Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER
24/6 08:25
af TOPspiller
@StockBull 06:31: Meget af det Musk har gjort når han udtaler sig om Tesla kan betraktes som manipulation. Fx den 7. august 2018, hvor Elon Musk tweetede, at han overvejede at tage Tesla af børsen (afnotere selskabet) til en kurs på $420 pr. aktie, og at han havde "finansiering sikret"... Det har han ingen problemer med.
24/6 08:13
af StockBull
Vil ikke blive overrasket hvis SpaceX falder til 100usd efter q2 - igårs position var meget lille :-)
24/6 08:11
af StockBull
Købte også lidt SpaceX igår i 150.
24/6 08:08
af StockBull
Derfor jeg supplere Tesla aktier her under kurs 400.
24/6 08:08
af StockBull
Derfor giver det økonomisk stadig ikke mening for ham at holde Tesla-kursen lav. Han har langt mere at vinde ved at få Tesla op i værdi, både på sin eksisterende aktiepost og på lønpakken.
24/6 08:07
af StockBull
Værdi for Musk (ekskl. lønpakke): ca. 1.330 mia. USDJa, 38 % lyder som en stor andel. Men det er peanuts sammenlignet med hvad han mister:Han går glip af størstedelen af sin lønpakke, som kan være op til 800-1.000 mia. USD i værdi, hvis Tesla når de høje mål.
24/6 08:04
af StockBull
Musk’s ejerandel i det nye selskab:Fra Tesla: 14 % af 14,29 % = 2,0 % Fra SpaceX: 42 % af 85,71 % = 36,0 % Total ejerandel for Musk: 38,0 % Værdi for Musk (ekskl. lønpakke): ca. 1.330 mia. USDLønpakken: Næsten 0 (Tesla-værdien er ekstremt lav)
24/6 08:04
af StockBull
Naturligt fusionsforhold:Samlet nyt selskab: 500 + 3.000 = 3.500 mia. USD Tesla-aktionærer får: 14,29 % af det nye selskab SpaceX-aktionærer får: 85,71 % af det nye selskab Ratio: ca. 14,3 / 85,7 eller 1 : 6
24/6 08:04
af StockBull
EKSTREMT : Her er det præcise regnestykke med dine nye tal:Antagelser:Tesla markedsværdi: 500 mia. USD (0,5 billion) SpaceX markedsværdi: 3.000 mia. USD (3 trillion) Elon ejer 14 % af Tesla + 42 % af SpaceX
24/6 08:01
af StockBull
Musk’s ejerandel i det nye selskab:Fra Tesla: 14 % af 28,57 % = 4,0 % Fra SpaceX: 42 % af 71,43 % = 30,0 % Total ejerandel for Musk: 34,0 % Værdi for Musk (ekskl. lønpakke): ca. 1.190 mia. USDLønpakken: Næsten 0 (Tesla-kursen er for lav til at trigge de fleste tranches)
24/6 08:00
af StockBull
Naturligt fusionsforhold:Samlet nyt selskab: 1.000 + 2.500 = 3.500 mia. USD Tesla-aktionærer får: 28,57 % af det nye selskab SpaceX-aktionærer får: 71,43 % af det nye selskab Ratio: ca. 28,6 / 71,4 eller 1 : 2,5
24/6 08:00
af StockBull
Her er det præcise regnestykke med dine nye tal:Antagelser:Tesla markedsværdi: 1.000 mia. USD (1 billion) SpaceX markedsværdi: 2.500 mia. USD (2.5 billion) Elon ejer 14 % af Tesla + 42 % af SpaceX
24/6 07:53
af StockBull
Eksemplet med tesla ved kurs 600 er bedst fro Musk - har ejer 1037mia usd af det samlede firma + han får hans store lønpakke. De 2 andre ekselmler med lav Tesla kurs mister han lønpakken og faktisk også lavere sampet værdi i det ny firma.
24/6 07:49
af StockBull
Musk’s ejerandel i det nye selskab:Fra Tesla: 14 % af 34,7 % = 4,86 % Fra SpaceX: 42 % af 65,3 % = 27,43 % Total: 32,29 % Værdi for Musk (ekskl. lønpakke): ~990 mia. USD Lønpakken: Næsten 0 (kursen er for lav)
24/6 07:48
af StockBull
Naturligt fusionsforhold ved Tesla $300 og SpaceX 2TSamlet nyt selskab: 1.065 + 2.000 = 3.065 mia. USD Tesla-aktionærer får 34,7 % af det nye selskab SpaceX-aktionærer får 65,3 % af det nye selskab
24/6 07:43
af StockBull
Selv ved lav kurs får Musk en større procentandel, men den samlede værdi er lavere, og han mister næsten hele sin enorme lønpakke (op til 1T potentiel værdi). Ved høj kurs får han mindre procent, men betydeligt højere samlet værdi + lønpakken.Derfor har Musk klart mest økonomisk interesse i en høj Tesla-kurs — også hvis en fusion skulle komme på tale.
