Payday 2 ligger nr 1 på både Steam og GameStop over bedst sælgende spil.
Den peaker dagligt på ~52k samtidige spillere på Steam og ligger her nr 1 på listen over ikke-gratis spil.
Der meldes om udsolgt af fysiske spil stort set over hele verden, og selvom det ikke er optimalt at kunderne går forgæves og de dermed mister salg her og nu, vidner det om den utrolige popularitet spiller har. Butikkerne skulle gerne modtage nye sendinger mandag/tirsdag, og lad os så håbe udgiveren 505 Games har fået skruet op for produktionen, så de kan følge med efterspørgslen.
Brothers spillet bliver ved at få perfekte/tæt på perfekte scores i reviews, og nu hvor best selling listen ser ud til at være opdateret på Xbox er den her placeret som nr 4.
Det er svært at få armene ned som Star aktionær, og selvom den er steget 75% siden jeg købte for ca 3 uger siden, har man stadig fornemmelsen af at den stiger for langsomt :)
Hvis man skal spekulere lidt i hvad salget af PD2 kan indbringe tror jeg ikke et salg på 4mio spil er usandsynligt. Jeg regner med en gennemsnitlig salgspris på $25 per spil på Steam, hvoraf jeg forudsætter Star får 35%, og Valve/505 Games/retailers etc tager resten.
(De fysiske spil koster $40 mod $30 på Steam, men regner med beløbet der falder i Star's lomme bliver omkring det samme.)
35% af 4mio*$25 = $35mio. Salget fra Brothers estimerer jeg pt til omkring $2,6mio. 5 DLC er planlagt til PD2 i løbet af året, og det oprindelige Payday: the Heist har også været godt placeret på topseller listen den senere tid.
De har i øvrigt et fremført skattemæssigt underskud på ~80mio SEK, og med en Market cap på ~$44,8mio kan det resultere i en PE under 2 med nuværende kurs.
Ovenstående er naturligvis blot estimater med stor usikkerhed og jeg håber andre vil komme med deres bud. Vi får forhåbentlig snart nogle salgstal fra Star og regnskab kommer den 29. aug.
Den peaker dagligt på ~52k samtidige spillere på Steam og ligger her nr 1 på listen over ikke-gratis spil.
Der meldes om udsolgt af fysiske spil stort set over hele verden, og selvom det ikke er optimalt at kunderne går forgæves og de dermed mister salg her og nu, vidner det om den utrolige popularitet spiller har. Butikkerne skulle gerne modtage nye sendinger mandag/tirsdag, og lad os så håbe udgiveren 505 Games har fået skruet op for produktionen, så de kan følge med efterspørgslen.
Brothers spillet bliver ved at få perfekte/tæt på perfekte scores i reviews, og nu hvor best selling listen ser ud til at være opdateret på Xbox er den her placeret som nr 4.
Det er svært at få armene ned som Star aktionær, og selvom den er steget 75% siden jeg købte for ca 3 uger siden, har man stadig fornemmelsen af at den stiger for langsomt :)
Hvis man skal spekulere lidt i hvad salget af PD2 kan indbringe tror jeg ikke et salg på 4mio spil er usandsynligt. Jeg regner med en gennemsnitlig salgspris på $25 per spil på Steam, hvoraf jeg forudsætter Star får 35%, og Valve/505 Games/retailers etc tager resten.
(De fysiske spil koster $40 mod $30 på Steam, men regner med beløbet der falder i Star's lomme bliver omkring det samme.)
35% af 4mio*$25 = $35mio. Salget fra Brothers estimerer jeg pt til omkring $2,6mio. 5 DLC er planlagt til PD2 i løbet af året, og det oprindelige Payday: the Heist har også været godt placeret på topseller listen den senere tid.
De har i øvrigt et fremført skattemæssigt underskud på ~80mio SEK, og med en Market cap på ~$44,8mio kan det resultere i en PE under 2 med nuværende kurs.
Ovenstående er naturligvis blot estimater med stor usikkerhed og jeg håber andre vil komme med deres bud. Vi får forhåbentlig snart nogle salgstal fra Star og regnskab kommer den 29. aug.
Starbreeze får først betaling for spilsalget efter de første par 100k solgte eksemplarer, eftersom 505 Games får al betaling efter Valve har taget deres cut på 30 %, indtil deres (505 Games) omkostninger for PAYDAY 2 er dækket. Det skete i sidste uge og siden da har PAYDAY 2 ligget nr. 1 på steams top seller-liste og har solgt fantastisk.
