Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER
25/6 22:59
af Mcjean
Det er mest i Nordeuropa at vi har et beredskab til testning og et personnummersystem, stort set alle andre steder i verden bliver det svært at inddæmme spredningen. Når skolebørn begynder at få MP og skal i isolation i 21 dage, måske mere, hvad tror i de socio-økonomiske konsekvenser bliver? Folk og virksomheder vil skrige på vaccine, men det er bare mit sølle gæt.
25/6 22:59
af Mcjean
Tror du har ret:-D
25/6 23:02
af Cubinvest2021
Men spøjs til siden, så er det ret vildt hvad der står i artiklen… der kan også være et ret stort mørketal. Jeg forstår ikke helt, hvordan komiteen er nået til den beslutning. Måske de ikke vil følge samme anbefaling som WHN og der er noget politik i det
25/6 23:04
af Mcjean
Spredningen vil nok ramme social skævt, områder med mange "udsatte" vil blive ramt hårdt, især storbyer som Paris, Berlin Miami, LA SF NY, London og i den størrelse med stor fattigdom og mangel på ressourcer, det vil give god mening at få vaccineret disse områder.
25/6 23:05
af Mcjean
Der er ikke tale om en pandemi endnu tænker jeg, men om et par uger er vi godt på vej hvis tallene som jeg spår vil mange dobles.
25/6 23:09
af Mcjean
(link) Her står lidt om deres beslutning
25/6 23:11
af Cubinvest2021
I forhold til pandemi status:
25/6 23:11
af Cubinvest2021
“ February 25 — CDC Says COVID-19 Is Heading Toward Pandemic Status Explaining what would signify a pandemic, Nancy Messonnier, MD, director of the CDC's National Center for Immunization and Respiratory Diseases, says that thus far COVID-19 meets 2 of the 3 required factors: illness resulting in death and sustained person-to-person spread. Worldwide spread is the third criteria not yet met at the time.”
25/6 23:12
af Cubinvest2021
Med covid baserede de det på, at der bl.a. var stor dødlighed. Dette er ikke tilfælde med MPX, og det er nok derfor de ikke har kategoriseret det som PHEIC. Men lad os håbe på, at vacciner bliver nødvendige i stort omfang alligevel
25/6 23:38
af Cubinvest2021
Meget interessant og godt interview fra CBC News med en epidemolog fra 2 dage siden. (link)
25/6 23:45
af Cupcake
@Cubinvest 22:20 Nu hvor en PHEIC-afgørelse er truffet - og nu hvor flere byer er begyndt at tilbyde vaccine til MSM-communities - lad os se om ikke BN kommer ud med flere gode nyheder inden mandag morgen.
25/6 23:49
af Cupcake
God CBC indlæg - tak.
26/6 03:27
af CSørensen
Jeg tænker egentlig, at PHEIC-nyheden principielt ikke burde betyde så meget for aktiekursen i nedadgående retning, da der jo er tale om status quo i et scenarie, hvor smitten er stærkt stigende, og der fortsat er brug for en masse vacciner inkl. langsigtet opbygning af lagre.
26/6 03:29
af CSørensen
Der burde som udgangspunkt primært være tale om, at en PHEIC-status ville give en stigning, mens den nuværende udmelding var neutral.
26/6 03:33
af CSørensen
Jeg er bare meget usikker på, om det går sådan, da der er så meget volatilitet baseret på frygt for shortere, håb om store nye kæmpeordrer pga. PHEIC osv. En masse psykologi og mindre rationalitet. Og en masse investorer, som har lidt med dyk i lang tid og nu måske endelig er oppe i grønt igen.
26/6 03:34
af CSørensen
Så det bliver en spændende mandag morgen, og jeg er noget i tvivl om, hvad det rigtige er at gøre.
26/6 03:41
af CSørensen
Et konkret spørgsmål baseret på min desværre meget begrænsede viden og erfaring: Hvis man lægger en markedsordre ind om at sælge, når markedet åbner, kan man så sige noget om, hvor meget under lukkekursen fredag, man risikerer at handle til? Jeg går ud fra, at man som lille privat investor ikke står først i køen og derfor vil få en dårlig kurs, hvis den dropper som en sten fra start, som Svanehjelm forudsiger - men hvor galt kan det gå?
26/6 03:44
af CSørensen
Hvad gør I andre i sådanne situationer? Sælger i ud i håb om, at I lidt senere på dagen kan købe tilbage til en bedre kurs og spare noget af faldet? Eller trækker I stikket til computeren og krydser fingre for, at det ikke ser alt for slemt ud, når I kigger igen næste dag?
26/6 03:45
af CSørensen
Ved godt, at det sidste nok ikke er så sandsynligt - men det kunne være spændende at høre lidt om jeres tilgang.
