SpaceX' salg af obligationer er et tegn på boble advarer Allianz
25/6 14:57
SpaceX' beslutning om at optage gæld via salg af obligationer for 25 mia. dollar kort efter sin rekordstore børsnotering er et klart signal om, at markederne er på vej ind i "boble-territorium".
Sådan lyder advarslen fra Ludovic Subran, investeringsdirektør i den tyske forsikringskæmpe Allianz, som administrerer aktiver til en værdi af 800 mia. euro, skriver Financial Times.
Vurderingen kommer på et tidspunkt, hvor investorer i stigende grad virker nervøse for, om virksomheders hastværk med at rejse penge kan være et signal om, at markedet er ved at toppe. Efter en lang periode med stigninger er aktiekurserne på amerikanske teknologiaktier nær rekord, og samtidig er renterne på virksomhedernes gæld nu relativt tæt på renten på amerikanske statspapirer.
Og at det Elon Musk-ejede SpaceX rejser yderligere 25 mia. dollar fra udstedelsen af obligationer, mindre end to uger efter at rumfartsselskabet har modtaget penge i forbindelse med den største børsnotering nogensinde, kan være et signal om, at markedet er på vej ind i en boble, mener Ludovic Subran.
- Fyren har lige fået 70 mia. dollar at lege med for at få os ud i rummet.
- Selvfølgelig er obligationsinvestorer ikke samme typer som aktieinvestorer. Aktieinvestorer kan man tage til Mars. Obligationsinvestorer tænker mere: "Hvor er min rente", siger Ludovic Subran, under et arrangement, Financial Times er vært for.
SpaceX oplevede stor investorappetit på sine obligationer, hvilket gjorde det muligt at udstede gæld for 25 mia. dollar i stedet for oprindeligt foreslået 20 mia. dollar.
Til gengæld skal SpaceX betale en højere rente end andre virksomheder med tilsvarende kreditvurderinger - et tegn på, at investorerne anser obligationsgælden for at være mere risikabel.
Link til originalartikel: https://www.ft.com/content/40b0666b-8214-4162-a82b-d74ba464eabc?syn-25a6b1a6=1
.\\˙ MarketWire
