Bavarian Nordic
Aktiesnakken
Genmab
TESLA
Forsvarsaktier
Bavarian Nordic
Zealand Pharma
NOVO
Amerikanske aktier
Embla Medical
Biotek-snakken
Vestas
BITCOIN
ExpreS2ion
Gubra
AMBU
Hansa Biopharma
Politiksnakken
Smallcap og First North aktier
Ennogie
Medico
GN Store Nord
Laks
Pharma
Shipping
![]() |
6/7 10:58 af BioBio |
Der er vel intet indtil videre, som tydeligt viser, at Bavarians vaccine skulle være bedre end fx Modernas eller Pfizers vaccine. BN henviste i deres Q1 præsentation, at de har unikke data fra ikke-humane primater, som viser, at deres vaccine giver samme mængde neutraliserende antistoffer mod både Wuhan, den britiske og den sydafrikanske variant. Hovedsageligt nok fordi at andre vacciner (såsom Moderna/Pfizers) simpelthen er længere foran (dvs. i kliniske studier).
|
![]() |
6/7 10:59 af BioBio |
Og de andre vaccinefirmaer derfor ikke har testet deres vaccine mod de forskellige varianter i aber.
|
![]() |
6/7 11:04 af BioBio |
Moderna har dog sidenhen netop vist i et pre-print, at deres vaccine i ikke-humane primater giver sammenlignelige mængder neutraliserende antistoffer mod hhv. Wuhan og den sydafrikanske variant (ID50 GMT på 3481 vs. 3300).
|
![]() |
6/7 11:10 af BioBio |
Til sammenligning har Bavarian vist GMT på cirka 4000. Dette vel at mærke ved brug af en anden teknologi (proteinbaseret VLP vaccine), som netop er kendetegnet ved et højt niveau af neutraliserende antistoffer, hvor man dog typisk går på kompromis med T-celleresponset, som må antages at være betydeligt større for Pfizers/Modernas vaccine.
|
![]() |
6/7 11:11 af BioBio |
Hvad der betyder mest for en vaccines effekt mod SARS-CoV-2 (neutraliserende antistoffer vs. T-cellerespons), når det kommer til smitteevne og morbiditet/mortalitet, vides endnu ikke.
|
![]() |
6/7 18:13 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Zealand Pharma/Bryan Garnier: Kursmålet hæves med 11 pct. til 300 kr.(link)
|
![]() |
6/7 18:31 af Jazzz |
Godt nyt.. lad os håbe de kan indfri
forventningerne..
|
![]() |
6/7 22:25 af Mads83 |
Jeg har været i kontakt med Bavarian & Expres2ion i dag; Bavarian melder om forsinkelser ifb. fase 2 godkendelsen fra myndighederne. De håber nu på svar "senere i juli".
|
![]() |
6/7 22:27 af Mads83 |
I den mere positive ende af skalaen har Expres2ion bekræftet, at de ( / Adaptvac ) i fase 1 tester op mod Delta mutationen (in vitro studie). Resultaterne af disse vil blive inkluderet i publiceringen, der forventes "shortly"...
|
![]() |
6/7 22:37 af Mads83 |
Tilføjelse ifht. forsinkelsen af godkendelsen, så bekræfter Bavarian at dialogen er meget positiv, men at det er selve procestiden i Tyskland & Holland, der trækker ud.
|
![]() |
7/7 09:05 af DevOp |
|
![]() |
7/7 09:45 af kkjoel |
Det er helt normalt at firmaer nu om dage foretager Phase I/II trial (bare tjek GMAB fx). Derfor ser man i oversigter tit et forsøg listet som "Phase I/II". Her forklaret i National Cancer Institute Dictionary (en meget anvendelige "brancheordbog"!) (link)
|
![]() |
7/7 09:58 af kkjoel |
Og som altid har man jo wikis glimrende artikler (link)
|
![]() |
7/7 10:03 af kkjoel |
Mads har fået galt fat i det. Der er ikke nogen "ren" Phase II godkendelse i spil på nuværende tidspunkt. Fordi den "rene" Phase II ikke er startet op endnu. Han burde have ref. til Phase I forsinkelse/godkendelse. Phase II bliver startet op ganske snart (opr. sagde BAVA slut-Q2, nu siger de start-Q3.. ikke nogen issue overhovedet, et par uger.. men nogle mennesker ka gøre stur stur numme' ut' af det!)
|
![]() |
7/7 10:05 af Messersmith |
BN: har været meget klare om at phase2 starter ved udgangen af juni, så en evt. forsinkelse vil være kurs påvirkende, og skal vel derfor meldes ud?
