Bavarian Nordic
Aktiesnakken
Politiksnakken
Genmab
NOVO
Ennogie
Bavarian Nordic
TESLA
Zealand Pharma
Amerikanske aktier
Biotek-snakken
Vestas
Grønne Aktier
Medico
Forsvarsaktier
GN Store Nord
Banker og Finans
Chemometec
Gubra
OLIE OG GAS
Pharma
Shipping
![]() |
9/1 13:01 af bikube |
Markedet vil ikke acceptere stigninger - nu er vi tilbage ved åbningen i forgårs. I august var kursen oppe og tangere 300, på forventning om, at forretningen skulle køre, som den gør nu. De laver alle de vacciner, de kan nå, og er endda gået op på treholdsskift, for at følge med. Hvad er det, som markedet ikke tror på ?
|
![]() |
9/1 12:55 af EliotSpitzer |
Kina bekræfter den første indenlandske klynge af ny Mpox-variant. Bloomberg artikel er her: (link)
|
![]() |
9/1 11:23 af EliotSpitzer |
Der er kommet lidt nye tal fra WHO på Mpox i Afrika (opdateret 5 januar). Det har været et stort fald i "lab confirmed cases" men det tolker jeg som jule-ferie snarre end udtryk for at voldsom ændring i udviklingen af syge. Der er også en række tabeller hvor sidste rapportering lige nogle uger tilbake. Et vigtigt tal for mig er dog at Kinshasa nu har 1923 tilfælde per 29. dec og 634 nye tilfælde de sidste 6 uger. Det er ikke godt med så meget smitte i en mega-by.
|
![]() |
9/1 11:13 af EliotSpitzer |
God formiddag :-) Ja, så kom aktietilbagekøb-programmet igang. De starter i mine øjne med at kunne købe ind billigt.
|
![]() |
9/1 10:52 af ProInvestorNEWS |
Bavarian Nordic: Aktietilbagekøbsprogram udgør ca. 10 % af omsætningen de næste 20 dage (link)
|
![]() |
9/1 10:37 af bikube |
"bedre end forventet indtjening", det må være over budget, så de tjener rigtig mange penge, modsat hvad markedet tror. Det burde da starte en raket.
|
![]() |
9/1 10:34 af ProInvestorNEWS |
Aktier/Sydbank: Danske selskabers globale fodaftryk skærmer mod Trumps toldtrussel (link)
|
![]() |
9/1 10:30 af ProInvestorNEWS |
Bavarian/Nordnet: Aktietilbagekøb kan stabilisere og understøtte aktien (link)
|
![]() |
9/1 10:04 af exitnu |
Super lige at få det bekræftet :-)
|
![]() |
9/1 08:02 af ProInvestorNEWS |
OVERBLIK: Disse selskaber er shortet på det danske aktiemarked (link)
|
![]() |
8/1 07:30 af ProInvestorNEWS |
Fra debatten: Hvorfor Marts bliver en god Bavarian måned. (link)
|
![]() |
7/1 16:04 af pauly |
Sandheden er vel at det egentlig går meget godt for bava´s indkøbte vacciner og pox vaccinerne har et pænt potentiale. Vi skal lige have Chikungunya i mål så ser det da rimeligt lyst ud - alt andet lige.
|
![]() |
7/1 14:33 af kkjoel |
Og jeg har talt om sammenlignelige stigninger - ikke om 40% på 1,5 år. Jeg behøver forhåbentlig ikke at sende dig tilbage i skole..?! ;-)
|
![]() |
7/1 14:29 af kkjoel |
Ja, Per har så ikke italesat - som dig - at man akkurat lige så godt kan se på det sidste halve år og læse en nedtrend.
|
![]() |
7/1 13:45 af kkjoel |
Og læg mærke til osse han refererer til mpox spiken. Det er den langsigtede opbygning af US (og andre landes (med den nye frysetørrede variant, forstås)) pox-lagre, samt salget af nye vacc og produktionsoptimering, der er de vigtige, langsigtede faktorer.
|
![]() |
7/1 13:39 af kkjoel |
Og ja - Per har en udemærket, afbalanceret kommentar :-)
|
![]() |
7/1 13:11 af kkjoel |
Men som sagt - du står dig frit at se det sidste halve år som det centrale, toneangivende perspektiv.. dette risikerer dog at lede dig til den helt fejlagtige antagelse at aktien vil "forsætte" nedad. Nu er du i al fald advaret.
|
![]() |
7/1 13:10 af kkjoel |
Normal bevægelsen det sidste 1,5 år siden strategiskiftet (nu må vi jo se hen ad vejen HVOR meget de vil bruge på R&D.. eller opkøb af vacc (som de i den grad har italesat!)) har været en jævn stigning. Så det er ikke fordi det er sjovere - det er fordi bevægelsen er så tydelig fra okt 23 (130) til nu (200), hvis du kigger på kurven og ved der kom en mpox-udbruds-craze/-spike for 0,5 år siden.
