TESLA
Aktiesnakken
NOVO
TESLA
Genmab
Ennogie
Biotek-snakken
Hansa Biopharma
Bavarian Nordic
Chemometec
Smallcap og First North aktier
Zealand Pharma
Amerikanske aktier
Grønne Aktier
Laks
Shipping
Vestas
AI/Kunstig intelligens
BITCOIN
Embla Medical
Forsvarsaktier
OLIE OG GAS
|
1/11 10:54 af StockBull |
NEWS: Elon Musk says Tesla will have 500 Robotaxis in Austin by the end of this year, and over 1,000 cars in the Bay Area. (link)
|
|
1/11 11:04 af StockBull |
Tesla starter med omkring 2.000 Robotaxi’er i drift ved udgangen af 2025 – primært i Austin, San Francisco Bay Area og Los Angeles. I første kvartal 2026 vokser flåden til cirka 6.500 køretøjer, når flere byer som Phoenix, Las Vegas og Miami åbner, og produktionen af Model Y med Robotaxi-funktion skalerer op i Giga Texas.
|
|
1/11 11:05 af StockBull |
Andet kvartal bringer flåden op på omkring 15.000 enheder. Her starter Cybercab-produktionen i mindre skala, og flådeejere begynder at modtage større leverancer. Tredje kvartal når Tesla 30.000 køretøjer i drift. Shanghai bidrager nu med eksport, og private ejere kan tilføje deres biler til netværket.
|
|
1/11 11:05 af StockBull |
Ved udgangen af 2026 rammer Tesla målet: over 50.000 autonome Teslaer i kommerciel drift på tværs af 30–40 byer i USA og udvalgte internationale markeder. Det er en fordobling hvert kvartal i gennemsnit – muligt, fordi Tesla bruger eksisterende fabrikker, software-opdateringer og en model, hvor både firmaer og private kan bidrage med biler.
|
|
1/11 11:09 af StockBull |
hvis Tesla holder momentum i produktion, software og regulatorisk godkendelse, er 250.000 Robotaxi’er i drift ved udgangen af 2027 og 600.000–800.000 ved udgangen af 2028 fuldt realistiske tal.
|
|
1/11 11:12 af StockBull |
2026: Aktien rammer $1.000–1.500 (fra 450 i dag). P/E falder til ~40x på $150B profit (EPS ~$5–7). Markedsværdi: $3–4,5T. Driver: Første Robotaxi-earnings viser $20–30B indtægt.
|
|
1/11 11:12 af StockBull |
2027: $2.000–3.000. P/E ~25x på $700B profit (EPS ~$20–25). Markedsværdi: $6–9T. Global udvidelse og private flåder gør det til "Uber 2.0".
|
|
1/11 11:12 af StockBull |
2028: $4.000–6.000+. P/E ~15–20x på $2T profit (EPS ~$60+). Markedsværdi: $12–18T – større end Apple + Amazon i dag. Hvis Model 2 rammer 1M enheder, kan det gå højere.
|
|
1/11 11:13 af StockBull |
Det er bull-case, men ikke urealistisk: ARK Invest havde lignende tal i 2023 (justeret for realitet). Risici? Regulatoriske blokeringer eller FSD-forsinkelser kunne halvere det – P/E kunne stige endnu mere, hvis profit udskyder. Men med Elons track record på skalering (fra 0 til 2M biler/år), peger pilene opad.
|
|
1/11 11:27 af StockBull |
2028: kurs - $2.500–3.500 er realistisk med 800k robotaxi’er
|
|
1/11 11:29 af StockBull |
inkludere at Tesla har ramper Megapack-produktion til 1.500 GWh i 2028 (fra 400 GWh i 2025 → 4x vækst).
|
|
2/11 08:31 af StockBull |
wow (link) Just finished a long AI5 design review with the Tesla California and Texas chip engineers.
|
|
2/11 08:31 af StockBull |
NVIDIA: Tesla bruger stadig NVIDIA i 2026 (Orin i eksisterende biler + H100 i Dojo-træning), men ikke i nye produkter. NVIDIA fases langsomt ud fra onboard-systemer.
|
|
2/11 08:32 af StockBull |
TSMC (Arizona/Taiwan): Leverer hovedparten af AI5-chips fra 2026. Massiv produktion i Arizona (3nm/2nm) til Cybercab, Optimus og FSD i nye biler.
|
|
2/11 08:32 af StockBull |
Samsung (Texas): Producerer AI5 (delvis) + AI6 (dedikeret) fra ny Texas-fabrik. AI6 bliver Teslas nye “superchip” til både træning og kørsel – erstatter NVIDIA fuldstændigt i højvolumen-produkter.
|
|
2/11 08:32 af StockBull |
Planen:
2026 = sidste år med NVIDIA i nye Tesla-biler/robots.
Fra 2027 = 100 % Tesla-silicium (AI5/AI6) fra TSMC + Samsung.
