NOVO
Aktiesnakken
TESLA
NOVO
Hansa Biopharma
Ennogie
Genmab
Bavarian Nordic
Amerikanske aktier
Biotek-snakken
AMBU
Grønne Aktier
Shipping
Smallcap og First North aktier
Vestas
AI/Kunstig intelligens
Banker og Finans
BITCOIN
Chemometec
GN Store Nord
Gubra
Medico
Pharma
Zealand Pharma
|
11/9 09:43 af troldmanden |
Novo har ansøgt om at må sælge via deres multidose pen FlexTouch. Forventet godkendelse okt/nov. Når den godkendelse kommer, så tror jeg vi kommer til at se fornyet stigning i novocare
|
|
11/9 09:44 af troldmanden |
Tilbage til vias. Siden ceo skiftet er der nu klart indikeret at novo er klar til at bruge vials. Som jeg forstår det på et/flere af de markeder hvor patentet udløber.
|
|
11/9 09:46 af troldmanden |
Pt har de guidet markedet for at tab af patentet i de lande betyder en negativ lav 1-cifret procent tab af oms. Så omkring 10 mia. MEN hvis de for alvor skalere op på vials, så kan hele det tab godt potentielt vendes til en vækst.
|
|
11/9 09:47 af troldmanden |
De har API nok til at kunne sælge til 10 mio patienter mere. Men de har ganske givet ikke en ekstra fylde kapacitet på 500 mio vials
|
|
11/9 09:47 af troldmanden |
Jeg tor dog at novo er gået på jagt efter flere eksterne fylde linjer via CDMOs.
|
|
11/9 09:49 af troldmanden |
Det tager ca 12 mdr fra en ny linje er klar til novo, indtil den er endelig valideret og godkendt. Så jeg vil gerne tro at vi i Q4 2026 får et nyt store bump på fyldekapacitet og dermed muligheden for at øge vials
|
|
11/9 09:49 af troldmanden |
Det her med vials er stadig meget lidt belyst blandt investorer og analytiker (og for den sags skyld medierne)
|
|
11/9 09:50 af troldmanden |
Det skyldes åbenlyst at novo stadig ikke har talt ret meget om det. Og at det de har sagt er vagt.
|
|
11/9 09:51 af StockBull |
Den største udgift er sælgere, ca 17 mia per kvartal. De har et team der sælger diabetes medicin og et team der sælger fedme medicin, selvom det stort set er samme medicin for en del -- burde de ikke være kommisionsansatte - hvor mange sælgere har LLI - kan man sammenligne sælger teams Novo vs LLI og finde yderligere mulighed for besparelser
|
|
11/9 09:52 af StockBull |
Hvor meget sælger hver sælger i.f.t lønnen - er det under eller over markedsforventningen
|
|
11/9 09:53 af troldmanden |
Men de har sagt de kommer til at kæmpe for deres volume i de markeder patentet udløber. Hvis de bare skal bevare status quo på volume og følge med ned i pris så er det en case. Men vil de benytte vials til også at være aggressive på udvalgte markeder. Tænker Canada og Kina i første omgang. Så ligger der en ert betydelig upside som ingen pt regner med.
|
|
11/9 09:54 af troldmanden |
2/3 andre ting vil også få indflydelse på hvor meget novo evt trykker på billige vials speederen
|
|
11/9 09:56 af troldmanden |
1) de begynder at fylde CagriSema her omkring årsskiftet. Ca 12 mdr før end ventet godkendelse. CagriSema kræver 2 fyldninger per auto-injector. Dvs 104 mio fyldninger for blot at levere til 1 mio patienter. Det kræver kun 13 mio fyldninger at levere ozempic til 1 mio patienter
|
|
11/9 09:57 af troldmanden |
2) hvordan kommer oral wegovy salget til at gå. Husk på at der skal 73!! x så meget api til at behandle en patient med 25mg oral wegovy, vs 2.4mg via en pen.
|
|
11/9 09:58 af troldmanden |
Novo er allerede begyndt at bygge varelager op til lanceringen. Men analytikernes estimater svinger helt nede fra under 50.000 trx per uge (wegovy ligger pt på 284.000) og op til over 200.000.