24/6 07:42
af StockBull
Ved Tesla $600: Tesla markedsværdi ~2.130 mia. USD Naturligt fusionsforhold: Tesla-aktionærer får 54,8 % Musk’s ejerandel: 26,7 % Værdi for Musk (ekskl. lønpakke): ~1.037 mia. USD Lønpakken: Meget høj (mange tranches trigges)
24/6 07:41
af StockBull
Naturligt fusionsforhold ved $300: Tesla-aktionærer får 37,8 % af det nye selskab.Musk’s ejerandel i det nye selskab: 31,4 % Værdi for Musk (ekskl. lønpakke): ~885 mia. USD Lønpakken: Næsten 0 (kursen er for lav til at trigge pakken)
24/6 07:41
af StockBull
Lad os regne på det med konkrete tal (24. juni 2026):Tesla kurs $300 → markedsværdi ~1.065 mia. USD SpaceX kurs $135 → markedsværdi ~1.755 mia. USD
24/6 07:03
af StockBull
Det er svært at forestille sig, at han frivilligt vil ofre op til 1 billion USD bare for at få en lidt bedre exchange ratio i en fusion.
24/6 07:01
af StockBull
Pakken er designet så den kun bliver rigtig værdifuld, hvis Tesla-kursen stiger markant over $334. Derfor har Elon en meget stærk interesse i en høj Tesla-kurs – både nu og ved en eventuel fusion. En lav kurs gør hele hans lønpakke næsten værdiløs.
24/6 07:00
af StockBull
Jo højere Tesla-kursen er før fusionen, desto mere værd bliver hans optioner, når de konverteres. Det betyder, at Elon får en større ejerandel i det nye kæmpe-selskab.
24/6 06:59
af StockBull
Hvis Tesla-aktien står i 500 USD på fusions-tidspunktet → samme option er 400 USD værd.
24/6 06:59
af StockBull
Hvis Tesla-aktien står i 200 USD på fusions-tidspunktet → optionen er 100 USD værd.
24/6 06:58
af StockBull
Eksempel: Antag en option giver Elon ret til at købe 1 aktie til 100 USD.
24/6 06:56
af StockBull
Derfor har han stadig en meget stor interesse i, at Tesla-kursen er høj på fusions-tidspunktet, fordi det direkte øger værdien af hans pakke.
24/6 06:56
af StockBull
Elon vil næsten med sikkerhed få sin lønpakke (eller en stor del af den) med over i en fusion, enten ved acceleration eller konvertering. Det er en af de ting, hans advokater og bestyrelsen ville forhandle hårdt om.
24/6 06:54
af StockBull
I 2025 blev pakken værdisat til omkring 158 milliarder USD (hvis alle delmål nås), men den fulde potentielle værdi er op til 1.000 milliarder USD over de 10 år, hvis alle mål rammer perfekt.
24/6 06:52
af StockBull
Elon får ingen lønpakke, hvis Tesla-kursen er lav.
24/6 06:50
af StockBull
Mine analyser viser, at tabet på lønpakken og på hans eksisterende aktiepost ved en lav kurs er større end gevinsten fra en skæv fusion på 20-80. Check selv :-)
24/6 06:47
af StockBull
Samtidig ville det koste ham selv hundredvis af milliarder personligt, fordi han ejer 13-14 % af Tesla, og hans lønpakke er bundet til en høj markedsværdi.
24/6 06:46
af StockBull
Ingen stærk økonomisk gevinst i forhold til risikoen.
24/6 06:45
af StockBull
Derfor tror jeg ikke, det er en realistisk strategi. Det er for risikabelt, for dyrt og for unødvendigt.
24/6 06:43
af StockBull
At bevidst tale aktien ned for at begunstige SpaceX ville være endnu mere risikabelt juridisk end at tale den op. Det ville være klassisk kursmanipulation til fordel for ét selskab på bekostning af et andet, hvor han er CEO. Det er noget SEC ville elske at kigge på.