NVIDIA kun i Dojo (indtil AI6 overtager træning). Kort sagt: Tesla slipper NVIDIA i sine produkter – TSMC + Samsung tager over
|
|
2/11 08:33 af StockBull |
NVIDIA chips are expensive and supply-constrained.
|
|
2/11 08:34 af StockBull |
Tesla needs millions of chips for:10M+ robotaxis
Millions of Optimus robots
Giant training clusters
In-house chips = lower cost, custom architecture, better integration with Tesla’s neural nets.
|
|
2/11 08:36 af StockBull |
Forskel: Samsung er 33% billigere – en besparelse på ca. $10.000 pr. wafer. Dette gør Samsung attraktiv for højvolumen-produkter som Teslas AI-chips.
|
|
2/11 08:38 af StockBull |
Eksempel: 1 million robotaxis (2027)Løsning
Chip-kostnad
Total
NVIDIA Orin
$600 × 1 mio.
$600 mio.
Tesla AI6 (Samsung)
$100 × 1 mio.
$100 mio.
Besparelse
—
$500 mio.
→ $500 mio. sparet pr. år – bare på én produktlinje.
|
|
2/11 08:39 af StockBull |
Maximering af profit - 2027 bliver - BULL
|
|
3/11 04:29 af StockBull |
Med Teslas prisfald på 60–80 % er det svært at se, hvordan NVIDIA kan holde kursen oppe på lang sigt. Hvis Tesla kan skifte fra NVIDIA til egne chips på 2–3 år… så kan alle andre også.
Og det er allerede i gang. Kort sagt: Alle de store tech-giganter bygger egne AI-chips – og dropper NVIDIA, hvor det giver mening.
|
|
3/11 04:29 af StockBull |
Investerings-tip:
Kort sigt (1–2 år): NVIDIA kan stadig stige.
Lang sigt (5+ år): TSMC, Samsung, ASML vinder.
Tesla selv bliver en AI-chip-gigant – ikke bare biler.
|
|
3/11 04:35 af StockBull |
Min forudsigelse: NVIDIA's markedskap topper sandsynligvis i 2027 ved 7–8T USD
|
|
| ||
|
3/11 04:36 af StockBull |
Toppen kommer, når in-house chips (som Teslas) rammer masseproduktion og sænker NVIDIA's vækst.
|
|
3/11 04:37 af StockBull |
Hold øje med Q4 2025-earnings (dec. 2025) – hvis revenue slår $30 mia., går vi mod 7T. Ellers topper det tidligere.
|
|
3/11 04:38 af StockBull |
Et 20 % markeds-krak i 2026 kan stoppe NVIDIA ved ~5T – eller endda sende den under 4T.
|
|
3/11 04:40 af StockBull |
tip: Kort sigt (2025): NVIDIA kan stadig op til $250–$300 (6–7T) hvis ingen krak.
2026-krak: Sælg før – eller short.
Køb i bunden (3T): Langsigtet genopretning mulig – men ikke til over 8T.
|
|
3/11 05:06 af StockBull |
2028: kurs - $2.500–3.500 er realistisk med 800k robotaxi’er (ultimativ bull ) alt går godt
|
|
3/11 05:07 af StockBull |
altså Tesla :-)
|
|
|
3/11 11:32 af TOPspiller |
Dejligt at se at der nogle der kan finde ud af det med føreløse Taxier. Baidu Apollo Go styre Kina mens Alphabets Waymo styre USA.
(link)
|
|
|
3/11 11:39 af TOPspiller |
Det danske bilsalg voksede 12 procent i oktober. Syv ud af 10 nye biler er elbiler - VW-koncernen dominerer salget, mens Tesla styrtdykker..... Dejligt at danskerne igen er blevet fornuftige. (link)
|
|
|
3/11 15:38 af TOPspiller |
Dejligt at se Teslas salg falde flere steder. -89 pct i Sverige, -86 pct is DK, og -50 pct i Norge.
|
|
|
3/11 15:41 af ProInvestorNEWS |
Tesla rammes af modvillige nordmænd, svenskere og danskere (link)
|
|
4/11 06:14 af StockBull |
God morgen :-) Mit umiddelbare bud er, at ingen af Baidu eller Waymo vil være signifikant til stede i USA i 2030, Tesla i millioner. Waymo skalérer i skildpaddetempo, og best case 25.000, hvis de i det hele taget eksisterer til den tid.
|
|
4/11 06:16 af StockBull |
Hvad mon en almindelig amerikaner vil købe? En Cybercab til under 30.000 USD eller en Waymo til over 150.000 USD, som koster 5× mere i vedligeholdelse og forsikring?
|
|
4/11 06:22 af StockBull |
Om Tesla sælger 2 eller 3 millioner almindelige EV’er i 2027 betyder intet for kursen i dag eller til den tid, måske 30 USD. Det er skalering af energi og robotaxi, der er afgørende + humanoide robotter + udfasning af de dyre Nvidia-chips som beskrevet nedenfor.