|
![]() |
7/1 13:10 af kkjoel |
Men præcis disse forhold gør at aktien drøner til vejrs på ingen tid.... OG tilsvarende falder tilbage igen lige så hurtigt når der ikke umiddelbart dumper multiple mega-milliardordrer ind ad døren. Faldet det sidste halve år er bare lykkeridderne der forsvinder igen. Og good riddance! De bringer kun uro.
|
![]() |
7/1 13:10 af kkjoel |
(Kortsigtet investering er utroligt svært at "kalibrere" korrekt - det er derfor det bedste råd altid har været at investere langsigtet.. eller som de anglofile sir: "time in the market beats timing the market").
|
![]() |
7/1 13:10 af kkjoel |
Faldet det sidste halve år er jo netop en følge af denne her forbandede mpox-bølgegang.. og omtalt/påpeget af alle danske (og sikkert osse udenlandske) analytikere. Større mpox udbrud m forventninger om kæmpeordrer tiltrækker omgående en masse lykkeriddere, som tror de skal tjene lette og hurtige penge. De færreste får dog solgt på det rigtige tidspunkt(!)
|
![]() |
7/1 12:00 af ProInvestorNEWS |
OVERBLIK: Disse selskaber er shortet på det danske aktiemarked (link)
|
![]() |
7/1 09:29 af Bavainvestor |
Outlook 2025 bliver særdeles spændende, når det offentliggøres med 2024 regnskabet til marts. Jeg tvivler på, at de tør indregne noget af betydning for afrika. Derudover kan man frygte, at der ikke kommer så meget fra USA, udover de udskudte ordrer. Eventuelle kæmpeordrer fra USA ligger flere år ud i tiden, så hvis markedet udelukkende fokuserer på show me the money kan jeg godt frygte en skuffelse til marts. Chikungunya skulle gerne blive godkendt og forhåbentligt
med en priority voucher
|
![]() |
7/1 09:22 af Bavainvestor |
Kkjoel: Bemærk, at BN fortsat har ambitioner om egen R&D også og har annonceret, at de vil tage projekter i klinikken i nær fremtid. Det bliver spændende hvor mange penge de vil allokere til dette.
|
| ||
![]() |
7/1 08:46 af ProInvestorNEWS |
Danske helårsregnskaber 2024: Fokus på guidance, moderat vækst og fremtidens USA (link)
|
![]() |
7/1 08:17 af EliotSpitzer |
God morgen :-)
|
![]() |
7/1 08:17 af Stroka |
God morgen :-)
|
![]() |
7/1 07:52 af Fandel |
Godmorgen...
|
![]() |
7/1 07:09 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Godmorgen :-)
|
![]() |
7/1 01:37 af kkjoel |
Og de har derefter gennem 24 i stigende grad italesat muligheden for allokering af overskuddet til investorerne (efter gælden fra Emergent- og GSK-købene vil være endeligt betalt midt-25). Og nu senest altså 1. aktietilbagekøb nogensinde (her i Q1). Indrømmet, det er et latterligt lille beløb (150M) og de har ikke tænkt sig at annulere aktierne...... men her skal man forstå det er signalværdien, der tæller: det vil af professionelle investorer blive læst som
1. overskudsallokering af mange!
|
![]() |
7/1 01:35 af kkjoel |
Derefter (henover efteråret 23) opstartede BAVA sin kommunikation om strategiskiftet, hvor den nye fortælling var, at de fremover ikke ville brænde penge af på at egenudvikle nye vacc, men ville koncentrere sig om produktion og intensiveret salgsindsats (som de har vist sig overordentlig dygtige til!) af deres nyindkøbte vacc. (De har dog holdt døren åben for evt opkøb af senfase/allerede markedsførte vacc - hvilket vel er en god idé, så længe de kan levere hurtig værdiskabelse.)
|
![]() |
7/1 01:34 af kkjoel |
Jo, Proper - både RSV og COVID-19 vacc røg i skraldespanden hen over sommerhalvåret 23.. (efter at BAVA jo over adskillige år havde brugt mange milliarder på at udvikle dem (samt tidligere andre, fx prostata-kræft-vacc Prostvac i 2010erne) fra bunden).
|
![]() |
3/1 23:10 af Jazzz |
Meget enig Kkjoel..
|
![]() |
3/1 18:55 af kkjoel |
Hvis andre vil gå 5, 10 eller 15 år tilbage.. så synes jeg da bestemt de skal gøre det. Og derefter se om det perspektiv ka
n bruges til noget. Jeg gætter på: ej ;-)
|
![]() |
3/1 18:51 af kkjoel |
Så perspektivet hænger sammen med et strategiskift, udmeldt og eksekveret siden efteråret 23. Så nej, ingen tilfældig periode, men nøje hængende sammen med nye udmeldinger...
|
![]() |
3/1 18:47 af kkjoel |
Faktisk sålænge ledelsen fastholder deres strategi og leverer...
|
![]() |
3/1 18:46 af kkjoel |
Kurs-forudsigelserne jo blot lidt ekstra nytår-knas og ståhej. Folk har forhåbentlig iagttaget virkeligheden, og derfor forstået argumenterne for casen de sidste 1,5 år.. og adskillige år ud i fremtiden..