26/6 03:50
af CSørensen
Og et sidste spørgsmål (beklager): Lukkekursen fredag var som bekendt 242,10. I Saxo TraderGO står der nu en budpris på 241 og en udbudspris på 241,10 - hvad er det for nogle priser? Hvis jeg lægger en markedsordre ind nu, står der anført 241 som "aktuel kurs", men vi er da enige om, at kursen kan være en helt anden, når børsen åbner mandag kl. 9, ikke?
26/6 05:02
af Janolsen
Tedros sagde, at udbruddet "klart var en sundhedstrussel i udvikling", der havde brug for øjeblikkelig handling for at stoppe yderligere spredning, ved at bruge overvågning, kontaktsporing, isolering og pleje af patienter og sikre, at vacciner og behandlinger er tilgængelige for udsatte befolkningsgrupper.
26/6 05:03
af Janolsen
Mon vi falder på mandag
26/6 08:25
af Kirt
Jeg skal ikke ud. Sidst jeg sod af (for en uges siden) kostede det 15 kurspoint. Hvad nu hvis man hopper ud, og der kommer en ordre 2 minutter efter?
26/6 09:01
af Cubinvest2021
@CSørensen: (generelt for dine spørgsmål) hvis den falder meget ved markedsåbningen på mandag på grund af dårlige nyheder, dårlig regnskab, osv., så er det min erfaring, at det er enormt svært at komme ud med en ordre inden, hvor man skal lægge sit bud meget langt ned for at få solgt. Og det er enormt risikabelt. Den kan falde meget i sådan nogle situationer i den første time og derefter kan den hoppe igen senere på dagen. Så hvis du er besluttet for at sælge, så ville jeg vente lidt og ikke (…)
26/6 09:05
af Cubinvest2021
(…) gøre i den første handelstime. Men overordnet skal du overveje, hvorfor du vil sælge? Skal du bruge de investerede penge indenfor de næste 2-3 år? Er casen blevet væssentlig dårligere eller tror du ikke længere på selskabet? Hvis svaret er ja for dig, så kan jeg godt forstå dine overvejelser. Men hvis svaret er nej, så lad være med at panikke og hold fast. Man skal være langsigtet og kunne tåle at se kursen falde meget engang imellem. Især indenfor biotek
26/6 09:13
af Cubinvest2021
Husk nu, hvorfor I alle oprindeligt investerede i BAVA: det var sikkert ikke på grund af deres Imvamune/ Jynneos vaccine, vel? Alt dette med MPX er blot et plus! Casen for mig er stadigvæk Covid og RSV vaccinerne og hvor selskabet skal være om 3-4 år, hvis det ikke er blevet opkøbt før.
26/6 10:31
af Stroka
Abekopper kan have gennemgået 'accelereret evolution', siger videnskabsmænd (link)
26/6 10:43
af SEACOP
Intet med investeringer at gøre anno 2022. Men en fantastisk dansk foregangsmand, virolog Preben von Magnus 1912-1973. (link)
26/6 11:53
af CSørensen
@Cubinvest2021 - tak for svar med gode pointer. Jeg er enig i den langsigtede case - men er bare i tvivl om, hvorvidt der er noget at tjene ved at hoppe ud af aktien i fald og hoppe ind igen på en lavere kurs. Jeg har gjort det nogle gange med okay held, men synes også, det er svært og ekstremt stressende. Så jeg tror bare, jeg holder fast og håber på, at det trods alt bliver et mindre tilbageslag.
26/6 11:56
af CSørensen
Eric Feigl-Ding på Twitter: Missing outbreak cases—experts say we are missing tons of #monkeypox cases: “Current case definitions of monkeypox would miss a heterosexual patient with a [characteristic rash] but no travel history or contact with confirmed infection.” ➡️Need to broaden.
26/6 11:56
af CSørensen
Med link til denne artikel i The Lancet: (link)
26/6 12:33
af Cubinvest2021
@CSørensen: ja, jeg kender følelsen . Jeg har også gjort det nogle gange, men det er meget stressende og svært at ramme rigtigt. Der bruger jeg MA-linjer for hhv. 10 og 50 dages gennemsnit samt volume-indikationer. Men lige nu er det for risikabelt at daytrade den for der kan ske så meget på kort tid. Efter en dags stigning på over 10% kan det nogle gange betale sig at sælge ud inden markedet lukker og så købe tilbage dagen efter, når folk tager gevinst hjem.
