NOVO
Aktiesnakken
TESLA
Genmab
Ennogie
NOVO
Bavarian Nordic
Biotek-snakken
Hansa Biopharma
Vestas
Grønne Aktier
Medico
Pharma
Chemometec
EL-BILER
GN Store Nord
Shipping
Zealand Pharma
OLIE OG GAS
Amerikanske aktier
BITCOIN
AMBU
Banker og Finans
Embla Medical
Gubra
Smallcap og First North aktier
27/4 05:53 af ProInvestorNEWS |
Internationale aviser med First Republic, Meta og Deutsche Bank
(link)
| |
27/4 12:43 af ProInvestorNEWS |
Novos ærkerival viser markant vægttab med mulig udfordrer til Wegovy (link)
| |
27/4 12:45 af ProInvestorNEWS |
Sydbank om stærke data fra Novo-rival: Plads til både Wegovy og Lillys udfordrer (link)
| |
27/4 12:57 af troldmanden |
Så kom Eli Lilly med Q1 resultat og data fra et fase 3 studie med Mounjaro.
| |
27/4 12:58 af troldmanden |
Som ventet giver mounjaro større vægttab end den pt højeste godkendte dosis af Wegovy. På tværs af en række studier taler vi om omkring 5% bedre.
| |
27/4 12:58 af troldmanden |
Novo har så gang i et forsøg med 2x højer dosis
| |
27/4 12:59 af troldmanden |
Men for både Novo EL er der pt en anden faktor der er mere styrende end de kliniske resultater. og det er hvor meget de kan producere og levere. Begge selskaber får sved på panden i denne tid
| |
27/4 13:00 af troldmanden |
Trulicity (GLP1 mod diabetes) steg fra 1,7 til 1,9 mia US
| |
27/4 13:00 af troldmanden |
14% vækst
| |
27/4 13:01 af troldmanden |
Mounjaro som er deres næste generation GLP1 solgte for 568 mio US. Den var ikke på markedet i Q1 2022
| |
27/4 13:02 af troldmanden |
Vi ved Mounjaro har ramt loftet stort set igennem hele Q1. Omkring 160.000 recepter per uge
| |
27/4 13:06 af troldmanden |
Jeg havde dog en oms der var godt 800 mio US. Det ligner umiddelbart en rabat der er signifikant højere end Trulicity. Så nu er jeg spændt på at se data fra ozempic/Wegovy. Om der er sket et større skred
| |
27/4 13:07 af troldmanden |
Jeg har en Wegovy oms omkring $600 i Q1 i US
| |
27/4 13:09 af troldmanden |
og omkring $1,9 for Ozempic
| |
27/4 13:10 af troldmanden |
For begge vedkommende ret store spring når Q2
| |
27/4 13:15 af JKY_VH |
"Novo/Sydbank: Plads til både Wegovy og potent udfordrer fra Lilly - NY
14:01
Novo-rivalen Eli Lillys formentlig kommende fedmemiddel, Tirzepatid, er umiddelbart en smule mere potent end Novos supersællert, Wegovy, vurderer Sydbank. Banken mener dog, at der er rigeligt plads til begge midler på det hastigt voksende marked for fedmebehandling.
Det er meldingen torsdag fra Sydbanks senioranalytiker Søren Løntoft Hansen, efter at Eli Lilly har offentliggjort lovende data fra sit andet fase 3-studie
| |
27/4 13:15 af JKY_VH |
med Tirzepatid til behandling af voksne overvægtige type 2-diabetikere.
- Tirzepatid vil helt sikkert være et attraktivt produkt på markedet for fedmebehandling. Når det er sagt, så vil jeg stadig holde fast i, at det her marked er så stort og uopdyrket, at der er rigeligt plads til begge. Vi kan se, at patientefterspørgslen efter Wegovy er markant, og det her marked vil udvide sig væsentligt, siger Søren Løntoft Hansen.
| |
27/4 13:17 af JKY_VH |
Han ser det faktisk som en decideret fordel, at der er to frem for et medicinalselskab, der vil slå på tromme for at få overvægtige i behandling.
