NOVO
Aktiesnakken
TESLA
NOVO
Hansa Biopharma
Ennogie
Genmab
Bavarian Nordic
Amerikanske aktier
Biotek-snakken
AMBU
Grønne Aktier
Vestas
BITCOIN
Shipping
Smallcap og First North aktier
AI/Kunstig intelligens
Banker og Finans
Chemometec
Embla Medical
Forsvarsaktier
GN Store Nord
Gubra
Medico
Pharma
Zealand Pharma
|
|
10/9 09:20 af Jazzz |
Til LP90..
|
|
|
10/9 09:27 af Milito |
Så er vi enige. Om at være uenige med LP90 ;-)
|
|
10/9 09:28 af troldmanden |
Det er en større runde end ventet. Rygterne sagde 10%. Men tallet 5000 som medierne nu kun taler om, bliver ikke relle fyringer i DK. En virksomhed af den størrelse vil naturligt have omkring 100 fratrædelser hver mdr i DK. Pension, sygdom og folk der generelt skifter job.
|
|
10/9 09:30 af troldmanden |
Dertil har der allerede været mange ubesatte stillinger. Og så kommer de helt sikkert til at stille en stor pose penge til f.eks seniorer der vælger selv at gå
på pension
|
|
10/9 09:30 af troldmanden |
Det relle tal er nok nærmere 4000, hvilket dog stadig er et rigtig stort tal
|
|
10/9 09:32 af troldmanden |
Udover der er en masse "nice to" projekter der bliver lukket ned, så er der endnu ikke forlydner om de mere specifikke projekter/afdelinger
de lukker/skære dybt
|
|
10/9 09:33 af troldmanden |
Men ud fra hvad CEO tidligere har talt om, så bliver der en omfordeling af midler/ansatte i R&D.
|
|
|
10/9 09:33 af Milito |
Gode pointer troldmanden. Jeg kender flere hos NNE, hvor Novo netop har lukket en del af de mindre betydelige projekter. Man kan vel også formode at afgangen hos Novo naturligt har været større i de senere måneder da man har haft en anelse om hvilken vej vinden ville blæse.
|
|
10/9 09:33 af troldmanden |
kl 10 starter de store møder, så tænker vi derefter vil se flere detaljer lække til pressen
|
|
10/9 09:34 af troldmanden |
Ja jeg har også kendskab til flere af deres udvidelses projekter der enten går ned i tempo, eller helt lukkes ned for nuværende
|
|
|
10/9 09:35 af Milito |
Det er dog fortsat et højt tal da man skal huske de mange konsulenter og rådgivere, herunder eks. som sagt NNE, som ligeledes bliver ramt af at man drosler ned for projekterne. De 5000 er blot direkte interne.
|
|
10/9 09:35 af troldmanden |
Samtidig er dagens meddelelse at de vil bruge de sparede penge på at accelere produktionen endnu mere.
|
|
10/9 09:35 af troldmanden |
Betyder det de vil begynde at benytte CDMO mere...?
|
|
10/9 09:37 af troldmanden |
Jeg ved et kæmpe nyt lager i Kalundborg er sat i bero for nuværende. Flere projekter i Hillerød lige så. Muligvis bygger man pt kun 2 ud af de 4 planlagte nye API linjer til "biotech" programmerne.
|
|
10/9 09:37 af troldmanden |
Man har også sat en række udvidelser i catalent i bero
|
|
|
10/9 09:38 af JKY_VH |
Ved du noget om byggeriet i Odense?
|
|
10/9 09:38 af troldmanden |
Fase 2 i Odense udskydes. Så der er udvidelser for adskillige mia der stoppes/udskydes
|
|
|
10/9 09:38 af JKY_VH |
mange tak
|
|
10/9 09:41 af troldmanden |
Ret typisk for en virksomhed der vokser rigtig hurtigt, så begynder man at starte "nice to" projekter op. Og beskeden har været udgifter er ikke noget issue. Vi skal bare have de fabrikker op at stå asap. Det lyder overordnet rigtigt i den situation de har stået i.
|
|
10/9 09:42 af troldmanden |
Men det betyder også at man ikke har prioriteret så hårdt i pipeline af projekter
|
|
|
10/9 09:53 af koden |
4000 er så tæt på de 10% hvis 4000 er det reelle tal. D.v.s. i DK.
|
|
|
10/9 09:58 af koden |
Ja det gik nok lidt for godt og Novo faldt i fælden som så mange virksomheder før dem. Ansatte til højre og venstre uden at have styr på hvad de skulle lave. Tror ikke Fruergaard havde helt styr på det.
|
|
|
10/9 10:01 af AaBforever |
Det hedder at blive fartblind;-)
|
|
|
10/9 10:28 af ProInvestorNEWS |
Novo-investorer vægter besparelser over nedjustering (link)
|
|
| ||
|
|
10/9 11:13 af Urban |
Mike Doustdar: »Vores markeder udvikler sig, særligt inden for fedme, og er blevet mere konkurrencekraftige og drevet af forbrugerne. Vores virksomhed må tilsvarende udvikle sig. Dette betyder, at vi skal indføre en mere præstationsbaseret kultur, anvende vores ressourcer endnu mere effektivt og prioritere investeringer, hvor de har størst effekt – inden for vores førende terapiområder. Kilde
Berlingske
|
|
|
10/9 12:14 af koden |
Man fyrer de 9000 man har ansat det seneste år. Det skriger til himlen og viser total mangelnde styring.