|
![]() |
7/7 10:06 af kkjoel |
Men denne sammenblanding ser man tit.. så folk bør være meget opmærksomme på IKKE at ref. til Phase I/II som Ph II ! Det er 2 HELT forskellige ting. GMAB bruger tit betegnelsen PH I/IIa netop for at understrege det IKKE er tale om en ren Ph II.
|
![]() |
7/7 10:07 af kkjoel |
Wki linket var til dem, som har brug for at læse om og forstå mere tilbundsgående fase-begreberne indenfor medicinske forsøg. Men NCI brancheordbogen er genial!!
|
![]() |
7/7 10:08 af Messersmith |
meldes ud gennem børsen
|
![]() |
7/7 10:10 af kkjoel |
Nej, det skal de ikke - da de bare kommenterer en tilsyneladende udvikling. De har ikke officielt fået medd. om at deres ansøgning er forsinket. Og vi taler om få dage/uger.
|
![]() |
7/7 10:13 af Messersmith |
det vel netop problemet, der er ingen officelle kommentarer på det, ingen uden for BN ved noget om det er dage, uger eller måneder/år da der ikke er en udmelding
|
![]() |
7/7 10:15 af kkjoel |
Nej, og så må man bare finde sig i at verden ikke kører efter et klokværk. Deres oprindelige udmelding står stadig. Hvor mange gange har firmaer ikke meldt ud at det eller det sker inden udgangen af Qx og så sker det få dage senere. Det skal man selvfølgelig ikke forspligtet til at korrigere i nye udmeldinger. De kalder det: livets naturlige variation ift. planer. ;-)
|
![]() |
7/7 10:16 af kkjoel |
Så længere er den sådan set ikke. Slut herfra mht. dette. Nu skal der arbejdes...
|
![]() |
7/7 10:17 af kkjoel |
Det er man selvfølgelig ikke forpligtet...
|
![]() |
7/7 11:44 af DevOp |
Undrede mig også over, at efficacy ikke var en større del af COUGH-1, men det er præcis en Ph I/IIa, som du nævnte KK. Så må vi vente lidt på Ph. II opstart.
|
| ||
![]() |
7/7 11:57 af hspinvest |
Mads83 siger sådan set ikke noget galt - han mangler bare at præcisere :) det han mener med forsinkelsen af godkendelsen - er at de regulatoriske myndigheder i Holland og Tyskland er forsinkede i deres godkendelser til at BAVA må gå i gang med fase 2 forsøgene. (Er er dette fase 2 forsøg som BAVA skal stå for og som de fik ca 200 mio kr til ifm ny-emission for noget tid siden. Fase I/IIa også kaldt COUGH - er det vi venter svar på - bliver nok i sidste ende af juli måned ….
|
![]() |
7/7 11:59 af hspinvest |
(Nok lidt senere end de fleste havde ventet/håbet på). Så i sidste ende, ender det nok med at vi har fase 1/2a resultater FØR fase 2 forsøg starter , selvom Rolf på et tidspkt nævnte at det godt kunne være i omvendt rækkefølge ;)
|
![]() |
7/7 12:06 af hspinvest |
Hvis der gør er det helt klart en fejl - de har IKKE fået godkendelse fra Holland eller Tyskland endnu til at starte fase 2!
|
![]() |
7/7 12:06 af hspinvest |
Og det er denne forsinkede godkendelse som mads83 refererer til……
|
![]() |
7/7 12:54 af Messersmith |
forsinkelsen kan også skyldes at de ikke vil kaste 200mill efter et fase2 forsøg, inden de har finansieringen af fase 3 (1.5mia)på plads. Der er jo netop ingen der ved noget da der er komplet radio tavshed fra BN, kun 2 og3 hånd info fra ikke verificeret kilder.
|
![]() |
7/7 14:41 af jodle1 |
er det ikke tal fra fase 2 vi venter på her først i juli ?
|
![]() |
7/7 15:08 af hspinvest |
Messer - det er nærliggende at tro, men pt er den “officielle” udmelding at forsinkelsen skyldes de regulatoriske myndigheder i Holland og Tyskland. Men kan sagtens følge din tanke - det er vel også lidt det der skyldes nølen fra staten vedr finansiering af fase 3 - de vil nok først se resultater fra fase 1/2a forsøgene …..
