Bavarian Nordic
Aktiesnakken
Genmab
TESLA
NOVO
Shipping
Bavarian Nordic
Biotek-snakken
Hansa Biopharma
Ennogie
Grønne Aktier
BITCOIN
EL-BILER
Zealand Pharma
Laks
Medico
OLIE OG GAS
Vestas
Amerikanske aktier
GN Store Nord
Smallcap og First North aktier
AMBU
Gubra
Chemometec
Pharma
Krypto
9/1 08:59 af Proper invest |
Elliot - så har Bava meddelt, at programmet starter :-)
| |
9/1 07:02 af ProInvestorNEWS |
OVERBLIK: Disse selskaber er shortet på det danske aktiemarked (link)
| |
8/1 06:30 af ProInvestorNEWS |
Fra debatten: Hvorfor Marts bliver en god Bavarian måned. (link)
| |
7/1 15:04 af pauly |
Sandheden er vel at det egentlig går meget godt for bava´s indkøbte vacciner og pox vaccinerne har et pænt potentiale. Vi skal lige have Chikungunya i mål så ser det da rimeligt lyst ud - alt andet lige.
| |
7/1 13:40 af Proper invest |
Det kan du jo godt forsøge dig med, men det er jo ikke rigtig din beslutning, desuagtet du gerne vil bestemme. Det er nu sundt, at du bliver udfordret på din ensidige analyse, så andre ikke tror, at du sidder med retten til sandheden ;-)
| |
7/1 13:33 af kkjoel |
Og jeg har talt om sammenlignelige stigninger - ikke om 40% på 1,5 år. Jeg behøver forhåbentlig ikke at sende dig tilbage i skole..?! ;-)
| |
7/1 13:29 af kkjoel |
Ja, Per har så ikke italesat - som dig - at man akkurat lige så godt kan se på det sidste halve år og læse en nedtrend.
| |
7/1 12:56 af Proper invest |
12:39 - spøjst du vil erkende, at Pers kommentar er udmærket og balanceret, når den i bund og grund afspejler indholdet i min indlæg ;-)
| |
7/1 12:51 af Proper invest |
Lad os se tiden an Kkjoel. Jeg tillader mig at bringe dig en advarsel om, at din 40 % periodeanalyse ikke siger noget om 40 % fremgang de kommende 1.5 år. Nu er du advaret.
| |
7/1 12:45 af kkjoel |
Og læg mærke til osse han refererer til mpox spiken. Det er den langsigtede opbygning af US (og andre landes (med den nye frysetørrede variant, forstås)) pox-lagre, samt salget af nye vacc og produktionsoptimering, der er de vigtige, langsigtede faktorer.
| |
7/1 12:39 af kkjoel |
Og ja - Per har en udemærket, afbalanceret kommentar :-)
| |
7/1 12:11 af kkjoel |
Men som sagt - du står dig frit at se det sidste halve år som det centrale, toneangivende perspektiv.. dette risikerer dog at lede dig til den helt fejlagtige antagelse at aktien vil "forsætte" nedad. Nu er du i al fald advaret.
| |
7/1 12:10 af kkjoel |
Normal bevægelsen det sidste 1,5 år siden strategiskiftet (nu må vi jo se hen ad vejen HVOR meget de vil bruge på R&D.. eller opkøb af vacc (som de i den grad har italesat!)) har været en jævn stigning. Så det er ikke fordi det er sjovere - det er fordi bevægelsen er så tydelig fra okt 23 (130) til nu (200), hvis du kigger på kurven og ved der kom en mpox-udbruds-craze/-spike for 0,5 år siden.
| |
7/1 12:10 af kkjoel |
Men præcis disse forhold gør at aktien drøner til vejrs på ingen tid.... OG tilsvarende falder tilbage igen lige så hurtigt når der ikke umiddelbart dumper multiple mega-milliardordrer ind ad døren. Faldet det sidste halve år er bare lykkeridderne der forsvinder igen. Og good riddance! De bringer kun uro.
| |
7/1 12:10 af kkjoel |
(Kortsigtet investering er utroligt svært at "kalibrere" korrekt - det er derfor det bedste råd altid har været at investere langsigtet.. eller som de anglofile sir: "time in the market beats timing the market").
| |
7/1 12:10 af kkjoel |
Faldet det sidste halve år er jo netop en følge af denne her forbandede mpox-bølgegang.. og omtalt/påpeget af alle danske (og sikkert osse udenlandske) analytikere. Større mpox udbrud m forventninger om kæmpeordrer tiltrækker omgående en masse lykkeriddere, som tror de skal tjene lette og hurtige penge. De færreste får dog solgt på det rigtige tidspunkt(!)