Jeg tror ikke 505 Games andel bliver særligt stor herefter, så de 35 % du regner med er nok lavt sat. Starbreeze får jo f.eks. stort set 100 % af indtægterne for PAYDAY: The Heist efter Valves andel, hvilket efterlader 0 % til SONY som er publisher. Til gengæld blev det så en exclusive release på kun PS3 af konsollerne og det kunne Starbreeze/Overkill vel lige så godt have gået efter igen, hvis alternativet er at "forære" halvedelen af indtægterne væk. Ligesom dig regner jeg med at Starbreeze får nogenlunde samme salgsindtægter fra konsolversionerne.
De 4mio spil, hvad er din tidshorisont på det?
I løbet af indeværende regnskabsår regner jeg nok mere med 3mio eksemplarer, men det er lidt svært at sige noget om endnu. Det bliver meget spændende at se hvor længe der går før Saints Row IV går op som nr. 1 på Steam top sellers, hvilket jeg formoder sker i næste uge hvor det udgives.
Jeg ser iøvrigt en PE-værdi på 10-20 som fair.
og btw, super at have dig med Aspekulant, jeg er alt for dårlig til at oprette tråde :)
Jeg tror ikke 505 Games andel bliver særligt stor herefter, så de 35 % du regner med er nok lavt sat. Starbreeze får jo f.eks. stort set 100 % af indtægterne for PAYDAY: The Heist efter Valves andel, hvilket efterlader 0 % til SONY som er publisher. Til gengæld blev det så en exclusive release på kun PS3 af konsollerne og det kunne Starbreeze/Overkill vel lige så godt have gået efter igen, hvis alternativet er at "forære" halvedelen af indtægterne væk. Ligesom dig regner jeg med at Starbreeze får nogenlunde samme salgsindtægter fra konsolversionerne.
De 4mio spil, hvad er din tidshorisont på det?
I løbet af indeværende regnskabsår regner jeg nok mere med 3mio eksemplarer, men det er lidt svært at sige noget om endnu. Det bliver meget spændende at se hvor længe der går før Saints Row IV går op som nr. 1 på Steam top sellers, hvilket jeg formoder sker i næste uge hvor det udgives.
Jeg ser iøvrigt en PE-værdi på 10-20 som fair.
og btw, super at have dig med Aspekulant, jeg er alt for dårlig til at oprette tråde :)
18/8 2013 18:50 Aspekulant 166194
Tidshorisonten er indeværende regnskabsår (13/14), og jeg havde også plottet 3mio ind som base case for en uges tid siden.
Jeg har dog sat det op til 4mio og den øgede optimisme er en kombination af meddelelsen den 8. omkring at omk. allerede tjent ind; Det meget høje antal spillere på steam; Placeringerne på bedst sælgende lister, reviews; opmærksomheden/hype om spillet på forums/twitter/reddit etc. Læser eksempelvis om adskillige der kører landet tyndt og besøger Gamestop butikker i håb om at få en kopi af spillet :)
Der er mange der sammenligner med Left4Dead2 som jo også er et CoOP spil og det havde solgt 2mio stk to uger efter release. Det er ikke sikkert det går helt så godt for PD2, men det ser rigtig positivt ud imo.
Det ville være dejligt hvis min forudsætning om 35% andel til Star er for lavt sat, men hvor/hvornår finder vi mere information om den fordeling?
Og så kan jeg kun sige, at det også er super at være med! :)
Jeg har dog sat det op til 4mio og den øgede optimisme er en kombination af meddelelsen den 8. omkring at omk. allerede tjent ind; Det meget høje antal spillere på steam; Placeringerne på bedst sælgende lister, reviews; opmærksomheden/hype om spillet på forums/twitter/reddit etc. Læser eksempelvis om adskillige der kører landet tyndt og besøger Gamestop butikker i håb om at få en kopi af spillet :)
Der er mange der sammenligner med Left4Dead2 som jo også er et CoOP spil og det havde solgt 2mio stk to uger efter release. Det er ikke sikkert det går helt så godt for PD2, men det ser rigtig positivt ud imo.
Det ville være dejligt hvis min forudsætning om 35% andel til Star er for lavt sat, men hvor/hvornår finder vi mere information om den fordeling?
