Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER
13/1 11:29
af Hugininvest
X = pest
13/1 11:52
af Hugininvest
Seneste problem er Grok, som også er vanvittigt programmeret. Det er tydeligt, at både X og Grok ikke er objektivt og uafhængigt programmeret. Tydeligt at der foretrækkes opslag, kommentarer og svar/forslag, der hælder over imod grænseoverskridende ultra nationale eller højreorienterede synspunkter. Der er total slagside, og så er al snak om at “censur er skidt” irrelevant og forkert. Ytringsfrihed og informationsfrihed ja men X er langt over grænsen for det tilladelige.
13/1 12:00
af Hugininvest
Man kan ikke på vilkår godkende en selvkørendebil, der ikke kan læse vejen, læse skiltene, hajtænderne, se fodgængerne, cyklerne og meget mere, nørder ligger sne på vejen, det sner eller fyger og det faldne sidder som is. Så er de gode dage ligegyldige. Længere er den ikke. Køb en bil, men du må ikke køre i den ved dårlig sigtbarhed????
13/1 12:59
af NiklasZ
@Hugininvest Du må komme med lidt beviser på din påstand om Tesla og rekord mange rapporter. Jeg har ikke set en eneste og kun positive videoer. Da jeg var i Norge over julen var de biler der kørte hurtigst på de sne og isdækkede veje - Tesla'er. Dog ikke FSD kørsel.
13/1 13:03
af NiklasZ
Jeg er fuldstændig enig i @Stockbulls indlæg 09:48. Man skal altid have en kritisk sans på sociale medier, men det er min oplevelse at ting jeg læser der, først kommer i den danske presse efter et par dage, hvis det overhovedet kommer og ofte er der manglende vigtige informationer .
13/1 14:00
af Darvin
100% enig i Hugininvest’s synspunkter omkring X og Grok. Hvis man kunne (som Trump) overskride de 100%, gjorde jeg også det.
13/1 14:32
af StockBull
De mest primitive bots er stadig relativt nemme at spotte – ofte med under 10–20 følgere, default-avatar, repetitive posts døgnet rundt – og de bliver typisk hurtigt ryddet op via rapporteringer og X's periodiske purges.
13/1 14:33
af StockBull
De avancerede (AI-drevne, med ældre konti, varieret aktivitet og måske endda blue check) er sværere at identificere – og det gælder ALLE platforme. Bots er et udbredt problem overalt (Meta fjerner milliarder af fake konti årligt, TikTok har fake views/comments i stor stil), men det er ofte mere "usynligt" på de andre apps.
13/1 14:33
af StockBull
Danske mediers fokus på X/Musk-problemer (bots, misinformation, algoritme-bias) er reelt og ofte intens – men de fortæller sjældent hele historien om, hvor massivt bots er på alle platforme. Det kan godt opleves som bevidst cherry-picking eller "halvdelen af sandheden", især når Musk er så kontroversiel og åbenmundet – det skaber nyhedsværdi, mens lignende issues på Meta eller TikTok får mindre spalteplads.
13/1 14:35
af StockBull
Kort sagt: Bots er ikke unikt for X, mediernes vinkling kan være ensidig, og den høje danske marginalskat (op til 60,5 % i top) er en reel grund til at søge frihed andetsteds. Det er en klassisk trade-off mellem velfærd og personlig incitament – og for nogle vejer friheden tungere.
14/1 08:52
af StockBull
€3.77bn in fines: Last year’s Big Tech bill in Europe (link)
14/1 09:00
af StockBull
X er en ren dværg i forhold til Google – når det gælder bødestørrelser
14/1 09:00
af StockBull
Google har praktiseret massiv dataindsamling (eller "datatyveri", som kritikere kalder det) i årtier, og har fået EU-bøder på over €8 milliarder i antitrust-sager de sidste 10 år. Den nyeste kæmpe-smæk kom 5. september 2025: €2.95 milliarder (ca. $3.45 mia.) for at misbruge dominans i adtech ved at favorisere egen tech og forvride konkurrence. Det er deres fjerde store antitrust-bøde fra EU.
14/1 09:02
af StockBull
Google har været den største datakrævende kæmpe i årtier, men EU slår hårdest til på antitrust (monopol-misbrug). X får hug for transparens og design under den nye DSA – mens det stadig er en dværg i forhold til Googles årelange praksis.