26/6 13:54
af CSørensen
Nå, så det er dig, der får kursen til at falde lige før lukketid - @Cupcake: Vi fandt den skyldige! ;-)
26/6 14:43
af Cubinvest2021
Hehe nej, ikke med Bavarian, men med andre aktier har jeg gjort det. F.eks. Zealand Pharma som jeg også følger tæt på
26/6 15:38
af Cupcake
@CSørensen 03:50 Priserne 241 og 241,10 er prisen ved lukning kl. 16.55. Så er der auktion, hvor en "overskuds"- volumen på 29.000 blev købt hvor prisen var 242,10 altså kursen steg. Hvis der kom en dårlig nyhed inden åbning mandag morgen kan prisen falde "whatever". Jeg har prøvet at indtaste markedsordre, dog kun på køb - som regel uden succes med mindre aktien stiger resten af dagen.
26/6 15:44
af Cupcake
Blev selv træt af at se BN stige med 3-4-5 % for derefter at falde igen samme dag - endda nogle gange flere gange samme dag, så jeg har en "blok" BN-aktier, som jeg ikke rører og så har jeg en mindre blok, som jeg køber / sælger samme dag - nogle gange flere gange - med 1-2% fortjeneste hver gang. Som regel køber el. sælger jeg i løbet af de første minutter af markedet - for der sker ofte en gevinsthjemtagning sted eller ekstra opkøb.
26/6 15:57
af Cupcake
Så mandag morgen er jeg klar til at købe BN skulle der ske et større fald - nogle gange indtaster jeg limit købsordre på forhånd, fx ved -4% og -8% for at fange evt stop-losses, der bliver udløst de første sekunder..., hvis der er sket noget ekstraordinært. Det er måske kun 5-10 % der lykkes, men sjovt, når det gør, når aktien springer op igen med det samme. Igen - det er altid "egne penge", som jeg kan "tåle" at tabe... BN er volatil, og tør ikke sælge helt ud ved store stigninger....
26/6 15:59
af CSørensen
Mange tak for svarene. Kan lyde, som om det måske var dig, der fangede mit stop loss på 236 fredag morgen - dagens absolutte dukkert og en ordentlig lærestreg til mig ;-) Jeg har meget at lære, som det nok fremgår...
26/6 16:02
af CSørensen
Kan også tale at tabe, men vil helst undgå det ;-)
26/6 16:10
af Cupcake
@Cubinvestor - Zealand er total uforudsigelig. Den kan jo stige og falde med 5-8% mange gange i løbet af en uge - og ofte samme dag... Jeg leger også med her med en mindre blok.
26/6 16:26
af Cupcake
@CSørensen 15:59 Nej ikke mig, jeg købte ekstra torsdag morgen til 231,60 - og dem burde jeg have solgt, men blev desværre nok en gang over optimistisk (læs: grådig). både torsdag og fredag, så jeg beholdt dem... Til gengæld lige før lukketid i fredags solgte jeg 30% af alle andre aktier, der steg mere end 3% i fredags. Så må vi se, om de kan købes tilbage lidt billigere i løbet af næste uge.... eller om aktierne for en gangs skyld på det seneste skal fortsætte med at stige...
26/6 16:45
af Darvin
Uanset evt negative bevægelser mandag, bør aktien klare sig, og sigte højere. Der vil uanset hvad, være tiltagende efterspørgsel efter koppevacciner. Men Bava er altså andet, og de dele er ikke værdisat pt. Den seneste stigning er formentlig udelukkende grundet MP. At Covid vaccinen er 100% finansieret, og efter sidste melding rykkede til nærmest sikker (over 90%) markedsføring, er ikke priset ind. Ikke hvis man skal skele til ExpreS2ion - 0 stigning indtil videre. Rimelig vanvittigt.
26/6 16:53
af Darvin
Ved ikke om det har været nævnt her. Fase 3 forsøget skal foregå i 3 lande. Den aktive del mod Corminaty på 1.000 i Danmark og Belgien. Den større gruppe hvor der ses på sikkerheden skal foregå i USA.
26/6 16:57
af Darvin
Med stigende smitte og vaccinationsprogrammer er det sandsynligt at det kommer til at gå hurtigere end kalkuleret. Ikke mindst hvis der gives mulighed format tilmelde sig frivilligt. Det er jo oplagt hvis man ikke kan vente til sin tur i det normale system..what’s not to like. At vide man enten får Pfizer eller en bedre fra Bavarian, og fremrykket
26/6 17:05
af Darvin
Hvis der, som i Holland, betales 5-7.000 kr ?. for at deltage i USA
26/6 17:06
af Darvin
kan det gå tjept
26/6 18:31
af Janolsen
26/6 18:46
af CSørensen
Hvad betyder dette? Er der åbent for handel i Tyskland? Og aktien er faldet 7,09 %?
26/6 18:51
af CSørensen
Og mange tak i øvrigt :-)
26/6 19:43
af Cubinvest2021
@Pensionisten: CSørensens kommentar var nok i forlængelse af linket fra Janolsen (18:31)
Nyeste Først - Ældste Først   Side 253/774