Og så kan jeg kun sige, at det også er super at være med! :)
Et salg af Payday 2 på 4 mio. skulle ikke være noget problem. Tror sagtens det kunne blive 6-7 mio hen mod udviklingen og den forhåbentlig kommende Payday 3 " title="" style="width: 22px; height: 22px;"/>Men det er også et par år ud i fremtiden. Payday 2 er spædende at se udviklingen i, desværre falmer Brothers lidt i skyggen selvom deres anmeldelser er fremragende. Vi kan kun gisne om salgstal hvordan det går, men rapporten 29. august ser jeg frem til, da det ville være oplagt at komme med en indskudt sætning hvordan salget går.
Kursen i Starbreeze er undervurderet og efter fald torsdag og fredag i sidste uge, hvor folk formodentlig tog gevinst hjem efter en stigning på 60 % på 2 uger, er dette niveau et et godt tidspunkt til at fulde op i inden vi skal videre op. 50 øre er inden for rækkevide hvis salgstallene er imponerende hvilket jeg stærkt forventer. En kurs på 1 kr. bliver der også snakket meget om, hvilket jeg var meget skeptisk over at høre, men tror det er muligt indenfor 18 mdr. når udvidelsespakkerne udkommer samt deres, ind til videre, lidt hemmelige projekt med navn "Storm" bliver udviklet samt helt sikket også Payday 3, som nok skal komme ovenpå denne succes :- )
Kursen i Starbreeze er undervurderet og efter fald torsdag og fredag i sidste uge, hvor folk formodentlig tog gevinst hjem efter en stigning på 60 % på 2 uger, er dette niveau et et godt tidspunkt til at fulde op i inden vi skal videre op. 50 øre er inden for rækkevide hvis salgstallene er imponerende hvilket jeg stærkt forventer. En kurs på 1 kr. bliver der også snakket meget om, hvilket jeg var meget skeptisk over at høre, men tror det er muligt indenfor 18 mdr. når udvidelsespakkerne udkommer samt deres, ind til videre, lidt hemmelige projekt med navn "Storm" bliver udviklet samt helt sikket også Payday 3, som nok skal komme ovenpå denne succes :- )
En kurs på 1 kr. pr. Aktie lyder jo også fuldstændig vanvittigt med tanke på dagens kurs og det at den i forvejen er steget så meget :) men med de estimater vi her fremsætter er det jo fuldt ud rimeligt med kurser over 1 kr. pr. Aktie, og jeg kan slet ikke se hvorfor der skal gå 18 måneder når resultatet allerede til november står klart.
Der er selvfølgelig muligheden at vores estimater er skudt helt over målet, men selv hvis det er tilfældet skal vi have ramt helt grotesk meget forbi for at kursen skal falde fra dette niveau, så vi har en ret god fejlmargin at give af ;)
Inden for det næste halve års tid har vi nok fået meget mere at vide om Storm, en officiel afsløring af PAYDAY 3 samt annoncering af yderligere en eller flere produktioner, muligvis igennem opkøb af andre spiludviklere. Jeg forventer helt klart en opskalering af virksomheden fra de nuværende 50 ansatte.
Der er selvfølgelig muligheden at vores estimater er skudt helt over målet, men selv hvis det er tilfældet skal vi have ramt helt grotesk meget forbi for at kursen skal falde fra dette niveau, så vi har en ret god fejlmargin at give af ;)
Inden for det næste halve års tid har vi nok fået meget mere at vide om Storm, en officiel afsløring af PAYDAY 3 samt annoncering af yderligere en eller flere produktioner, muligvis igennem opkøb af andre spiludviklere. Jeg forventer helt klart en opskalering af virksomheden fra de nuværende 50 ansatte.
22/8 2013 10:48 Aspekulant 266243
Jeg har arbejdet på en formel til at beregne/estimere antallet af Payday 2 spillere på Xbox, for at få en ide om hvordan salget går. Hjemmesiden trueachievements.com tracker omkring 200k spillere og viser hvilke spil og achievements de har.
http://www.trueachievements.com/Payday-2/achievements.htm
Ved at tage udgangspunkt i Minecraft som har solgt 8mio stk, kan man beregne at siden tracker ~0,82% af spillerne. Formlen for Payday 2 forudsætter pt at samme forhold er gældende, og de pt 2497 trackede på PD2 resulterer så i et estimat på 304.512 spillere.
Der er naturligvis en stor fejlmargin i denne måde at estimere på, men det kan give en ide om antal solgte spil og en %-mæssig udvikling af salget om ik andet.
