Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER
1/11 10:54
af StockBull
NEWS: Elon Musk says Tesla will have 500 Robotaxis in Austin by the end of this year, and over 1,000 cars in the Bay Area. (link)
1/11 11:04
af StockBull
Tesla starter med omkring 2.000 Robotaxi’er i drift ved udgangen af 2025 – primært i Austin, San Francisco Bay Area og Los Angeles. I første kvartal 2026 vokser flåden til cirka 6.500 køretøjer, når flere byer som Phoenix, Las Vegas og Miami åbner, og produktionen af Model Y med Robotaxi-funktion skalerer op i Giga Texas.
1/11 11:05
af StockBull
Andet kvartal bringer flåden op på omkring 15.000 enheder. Her starter Cybercab-produktionen i mindre skala, og flådeejere begynder at modtage større leverancer. Tredje kvartal når Tesla 30.000 køretøjer i drift. Shanghai bidrager nu med eksport, og private ejere kan tilføje deres biler til netværket.
1/11 11:05
af StockBull
Ved udgangen af 2026 rammer Tesla målet: over 50.000 autonome Teslaer i kommerciel drift på tværs af 30–40 byer i USA og udvalgte internationale markeder. Det er en fordobling hvert kvartal i gennemsnit – muligt, fordi Tesla bruger eksisterende fabrikker, software-opdateringer og en model, hvor både firmaer og private kan bidrage med biler.
1/11 11:09
af StockBull
hvis Tesla holder momentum i produktion, software og regulatorisk godkendelse, er 250.000 Robotaxi’er i drift ved udgangen af 2027 og 600.000–800.000 ved udgangen af 2028 fuldt realistiske tal.
1/11 11:12
af StockBull
2026: Aktien rammer $1.000–1.500 (fra 450 i dag). P/E falder til ~40x på $150B profit (EPS ~$5–7). Markedsværdi: $3–4,5T. Driver: Første Robotaxi-earnings viser $20–30B indtægt.
1/11 11:12
af StockBull
2027: $2.000–3.000. P/E ~25x på $700B profit (EPS ~$20–25). Markedsværdi: $6–9T. Global udvidelse og private flåder gør det til "Uber 2.0".
1/11 11:12
af StockBull
2028: $4.000–6.000+. P/E ~15–20x på $2T profit (EPS ~$60+). Markedsværdi: $12–18T – større end Apple + Amazon i dag. Hvis Model 2 rammer 1M enheder, kan det gå højere.
1/11 11:13
af StockBull
Det er bull-case, men ikke urealistisk: ARK Invest havde lignende tal i 2023 (justeret for realitet). Risici? Regulatoriske blokeringer eller FSD-forsinkelser kunne halvere det – P/E kunne stige endnu mere, hvis profit udskyder. Men med Elons track record på skalering (fra 0 til 2M biler/år), peger pilene opad.
1/11 11:27
af StockBull
2028: kurs - $2.500–3.500 er realistisk med 800k robotaxi’er
1/11 11:29
af StockBull
inkludere at Tesla har ramper Megapack-produktion til 1.500 GWh i 2028 (fra 400 GWh i 2025 → 4x vækst).
2/11 08:31
af StockBull
wow (link) Just finished a long AI5 design review with the Tesla California and Texas chip engineers.
2/11 08:31
af StockBull
NVIDIA: Tesla bruger stadig NVIDIA i 2026 (Orin i eksisterende biler + H100 i Dojo-træning), men ikke i nye produkter. NVIDIA fases langsomt ud fra onboard-systemer.
2/11 08:32
af StockBull
TSMC (Arizona/Taiwan): Leverer hovedparten af AI5-chips fra 2026. Massiv produktion i Arizona (3nm/2nm) til Cybercab, Optimus og FSD i nye biler.
2/11 08:32
af StockBull
Samsung (Texas): Producerer AI5 (delvis) + AI6 (dedikeret) fra ny Texas-fabrik. AI6 bliver Teslas nye “superchip” til både træning og kørsel – erstatter NVIDIA fuldstændigt i højvolumen-produkter.
2/11 08:32
af StockBull
Planen: 2026 = sidste år med NVIDIA i nye Tesla-biler/robots. Fra 2027 = 100 % Tesla-silicium (AI5/AI6) fra TSMC + Samsung. NVIDIA kun i Dojo (indtil AI6 overtager træning). Kort sagt: Tesla slipper NVIDIA i sine produkter – TSMC + Samsung tager over
2/11 08:33
af StockBull
NVIDIA chips are expensive and supply-constrained.