|
|
11/9 09:59 af troldmanden |
Og da oral wegovy kræver SÅ meget mere API, så betyder succen eller mangel på det samme også noget for andre muligheder i novo pipeline
|
|
11/9 10:02 af troldmanden |
3) hvordan bliver resultatet af de 2x 1840 patienters forsøg med alzheimers patienter. HVIS HVIS HVIS de opnår signifikans (P0,05 eller derunder) så starter en ny tidsalder. Det bliver fedme bølgen om igen. Men novo vil have +4 års forspring idet ikke engang lly har startet fase 3 i alzheimers
|
|
11/9 10:05 af troldmanden |
Udover de patienter som den alzheimers pille bliver udviklet til, så vil der opstå et stort "gråt" marked hvor personer gerne vil forsøge at optimere deres kognitive peak. Også selvom studierne jo ikke er designet til at vise det.
|
|
11/9 10:06 af troldmanden |
Men deres alzheimers forsøg er HIGH risk hvor vi i udgangspunktet gør os selv en tjeneste ved ikke at indregne en sådan event. Eller i hvert fald sætte en meget lav sandsynlighed derfor.
|
|
11/9 10:07 af troldmanden |
Alzheimers er nok det sygdomsområde hvor der de sidste +20 år er tabt aller flest penge fra BP og biotech selskaber. Fordi nærmest alt fejler når det rammer bare fase 2b
|
|
11/9 10:08 af troldmanden |
Det er så modsat også derfor potentialet er utrolig stort HVIS HVIS HVIS de rent faktisk kan nå i mål
|
|
11/9 10:09 af troldmanden |
Helt overordnet så er der jo dem er kalder alzheimers for T3D. Fordi der er så mange med diabetes der ender med at få alzheimers
|
|
11/9 10:10 af troldmanden |
Man ved også allerede fra store meta studier at glp1 vitterligt forsinker hastigheden af udviklingen af demens/alzheimers. Det er alm anerkendt. Men dertil og så kan påvise det i 2 fase 3 studier er der stadig langt.
|
|
11/9 10:11 af troldmanden |
Min egen take er at den valgte dosis 14mg nok lige er en tand for lav. Altså at det misser signifikans (under P0.05)
|
|
| ||
|
11/9 10:12 af troldmanden |
Men havde man testet 25mg så tror med meget højere sandsynlighed kan nå i mål
|
|
11/9 10:17 af troldmanden |
Jeg anser også data fra alzheimers forsøgene som året største kurstrigger HVIS de når i mål.
|
|
11/9 10:17 af troldmanden |
Men det kan ikke understreges nok at de forsøg er HIGH risk for ikke at nå i mål
|
|
11/9 10:19 af troldmanden |
PT er det højeste estimat jeg har set for salg i AD indikationen $15 mia om året. Analytikeren har så sat sandsynligheden til blot 10%. Men det illustrere fint betydningen af de studier. Den impact det potentielt kan få
|
|
11/9 10:21 af troldmanden |
Alle andre PB og biotech der arbejder med udvikling af AD holder også vejret. For inderst inde håber de big time det ikke lykkedes for novo. Hvorfor? Fordi semaglutid sælges laaaaaangt billigere end de priser alle andre regner med de skal have for deres AD medicin hvis først det kommer på markedet
|
|
11/9 10:22 af troldmanden |
Men selv i det tilfælde novo når i hus, så kan andre jo godt senere komme med nye data der er endnu bedre og derfor retfærdiggøre en højere pris
|
|
11/9 10:23 af troldmanden |
Men AD området har en lang periode også været kaldt CNS stoffernes kirkegård. Fordi alt bare har fejlet.
|
|
11/9 10:23 af troldmanden |
Nå det var en laaaang smøre om nogle vigtige aspekter der kommer til at sætte retningen for 2026
|
|
11/9 10:44 af Cupcake |
Lang og meget værdsat - tak for indlæggene både i går og i dag.
|
|
11/9 10:59 af Alberto |
Tusind tak Troldmand: SÅ mange vigtige informationer med relativt få ord!!! Tænk at få lov til at læse med! Angående pillen: Er mængden af API brugt i én pille ikke en meget god indikator for, at de kommer til at være rimelig eneherskende her? Jeg mener: Til virkelig storproduktion er Jels teknologien jo virkelig meget meget bedre end SPPS, som alle andre bruger..
