Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER
8/1 17:53
af nik_hs1990
Præcis.
8/1 20:57
af bikube
Det overraskede mig, at opjusteringen var så stor, og at den kom, mens jeg ikke var ved PCen.
9/1 07:49
af Tyndeejner
Som @doodha rigtigt nok skriver, så kan opjusteringen i sig selv ikke overraske, grundet stor ordreindgang i december. Som investor har vi blot fået bekræftet vores positive forventninger. Hvis vi i regnskabet får et DB i den øvre del af forventningerne, så skal kursen op, da alle er skeptisk på indtjeningsevnen. Jeg kan næsten ikke vente på årsregnskabet, håber det bliver en forsinket julegave.
9/1 14:23
af doodha
Hertil kommer, at der meget vel kan være overleveret ekstra mange MW i 4. kvartal: Hvis man sammenholder de første 3 kvartaler i 2016 med de første 3 kvartaler i 2017, er der overleveret noget mindre i '17 end '16. Og dette på trods af at beholdningen af ordrer var større i 2017 end i 2016. Der kan derfor sagtens være en stor pukkel som er blevet leveret i 4. kvartal '17.
9/1 14:24
af doodha
Og eftersom indtægten bogføres ved den endelige overlevering, kan der meget vel ligge en meget positiv overraskelse her. … Og det er så endnu en af de overraskelser, hvor vi bagefter kan sige, at det egentlig ikke burde kunne overraske – fordi det kunne vi sige os selv...
18/1 17:48
af nik_hs1990
Per Hansen og Lau er begge positive på Vestas. De havde en spændende snak om selskabet i Millionærklubben idag. Jeg er helt på linje med dem i deres betragtninger. Jeg har os stor tiltro til Vestas´s ledelse, som har leveret en forrygende Turnaround.
24/1 16:01
af nik_hs1990
underligt at Vestas falder efter GE´s regnskab. Alle ved jo at branchen er ramt af prispres. Intet nyt i det.
26/1 16:54
af bikube
Så fik Vestas lige tæsk en gang til, fordi det går skidt for en konkurrent. Siemens fyrer på deres vingefabrik i US, det fik jeg at vide i forgårs, men resten af investorerne har åbenbart først hørt det nu. Det er vel naturligt, at når Vestas sætter sig massivt på markedet, bliver det svært for de andre.
26/1 18:32
af doodha
Dagbladet Information har et ugentligt nyhedsbrev vedr. den grønne omstilling og vedvarende energi. Det giver et godt og kortfattet overblik over, hvad der sker på området. Som det hedder: ”Næsten alle verdens lande har underskrevet Paris-aftalen, men det kniber ofte med at følge de store klimaambitioner op med handling. I dette nyhedsbrev får du en oversigt over de store og små skridt, der tages i henholdsvis den rigtige og forkerte retning. Uge for uge.”
26/1 18:33
af doodha
Her er et link til Informations nyhedsbrev: (link)
26/1 18:35
af doodha
Det kan anbefales. Og man behøves ikke være abonnent for at modtage det – men det kan i øvrigt også anbefales.... Vi er jo alle forskellige: Nogle får deres informationer fra Fox News (og det kan man jo så mene om, hvad man vil...) – andre fra Ekstra Bladet – og jeg har så valgt Information.
7/2 12:00
af doodha
Umiddelbart er der vel ikke så meget at sige til Vestas' årsregnskab – og så alligevel. På side 8 synes jeg der er noget interessant:
7/2 12:00
af doodha
I forlængelse af mine kommentarer d. 9/1, synes jeg, det er interessant, at der er overleveret 875 MW mindre i 2017 end i 2016 – og alligevel kommer de med et pænt regnskab.
7/2 12:01
af doodha
Før eller siden skal efterslæbet m.h.t. overleveringer i forhold til ordre-beholdning jo indhentes (til dels i alt fald) – så vi må have et flot periode-regnskab i et af de kommende kvartaler.