2/11 08:34
af StockBull
Tesla needs millions of chips for:10M+ robotaxis Millions of Optimus robots Giant training clusters In-house chips = lower cost, custom architecture, better integration with Tesla’s neural nets.
2/11 08:36
af StockBull
Forskel: Samsung er 33% billigere – en besparelse på ca. $10.000 pr. wafer. Dette gør Samsung attraktiv for højvolumen-produkter som Teslas AI-chips.
2/11 08:38
af StockBull
Eksempel: 1 million robotaxis (2027)Løsning Chip-kostnad Total NVIDIA Orin $600 × 1 mio. $600 mio. Tesla AI6 (Samsung) $100 × 1 mio. $100 mio. Besparelse — $500 mio. → $500 mio. sparet pr. år – bare på én produktlinje.
2/11 08:39
af StockBull
Maximering af profit - 2027 bliver - BULL
3/11 04:29
af StockBull
Med Teslas prisfald på 60–80 % er det svært at se, hvordan NVIDIA kan holde kursen oppe på lang sigt. Hvis Tesla kan skifte fra NVIDIA til egne chips på 2–3 år… så kan alle andre også. Og det er allerede i gang. Kort sagt: Alle de store tech-giganter bygger egne AI-chips – og dropper NVIDIA, hvor det giver mening.
3/11 04:29
af StockBull
Investerings-tip: Kort sigt (1–2 år): NVIDIA kan stadig stige. Lang sigt (5+ år): TSMC, Samsung, ASML vinder. Tesla selv bliver en AI-chip-gigant – ikke bare biler.
3/11 04:35
af StockBull
Min forudsigelse: NVIDIA's markedskap topper sandsynligvis i 2027 ved 7–8T USD
3/11 04:36
af StockBull
Toppen kommer, når in-house chips (som Teslas) rammer masseproduktion og sænker NVIDIA's vækst.
3/11 04:37
af StockBull
Hold øje med Q4 2025-earnings (dec. 2025) – hvis revenue slår $30 mia., går vi mod 7T. Ellers topper det tidligere.
3/11 04:38
af StockBull
Et 20 % markeds-krak i 2026 kan stoppe NVIDIA ved ~5T – eller endda sende den under 4T.
3/11 04:40
af StockBull
tip: Kort sigt (2025): NVIDIA kan stadig op til $250–$300 (6–7T) hvis ingen krak. 2026-krak: Sælg før – eller short. Køb i bunden (3T): Langsigtet genopretning mulig – men ikke til over 8T.
3/11 05:06
af StockBull
2028: kurs - $2.500–3.500 er realistisk med 800k robotaxi’er (ultimativ bull ) alt går godt
3/11 05:07
af StockBull
altså Tesla :-)
3/11 11:32
af TOPspiller
Dejligt at se at der nogle der kan finde ud af det med føreløse Taxier. Baidu Apollo Go styre Kina mens Alphabets Waymo styre USA. (link)
3/11 11:39
af TOPspiller
Det danske bilsalg voksede 12 procent i oktober. Syv ud af 10 nye biler er elbiler - VW-koncernen dominerer salget, mens Tesla styrtdykker..... Dejligt at danskerne igen er blevet fornuftige. (link)
3/11 15:38
af TOPspiller
Dejligt at se Teslas salg falde flere steder. -89 pct i Sverige, -86 pct is DK, og -50 pct i Norge.
3/11 15:41
af ProInvestorNEWS
Tesla rammes af modvillige nordmænd, svenskere og danskere (link)
4/11 06:14
af StockBull
God morgen :-) Mit umiddelbare bud er, at ingen af Baidu eller Waymo vil være signifikant til stede i USA i 2030, Tesla i millioner. Waymo skalérer i skildpaddetempo, og best case 25.000, hvis de i det hele taget eksisterer til den tid.
4/11 06:16
af StockBull
Hvad mon en almindelig amerikaner vil købe? En Cybercab til under 30.000 USD eller en Waymo til over 150.000 USD, som koster 5× mere i vedligeholdelse og forsikring?
4/11 06:22
af StockBull
Om Tesla sælger 2 eller 3 millioner almindelige EV’er i 2027 betyder intet for kursen i dag eller til den tid, måske 30 USD. Det er skalering af energi og robotaxi, der er afgørende + humanoide robotter + udfasning af de dyre Nvidia-chips som beskrevet nedenfor.