14/1 09:06
af StockBull
Elon Musk og X bliver svinet meget mere til i medierne end Google, selvom Googles bøder er x25–x50 større (eller mere) i de seneste tilfælde. Medierne går efter det mest dramatiske og klikbare – og Musk leverer drama på et sølvfad, mens Google bare betaler og fortsætter som kolossen. Resultat: X/Musk bliver "skurken" i overskrifterne, selvom Google har været den største datakrævende og monopol-misbrugende spiller i årtier med bøder i milliard-klassen.
14/1 09:10
af StockBull
Folk æder det råt, når det handler om Musk/X, men Google (og Meta, Apple osv.) har lavet massiv, systematisk dataindsamling ("datatyveri" ) i årtier uden samme niveau af hysteri som vi ser mod Musk.
14/1 09:11
af StockBull
Google = "De er bare business, befolkningen har vænnet sig til det" → Lavt outrage-niveau.
14/1 09:12
af StockBull
Musk/X = "Han er kontroversiel, højreorienteret, kritiserer magten" → Højt outrage, fordi det passer ind i kulturkrigen (fri tale vs. censur, Trump vs. EU osv.).
14/1 09:13
af StockBull
Kort sagt: Hvis rollerne var byttet om, ville folk være meget mere ophidsede over Musk som "datatyv". Men nu er det Google, så det er "bare sådan det er". Dumt? Ja. Men det er menneskelig psykologi + medie-logik i fuld gang.
14/1 09:15
af StockBull
Måske mest folks dovenskab (de gider ikke skifte fra Google) selv om de misbruger folks data big time - bruger selv DuckDuckGo som alternativ til google
14/1 09:32
af StockBull
her link peger på en dom fra Oberlandesgericht (OLG) Frankfurt am Main. Sagsnummer: 6 U 81/23 Afgørelsesdato: 11. december 2025 Emne: Schmerzensgeld (godtgørelse for ikke-økonomisk skade) pga. ulovligt satte cookies uden samtykkeKort sagt handler sagen om:En person sagsøgte et større virksomhed, fordi hjemmesiden satte tracking-cookies/marketing-cookies uden gyldig samtykke (altså i strid med GDPR + ePrivacy + TMG/TTDSG). Retten i første instans havde formentlig givet delvis medhold, men virks
14/1 09:32
af StockBull
ankede.OLG Frankfurt afgjorde i december 2025, at → Ja, der kan godt tilkendes Schmerzensgeld (typisk 100–500 € i sådanne sager) → Den, der faktisk sætter cookien (ofte den dataansvarlige virksomhed selv), hæfter – også selvom cookien kommer via en tredjepart (f.eks. Google, Meta, tracking-tjenester osv.)
14/1 09:34
af StockBull
Det er altså en af de nyere, ret klare domme fra 2025, der gør det nemmere at få penge ud af cookie-overtrædelser i Tyskland – og derfor bliver den meget delt blandt databeskyttelses-advokater og på juridiske Mastodon/Bluesky-konti. Så snart er der fri jagt på de firmaer som overtræder cookiereglerne - også i Danmark
14/1 09:35
af StockBull
Så opsummeret: Tysk højere retsinstans siger: Ja – du kan få smertepenge for irriterende tracking-cookies uden samtykke, og det er siden, der sætter dem, der betaler. (link)
14/1 09:35
af TOPspiller
Musk støtter åbenlyst Trump og vil gøre alt for at sikre at han beholder magten. All kan se hvordan Trump er. Mange kan se hvor dårlig en person Musk er. Det er derfor man ikke skal støtte noget der har med Musk at gøre. Det kan være køb af en Tesla, bruge supercharger, bruge X eller Xai eller andet af det han laver. Tyrani skal stoppes - og det er hvad Musk og Trump står for.
14/1 09:36
af StockBull
200 millionere amerikanere støtter Trump + MASSER af firmaer m.m
14/1 09:36
af TOPspiller
Altså Musk og Trump = Tyranni .
