Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER
1/10 15:52
af Strøjer
@eliot, Med tanke på historien (jeg er klar over at de første koppe sygdomme var ret dødelige), og når man tænker at alle over 50 er så godt som vaccineret, er det så din vurdering, at vi kan ende i en generel vaccinering (jeg er klar over at det pt. stort set kun er hiv ramte børn, som dør af abekopper), men frygten for skamfering er jo mere vestens frygt, som jeg ser dette, vil vacc. programmet fortsætte i mange mange år ?
1/10 15:50
af EliotSpitzer
Ja, så er Public Citizen igang med kritik af Bavrian Nordic igen. De mener at UNICEF skal betale 10 $ per dose mere end amerikanerne. Men der er vel stor dele af order til USA som er bulk. Så det bliver lidt at sammenligne æble med pærer. I tillæg så er prisen "op til" og ikke "mindst". Men de får lige sagt "Bavarian Nordic’s seemingly abusive business practices." (link)
1/10 13:59
af 007
1 x risiko i 60 / 40 som i øjeblikket favoriserer bears, du kan også tage den lange side så skal du have 2 x risiko.
1/10 13:49
af exitnu
Seriøst, ligefrem "199" :-) :-)
1/10 13:39
af 007
Der skal snart komme godt nyheder ellers bliver backtesten dannet som "dobbelte bund" brudt, og så hedder det target 199.
1/10 13:38
af EliotSpitzer
Norge tilbyder nu Mpox vaccine gratis men du skal betale egen-andel for helsetjeneste besøg på 250 NOK. Dette er til alle selvrapportert risiko-grupper.
1/10 13:38
af EliotSpitzer
Det er værd at bemærke at en af årsagerne til at det primært er unge som får Mpox er at den ældre generation i verden er i sttor grad blevet vaccineret imod small pox og er der er krys-effekt over på Mpox.
1/10 13:36
af EliotSpitzer
1/10 13:02 af EliotSpitzer De argentinske sundhedsmyndigheder rapporterede mandag påvisning af 11 nye tilfælde af Mpox hos patienter på 34 år i gennemsnit med lavest alder på 20 år og højst 56 år. Syv af disse tilfælde var i Buenos Aires, og de fire andre var i provinsen Buenos Aires. Hidtil i 2024 er 65 infektioner, hvorav 64 mænd og en kvinde - blevet bekræftet. Alle tilhører variant klasse II. (link)
1/10 10:19
af EliotSpitzer
Jeg vil gerne lige præcisere med hensyn til Japan's donation af 3 mio Lc16 Mpox vacciner. Den formelle aftale kom på plads d. 18 september (så det er 1,5 uge siden). Aftalen er i øvrigt IKKE mellem Africa CDC og Japan mem mellem regeringen i DR Congo og Japan. Det er eksempelvis derfor at Sydafrika er begyndt at klage over at de ikke får vacciner for øjeblikket.
1/10 10:14
af EliotSpitzer
Ja, letalitet på Marburg virus er over 90 % så det må de sætte hård ind på bliver stoppet. Der er 27 smittet i Rwanda og 9 døde indtil nu. (link)
1/10 09:55
af Bavainvestor
Næste CDC press briefing på torsdag har titlen *Mpox and marburg outbreak in Afrika" og ikke som tidligere kun mpox i titlen
1/10 09:50
af EliotSpitzer
Jeg tror fortsat at omfanget af Mpox epidemien er undervurderet (også af WHO). Her kommer til at bliver behov og med UNICEF prisen er det pludslkigt muligt for mellem-indkomst lande også at købe sikkerhedslager. Det er blot et spørgsmål om at være tålmdig og vente at se på tal og fakta kommer på bordet.
1/10 09:47
af EliotSpitzer
3) Afrika vil have produktion af vaccainer og jeg tror at vaccine-indkøb er blevet taget lidt til gidsel i den dsikussion. BioNTech har fået 90 mio $ + 145 mio $ fra CEPI + 40 Euro fra EU, Team Europe og European Investment Bank til at bygge fabrik og udvikle en række vacciner (bl.a. Mpox) men fabrikken skal først bygges færdig i 2025 og vaccinen er kun under udvikling. Men det er nu hvor der er behov for vaccinen.
1/10 09:39
af EliotSpitzer
2) Den store vaccinationsplan starter først i morgen og de har allerede identificeret store flaskehalse i den plan på grund af distributionsproblemer. Der er indtil videre kun et par lande som har haft lidt gang i vaccinationskamapgner. Hvis WHO vil lukke Mpox epidemien ned i løbet af 6 måneder så vil der komme vaccine-leveringsbehov relativt hurtigt.
1/10 09:37
af EliotSpitzer
1) Der er muligvis 5,7 mio vacciner som er blevet doneret men eksempelvis de 3 mio vacciner fra Japan blev faktisk først formelt doneret i sidste uge. Africa CDC har flere gange påpeget at pressen skriver om disse donationer men flere af dem er der ikke formelle og praktiske aftaler omkring. Jeg tror der kommer det men det betyder også at der går tid før end de når ud i felten. Bemærk også at det fortsat kun er Bavarian Nordic der har en WHO godkendelse.
1/10 09:34
af EliotSpitzer
Bavaninvestor skrev til morgen i lidt opsummering af situationen at der bliver talt om at der er 5,7 mio Mpox vacciner lige nu og det kommer til at tage meget længere tid før og hvis der kommer nogle ordrer. Her til har jeg nogle kommentarer:
1/10 09:28
af EliotSpitzer
Ja, der er sat yderligere short. Det må betyde at nogle syntes vi skal længere ned end hvor vi er nu.
1/10 09:19
af Vitus
Jeg synes ikke vi skal interessere os så meget for kursmål….det er vist helt normalt der er stor forskel….
1/10 08:47
af Strøjer
Ja, eller at den ene tror Mpox er historie ved årsskiftet, og den anden forventer, at det er her i lang tid.
1/10 08:36
af Bavainvestor
Når 2 analytikere kan have så forskellige kursmål som 260 (Nykredit) og 375 (Danske Bank) så viser det vel også bare, at BN er en meget svær case at greje og at der er stor usikkerhed om udfaldet de kommende år.
1/10 08:22
af Bavainvestor
...ACAM2000. Hvor lang tid vil det tage at vaccinere 10 mio. personer i afrika? Måske rigtig lang tid givet misinformation og modstand - og derfor kan det vare længe før der kommer nye ordrer, hvis de overhovedet kommer. Pt. er der jo hele 5,7m doser til rådighed + hvad Unicef bestiller hos konkurrenter. Hvordan udvikler epidemien sig i øvrigt, der er mange andre foranstaltninger for at begrænse spredningen - det er det de fleste penge bruges til. Se fx link før med indsats i Burundi.
1/10 08:22
af Vitus
Ja, og når vaccinerne bliver solgt til dumpingpriser, er det jo sådan set ligegyldig, hvor mange de sælger …..
1/10 08:19
af Bavainvestor
Stigningen er kommet på baggrund af forventning om hurtige ordrer og penge i kassen. Nu er der langt større usikkerhed og viden om, at det kommer til at tage meget længere tid før og hvis der kommer nogle ordrer. Pt. er det jo forsvindende lidt der er kommet til afrika. 1 mio. doser til DKK453m er intet. Usikkerhedsmomenter er der rigeligt af, så vi bliver nødt til at se "the money": Flere konkurrenter, Unicef skriver direkte, at de vil have flere leverandører. Hvilke ordrer gives til LC16....
1/10 08:05
af Strøjer
Når mange herinde og derude skriver, at de nuværende ordre (show me the money), ikke kan retfærdiggøre den seneste stigning, må det være fordi at man forventer at Mpox vil være ovre når man har vaccineret ca. 10 mio mennesker i den globale verden (af dem som er under 50 år, da over, jo er vaccineret) Er det forventningen hos Jer, at Mpox er forhistorie, når 10 mio mennesker er vaccineret ???
1/10 07:28
af ProInvestorNEWS
OVERBLIK: Disse selskaber er shortet på det danske aktiemarked (link)
1/10 07:16
af Bavainvestor
Indsatsen til at stoppe mpox er som bekendt meget andet end vacciner. Faktisk udgør omkostningen til vacciner en mindre del af de samlede omkostninger. Som jeg læser Unicef meddelelse her forventer de at kunne stoppe et udbrud i Burundi uden vacciner: (link)
30/9 21:57
af bikube
Du har nok ret mht. Australien, at det bliver små ordrer, som vi ikke ser, men både de og andre, der ha doneret til Afrika, skal have fyldt på lagrene igen. Vi ser det først ved regnskaberne med øget omsætning.
30/9 21:50
af bikube
ja - nu har jeg så grinet af den historie to gange.
30/9 21:07
af EliotSpitzer
Det med vaccine-anskaffelse kan være vanskeligt. Boris Johnston overvejet at lave kommando-raid i Hollanbd. (link)
30/9 20:40
af EliotSpitzer
Det er af samme årsag at BN "låner" hos det amerikanske sikkerhedslager. Det er for at kunne leverer til apoteksvare systemet i USA.
30/9 20:39
af EliotSpitzer
Bikuben - Jeg tvivler på at der komme en samlet order fra Austrailen. Dette bliver håndteret via det vanlige apoteksvare -distributionsystem og til de høje priser. Så er det de lokale sundhedsmyndigheder, som plukker regningen op når der er gratis uddelinger. Vokser omfanget i AU så kan det være men der skal en del mere til før en det bliver nationale ordert.
30/9 17:27
af bikube
I må ikke glemme, at den variant, der kørte for et par år siden, kører stadig i Australien og omegn, og kræver masser af vacciner også. De har ikke akut mangel, så vidt jeg ved, men deres lagre skal jo fyldes op på et tidspunkt.