4/11 08:01
af ProInvestorNEWS
THE NEW YORK TIMES (NYT.COM) KONTROL OVER TESLA STÅR PÅ SPIL I AFSTEMNINGEN OM ELON MUSKS LØN Teslas aktionærer skal beslutte, om bilproducenten skal tildele den administrerende direktør, Elon Musk, aktier til en værdi af næsten 1000 mia. dollar, hvis han opnår en række mål, der synes umulige. Men det store spørgsmål er, hvor hårde disse mål egentlig er. Musk vil opnå stemmeret for næsten 29 pct. af Teslas aktier, hvis han når alle målene i en tiårsplan.
4/11 08:01
af ProInvestorNEWS
Blandt andet skal virksomheden søsætte 1 mio. menneskelignende robotter og øge aktiemarkedsværdi til 8500 mia. dollar fra det nuværende 1400 mia. dollar. (CONTROL OF TESLA IS AT STAKE IN VOTE ON ELON MUSK’S PAY PLAN)
4/11 08:27
af StockBull
(link) Humanoide robotter kan medføre den største teknologiske revolution i vores levetid - på godt og ondt. (link)
4/11 08:34
af StockBull
Don't bet against Elon strikes again, strikes hard again. Luminar lost 90% in market value just over the last 1 year and 45% on Friday. Lumniar makes LiDAR sensors, you know, those Elon warned were useless and even a disadvantage all things considered. (link)
4/11 09:42
af TOPspiller
SB 07:27... Når det er Musk der er indeover, så er det på ondt..
4/11 12:48
af TOPspiller
Dejligt at se de første 10 lande fra Europa hvor der er kommet slagstal fra ligger Tesla 41 pct nede iforhold til sidste år. Lidt uheldigt at Frankrig har købt en del Teslaer. Uden dem ville tallene vise en nedgang på 60 pct. (4276 biler i oktober 2025 og i 2024 var det 7270)...
4/11 12:53
af TOPspiller
Og mht til en robot-hær så siger Musk. “Hvis jeg går videre og bygger denne enorme robot-hær, kan jeg så bare blive fjernet på et tidspunkt i fremtiden?” spurgte han retorisk. “Hvis vi bygger denne robot-hær, vil jeg i det mindste have en stærk indflydelse over den. Ikke kontrol, men indflydelse. Jeg føler mig ikke tryg ved at bygge den, medmindre jeg har det.”...... Og jeg er ikke tryk hvis Musk får kontrol over en Robot-hær. (link)
4/11 13:29
af StockBull
Jeg fokuserer udelukkende på investeringscasen, og her er det afgørende at adskille det væsentlige fra det irrelevante – som min tidligere chef plejede at udtrykke det. Musk vil næppe opnå større kontrol over robotterne, end Apple har over sine telefoner, eller den danske regering har over befolkningen gennem administration af over 70 % af borgernes indkomst via skatter, diverse reguleringer, begrænsninger og overvågning. Hvis man ikke kan anerkende potentialet i Teslas robotaxi-initiativ og
4/11 13:30
af StockBull
humanoide robotter på grund af Elon Musk, bør man naturligvis undlade at investere, men i stedet gå videre og undgå at spilde tid på Tesla. Livet er for kort til at bruge ressourcer på investeringer, man ikke tror på.
4/11 15:34
af EliotSpitzer
Det norske oliefond har stemt imod Elon Musks lønpakke på op til 1 billion dollars. Norges Bank Investment Management, som er den første store Tesla-investor, der har offentliggjort sin stemme, udtrykker bekymring over både pakkens størrelse, dens udvandingseffekt samt den risiko, der opstår ved at lade én nøgleperson få så central en rolle uden tilstrækkelig risikobegrænsning. Lønpakken kan nå en værdi på omkring 1 billion dollars, hvis visse milepæle opnås. Tesla forventes at offentliggøre det
5/11 09:18
af Darvin
Man kan håbe at flere store investorer tænker lige så klart som oliefonden. Det ville være vanvittigt at sige ja.
5/11 09:24
af Darvin
Mht førerløse biler/taxier så må man da håbe atTesla har langt langt mere styr på det end de har med de nuværende assistenter. De er jo tåbeligt langt bagefter europæiskeog kinesiske biler. Vilde fantomopbremsninger, korrigeringer uden mening o.s.v.
5/11 11:23
af StockBull
Selvfølgelig har oliefonden stemt imod Musks lønpakke. Tesla udgør jo en enorm trussel mod den fossile industri, der årligt slår millioner ihjel. Folk bør zoome ud og vurdere situationen ud fra det store billede: Den fossile industri dræber. Tesla – med sine førerløse biler, energi og robotter – vil redde millioner af menneskeliv.
Nyeste Først - Ældste Først   Side 123/154