| |
7/1 11:00 af ProInvestorNEWS |
OVERBLIK: Disse selskaber er shortet på det danske aktiemarked (link)
| |
7/1 08:56 af Proper invest |
lind (link)
| |
7/1 08:52 af Proper invest |
"2024 bragte både en større aktiestigning indenfor år, et efterfølgende stort kursfald og et nettoplus for helåret"
| |
7/1 08:52 af Proper invest |
ref. 8:20 Kan se at Per Hansen har fundet plads til begge vinkler i sin kommentar til morgen 2024. Det var en befriende neutral vurdering.
| |
7/1 08:29 af Bavainvestor |
Outlook 2025 bliver særdeles spændende, når det offentliggøres med 2024 regnskabet til marts. Jeg tvivler på, at de tør indregne noget af betydning for afrika. Derudover kan man frygte, at der ikke kommer så meget fra USA, udover de udskudte ordrer. Eventuelle kæmpeordrer fra USA ligger flere år ud i tiden, så hvis markedet udelukkende fokuserer på show me the money kan jeg godt frygte en skuffelse til marts. Chikungunya skulle gerne blive godkendt og forhåbentligt
med en priority voucher
| |
7/1 08:22 af Bavainvestor |
Kkjoel: Bemærk, at BN fortsat har ambitioner om egen R&D også og har annonceret, at de vil tage projekter i klinikken i nær fremtid. Det bliver spændende hvor mange penge de vil allokere til dette.
| |
7/1 08:20 af Proper invest |
Godmorgen. Kkjoel - tak for svar. Forstår godt du vil fremhæve stigningen på 40 % over 1.5 år i stedet for faldet på 30 % over 0.5 år. Det er klart den første vurdering, som er sjovest at fremskrive.
| |
7/1 07:46 af ProInvestorNEWS |
Danske helårsregnskaber 2024: Fokus på guidance, moderat vækst og fremtidens USA (link)
| |
| ||
7/1 07:17 af EliotSpitzer |
God morgen :-)
| |
7/1 07:17 af Stroka |
God morgen :-)
| |
7/1 06:52 af Fandel |
Godmorgen...
| |
7/1 06:09 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Godmorgen :-)
| |
7/1 00:37 af kkjoel |
Og de har derefter gennem 24 i stigende grad italesat muligheden for allokering af overskuddet til investorerne (efter gælden fra Emergent- og GSK-købene vil være endeligt betalt midt-25). Og nu senest altså 1. aktietilbagekøb nogensinde (her i Q1). Indrømmet, det er et latterligt lille beløb (150M) og de har ikke tænkt sig at annulere aktierne...... men her skal man forstå det er signalværdien, der tæller: det vil af professionelle investorer blive læst som
1. overskudsallokering af mange!
| |
7/1 00:35 af kkjoel |
Derefter (henover efteråret 23) opstartede BAVA sin kommunikation om strategiskiftet, hvor den nye fortælling var, at de fremover ikke ville brænde penge af på at egenudvikle nye vacc, men ville koncentrere sig om produktion og intensiveret salgsindsats (som de har vist sig overordentlig dygtige til!) af deres nyindkøbte vacc. (De har dog holdt døren åben for evt opkøb af senfase/allerede markedsførte vacc - hvilket vel er en god idé, så længe de kan levere hurtig værdiskabelse.)
| |
7/1 00:34 af kkjoel |
Jo, Proper - både RSV og COVID-19 vacc røg i skraldespanden hen over sommerhalvåret 23.. (efter at BAVA jo over adskillige år havde brugt mange milliarder på at udvikle dem (samt tidligere andre, fx prostata-kræft-vacc Prostvac i 2010erne) fra bunden).
| |
3/1 22:10 af Jazzz |
Meget enig Kkjoel..
| |
3/1 18:12 af Proper invest |
jeg forsøger at følge med Kkjoel. Husker måske lidt forkert, men var Emergent opkøbt ikke i foråret 2023 mens RSV røg i skraldespanden over sommeren 23 sammen med RD ambitionerne? Mindes ikke, at der præcist i efteråret blev annonceret strategiske ændringer og derfor fandt jeg anledning til, at spørge ind til analyseperioden som du valgte.
| |
3/1 17:55 af kkjoel |
Hvis andre vil gå 5, 10 eller 15 år tilbage.. så synes jeg da bestemt de skal gøre det. Og derefter se om det perspektiv ka
n bruges til noget. Jeg gætter på: ej ;-)
| |
3/1 17:51 af kkjoel |
Så perspektivet hænger sammen med et strategiskift, udmeldt og eksekveret siden efteråret 23. Så nej, ingen tilfældig periode, men nøje hængende sammen med nye udmeldinger...
| |
3/1 17:47 af kkjoel |
Faktisk sålænge ledelsen fastholder deres strategi og leverer...
| |
3/1 17:46 af kkjoel |
Kurs-forudsigelserne jo blot lidt ekstra nytår-knas og ståhej. Folk har forhåbentlig iagttaget virkeligheden, og derfor forstået argumenterne for casen de sidste 1,5 år.. og adskillige år ud i fremtiden..