7/2 12:01
af doodha
Det kan passende blive Q1 som bliver godt: For der er produceret og afskibet en masse MW, væsentlig mere end der er overleveret – og lur mig om ikke disse kommer til at figurere som overleveret, når vi når til Q1.
7/2 12:06
af doodha
--- således at disse ekstra mange overleverede kan blive bogført som indtægt i Q1.
7/2 13:17
af doodha
Og så til sidst en gåde: Hvad er forskellen på at skrive på ProInvestor – og så at lege med sig selv...?
8/2 07:37
af Tyndeejner
Tak for update @doodha, jeg har ikke selv haft tid til at læse regnskabet, men du har fat i noget interessant.
8/2 09:58
af lahn1
Lau fra Mioklubben var også inde på dette efterslæb i overlevering og dermed fakturering ift ordre.
8/2 13:51
af doodha
Tak for feedback. Jeg var bange for, at jeg talte for døve ører – det bør nemlig ikke være muligt i en stor aktie som Vestas, som mange har en interesse i...... ikke engang her på PI...:-)
8/2 14:55
af lahn1
Forskellen er meget lille ;-) ihvertfald på denne tråd
8/2 17:36
af doodha
Ja, det er også mit bud. For 4-5 år siden var der flere hundrede indlæg i Vestas-chatten på dagen, hvor Vestas kom med regnskab...
9/2 07:47
af Tyndeejner
Helge har tidligere skrevet, at meget af debatten er flyttet over på FB. Det kan os der ikke er på FB så være lidt kede af. På den anden side, så hellere få informative og relevante indlæg, end den mudderkastning som finder sted på andre sites. Om end jeg ikke kommenterer, så kigger jeg med så godt som dagligt. @doodha, jeg har med stor interesse læst mange af dine indlæg, så helt alene er du ikke :-)
9/2 14:18
af doodha
Det er godt at høre. Jeg troede ellers, at jeg var den eneste i hele verden som ikke var kommet på FB: Efterladt alene tilbage på bagperronen... Men bare vent: Når pendulet svinger tilbage – og det bliver moderne at være retro – ja, så er det os som er fortroppen...:-)
9/2 18:27
af Tyndeejner
@doodha hvis alle havde læst det med småt på FB, så havde der nok ikke været så mange brugere. Jeg har arbejdet med It i over 30 år, og ved hvordan data bliver (mis)brugt, så nej tak her fra. Nu vi ikke er så mange her på bagperronen, så gir jeg en fredagspilsner :-)
9/2 18:43
af doodha
Lige over: (beer)
12/3 13:22
af nik_hs1990
Vestas er rigtig dygtige til at få årelange gunstige service aftaler i hus. Derfor er jeg overbevist om at de er den i branchen, som vil formå at holde den flotte overskudsgrad.
12/3 19:54
af bikube
Der må jeg give dig ret - det er en imponerende mængde af service, de får med, når de sælger nye møller. Jeg er ret overbevist om, at der efterhånden bliver ret meget arbejde med at opgradere og udskifte gamle møller, og det er nok ikke noget, de udsender meddelelser om. Men det giver god omsætning og penge i kassen.
13/3 17:07
af lahn1
Er det ikke foruroligende at den ikke stiger mens de har tilbagekøbsprogram der køre ?
14/3 16:44
af rex pacis
nej, de må jo ikke købe så meget at det direkte påvirker kursen
15/3 08:00
af lahn1
Naturligvis, det har du ret i. Svagt stigemde trend siden Nov, så man kan da købe at tilbagekøbet er med til at støtte trenden fremadrettet.
15/3 21:45
af bikube
Mon ikke det er Trumpens ståltold, der holder kursen nede lige nu. Jeg har i hvert fald reduceret mine Bull indtil videre.
28/3 18:28
af bikube
Så er børsen lukket sidste dag i Q1 - så kommer ordrerne fra Vestas, som de utålmodige har skreget efter. En ordre på 135MW i Texas. Det er en af PTC-komponentordrerne, der bliver 10doblet + 25 års AOM5000 - den dyreste serviceaftale. Tror I, der kommer mere de næste dage.
