Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER
14/4 14:45
af KayJay
Tak for svar. Jeg tyder det som de ikke nemt kan omstille fra ægge-baseret vaccine og der derfor ikke er ret stor synergi i selve vaccine produktionen
14/4 14:45
af kkjoel
Ja, det bliver lidt sammenblandet - vi taler jo både om opfindelse af en corona-vacc samt produktion af vacciner generelt.
14/4 14:47
af kkjoel
Ja, KJ, jeg forestiller mig ikke de bare kan omstille produktionen fra æg til ikke-æg. Men er ikke fagmand, så det er et gæt. Og Gorskys forklaring var i øvrigt ret be-/oplysende, syntes jeg.
14/4 18:57
af DSDK
Når Jefferies løfter deres langsigtede kursmål - hvilken horisont er det så ?
14/4 19:44
af BioBio
@DSDK. Det plejer at være 1 år, så vidt jeg ved.
14/4 19:49
af BioBio
J&Js vaccineplatform til coronavaccinen er baseret på produktion i en cellelinje (kaldet PER.C6). Dette gør det muligt at producere virus med et stort udbytte uden forurening (fx æggeproteiner). De har tænkt sig at bruge deres Adenovektor teknologi (AdVac), hvor de sætter et gen for coronavirussen ind i en adenovirus. Denne virus gror de så op i stor stil i kolber ved brug af PER.C6 cellelinjen.
14/4 19:49
af BioBio
AdVac er tidligere blevet brugt af J&J/Janssen til deres Ebolavaccine sammen med Bava, og til deres egen RSV vaccine.
14/4 19:52
af BioBio
Bava har tidligere i 2017 fået licens på at bruge Valneva's cellelinje EB66 til at producere MVA-BN vaccine. Jeg ved ikke, hvor de er nået hen med dette. Men det er muligt, at Bava kan bruge denne cellelinje til at producere MVA-BN vaccine med corona-gener i, uden altså at bruge æg.
14/4 19:54
af kkjoel
Fin forklaring, tak :-)
14/4 19:58
af kkjoel
Cellelinje et grundbegreb, tænker jeg. Dvs. EB66 og PER.C6 er bare navnene deres ejere/opfindere har givet dem.. og de har hver deres måde at fungere på?
14/4 20:00
af kkjoel
Kan du sige noget om hvilke bestanddele (opstilling, kemikalier, udstyr, omstændigheder) hhv. EB66 og PER.C6 består af?
14/4 20:06
af kkjoel
Har nu læst lidt her (link)
14/4 20:11
af kkjoel
BioBio.. bare en pixie-version - det tager sgu så lang tid at finde, læse og få alt rystet på plads ;-) Du må meget gerne pege på et par artikler, der giver forståelse og overblik.
14/4 20:19
af kkjoel
Fandt denne video på youtube, hvor Janssen fortæller om deres AdVac teknologi og PER.C6 cellelinje! (link)
14/4 20:23
af kkjoel
Og et spørgsmål til: Kan BAVA bruge forskellige cellelinje teknologier på den nye fabrik - kræves der ikke et større selvstændigt set-up til en konkret cellelinje?
15/4 01:25
af BioBio
EB66 og PER.C6 er to forskellige slags celler. Cellerne er isoleret fra hhv. en and og et menneske. Her har man taget en stamcelle og så udødeliggjort den ("givet den kræft", så den kan dele sig uendeligt). Begge cellelinjer kan bruges i lille (<2L) eller stor skala (1000+L), og begge kræver ikke en overflade for at gro (de kan svømme rundt i næringsmediet). Når man så har en cellefamilie i en stor beholder, kan man inficere dem med forskellige slags virus.
15/4 01:28
af BioBio
For vaccineudvikling kan man bruge en vektor såsom MVA-BN (Vaccinia virus) eller AdVac (adeno virus). Disse tilsætter man sin beholder med celler, hvorefter virus så kan inficere cellerne i beholderen og bruge dem til at dele sig i (virus skal jo bruge en vært/celle for at dele sig). Når det så er blevet til mange viruspartikler, kan man stoppe reaktionen og isolere/oprense sin vaccinevektor og fylde den på flaske og sælge den som vaccine (groft sagt).