Umiddelbart er der dog ingen tvivl om, at Tirzepatid nok er bedre end Wegovy.
Torsdagens resultatet fra Lilly viser, at patientgruppen, der fik den højeste dosis i gennemsnit tabte sig 15,7 pct. Til sammenligning har Novo i et nogenlunde tilsvarende studie med Wegovy vist et vægttab på omtrent 11 pct.
| |
27/4 13:17 af JKY_VH |
Og ser man på Novo og Lillys studier af henholdsvis Wegovy og Tirzepatid hos overvægtige voksne, falder resultaterne også ud til Tirzepatids fordel. Novo har vist vægttab på 15-18 pct. med Wegovy, mens Lilly har vist vægttab på 22 pct.
Og selv om man skal være varsom med at sammenligne på tværs af studier, da der ikke er tale om helt identiske samme patientgrupper, er der noget, der tyder på, at Tirzepatid er lidt mere potent, vurderer analytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen."
Fra MarketWire
| |
27/4 13:29 af troldmanden |
Der har Søren Løntoft hvis lidt novo briller på. "Tirzepatid, er umiddelbart en smule mere potent end Novos supersællert, Wegovy,"
| |
27/4 13:32 af troldmanden |
Wegovy taber klart på de eksisterende data. Og ser ikke det som en fordel at der er flere om at drive markedet. MEN jeg tror kapacitet hos begge bliver det der styre de næste par år. Det går syyyyygt hurtigt. Mange er desperate for at prøve det. Også dem der har BMI under 27. Så kapacitet bliver den begrænsende faktor de kommende år
| |
27/4 13:33 af troldmanden |
Hvis de havde kapaciteten dertil, så ville de runde $10 mia i år. Med lethed. De undlader jo bevist med at lancere i andre lande selvom det er godkendt i ret mange lande. I Europa kan man kun få wegovy i Dk og Norge.
| |
27/4 13:34 af troldmanden |
Det betyder så folk forsøger at hamstre Ozempic. Selvom de ikke har diabetes. Derfor ser vi nu flere lande melde om mangel på Ozempic
| |
27/4 13:43 af troldmanden |
Tirzepatid/Mounjaro er klokkeklart bedre end Wegovy. Både på vægttab og blodsukker.
| |
| ||
27/4 13:44 af troldmanden |
Novo har så højere Wegovy dosis på vej. Der går ca 2,5 år inden den dosis kan godkendes. Meeeen tror det bliver svært at nå Mounjaro
| |
27/4 13:45 af troldmanden |
Der er Cagrilintide meget mere interessant. Den runder også 20% i fase 2 studier. Og fase 3 er indledt. En evt godkendelse der ligger dog 3-4 år ude
| |
27/4 14:02 af ProInvestorNEWS |
Kort video:
Ugekommentar #90 Navigation i et hav af regnskaber - Det vælter ind med kvartalsregnskaber. Helge Larsen fortæller i denne ugekommentar om, hvordan du nemt finder regnskaber fra de selskaber, du interesserer dig for, og hvor du finder gode input i kølvandet på disse regnskaber. (link)
| |
27/4 14:40 af ProInvestorNEWS |
Kort video - Pharma og biotek-opdatering UGE 17: Demant ' GN Store Nord ' Novo Nordisk ' Genmab ' Zealand Pharma ' Hansa Biopharma (link)
| |
27/4 14:54 af JKY_VH |
Ja, du har uden tvivl ret i dine betragtninger troldmanden. Selv om det er ærgerligt at man mangler kapacitet er det dog et luksusproblem ift. at det var kunder man manglede. Kapacitetsproblemer findes der løsninger og de hurtigste er at hæve prisen eller indgå aftaler om licensproduktion hos andre virksomheder. Det første er måske ikke en farbar vej, da det gælder om at udnytte fordelen som first mover og så vinder det nok heller ikke genklang blandt politikerne i USA.
| |
27/4 14:55 af JKY_VH |
Aftaler om licensproduktion er man i gang med og mon ikke der kan komme mere af den slags?