| |
3/1 17:39 af kkjoel |
Jamen, dem der ikke kan se den gode case udfolde sig... de holder sig da bare ude. Good luck med at finde en bedre investeringscase de nærmeste år.
| |
3/1 17:26 af Proper invest |
kjoel - hvis man så udvider sin analyse til 2 perioder, af samme længde, så den giver lidt mere mening, så får vi, at kursen er faldet 10 %. Jeg bliver dog hverken klog af den ene eller anden analyseperiode, men har dog erfaret, at man blot skal finde en passende analyseperiode, som afspejler ens ønskede konklusion.
| |
3/1 17:00 af kkjoel |
Nu er den foreløbig steget 40% på 1,5 år. Og flere ting tyder på, at stadigt flere får øjnene op for BAVAs stabilt voksende forretning, både hvad angår omsætning, indtjening ved egenproduktion samt udvalget af vacc. Og senest det bette aktieopkøb: det første signal - hvordan kan man vel tro andet - på en ny æra med regelmæssige aktieopkøb og udbytter. Så det er vel ikke for meget at forvente lignende stignings-takter de kommende år......
| |
3/1 16:37 af kkjoel |
Ok, vi synger da alle ja-tak-kursraket, hvis der pludselig kommer vestligt/globalt udbrud af ny variant (som i 22), eller kæmpeordrer fra rige vestlige lande/orga. (der pludselig måtte ville donere store mængder moderne vacc til Afrika). Men grundforretningen er den vigtige. Og den man allerede for 1,5 år siden kunne se i støbeskeen.
| |
3/1 16:27 af kkjoel |
Og Godt nytår til alle, inkl Match! Vi er jo nogle stykker, der i hvert fald siden efteråret 23 (kurs 140) har fastholdt, at BAVA var slået ind på en ny vej.. og at det ville blive meget lønsomt at købe position med lang horisont. Som alle herinde efterhånden er klar over/må kunne indse, så er mpox udbruddene/-kurssvingene i virkeligheden bare krømmel på toppen. Det er grundforretningen af rejsevacc, samt pox/mpox i sin form af Public Preparedness - der giver den stabile, voksende forretning.
| |
3/1 16:18 af kkjoel |
@Kirt - attraktionen ved aktieopkøbet skyldes noget man kalder..... signalværdi.
| |
3/1 13:24 af EliotSpitzer |
"2. halvår 2024" skulle der står
| |
3/1 13:23 af EliotSpitzer |
Jeg har i øvrigt ikke kunne finde meget omsituationen i Kina. Tilbake i 2022 var de også ramt og jeg har set videnskabelige publikationer fra 2023 som har gennemgået smittet situationen. Men jeg har ikke se noget fra 2. halvår 2022. Men her er en artikel fra Thailand, som beskriver lidt om Kina's tiltag imod Mpox. (link)
| |
3/1 13:20 af EliotSpitzer |
Jeg dele lige linket igen: (link)
| |
3/1 13:19 af EliotSpitzer |
Jeg syntes ikke jeg kan husk at have set her på Proinevstor at det er blevet omtalt at Sinopharm er gået igang er på vej med klinisk udviklingsprogram for Sinopharm's Mpox vaccine. Dette var nyheder tilbake i midten af december (Beklager, hvis det allerede har været delt). (link)
approves-mpox-vaccine-for-clinical-trial
| |
3/1 13:13 af EliotSpitzer |
I Nepal er der nu 3 tilfælde af Mpox. Anatllet i sig selv er IKKE skræmende men det er værd at bemærk at disse tilfælde knytte sig til Saudi Arabien. Det er migrant arbejdere som altså har båret smitten til Nepal. Men dette kunne indikere at der er et større smitte udbrud i Saudi Arabien. Der har været en ligende type historie for andre lande i Asien, hvor smittet er importeret far imigrant arbejder fra lande i Mellemøsten. (link)
| |
3/1 13:09 af EliotSpitzer |
Det er lidt kontroversielt om man skal skrive om nye Mpox tilfælde. Der er en række vestlige lande, hvor håndtering af nye tilfælde, smitteværn og vaccination er så godt at det ikke udgøre en større fare så længe tilfældene bliver diagnosticeret og der forgår kontakt-kortlægning i efterkant. Men der er nogle nye tilfælde, hvor jeg mener det er værd at berette. Nu er der sådan en situation for Nepal.
| |
3/1 13:01 af EliotSpitzer |
3/1 12:11 af Kirt - Jeg kan godt følge din argumentation men det er i det mindste positivt at de neutralisere snarre end udvander. Isoleret set er detr rene aktieopkøbet positivt og det giver et modspil til short algoritmerne. Jeg tror også der kommer mere, hvis 2025 indfri forventningerne.
|