|
|
|
11/9 12:12 af pauly |
Mht alzheimer så lyder det som om vi nok ikke kommer i mål eller i alt fald at chancen er lille. Men det kan jo være der er endnu et skud i bøssen med 25mg hvis data viser det er sandsynligt, det går der så yderligere nogle år med
|
|
11/9 12:56 af Bulder |
Ved nogen hvornår vi kan vente alz-dsts
|
|
11/9 12:56 af Bulder |
data
|
|
|
11/9 12:57 af Craw |
Hvordan kan det være, at Novo vælger så lav en dosis, at vi herinde spekulerer i, at dosis nok ikke er høj nok? Hvis der så skal til at gå flere år inden vi kan have et nyt forsøg færdiggjort med en højere dosis, så har man lige mistet et stort forspring plus skuffet investorerne i første omgang. Kunne man ikke have kørt to forsøg med forskellig dosis? Ville det være så stor en ekstraudgift ift. potentialet?
|
|
11/9 13:12 af StockBull |
Jeg forventer, at kursen vil forblive relativt stabil i omkring et år, mens virksomheden får styr på udfordringerne. De har ansat for mange medarbejdere i en fejlagtig tro på, at markedet ville fortsætte med at stige. Nu ser vi en stagnation, især i USA. Det amerikanske marked har tidligere været attraktivt på grund af høje priser sammenlignet med Europa, Kina og andre regioner. Hvis selskabets indtjening i den kommende periode stiger med 5-8 % årligt, er en P/E-værdiansættelse på 13 rimelig.
|
|
11/9 13:15 af StockBull |
For at opnå en P/E-værdiansættelse på for eksempel 30 kræves en betydelig højere indtjeningsvækst på 16-20 % årligt, hvilket vil være udfordrende, især med faldende priser i USA. En afgørende faktor kunne dog være forsøg med Alzheimers-patienter. Hvis resultaterne viser tilstrækkelig evidens til at understøtte brugen af en kombinationspille, kan det fundamentalt ændre selskabets værdiansættelse og markedsudsigter.
|
|
11/9 13:53 af StockBull |
Mener de har sagt de forventer fase 3 alz data i slutning af 2025
|
|
11/9 13:55 af StockBull |
De primære fase 3-data forventes at blive tilgængelige sent i 2025 eller tidligt i 2026. Begge studier har estimeret afslutning i september 2025, hvilket sandsynligvis betyder, at de primære resultater (top-line data) kan offentliggøres i løbet af efteråret 2025 eller starten af 2026,
|
|
11/9 13:56 af StockBull |
Der er mig bekendt ingen indikationer på forsinkelser per september d.d 2025, og Novo Nordisk har udtrykt tillid til, at resultaterne vil vise effekter baseret på tidligere evidens.
|
|
11/9 13:57 af StockBull |
Husk, at dette er forventninger – endelige data afhænger af forsøgsfremskridt, og brugbare resultater kræver ofte yderligere validering for godkendelse.
|
|
11/9 14:01 af StockBull |
Hvis resultaterne er positive og viser en signifikant effekt på kognitiv nedgang, kunne Novo Nordisk indsende en ansøgning til FDA om godkendelse af en ny indikation for Alzheimers kort efter – tidligst i første kvartal af 2026
|
|
11/9 14:05 af StockBull |
Min vurdering er, at en effekt på omkring 20-30% reduktion i kognitiv nedgang (målt på CDR-SB-skalaen, som er standard i Alzheimers-forsøg som EVOKE) sandsynligvis ville være tilstrækkelig til at opnå FDA-godkendelse for semaglutid-pillen mod tidlig Alzheimers via en accelereret proces som Fast Track eller Accelerated Approval ... Mon det er realistisk
|
|
|
11/9 14:20 af Pjl |
Jeg bliver nød til at spørge måske lidt dumt : Hvad er vial(s)? Er det pillen?
|
|
|
11/9 14:54 af ProInvestorNEWS |
Ugekommentar: Hvad tænker Helge Larsen om den spareplan, der er kommet fra Novo Nordisk? Skal man sælge eller beholde sine Bavarian Nordic-aktier? Er Genmab i gang med en revival? Kort video: (link)
|
|
|
11/9 14:58 af koden |
Pjl ...jeg sad med samme tanke :-)
|
|
|
11/9 15:12 af ProInvestorNEWS |
Novo Nordisk er stået op til en ny virkelighed efter fyringsrunde mener Danske Bank (link)
|