15/4 01:30
af BioBio
MVA-BN kan dele sig i fugleceller (såsom EB66), men altså ikke i menneskeceller (såsom PER.C6). Dette gør, at den ikke kan opformeres i sidstnævnte, men til gengæld gør den så heller ikke mennesker syge, da MVA-BN ikke kan gro i mennesker (den kan kun "sprælle" lidt og give et immunrespons).
15/4 01:36
af BioBio
Produktionen af vaccinevektor via hver cellelinje burde være relativ ens, så man burde kunne skifte celletype med samme næsten samme reaktor-setup. Dog er protokollerne for opgroning af cellerne og den efterfølgende virusproduktion nok forskellig, så det kræver nok en del know-how og indkøring at skifte rundt. Begge cellelinjer kan skaleres ret nemt, så produktionsfaciliterne kan passes ind efter behovet.
15/4 08:28
af Farmaceuten
@kkjoel og andre. Jeg kan tilføje lidt til opklaringen. ALLE lægemidler består af fremstillingen af det aktive stof og så en formulerings/produktions process. BN's fremstilling af det aktive stof blive rigtigt lavet på æg. Derefter bliver det frigivet (ligesom ALLE andre aktive stoffer i den farmaceutiske verden). Det bliver evt lagt på lager til det skal flydes. BN's nye fylde fabrik kan SAGTENS tage aktiv stof fra andre virksomheder og fylde. Det er nemlig pointen men dens kapacitet
15/4 08:29
af Farmaceuten
At de skal kunne virke som CMO (Contract Manufacturing Orginazation). Så de behøver ikke at lave selve det aktive stof for at skulle kunne hhjælpe med at fylde corona vacciner. Der er ikke SÅ mange i verden der kan fylde vacciner da vacciner kan have meget anderledes krav til sikkerhed (nogen er stadig levende osv)
15/4 17:53
af exitnu
Zealand Pharma presents positive clinical and health economic outcome data with use of regular human insulin delivered by the V-Go in adults with type 2 diabetes.
15/4 17:57
af exitnu
Link: (link)
15/4 18:08
af DSDK
Skal BAVA tilbage til i 120'erne over de kommende dage ? Nogle bud ?
15/4 18:16
af exitnu
“With the rising cost of healthcare, patients and providers continue to look for effective and affordable ways to treat diabetes” commented Adam Steensberg, Executive Vice President of Research and Development, and Chief Medical Officer at Zealand Pharma.
15/4 18:16
af exitnu
“These results show that V-Go may allow diabetes patients to achieve their treatment goals with more affordable regular human insulin. We hope to make this treatment solution available to benefit patients as soon as possible.”
15/4 18:29
af Hfencker
Zealand: (link)
15/4 22:25
af exitnu
Zealand Pharma opnår positive testresultater med nyindkøbt insulinpumpe Efter en 14-dages test har Zealand Pharma opnået positive kliniske og økonomiske resultater med insulin-enheden V-Go. Firmaet håber nu på at udbydde enheden snarest muligt. (link)
16/4 08:12
af bibob
@exitnu. Jeg synes nu Hfencker's link 18.29 var bedre. ;-)
16/4 08:15
af exitnu
Hvad med linket 17:57 :-)
16/4 08:22
af bibob
Det er også ok. :-). Men hvorfor så gentagelsen. ;-)
16/4 08:22
af kkjoel
Og, ikke unormalt, får Medwatch galt fat i nyheden: det er efter 14 UGERS test, ikke 14 dage! Måske bare en tanketorsk/slåfejl, men at skrive dette uden bare at blive strejfet af tanken, at 14 dage må være for kort tid...
16/4 08:28
af kkjoel
Og, noget mystisk: i pressemedd. refererer ZELA til dette 14-ugers forsøg.. men linker som dokumentation/henvisning til en clinicaltrial, der blev afsluttet i maj, 2014!