Jeg smed en graf over udviklingen op på PI i går:
http://media.proinvestor.com/userupload/4884Payday2EstimatedXboxPlayers_2.png
Online versionen til Xbox 360 bliver released i morgen, så er spændt på at se hvordan det påvirker salget.
http://www.trueachievements.com/Payday-2/achievements.htm
Ved at tage udgangspunkt i Minecraft som har solgt 8mio stk, kan man beregne at siden tracker ~0,82% af spillerne. Formlen for Payday 2 forudsætter pt at samme forhold er gældende, og de pt 2497 trackede på PD2 resulterer så i et estimat på 304.512 spillere.
Der er naturligvis en stor fejlmargin i denne måde at estimere på, men det kan give en ide om antal solgte spil og en %-mæssig udvikling af salget om ik andet.
Jeg smed en graf over udviklingen op på PI i går:
http://media.proinvestor.com/userupload/4884Payday2EstimatedXboxPlayers_2.png
Online versionen til Xbox 360 bliver released i morgen, så er spændt på at se hvordan det påvirker salget.
Godt med et estimat på xbox-versionen. I skrivende stund svarer det til 411k xbox-spillere.
Der kom for nogle dage siden et ret interessant estimat for antal spillere på steam på avanzas forum:
Følgende side logger den totale tid hvert spil på steam er blevet spillet inden for de seneste 30 dage:
http://steamcharts.com/
PAYDAY 2 er kun knap 12 dage gammelt, så hvis ellers tallene på siden passer, kan vi se at PAYDAY 2 er blevet spillet i godt 9m timer på steam totalt set.
På http://raptr.com/game/PAYDAY-2?result_pos=1&sug_query=payday%202 kan vi se at PAYDAY 2 nu har godt 42k members, som samlet har spillet i 686k timer og dermed 16,15 timer i snit pr. member. Antager vi at dette gør sig gældende for steambrugerne giver det:
9m timer / 16,15 timer pr. spiller = 560k spillere
samlet set for xbox og steam giver det altså 971k spillere og med PS3-salget oveni bør der hermed være solgt mere end 1m PAYDAY 2 spil nu efter knap 12 dage fra release.
Der kom for nogle dage siden et ret interessant estimat for antal spillere på steam på avanzas forum:
Følgende side logger den totale tid hvert spil på steam er blevet spillet inden for de seneste 30 dage:
http://steamcharts.com/
PAYDAY 2 er kun knap 12 dage gammelt, så hvis ellers tallene på siden passer, kan vi se at PAYDAY 2 er blevet spillet i godt 9m timer på steam totalt set.
På http://raptr.com/game/PAYDAY-2?result_pos=1&sug_query=payday%202 kan vi se at PAYDAY 2 nu har godt 42k members, som samlet har spillet i 686k timer og dermed 16,15 timer i snit pr. member. Antager vi at dette gør sig gældende for steambrugerne giver det:
9m timer / 16,15 timer pr. spiller = 560k spillere
samlet set for xbox og steam giver det altså 971k spillere og med PS3-salget oveni bør der hermed være solgt mere end 1m PAYDAY 2 spil nu efter knap 12 dage fra release.
27/8 2013 09:02 Aspekulant 266291
Cool med flere data vi kan estimere ud fra. Interessant tilgang at regne på antal spillede timer total og timer per spiller!
Jeg tror også vi har passeret 1mio solgte på tværs af platforme, og håber vi får nogle salgstal ifm rapporten på torsdag.
Mit estimat for Xbox spillere viser PD2 passerede 500k spillere i dag, men som nævnt tidl er det selvfølgelig forbundet med stor usikkerhed.
Har smidt en graf op med estimerede Xbox spillere i PAYDAY 2, Saints Row IV, Splinter Cell: Blacklist og The Bureau: XCOM Declassified.
Jeg tror også vi har passeret 1mio solgte på tværs af platforme, og håber vi får nogle salgstal ifm rapporten på torsdag.
Mit estimat for Xbox spillere viser PD2 passerede 500k spillere i dag, men som nævnt tidl er det selvfølgelig forbundet med stor usikkerhed.
Har smidt en graf op med estimerede Xbox spillere i PAYDAY 2, Saints Row IV, Splinter Cell: Blacklist og The Bureau: XCOM Declassified.