|
|
10/9 12:19 af StockBull |
Novo skal naturligvis, som alle andre virksomheder, skære ind til benet. Der er sandsynligvis rigeligt at tage af, da deres lønninger, selv for mellemlederstillinger og lavere, ligger betydeligt over landsgennemsnittet. Elon Musk kunne formentlig lære Mike Doustdar et par effektive sparestrategier.
|
|
10/9 12:51 af Alberto |
Hvad havde NOVO i sinde at lave på faciliteten i Odense, der nu er sat på pause? - Og Catalent udvidelser er også sat på pause: Er jeg den eneste, der mener at det først og fremmest gælder om at gå fra 1% af overvægtige på verdensplan i behandling - til 2%? - Altså fordoble produktionen inden for kort tid... En sådan manøvre kræver vel mere mandskab? - Ikke mindre? Er jeg naiv?
|
|
|
10/9 13:21 af pauly |
>Når optaget går langsommere end ventet er det god nok en god idé at drosle lidt ned for investeringerne.
|
|
10/9 13:35 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Novo-topchef: Skal skabe en bedre platform at konkurrere på (link)
|
|
10/9 13:37 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Novos topchef om forskning og udvikling: Det er tid til at fokusere på kerneforretningen (link)
|
|
|
10/9 14:52 af koden |
Alberto: tror ikke det er blandt den del af medarb. der fyres. D.v.s. man udnytter nok momentum til at komme af med dem man vil af med (læs de dovne og besværlige).
|
|
|
10/9 15:39 af Urban |
Skuffende kursudvikling i dag på trods af længe ventede nyheder;-)
|
|
|
10/9 16:01 af ProInvestorNEWS |
I ugens afsnit af Investeringspodcasten er der fokus på Teslas afhængighed af Elon Musk, dollarens fald og dens betydning for danske investorer, stigningen i amerikanske aktier, samt Ørsteds kommende kapitaludvidelse. Du kan også høre om Novo Nordisk, der netop har annonceret fyringer af 9.000 medarbejdere, og hvordan aktien reagerer på det. (link)
|
|
11/9 06:42 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Godmorgen :-)
|
|
|
11/9 08:47 af LP90 |
Godmorgen :-)
|
|
11/9 08:56 af troldmanden |
Alberto Odense er ikke sat på pause. Det er fase 2 af udvidelse der efter forlydner er sat på pause. SÅ de fortsætter med at bygge hvad de har gang i. Når den åbner skal den montere og pakke pens
|
|
11/9 08:58 af troldmanden |
CEO siger det også selv. Alt der har med kerneforretning bliver ikke ret meget berørt. Men de benytter selvfølgellig muligheden til at trimme de der 1-3% dårligt performende
|
|
11/9 09:00 af troldmanden |
Alene den ekstra API de får online i år ville de kunne fordoble salget af wegovy og ozempic. Dog med den aber dabei at det hara de hverken pens, montage eller fylde kapacitet til endnu
|
|
11/9 09:33 af StockBull |
Det kan da ikke koste 8 mia at afskedige 9000, det er næsten 1 mio per næse. Mystisk --- (link) -- Det må så være 3. Nedjustering, hvornår kommer den fjerde
|
|
11/9 09:35 af StockBull |
Hvis earnings falder stiger PE... Man er nødt til at se på eanings, de taler kun om EBIT og revenue
|
|
11/9 09:35 af troldmanden |
De tager jo en nedskrivning på 4 mia. 2/3 af det er R&D relateret. Altså områder de lukker ned hvor der allerede er specifikke moleculer og måske endda R&D aftaler på nogle af dem
|
|
11/9 09:36 af troldmanden |
Det er ikke længere interessant at se på 2025 indtjening. Det er 26 fokus nu er rettet mod
|
|
11/9 09:37 af troldmanden |
Med det sagt så er der stadig trod alt det her en vækst i indtjeningen i år. Men 26 bliver mere skelsættende
|
|
11/9 09:38 af troldmanden |
Hvordan kommer oral wegovy launch til at gå. (analytikerne er viiiildt uenige) Hvordan kommer 7.2mg wegovy launch til at gå i Europa
|
|
11/9 09:39 af troldmanden |
Hvor stor Impact får patentudløb i en række lande, herunder canada, brazil, Kina og Indien.
|
|
11/9 09:40 af troldmanden |
Min tolkning ved CEO skifte er at LF ikke ønskede at tilbyde wegovy i vials som LLY. Det giver en dårligere brugeroplevelse. Men ved at levere i vials frem for en pen, kan man skalere meget hurtigere.
|
|
11/9 09:41 af troldmanden |
LLY sælger netop vials gennem deres lilly-direct. Og det udgør nu knap 30% af salget i US mod ca 10% for novocare med auto-injector
|
|
11/9 09:41 af StockBull |
Nå ja... men det er de jo så nødt til da salget er faldende - men selvfølgelig godt de aflyser tvivlsomme projecter
|
|
11/9 09:42 af troldmanden |
Hverken novo eller lly tilbyder for nuværende wegovy/zepbound i en multidose pen i US. Og mange vil heller have sådan en pen frem for en auto-injector de benytter nu
|