24/6 06:39
af EIMiller
For at summere: SpaceX står konkurrence mæssigt fantastisk og har produkter på markedet der kan skaleres rigtig meget. Tesla har stor og stigende konkurrence på de produkter de sælger lige nu og en ukendt horisont for nye produkter hvor der også vil være konkurrence.
24/6 06:36
af EIMiller
Som Tesla aktionær ville jeg være bekymret - også på grund af Musk's tidligere handlinger.
24/6 06:34
af EIMiller
Det er også første gang at Musk har fordel i en mere realistisk værdi ansættelse af Tesla. Musk har jo tidligere ikke være bleg for at være på kant med loven, når det gælder om at tale kurser op, når han har brug for det. Hvorfor skulle han have ændret opførsel nu?
24/6 06:33
af StockBull
Jeg tror simpelthen ikke på teorien om, at han bevidst holder Tesla tilbage for at kunne “købe det billigt” senere. Det er for risikabelt og unødvendigt.
24/6 06:33
af StockBull
Det ville være meget sikrere og mere rationelt for ham at tale Tesla-kursen op, få en højere værdiansættelse, og så lave fusionen på bedre vilkår for alle parter. Slutresultatet for ham ville være det samme eller bedre, uden at risikere retssager og mistet troværdighed.
24/6 06:31
af StockBull
Teoretisk set kunne Musk have en kortsigtet interesse i en lavere kurs, hvis han planlægger en fusion. Men det ville være ekstremt risikabelt, dyrt for ham selv og potentielt ulovligt (hvis det ses som manipulation). Historisk har han næsten altid forsøgt at tale kursen op, ikke ned.
24/6 06:29
af EIMiller
Hvis Tesla faldet 80% kan han endda starte en fortælling at han "redder" Tesla aktionærene fra yderlige fald.
24/6 06:27
af EIMiller
jeg kan ikke følge din logik. Det giver god mening for Musk at sænke kursen på Tesla. Hans ejerandel af det fusionerede selskab vil stige fra omkring 30% til omkring 40% hvis Tesla handles på PE på 70 i stedet for 350. Husk det er det samme selskab efter fusionen - uanset tidligere pris fastsættelse af Tesla. Jeg synes 10% ekstra ejerskab giver rigtig god mening for Musk.
24/6 06:18
af StockBull
Jo højere Tesla er værdsat før en fusion, jo bedre vilkår får Tesla-aktionærerne (og dermed også Musk selv som storaktionær). Det giver altså ikke mening for ham at holde Tesla-kursen kunstigt lav. Tværtimod har han økonomisk interesse i, at Tesla er så stærk og højt vurderet som muligt – både før og efter en eventuel fusion.
24/6 06:14
af EIMiller
Hvorfor tror du at Musk vil have Tesla til at stige? Han private lån er vel dækket efter spacex IPO.
24/6 06:13
af StockBull
Jeg respekterer fuldt ud, hvis du ikke vil tage den risiko. Det er sundt at være skeptisk.
24/6 06:11
af EIMiller
Kan man tale om at holde noget nede, hvis P/E er på 70? Spacex er faktisk et bedre sted lige nu. Tesla kæmper med intens konkurrence og faldende marigner på deres 2 hovedmarkeder. SpaceX har en fantastisk omkostningsfordel på nærmest løfteraketter og ingen konkurrence de mnage år. Detil at spændende internet produkt der også kan skaleres og med meget begrænset konkurrence - blandt fordi de har laveste omkostninger på raketopsendelse.
24/6 06:11
af StockBull
Hvad får dig til at tro, at han aktivt vil holde Tesla-kursen kunstigt lav?
24/6 06:10
af StockBull
Jeg tror det er meget mere sandsynligt, at Musk gerne vil have begge selskaber til at stige i værdi, ikke det ene på bekostning af det andet. Han er ikke interesseret i at “købe Tesla billigt”, han vil have begge til at blive enorme.
24/6 06:09
af StockBull
Han har allerede tjent hundreder af milliarder på Tesla-aktien. Hvorfor skulle han aktivt sabotere sit eget største aktiv?
24/6 06:09
af StockBull
Hvis han virkelig ville “købe Tesla billigt”, ville han ikke have brugt de sidste 10 år på at bygge det op til verdens mest værdifulde bil- og tech-selskab. Hans lønpakke på mange milliarder er bundet til Tesla’s markedsværdi. Jo højere kurs, jo rigere bliver han.
Nyeste Først- Ældste Først   Side 1/156