16/4 08:28
af kkjoel
"This 14-week randomized, non-inferiority trial was conducted in a real-world practice setting under usual standard of care across three centers in the United States. Patients administering U-100 RAI analogs with V-Go® were randomly assigned to either continue RAI delivery by V-Go® or switch to U-100 RHI."
16/4 08:29
af kkjoel
"The primary end-point was change in overall blood glucose levels (HbA1c), assessments of safety measures and insulin costs* were evaluated as secondary endpoints. For more information, visit (link)
16/4 08:29
af exitnu
Medwatch har mange gange deres eget skriv/vinkel på en Zealand Pharma nyhed. Derfor.
16/4 08:30
af kkjoel
Ha ha
16/4 08:32
af exitnu
I øvrigt brugte jeg nok næsten en time i går i selskab med søgetermen "Insulet vs Tandem" :-)
16/4 08:35
af kkjoel
I øvrigt: 1000, tusind tak til BioBio og Farmaceuten (og andre) for at I tager jer tid til at danne os ikke-fagfolk ud på vacciner, virus, osv. (fx produktionen af dem)!!
16/4 08:36
af kkjoel
Jeg har, naturligvis, et par opfølgende spørgsmål.. de kommer snarest ;-)
16/4 09:27
af Farmaceuten
Du fyrer bare løs ;)
16/4 09:53
af exitnu
Wearable Insulin Therapy A Safe Option for Adults with Type 2 Diabetes Results from a study evaluating the safety of V-Go®: (link)
16/4 12:31
af Nike
Heftig aktivitet af MSE i Zealand i dag, - det ser ud til fortrinsvis at gå ud på at holde kursen nede...? Andre med samme opmærksomhed eller er jeg gal på den?
16/4 12:38
af exitnu
@ Nike - Ja helt præsis, det er hvad der sker. Op til omkring kurs 228, og så blir der slået med hammeren ned til kurs 225 ...
16/4 12:55
af Nike
Gad vide, hvor længe de kan holde den under kurs 250... indtil nu ser det ud som om, at modstanden omkring 240 skal brydes først, og det kan jo være lidt af en udfordring, når markedet er nervøst, men mon ikke raketten pludselig samler fordums styrke og går igennem 300?
16/4 13:04
af Nike
MSE har indtil nu købt 99.000 aktier og solgt 141.000 - altså omsat for næsten 10 gange mere end den næst-mest aktive. Det er ret vildt, når det sammenholdes med den samlede dagsomsætning indtil nu..
16/4 13:39
af exitnu
Zealand Pharma: Britisk hedgefond satser igen mindre på kursfald Britiske Marshall Wace har skruet ned for sit sats på kursfald i aktien i Zealand Pharma. Hedgefonden har således reduceret sin short-position til 1,29 pct. af aktiekapitalen hos Zealand fra tidligere 1,39 pct.
16/4 13:39
af exitnu
Det fremgår af en indberetning til Finanstilsynet, der offentliggør alle short-positioner, når de er over 0,50 pct. af aktiekapitalen. Marshall Wace toppede med en short-position på 1,44 pct. af aktiekapitalen i Zealand Pharma 13. december sidste år.
16/4 13:40
af exitnu
Når man shorter - eller går kort i - en aktie, låner man en portion aktier af en anden investor og sælger dem på markedet i håb om at kunne købe dem billigere tilbage senere som følge af kursfald og aflevere dem til ejeren. På den måde kan man tjene differencen - minus et gebyr for at låne aktierne samt eventuel kurtage ved handlerne. Zealand Pharma-aktien stiger 6,5 til 228,20 torsdag middag. /ritzau/FINANS
17/4 09:57
af Bente1950
14.4.2020 07.13 · Ritzau Finans Bavarian/Jefferies: Kursmål løftes til 290 kr. fra 261 kr.
Nyeste Først - Ældste Først   Side 96/772