|
|
|
4/11 08:01 af ProInvestorNEWS |
THE NEW YORK TIMES (NYT.COM)
KONTROL OVER TESLA STÅR PÅ SPIL I AFSTEMNINGEN OM ELON MUSKS LØN
Teslas aktionærer skal beslutte, om bilproducenten skal tildele den administrerende direktør, Elon Musk, aktier til en værdi af næsten 1000 mia. dollar, hvis han opnår en række mål, der synes umulige. Men det store spørgsmål er, hvor hårde disse mål egentlig er. Musk vil opnå stemmeret for næsten 29 pct. af Teslas aktier, hvis han når alle målene i en tiårsplan.
|
|
|
4/11 08:01 af ProInvestorNEWS |
Blandt andet skal virksomheden søsætte 1 mio. menneskelignende robotter og øge aktiemarkedsværdi til 8500 mia. dollar fra det nuværende 1400 mia. dollar. (CONTROL OF TESLA IS AT STAKE IN VOTE ON ELON MUSK’S PAY PLAN)
|
|
4/11 08:27 af StockBull |
|
|
4/11 08:34 af StockBull |
Don't bet against Elon strikes again, strikes hard again.
Luminar lost 90% in market value just over the last 1 year and 45% on Friday.
Lumniar makes LiDAR sensors, you know, those Elon warned were useless and even a disadvantage all things considered.
(link)
|
|
|
4/11 09:42 af TOPspiller |
SB 07:27... Når det er Musk der er indeover, så er det på ondt..
|
|
|
4/11 12:48 af TOPspiller |
Dejligt at se de første 10 lande fra Europa hvor der er kommet slagstal fra ligger Tesla 41 pct nede iforhold til sidste år. Lidt uheldigt at Frankrig har købt en del Teslaer. Uden dem ville tallene vise en nedgang på 60 pct. (4276 biler i oktober 2025 og i 2024 var det 7270)...
|
|
|
4/11 12:53 af TOPspiller |
Og mht til en robot-hær så siger Musk. “Hvis jeg går videre og bygger denne enorme robot-hær, kan jeg så bare blive fjernet på et tidspunkt i fremtiden?” spurgte han retorisk. “Hvis vi bygger denne robot-hær, vil jeg i det mindste have en stærk indflydelse over den. Ikke kontrol, men indflydelse. Jeg føler mig ikke tryg ved at bygge den, medmindre jeg har det.”...... Og jeg er ikke tryk hvis Musk får kontrol over en Robot-hær. (link)
|
|
4/11 13:29 af StockBull |
Jeg fokuserer udelukkende på investeringscasen, og her er det afgørende at adskille det væsentlige fra det irrelevante – som min tidligere chef plejede at udtrykke det. Musk vil næppe opnå større kontrol over robotterne, end Apple har over sine telefoner, eller den danske regering har over befolkningen gennem administration af over 70 % af borgernes indkomst via skatter, diverse reguleringer, begrænsninger og overvågning. Hvis man ikke kan anerkende potentialet i Teslas robotaxi-initiativ og
|
|
4/11 13:30 af StockBull |
humanoide robotter på grund af Elon Musk, bør man naturligvis undlade at investere, men i stedet gå videre og undgå at spilde tid på Tesla. Livet er for kort til at bruge ressourcer på investeringer, man ikke tror på.
|
|
|
4/11 15:34 af EliotSpitzer |
Det norske oliefond har stemt imod Elon Musks lønpakke på op til 1 billion dollars. Norges Bank Investment Management, som er den første store Tesla-investor, der har offentliggjort sin stemme, udtrykker bekymring over både pakkens størrelse, dens udvandingseffekt samt den risiko, der opstår ved at lade én nøgleperson få så central en rolle uden tilstrækkelig risikobegrænsning. Lønpakken kan nå en værdi på omkring 1 billion dollars, hvis visse milepæle opnås. Tesla forventes at offentliggøre det
|
|
5/11 09:18 af Darvin |
Man kan håbe at flere store investorer tænker lige så klart som oliefonden. Det ville være vanvittigt at sige ja.
|
|
5/11 09:24 af Darvin |
Mht førerløse biler/taxier så må man da håbe atTesla har langt langt mere styr på det end de har med de nuværende assistenter. De er jo tåbeligt langt bagefter europæiskeog kinesiske biler. Vilde fantomopbremsninger, korrigeringer uden mening o.s.v.
|
|
5/11 11:23 af StockBull |
Selvfølgelig har oliefonden stemt imod Musks lønpakke. Tesla udgør jo en enorm trussel mod den fossile industri, der årligt slår millioner ihjel. Folk bør zoome ud og vurdere situationen ud fra det store billede: Den fossile industri dræber. Tesla – med sine førerløse biler, energi og robotter – vil redde millioner af menneskeliv.
|