|
![]() |
3/1 18:39 af kkjoel |
Jamen, dem der ikke kan se den gode case udfolde sig... de holder sig da bare ude. Good luck med at finde en bedre investeringscase de nærmeste år.
|
![]() |
3/1 18:00 af kkjoel |
Nu er den foreløbig steget 40% på 1,5 år. Og flere ting tyder på, at stadigt flere får øjnene op for BAVAs stabilt voksende forretning, både hvad angår omsætning, indtjening ved egenproduktion samt udvalget af vacc. Og senest det bette aktieopkøb: det første signal - hvordan kan man vel tro andet - på en ny æra med regelmæssige aktieopkøb og udbytter. Så det er vel ikke for meget at forvente lignende stignings-takter de kommende år......
|
![]() |
3/1 17:37 af kkjoel |
Ok, vi synger da alle ja-tak-kursraket, hvis der pludselig kommer vestligt/globalt udbrud af ny variant (som i 22), eller kæmpeordrer fra rige vestlige lande/orga. (der pludselig måtte ville donere store mængder moderne vacc til Afrika). Men grundforretningen er den vigtige. Og den man allerede for 1,5 år siden kunne se i støbeskeen.
|
![]() |
3/1 17:27 af kkjoel |
Og Godt nytår til alle, inkl Match! Vi er jo nogle stykker, der i hvert fald siden efteråret 23 (kurs 140) har fastholdt, at BAVA var slået ind på en ny vej.. og at det ville blive meget lønsomt at købe position med lang horisont. Som alle herinde efterhånden er klar over/må kunne indse, så er mpox udbruddene/-kurssvingene i virkeligheden bare krømmel på toppen. Det er grundforretningen af rejsevacc, samt pox/mpox i sin form af Public Preparedness - der giver den stabile, voksende forretning.
|
![]() |
3/1 17:18 af kkjoel |
@Kirt - attraktionen ved aktieopkøbet skyldes noget man kalder..... signalværdi.
|
![]() |
3/1 14:24 af EliotSpitzer |
"2. halvår 2024" skulle der står
|
![]() |
3/1 14:23 af EliotSpitzer |
Jeg har i øvrigt ikke kunne finde meget omsituationen i Kina. Tilbake i 2022 var de også ramt og jeg har set videnskabelige publikationer fra 2023 som har gennemgået smittet situationen. Men jeg har ikke se noget fra 2. halvår 2022. Men her er en artikel fra Thailand, som beskriver lidt om Kina's tiltag imod Mpox. (link)
|
![]() |
3/1 14:20 af EliotSpitzer |
Jeg dele lige linket igen: (link)
|
![]() |
3/1 14:19 af EliotSpitzer |
Jeg syntes ikke jeg kan husk at have set her på Proinevstor at det er blevet omtalt at Sinopharm er gået igang er på vej med klinisk udviklingsprogram for Sinopharm's Mpox vaccine. Dette var nyheder tilbake i midten af december (Beklager, hvis det allerede har været delt). (link)
approves-mpox-vaccine-for-clinical-trial
|
![]() |
3/1 14:13 af EliotSpitzer |
I Nepal er der nu 3 tilfælde af Mpox. Anatllet i sig selv er IKKE skræmende men det er værd at bemærk at disse tilfælde knytte sig til Saudi Arabien. Det er migrant arbejdere som altså har båret smitten til Nepal. Men dette kunne indikere at der er et større smitte udbrud i Saudi Arabien. Der har været en ligende type historie for andre lande i Asien, hvor smittet er importeret far imigrant arbejder fra lande i Mellemøsten. (link)
|
![]() |
3/1 14:09 af EliotSpitzer |
Det er lidt kontroversielt om man skal skrive om nye Mpox tilfælde. Der er en række vestlige lande, hvor håndtering af nye tilfælde, smitteværn og vaccination er så godt at det ikke udgøre en større fare så længe tilfældene bliver diagnosticeret og der forgår kontakt-kortlægning i efterkant. Men der er nogle nye tilfælde, hvor jeg mener det er værd at berette. Nu er der sådan en situation for Nepal.
|
![]() |
3/1 14:01 af EliotSpitzer |
3/1 12:11 af Kirt - Jeg kan godt følge din argumentation men det er i det mindste positivt at de neutralisere snarre end udvander. Isoleret set er detr rene aktieopkøbet positivt og det giver et modspil til short algoritmerne. Jeg tror også der kommer mere, hvis 2025 indfri forventningerne.
|
![]() |
3/1 13:11 af Kirt |
Jeg synes stadig, at et aktie tilbagekøb af ca 750000 aktier er noget slapt - og samtidig vil man sende mange af dem ud i markedet igen som belønninger til medarbejdere, bestyrelse mm. Så batter det ikke noget - og vi almindelige aktionærer får ikke andet ud af det, and at overskuddet i BAVA bliver 150mill mindre. Jeg håber nogen kan forklare mig, hvorfor dette skulle være positivt?
|