29/3 10:01
af bikube
Der kom så lige 45 MW i Jordan - kun med 5 års aom 4000. Lidt har også ret.
29/3 19:50
af bikube
Tyskerne skal også have møller - ikke så mange - kun godt 20 MW med en 20årig AOM 5000. Der er to dage endnu til Q2 begynder.
30/3 18:55
af bikube
Er det her så dagens høst - 50 MW til Indien af den nye 2,2MW 120 med 15 års AOM 5000. Kommer der mon flere inden i morgen aften ?
30/3 22:33
af bikube
Vi skal da lige have en mere af de gode: 159MW i US. Det er en komponentordre på 34MW, der nu bliver til 193MW. Der er så 5 års AOM5000 oveni.
31/3 09:03
af bikube
Warren Buffett skal da også være med her i slutspurten. 92MW til Wind XI, der skal bruge 2000MW fra 2017 - 19. Der er 5 års AOM5000.
31/3 19:27
af bikube
Og de bliver ved: Xcel skal lige have øget en komponentordre med 138MW til 150MW. Det er v120-2,0 møller - de længste vinger, man sætter på den model.
31/3 19:35
af bikube
6 minutter senere kommer der lige en 10 årig forlængelse af en servicekontrakt på 1150MW. Vestas har 76GW under service Worldwide, hvoraf de 24GW er i Nordamerika
31/3 19:45
af bikube
Et kvarter efter kommer så denne: 209MW af typen V136-3,45 optimeret til 3,6 og med 7 års service kontrakt. De får godt nok travlt på deres fabrik.
1/4 10:15
af bikube
Med lidt hovedregning: Serviceforretningen er udvidet med over 2GW siden onsdags luk.
1/4 15:54
af Tyndeejner
Tak for update @bikube, jeg har ikke haft mulighed for at følge med. Har du et samlet estimat på solgte MW i Q1 2018?
1/4 17:12
af bikube
I Q1 er der solgt 1176MW. Jeg kiggede så lige på serviceordrer også, men der har de kun annonceret de 1150MW fra i går. Jeg må lige tage mig sammen og finde alle de serviceordrer, der har fulgt de nye møller i hele Q1.
2/4 07:20
af Tyndeejner
Tak @bikube, det må så være ca. 13% mindre end året før, men det var vel ventet. Hvis vi så også får nogle overleveringer fra 2017, så kan kvartalet vel godt blive tilfredsstillende?
3/4 11:58
af bikube
Så kom listen, hvor det er nemt, at aflæse serviceordrerne. Alle ordrer på solgte møller i Q1 medtager service. Det bliver så totalt 2326MW service.
3/4 13:46
af Tyndeejner
Jeg finder det særdeles positivt, at der laves serviceaftaler på alle ordre. Det er min overbevisning, at på den lange bane, så vil der ikke være penge i nye møller, men det vil være servicekontrakterne, som vil drive forretningen og indtjeningen.
3/4 16:24
af bikube
Der er helt sikkert langt flere penge i service end i salg af nye møller. Man kan dog kun gætte på, hvor længe Vestas kan blive ved med at hamstre andre møller end deres egne til service. Så længe, de er foran på kvaliteten, går det jo forrygende.
24/4 14:06
af JohnW
Jeg synes at man løbende hører om ordrer til Siemens Gamesa, Nordex m.fl. Man hører stort set intet fra Vestas. Er Vestas helt stoppet med at vinde ordrer?
24/4 15:58
af Tyndeejner
Vestas annoncerede masser af ordre ultimo Q1. Kan det tænkes, at Vestas ikke sælger for enhver pris? Jeg kan ikke gennemskue markedet, men tvivler på, at Vestas går med på en "discount bølge" frem for kvalitet og service. Bemærk også, at Vestas er unik til at binde en serviceaftale på modtagne ordre.
Nyeste Først - Ældste Først   Side 11/169