| |
27/4 14:56 af JKY_VH |
på
| |
27/4 14:56 af JKY_VH |
Det kunne jeg godt forestille mig.
| |
27/4 16:01 af Teller |
Mht. kursniveauet, hvor meget "skuffelse" er der på plads til i regskabet? Eller skal alt leve op til forventningerne + opjustering for at holde niveauet?
| |
27/4 16:13 af troldmanden |
Weguvy koster allerede $1300 per mdr...... i DK er det samme beløb. blot i dkk. Så amerikanerne betale næsten 7x mere end en dansker. Det er crazy. Og mig stadig uforståeligt at verdens største marked ikke formår at handle priserne længere ned end i DK. Men de har sat et system op hvor der er flere led der skal tjene en masse. I stedet for som i DK hvor der er auktion hver uge
| |
27/4 16:16 af troldmanden |
Vi ved ikke helt hvor kapacitetsmanglen er størst. Om det er produktion af selve medicinen, påfylning på sprøjter eller pakning. Årsagen til sidste års produktionsloft var en ekstern cro der stof for påfyldning, der under et FDA audit fik at vide de godt straks kunne lukke produktionen.
| |
27/4 16:17 af troldmanden |
FDA stiler noget meeeeget strikse krav til renhed, kvalitetskontrol og sporing på alle processer. Og det tager adskille mdr at komme igennem den godkendelses proces. Spørg bare bava som var igennem møllen for nogle år siden
| |
27/4 16:19 af troldmanden |
Novo har i år sat 25 mia af til investeringer i mere kapacitet. De har de seneste år lagt på 6-10 mia.
| |
27/4 16:27 af troldmanden |
At bygge ny fabrik til API tager adskillige år.De er først færdige i 2027 med den udvidelse til 17 mia de annoncerede sidste år
| |
27/4 16:28 af troldmanden |
Sidenhen er der smidt endnu en mia i en udvidelse der skal være klar her medio året. Men for mig er det ikke helt klart hvad lige præcis den kap udv går ud på
| |
27/4 16:33 af troldmanden |
Dertil 500 mio i udvidelse af fylde/pakke kapacitet i Hjørring som skal stå klar ultimo året
| |
27/4 16:33 af troldmanden |
De eksterne CRO har jeg ikke styr på. De har koblet en mere på nu her, og kommer endnu en i 2. halvdel af året
| |
27/4 16:35 af troldmanden |
Så længe der meldes om leveringsudfordringer på Ozempic i flere lande, og de ikke er begyndt at rulle Wegovy ud på nye markeder, så mener de i hvert fald selv de ikke har nok luft i deres kapacitet
| |
27/4 16:35 af troldmanden |
EL er igennem samme øvelse. Store inhouse investeringer og tilknytning af eksterne CRO
| |
27/4 16:40 af troldmanden |
Man har heller aldrig i industrien oplevet den her slags pull effekt. Der er et giga pull fra det segment der gerne vil tabe sig. Og mange er klar til at betale meget derfor
| |
27/4 16:41 af troldmanden |
Jeg tror enten i 24 eller nok mere realistisk 2025, der slår enten Wegovy eller Mounjaro rekorden for mest sælgende stof på 12 mdr. Overe $20,7 mia
| |
27/4 16:42 af troldmanden |
Hvis det bliver novo der kan have så meget kapacitet klar, så vil alene wegovy fordoble HELE novos salg i 2022
| |
27/4 16:43 af JKY_VH |
det er vildt at tænke på
| |
27/4 16:45 af troldmanden |
Ja. Det er simpelthen forskellen på de der 3-6% man hidtil max har kunnet tabe sig medicinsk, til den nye klasse der siger 15-20%. Det er så store tal det er svært at få dem ind i excel
| |
27/4 16:47 af troldmanden |
Der er omkring 250 mio overvægtige amerikaner. "bare" 10 mio på Wegovy giver omkring 350 mia i oms....
| |
27/4 16:48 af troldmanden |
om 5 år tror jeg vi vil se noget mere end 10 mio amerikanere er der er på en af den her nye generation stoffer
|