene har holdt nogle flyttedage i løbet af denne uge, fortsætter hun.
MOMENTUM KAN FORTSÆTTE
Og selv om der er blevet sat en række rekorder i både USA og andre steder i verden, er det formentlig slet ikke slut med rekorderne i år.
- Aktiemarkedet har leveret et usædvanligt stærkt første halvår, drevet i høj grad af det comeback, cykliske selskaber har leveret siden foråret. Trods mindre tilbagefald i ugens løb er globale aktier fortsat på vej mod et af de bedste halvår siden årtusindskiftet, vurderer Natalia Setlak.
Meget tyder ifølge hende på, at det også kan fortsætte ind i andet halvår.
- Vi fastholder vores positive syn på aktiemarkedet, da den tårnhøje indtjeningsvækst samt store strukturelle temaer i markedet fortsat bør trække aktierne opad i det andet halvår af 2026, skriver chefanalytikeren.
- Indtjeningsvæksten i år forventes at lande på det højeste niveau siden 2021, hvor den høje indtjening kom i kølvandet af coronapandemien fra året forinden, hvilket er ekstremt imponerende, taget i betragtning at indtjeningen er steget i årene op til 2026, fortsætter hun.
.\˙ MarketWire
26/6 12:58
Trods fald til de globale aktier og gevinsthjemtagning i store teknologinavne i løbet af denne uge er der stadig rigeligt med optimisme i markedet.
Der er da heller ikke tale om større korrektioner eller udsalg på nuværende tidspunkt, lyder vurderingen fra AL Sydbank.
- Det er vigtigt at understrege, at der ikke er tale om et større eller bredere udsalg af aktier. Både amerikanske og globale aktier ligger aktuelt kun omkring 3 pct. under de højeste niveauer nogensinde. Og samtidig med at investorerne tager gevinster hjem i nogle af de store teknologiaktier, der har klaret sig rigtig godt over de seneste år, bliver pengene flyttet over i de mindre small cap-aktier og aktier indenfor finans og industri, skriver Natalia Setlak, der er chefanalytiker hos AL Sydbank, i en kommentar.
- Det er alle tre eksempler på dele af markedet, som klarer sig godt i et miljø med stærk økonomisk vækst. Optimismen i markedet kan anses som intakt, på trods af at pengene har holdt nogle flyttedage i løbet af denne uge, fortsætter hun.
MOMENTUM KAN FORTSÆTTE
Og selv om der er blevet sat en række rekorder i både USA og andre steder i verden, er det formentlig slet ikke slut med rekorderne i år.
- Aktiemarkedet har leveret et usædvanligt stærkt første halvår, drevet i høj grad af det comeback, cykliske selskaber har leveret siden foråret. Trods mindre tilbagefald i ugens løb er globale aktier fortsat på vej mod et af de bedste halvår siden årtusindskiftet, vurderer Natalia Setlak.
Meget tyder ifølge hende på, at det også kan fortsætte ind i andet halvår.
- Vi fastholder vores positive syn på aktiemarkedet, da den tårnhøje indtjeningsvækst samt store strukturelle temaer i markedet fortsat bør trække aktierne opad i det andet halvår af 2026, skriver chefanalytikeren.
- Indtjeningsvæksten i år forventes at lande på det højeste niveau siden 2021, hvor den høje indtjening kom i kølvandet af coronapandemien fra året forinden, hvilket er ekstremt imponerende, taget i betragtning at indtjeningen er steget i årene op til 2026, fortsætter hun.
.\˙ MarketWire