|
![]() |
7/7 15:11 af hspinvest |
Og det svarer også lidt på jodles spg- det er test resultater fra fase 1/2a ( ikke fase 2, som ikke er startet endnu) som vi venter svar på i slutningen af juli (oprindeligt var det forventet slut juni/start juli)
|
![]() |
7/7 16:07 af jodle1 |
okay tak
|
![]() |
8/7 10:31 af DevOp |
@hsp, i hvert fald bemærkelsesværdigt stille fra statens side (og Bava) ift aftale. Det lugter af, at der er forhandlet og aftalt radio silence indtil der foreligger resultater fra COUGH-1.
|
![]() |
8/7 11:04 af Messersmith |
jeg tror ikke der foreligger en aftale med staten endnu, det ville være nemt at skrive ind i kontrakten at finansieringen afhænger af de løbende resultater af forsøgene.
|
![]() |
8/7 11:07 af Messersmith |
Selv om jeg haft BAVA i potfolien i mange år og altid deltaget i emissionerne, så syntes efterhånden at deres COVID projekt er ved at udvikle sig til en gang GÆT OG GRIMASSER for millioner
|
![]() |
8/7 11:47 af DevOp |
delvis enig, men med den frustration, der er blevet klemt ud mellem sidebenene fra Bavas side, virker det godt nok som om staten hænger gevaldigt i bremsen. Hvis COUGH-1 ikke viser tilstrækkeligt gode resultater, kan det meget let blive en strid om kontraktforhold - så aftaleindgåelse vil da juridisk være klart at foretække, når resultaterne foreligger. Men jeg er også lidt træt af at vente :-)
|
![]() |
8/7 12:30 af BioBio |
Husk nu at COUGH-1 ikke tester efter en direkte beskyttende effekt mod infektion, og vaccinen generelt stadig er på et meget tidligt og usikkert stadie. I COUGH-1 bliver der primært set efter bivirkninger dernæst antistofniveauer (herunder neutralisationsassay mod SARS-CoV-2 + diverse varianter) og T-cellerespons.
|
![]() |
8/7 12:31 af BioBio |
Min umiddelbare vurdering er, at vi kommer til at se en effekt på mængden og funktionalitet af antistoffer, mens T-celleresponset burde være relativt lavt. Hvor stor effekt på antistofferne er svær at spå om, men jeg ville helt sikkert holde deres resultater op mod Novavax’s resultater. Er resultatet bedre end eller på fod med Novavax’s, tegner det godt. Indtil videre har Novavax vist bedre resultater i ikke-humane aber end Bavarian.
|
![]() |
8/7 14:15 af Mads83 |
hey, beklager min ikke-tilstedeværelse de sidste ~2 døgns tid ifht. præcisering :)
Jeg spurgte ind til fase 2b studiet hos Bava / Rolf. Mere præcist var svaret, at de fortsat arbejder med at få de forskellige ting på plads med myndighederne, som desværre er langsomme til at svare. De har en positiv proces igang, men den er langsommere end forventet og langsommere end tidligere i pandemien...Det er fortsat deres forventning at de hører tilbage her i juli...
|
![]() |
8/7 15:34 af DevOp |
tak, Mads - det lyder som mulig anledning til en god flaske rødvin på ferien :-)
|
![]() |
9/7 07:32 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Servicemeddelelse: Tilmelding til vort nyhedsbrev: (link)
|
![]() |
9/7 10:10 af Janolsen |
Er efterhånden bekymret over den radiotavshed der er fra BAVA. Jeg begynder at tro en Covid vaccine fra selskabet blot er en drøm og ikke en realitet.
|
![]() |
9/7 11:35 af henrik48 |
Det er lidt spændende hvad de melder ud !!!
|
![]() |
10/7 11:41 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Bavarian: Læger slår alarm over mystisk virusbølge. (link)
|
![]() |
10/7 13:57 af BioBio |
Bavarian: OBS på at der er tale om RSV hos børn, mens BNs vaccine er rettet mod ældre borgere
.
|
![]() |
12/7 12:21 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Det er rigtigt, men blandt ældre på f.eks. et plejehjem kan der også et større udbrud af RSV smitte.
|
![]() |
12/7 12:33 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Fra Medwatch: "Det er stadig rsv-vaccinen, som er det vigtigste produkt for os. Det er en blockbuster-indikation, hvor der endnu ikke er nogen produkter ude i markedet i dag, og det er lige så stort som influenza-vaccinationsmarkedet. Så der er meget store muligheder her," forklarer Henrik Juuel (Finansdirektør hos Bavarian).
|
![]() |
12/7 12:35 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Tanken er vel, at ældre mennesker og mennesker med dårligt immunforsvar kan få tilbudt en RSV vaccine udover influenzavaccinen.
|
![]() |
12/7 15:11 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Hej BioBio. Tak for den fine opdatering Bavarian og RSV: (link)
|