Jeg postede det her på SAAG i nat:
Jeg fandt lige noget andet interessant:
http://www.ign.com/articles/2013/07/31/sega-financials-rise-on-positive-company-of-heroes-2-sales
Company of Heroes 2 solgte 380k copies 5 dage fra release. Spillet er kun udgivet til PC.
Sammenligner man toppene for PAYDAY 2 og CoH 2 på google trends ser man at PAYDAY 2 toppen var 3,45 gange toppen for CoH 2:
http://www.google.com/trends/explore?q=company+of+heroes+2%2C+payday+2#q=company%20of%20heroes%202%2C%20payday%202&date=1%2F2013%2012m&cmpt=q
På steam var launch peaken for PAYDAY 2 2,71 gange launch peaken for CoH 2:
http://steamgraph.net/index.php?action=graph&appid=218620q231430&from=0
hmm... nu ved vi jo at starbreeze kommer med regnskab 16 dage efter payday 2 release. Hvor mange CoH 2 copies var der solgt efter 16 dage? 500k måske?
Ganger man op med en af de to nævnte faktorer, får man et tal langt forbi 1m copies for PAYDAY 2 ved regnskabet!
Jeg fandt lige noget andet interessant:
http://www.ign.com/articles/2013/07/31/sega-financials-rise-on-positive-company-of-heroes-2-sales
Company of Heroes 2 solgte 380k copies 5 dage fra release. Spillet er kun udgivet til PC.
Sammenligner man toppene for PAYDAY 2 og CoH 2 på google trends ser man at PAYDAY 2 toppen var 3,45 gange toppen for CoH 2:
http://www.google.com/trends/explore?q=company+of+heroes+2%2C+payday+2#q=company%20of%20heroes%202%2C%20payday%202&date=1%2F2013%2012m&cmpt=q
På steam var launch peaken for PAYDAY 2 2,71 gange launch peaken for CoH 2:
http://steamgraph.net/index.php?action=graph&appid=218620q231430&from=0
hmm... nu ved vi jo at starbreeze kommer med regnskab 16 dage efter payday 2 release. Hvor mange CoH 2 copies var der solgt efter 16 dage? 500k måske?
Ganger man op med en af de to nævnte faktorer, får man et tal langt forbi 1m copies for PAYDAY 2 ved regnskabet!
28/8 2013 21:54 Aspekulant 166310
I forlængelse af snakken på chatten og denne nyhed:
http://www.gamesindustry.biz/articles/2013-08-28-saints-row-iv-sells-over-1-million-copies-in-first-week
Mit estimat pegede på ca 897k SR4 solgt til Xbox efter en uge.
Hvis vi går ud fra fordelingen mellem Xbox/PS3 er den samme som ved SR3, ville det betyde ~539k solgt til ps3, og dermed totalt 1,43mio.
Nu skriver de godt nok mere end 1mio, så ved ikke hvor meget mere det er, men lad os antage det er præcis 1mio solgte SR4.
For at tilpasse min beregning til 1mio solgte retail efter en uge, betyder det at jeg skal regne med trueachivements tracker 1,16% af spillerne i stedet for 0,82%.
Hvis det er samme andel der trackes for PD2, betyder det et Xbox salg på 385,6k lige nu.
Jeg tror dette nye tal ligger tættere på det faktiske, men forhåbentlig får vi tallene fra Star i morgen ifm regnskabet.
Her er graferne for udviklingen af estimatet med henholdsvis 0,82% og 1,16% trackede spillere som forudsætning:
http://www.gamesindustry.biz/articles/2013-08-28-saints-row-iv-sells-over-1-million-copies-in-first-week
Mit estimat pegede på ca 897k SR4 solgt til Xbox efter en uge.
Hvis vi går ud fra fordelingen mellem Xbox/PS3 er den samme som ved SR3, ville det betyde ~539k solgt til ps3, og dermed totalt 1,43mio.
Nu skriver de godt nok mere end 1mio, så ved ikke hvor meget mere det er, men lad os antage det er præcis 1mio solgte SR4.
For at tilpasse min beregning til 1mio solgte retail efter en uge, betyder det at jeg skal regne med trueachivements tracker 1,16% af spillerne i stedet for 0,82%.
Hvis det er samme andel der trackes for PD2, betyder det et Xbox salg på 385,6k lige nu.
Jeg tror dette nye tal ligger tættere på det faktiske, men forhåbentlig får vi tallene fra Star i morgen ifm regnskabet.
Her er graferne for udviklingen af estimatet med henholdsvis 0,82% og 1,16% trackede spillere som forudsætning: