Laks
Aktiesnakken
Genmab
TESLA
NOVO
Bavarian Nordic
Shipping
Hansa Biopharma
Biotek-snakken
Grønne Aktier
EL-BILER
BITCOIN
Vestas
Ennogie
Zealand Pharma
Amerikanske aktier
Smallcap og First North aktier
GN Store Nord
Medico
AMBU
Laks
Chemometec
OLIE OG GAS
Pharma
Gubra
Krypto
19/9 12:38 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Der bruges stort set ingen antibiotika i lakseopdræt længere.
| |
19/9 12:33 af StockBull |
Tak info :-) Ja jeg er ikke lakse expert men kender lidt folk som er inden for fiskeindustrien. M.h.t landanlæg formoder jeg der skal bruges mere antibiotika p.g.a mindre gennemstrømning. Laksene vil vel nærmest svømme i sit eget lort (som i Thailandske reje farme) og forestiller mig der skal bruges mange penge på vandforsyning / behandling for at minimere risiko for sygdomme som medføre højere kilo priser som du indikere
| |
19/9 12:04 af Helge Larsen/PI-redaktør |
For at være rentabelt kræver det priser over 50 kr./kg.
| |
19/9 12:03 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Landanlæg kan man i princippet lave alle steder.
| |
19/9 12:02 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Jeg ved det. Der er både danske og norske firmaer med i opbygning og drift.
| |
19/9 12:01 af Jazzz |
Blot til info, ved jeg at Saudi Arabien planlægger at lave lakse farme.. de har i forvejen enorme farme til rejer og en masse andre fisk..
| |
19/9 12:00 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Helt efter bogen. Der går nogle år før selskabet kommer i omdrejninger.
| |
19/9 11:59 af Tyndeejner |
Apropos de landbaserede laks: Atlantic Sapphire tapte over 84 mill. i første halvår (link)
| |
19/9 11:24 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Lønandelen er ikke det største problem i relation til moderne opdræt. Det er først og fremmest foderomkostninger samt bekæmpelse af sygdom. Bakkafrost som betaler høje lønninger har det største dækningsbidrag pr. kg laks sammenlignet med andre børsnoterede selskaber. Det skyldes lavere foderomkostninger da man selv står for denne produktion.
| |
19/9 11:19 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Laks sælges i stor stil som en fersk vare. Derfor er det vigtigt at produktionen ligger tæt på markedet via god infrastruktur. Det gør den bedst i Norge. Herfra ruller lastvogstog efter lasvognstog afsted hver dag ned til markederne i Europa. Til Asien og USA flyver man også leverancer hver dag.
| |
19/9 11:16 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Det var så lidt. Jeg har et netværk bla. med biologer som arbejder med fiskeopdræt for de førende producenter i verden.
| |
19/9 11:08 af Nickstar |
Hvor er det fantastisk at have dig ombord mht laksene Helge. Du har en indsigt og viden på det område ganske få, antager jeg, har. Tak for deling, generelt. :)
| |
19/9 11:02 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Læg dertil at myndigheder i alle lande er meget tilbageholdende med at udstede tilladelse til produktion af hensyn til vandmiljøet i de kystnære lokaliteter. Branchens store problem er netop at produktionsøgning ikke er muligt i større omfang de næste 5-6 år. Derfor så megen fokus på landanlæg. Disse produktion vil i 2022 kunne udgøre 4% af den samlede globale produktion.
| |
19/9 10:58 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Når jeg snakker "stille" vand så betyder det ikke, at der ikke skal være stor gennemstrømning. Det er et must.
| |
19/9 10:56 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Færøerne og enkelte steder i Canada er også godt. Storbritannien er kommet op i gear, men de biologiske udfordringer presser omkostningerne op. Det gør de f.eks også i Chile som nemt rammes af enorme mængder lakselus.
| |
19/9 10:53 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Stockbull. Det kræver helt specielle biologiske forhold at producere laks med temperaturer på min. 2-3 grader og max 118-20 grader i områder med stille vand. Der er prøvet et utal af steder på kloden. Det fungerer kun rigtigt godt i Norge og Chile til produktion i virkelig stor skala.
| |
19/9 10:17 af StockBull |
Stor produktion medføre normalt lavere priser og omvendt lille produktion højere priser
| |
19/9 10:15 af StockBull |
Formoder der er lav profit margin i Norge som også har lav arbejdsløshed. Formoder lakseproduktionen kan øges i lande med større profit margin og stor arbejdsløshed og derved medføre til lavere laksepriser
| |
19/9 10:02 af StockBull |
Formoder der kan produceres mange laks i en del lande med lavere produktions omkostninger end i Norge. Hvis disse lande så som Australia, Ireland, Russia, Chiele, Canada, Skotland og New Zealand øger produktionen kraftigt formoder jeg de kan presse de lande Norge. Flere lande som producere laks må medføre lavere priser
| |
19/9 08:00 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Stockbull. Hvorfor tror du at lakseproduktionen vil øges i forhold til efterspørgslen?
| |
18/9 13:26 af Tyndeejner |
@Bullish, tak for dit arbejde og info til os andre. Helt ærligt, føj for pokker siger jeg bare om svaret.
| |
18/9 13:21 af Tyndeejner |
De havbiologiske forhold som muliggør en rentabel lakseproduktion findes ikke ret mange steder i verden, så jeg er ikke nervøs. Første "konkurrent" tror jeg bliver de landbasserede anlæg, men der er lang vej endnu både med hensyn til størrelse og rentabilitet.
| |
18/9 13:18 af Bullish |
Dvs- Nordea adviserer de professionele kunder om at sælge, mens de opretholder køb overfor privatkunder? Føj...
| |
18/9 13:17 af Bullish |
Svar fra Nordea: Hej Henrik
Tak for din henvendelse.
Analysen, som finansavisen referer til er en rapport der er sendt til professionelle kunder, og som ikke må tilsendes andre.
Nordea er i færd med at ændre analyserne på de enkelte selskaber, og de vil blive opdateret så snart det er muligt.
Venlig hilsen
....
| |
| ||
18/9 12:12 af StockBull |
||
18/9 12:11 af StockBull |
Japanerne er vilde med det
| |
18/9 12:11 af StockBull |
Surimi: (link)
| |
18/9 12:09 af StockBull |
Tror det kommer mere profit inden for Surimi produktionen
| |
18/9 12:08 af StockBull |
Personligt tror jeg lakse produktionen world wide vil vokse hurtigere end salget og derved trykke priserne yderligere - men selvfølgelig kan bundlinien også forbedres hvis produktionen øges - tror bare ikke vi vil se de vilde bundlinie stigninger
| |
18/9 10:13 af Nickstar |
Om en uge har de køb på alle laks og nye ATH mål ;)
| |
18/9 10:05 af Tyndeejner |
Hvor meget tillid kan vi have til Nordeas analyser? Den 11. september var holdningen, at alt er uforudsigeligt og kg. prisen til december lige så vel kan blive 70,- som på dagens niveau (link) Fantastisk det kun tager 8 dag at skifte mening, når der er intet nyt i markedet.
| |
18/9 09:31 af endnuflere |
ok
| |
18/9 09:29 af Bullish |
jeg har skrevet til nordea
| |
18/9 09:23 af Bullish |
@Endnuflere nej, det undrer også mig - køb på bl.a. Austevoll. Det må være en fejl.
| |
18/9 09:07 af endnuflere |
der er ingen ændring af anbefaling / kurs på Nordea Investor
| |
18/9 09:05 af Nickstar |
VI må vel bare smide mere is på laksene og være langsigtede tænker jeg.
| |
18/9 08:46 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Bakkafrost er Nordeas favorit.
| |
18/9 08:42 af Helge Larsen/PI-redaktør |
||
18/9 08:42 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Sammenholdt med rapport fra Nordea:
| |
18/9 08:40 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Ligesom at de norske investorer igen søger fra laks til olie/gas relaterede aktier.
| |
18/9 08:40 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Måske derfor falder laks så kraftigt i dag. Øget biomasse i kombination med nuværende lave priser indikerer forsat lave priser.
(link)
| |
18/9 08:24 af Nickstar |
skidt dag
| |
17/9 16:21 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Enig Tyndejner. Kurs 50-55 virker meget lidt sandsynligt.
| |
17/9 13:45 af Tyndeejner |
Pas nu på med SSC venner. Den nuværende kurs giver en PE på ca. 16. Hvis markedet var enig i 50-55, så havde aktin nok handlet i niveauet 45-50 i dag. Mit gæt er max. kurs 35, dersom det overhovedet ender med et bud.
| |
17/9 11:42 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Lau Svendsen meldte 9,15 i Mioklubben ud, at kurs 50-55 var realistisk som overtagelsesbud. Den slags påvirker en lille aktie meget.
| |
17/9 10:44 af PederT |
Er der nyheder ude om Ssc? Noget af et hop i dag.
| |
17/9 07:55 af Nickstar |
||
17/9 07:55 af Nickstar |
Hans-Henrik lavede en youtube video igår om laks
| |
17/9 07:54 af Nickstar |
Helge, har du en kommentar til det og situationen mht lakseprisen for tiden og fremover?
| |
17/9 07:53 af Nickstar |
Ja, det tegner ik lige frem positivt ift kurserne på laks, hvis det du fremlægger Stockbull blir en realitet
|