30/9 17:23
af Bavainvestor
Det bliver spændende at se hvilke priser Unicef forhandler sig frem til med andre producenter - som vi må forvente følger kort efter WHO godkendelser, som nok snart kommer
30/9 17:23
af EliotSpitzer
Jeg syntes at Public Citizen skal vise vejen og så får organiseret en producent som leverer en effektiv mpox vaccine til en ti’er. Det kan vel ikke være så vanskeligt med alle de gode forslag de har.
30/9 16:57
af bikube
Der kommer omtale i Radioavisen kl. 18.
30/9 16:10
af larstj
Bavarian Nordics pris på 65 dollar ligger væsentligt under de 100 dollar, der ifølge analytikere er gennemsnitsprisen, når Bavarian Nordic sælger vacciner.
30/9 16:05
af larstj
Dansk firma sælger afgørende mpox-vaccine til 'laveste pris nogensinde' Fair pris, siger analytiker – kritikere mener, det stadig er alt for dyrt.(link)
30/9 15:43
af 3kilofisk
Det at de udskyder ordrer, det kan der nok være en vis risiko ved, da der næppe er garanti for andre ordrer. Men det er en risiko de er nødt til at tage, for at komme i betragtning til så store ordrer som muligt. Så dem der evt vil bebrejde dem for det engang, de kommer til at bebrejde dem i bagklogskabens klare lyst.
30/9 15:05
af Bavainvestor
Det er korrekt. Outlook for 2025 kommer til at stå i årsrapporten for 2024 som offentliggøres i begyndelsen af marts næste år
30/9 14:51
af Strøjer
Er der nogen som har i erindring, hvornår Bavarian plejer at guide næste år ? Et eller andet siger mig, at det er i forbindelse med fuld året, altså i feb/marts 25?
30/9 13:37
af TFG
Bavainvestor - Jeg tror du tager fejl. Intervallet er kun et spm om hvor mange doser landene i Afrika kan nå at modtage i år. Vil skyde på der kan sælges ml 0,5-1 mio doser stadig i indeværende år. Så Bowers har helt ret, selvom han ligger lavt på oms ift min forventning.
30/9 12:22
af Kraken23
I tilgift, så kan de vel kun få lov til at skubbe haste ordre til WHO og lignende der jo kun betaler 65usd pr dose??
30/9 11:06
af Bavainvestor
Når BN skubber 600m (US-)ordrer til 2025 må det logisk betyde, at de producerer alt hvad de kan, ellers behøvede de ikke at skubbe noget. Derfor burde deres omsætningsspænd på 400m bero på om de får solgt hele produktionen eller ej, selvfølgelig med lidt us ikkerhed om prisen. Derfor forstår jeg ikke, at Danske Bank tror, at de lige kan sælge 0,5m doser ekstra
30/9 10:06
af MCR
Bavarian Nordic sigter aktuelt efter en omsætning på 5400-5800 mio. kr. i 2024 efter en opjustering torsdag, hvor Danske Bank nu forudser 6143 mio. kr. for hele året. - Det indebærer omsætning fra yderligere en halv mio. doser til 100 dollar per dosis, der ikke er afspejlet i selskabets prognose. Vores opdaterede omsætningsestimater er sat ned fra 6900 mio. kr., lyder det i notatet.
30/9 10:06
af MCR
Danske Bank kl. 10.34: - Vi tror stadigvæk, at udbruddet i Afrika - givet den mere smitsomme og dødelige clade 1b-variant - vil afspejle, at der er behov for en langvarig vaccinationskampagne, hvilket fører til betydeligt mere efterspørgsel til lageropbygning i mange lande sammenlignet med 2022-udbruddet, skriver Danske Bank i et analysenotet.
30/9 08:04
af SEACOP
Danske Bk/Bowers: "Valuation. Our updated sum-of-the-parts points to a fair value of DKK376 (DKK381). It mainly reflects changes to mpox/smallpox estimates, which are affected by the lower-than-expected dose price from UNICEF."
30/9 06:14
af Fandel
Godmorgen...
29/9 21:59
af EliotSpitzer
Bavaninvestor - Du ser den ikke hos BN fordi det er Jansen-Cilag som har markedsføringstilladelsen. Det er dem som har den anden vaccine-komponent. Den er co-udviklet.
29/9 21:53
af EliotSpitzer
Om denne kur virker på Marburg virus skal jeg ikke gøre mig klog på. Nogen virkning har den sikkert fordi det er sammen virus-familie. Men der er nogle decideret Marburg vacciner under udvikling så jeg antager de har en bedre chance for nødkendelse eftersom der ikke ser ud til at være nogen godkendt vaccine per idag for den indikation.
29/9 21:49
af Bavainvestor
Det lyder jo godt. Jeg synes bare ikke det fremgår af “our products” på deres hjemmeside
Nyeste Først- Ældste Først   Side 26/757