14/1 09:37
af StockBull
14/1 09:38
af StockBull
Trump er peanuts i.f.t Putin, XI og mange andre - Joe Biden var en klovn. Trump er valgt af folket
14/1 09:39
af StockBull
Lev med det som Mette siger
14/1 09:40
af StockBull
Google er x50 værre
14/1 09:42
af StockBull
Men nu er der en dom for du kan kræve penge af de firmaer som misbruger dine data - ca. 70% af firmaer går det i dk - Brug krudt på de kampe du kan vinde - anmeld de firmaer som misbriger in data til politiet og få 100 Euro per cookie i erstatning
14/1 09:46
af StockBull
her en scanner som kan vise og de websites du benytter misbruger din data: (link)
14/1 09:49
af StockBull
f.u.i: Beacons er også ulovlige:: Beacons / Third-Party Cookies are loading prior to consent, violating ePrivacy Directive / GDPR.
14/1 09:51
af StockBull
Har for sjov lige testet Den Danske Bank og de klarede ikke testen: Your Site is not compliant because Beacons / Third-Party Cookies are loading prior to consent, violating ePrivacy Directive / GDPR.
14/1 09:52
af StockBull
Er det ikke mere alamerende at danske bank stjæler din data end hvem Musk leger med
14/1 09:58
af StockBull
(link) €100 per cookie isn’t a footnote. It’s a unit price for non-compliance.
14/1 15:38
af koden
115 mill støtter reelt Trump. For 1 år siden...ikke sikker på det stadig er så højt.
14/1 15:40
af koden
indbyggertal usa er i øvrigt 350 mill. EU næsten 500 mil med Ukraine som vil være der en dag
14/1 16:24
af StockBull
ja okay men realistisk set repræsenterer Trumps 49,8% så ca. 173 millioner - Mener befolkningen falder i EU og stiger i US. USA kan nå 500–600+ mio. i 2100 med nuværende vækstrater. Kort sagt: Ja, USA vokser, EU falder efter 2026. Men USA overhaler ikke EU før meget sent i århundredet
14/1 16:26
af StockBull
Officielle tal er altid uden Ukraine – EU falder efter 2026, USA vokser (langsomt). Med Ukraine som medlem ville EU få et boost, men problemet med aldring og lav fødselsrate løses ikke permanent. Det store spørgsmål er stadig fremtidig migration – både til USA og EU!
14/1 22:24
af Darvin
Det er nu ikke helt så sort hvidt. Fødselsraten falder også i USA, og faldet ser ud til at forstærkes. Det er immigration, der har har understøtter befolkningstilvæksten i U SA. Men med Trumps stop og direkte udsmidning, kommer det måske til at gå hurtigere ned adbakke end Europa
14/1 22:25
af Darvin
Eller samme tempo, med mindre immigrationspolitikken ændres igen
14/1 22:29
af Darvin
I Europa er der særligt i øst at befolkningstallet er under pres, og i enkelte lande med gammeldags familieopfattelse og manglende sociale og fællesskabs understøttende opbygning.
14/1 22:34
af Darvin
I USA er befolkningen, renset for immigration, også aldrende, og USA har også en samfundsopbygning, der ikke understøtter familiedannelse og børn, altså bortset fra deres konservative religiøse tilgang. . Med mindre det lykkes dem totalt at afskaffe abort. Bolle vil de jo.
15/1 08:47
af StockBull
Ja, det er korrekt, immigration er den primære faktor bag USA’s stabile befolkningstal. Landet forventes fortsat at prioritere indvandring af personer med kapital eller høj uddannelse. Fremadrettet vil robotisering i stigende grad erstatte fysisk arbejdskraft, ikke blot i USA, men også i Kina, hvor befolkningstallet falder markant hurtigere.
15/1 08:54
af StockBull
Faldende fertilitetsrater er et globalt fænomen, drevet af kvinders højere uddannelse, arbejdsmarkedsdeltagelse og urbanisering. Fattigere lande med lavere uddannelsesniveau har fortsat høj fertilitet. Iran er et ekstremt eksempel: fra ca. 6–7 børn per kvinde i 1980'erne til under 1,7 i 2026. Adgang til smartphones og internet korrelerer med lavere fertilitet, men er ikke den direkte årsag, det afspejler bredere socioøkonomiske og kulturelle skift.
16/1 07:41
af Helge Larsen/PI-redaktør
Godmorgen :-)
16/1 08:07
af StockBull
:-) god morgen -- The German luxury brands are in deep trouble in China. Their cars are nice, but lack the tech of domestic brands, and cost twice as much.(link)
16/1 08:12
af StockBull
næsten lige så god som en Tesla - (link)
Nyeste Først - Ældste Først   Side 133/156