Laks
Aktiesnakken
NOVO
TESLA
Genmab
Ennogie
Biotek-snakken
Hansa Biopharma
Bavarian Nordic
Chemometec
Smallcap og First North aktier
Zealand Pharma
Amerikanske aktier
Grønne Aktier
Laks
Shipping
Vestas
AI/Kunstig intelligens
BITCOIN
Embla Medical
Forsvarsaktier
OLIE OG GAS
|
18/8 17:41 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Ull...Fornuftig strategi.
|
|
18/8 17:40 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Jeg har rundet dagens fald med mine kontakter i Norge. Der er enighed om, at faldet skyldes en kombination af lavere guiding omkring volumen samt lavere spotpriser. Omkostningssiden tillægges ikke den samme vægt i relation til dagens fald. Alle er enige om at de høje priser forsætter, men kan komme under et vist pres i den først kommende tid.
|
|
|
18/8 17:38 af Ulmeister1 |
Rex, jeg gearer dog ikke min portefølje, men 25 % samlet i en sektor er meget. Havde jeg gearet, ville jeg heller aldrig ligge med så markant i én sektor. Jeg har øget med 10 %-point i løbet af denne uge. Faldene er simpelthen for markante. Aktierne er attraktivt prissat modsat så meget andet i det generelle marked. Ser vi de stigninger i slutningen af året, som det forventes i sektoren, så vil jeg også reducere omkring nytår, da andelen vil være for markant til den tid.
|
|
|
18/8 17:22 af rex pacis |
Helge, jeg vil også meget gerne have den nye analyse når den kommer :)
|
|
|
18/8 17:21 af rex pacis |
Ulmeister, jeg har p.t. 9,8% i lakseselskaber, og jeg ville nok ikke gå over 25%, men jeg sidder også med en gearing på ca. 1,5.
|
|
|
18/8 17:12 af Robinj |
okay tak for det vil jeg se frem til
|
|
18/8 17:07 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Her er mine generelle tanker på Ilaks fra i går: (link)
|
|
18/8 17:05 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Den kommer efter de sidste regnskaber er ude. Det bliver nok sidst i næste uge. Som det ser ud pt. tror jeg at Bakkafrost og Grieg bliver stærkest i efterår/vinter.
|
|
|
18/8 17:04 af Robinj |
hvornår kommer din analyse ud? står og skal bruge noget mere laks, men ved ikke helt hvad jeg skal købe til mine bakkafrost og udvalget er jo så stort.
|
|
18/8 17:01 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Med de seneste regnskaber og fald bør Nordea komme med nye anbefalinger. Det må så blive køb over hele linjen pånær NRS.
|
|
|
18/8 16:55 af Ulmeister1 |
Dagens lukkekurs – Kursmål – Up side - Anbefaling
Austevoll 62,75 – 75 19,5 % (Hold)
Bakkafrost 292,9 - 360 22,9 % (Køb)
Grieg 49,9 - 70 40,3 % (Køb)
Lerøy 350,4 - 430 22,7 % (Hold)
Marine Harvest 127,8 - 150 17,4 % (Hold)
Norway Royal 122 - 130 6,6% (Salg)
Salmar 221,8 - 275 24 % (Hold)
|
|
|
18/8 16:55 af Ulmeister1 |
Opsummering på dagens lukkekurser sammenlignet med Nordeas seneste kursmål.
|
|
18/8 16:53 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Nordea har saft susme sat skræk i mange investorer med deres retorik i mandags.
|
|
18/8 16:52 af Helge Larsen/PI-redaktør |
fall på hhv. 0,8 prosent til 221,80 kroner og én prosent til 292,90 kroner".
|
|
18/8 16:52 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Dagens opsummering fra Hegnar på rekordregnskaberne:
"Lerøy Seafood leverte rekordtall, men nådde ikke opp til forventningene. Aksjen endte ned 4,0 prosent til 350,40 kroner.
Austevoll Seafood tjente over en halv milliard i 2. kvartal, men ser også rødt med 4,9 prosent til 62,75 kroner.
Grieg Seafood slapp heller ikke unna rødfargen, selv om selskapet tjente over 100 millioner kroner mer enn ventet. Nedgangen ble på 4,0 prosent til 49,90 kroner.
Salmar og Bakkafrost fulgte sektoren ned, med
|
|
|
18/8 16:19 af Ulmeister1 |
Vi får nogle solide udsving i dag. Alt startede i plus, og Austevoll er -6,5 %. Grieg startede i mere end +3 % og har ændret fortegn. Dem der ikke kom i foråret får et nyt forsøg :)
|
|
|
18/8 16:12 af Ulmeister1 |
Men nu begynder laks også at nå min smertegrænse, da de fylder lige under 30 % i min portefølje ovenpå reducering i nogle andre aktier. Helge, jeg mener, du tidligere nævnte 20 % vægtning hos dig. Er det mærkbart
ændret den seneste tid?
|
|
|
18/8 16:11 af Ulmeister1 |
Jeg har i hvert fald benyttet denne uge til at supplere diverse aktier. Det har så også betydet, at Austevoll er i -8 % pt, men det skræmmer mig heller ikke at se røde tal, så længe de kommende år ser godt ud.
|
|
18/8 16:01 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Ja da. De største stigninger kommer normalt fra nu af frem til nytår.
|
|
|
18/8 13:35 af Nickstar |
så din holding er stadig hold på laksene,og evt
suppler i bakka og gried?
|
|
|
18/8 13:34 af creeco |
mht omkostninger
|
|
|
18/8 13:34 af creeco |
Er der ikke virkelig lagt i kakkelovnen for stigninger i Lerøy kursen? VD udtaler at de kan "blive meget bedre" mon ikke han får ret?
|
|
18/8 13:34 af Helge Larsen/PI-redaktør |
I min opdaterede analyse efter regnskab har jeg alle de aktuelle p/e værdier med.
|
|
18/8 13:33 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Alle er priset fornuftigt, men det er de dyreste af dem som falder mest på lidt negativ guiding.
|
|
| ||
|
|
18/8 13:28 af Nickstar |
mener du reducere i de andre laks, Helge?
|
|
|
18/8 13:19 af Nickstar |
ok. Er Salmar en man skulle skyde af, trods et minus på 11% så? eller er den stadig go langsigtet?
|
|
|
18/8 13:13 af Robinj |
hvad med leroy ?
|
|
18/8 12:47 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Salmar er kommet for højt op i pris.
|
|
18/8 12:46 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Bakkafrost kommer til at aflægge et fantastisk regnskab. Overvejer at reducere og købe mere Bakka og Grieg.
|
|
|
18/8 12:46 af Nickstar |
Med hva mener du om de andre (salmar/bakka)Helge? er det stadig sæsonen der tynger?
|
|
18/8 12:45 af Helge Larsen/PI-redaktør |
MHG og Lerøy falder på høje omkostninger og produktionsindskrænkninger fremadrettet.
|
|
|
18/8 11:29 af creeco |
tupisk norsk
|
|
|
18/8 11:28 af creeco |
Tror der er nogle shortere i dem
|
|
|
18/8 11:08 af Nickstar |
Undrer mig at flere af laksene stadig falder?
|
|
|
18/8 10:56 af Nickstar |
Lyder jo godt. Tak, Ulmeister :)
|
|
|
18/8 10:38 af Ulmeister1 |
Nick se min besked d. 15/8 kl 17.12.. Det var upside ud fra mandagens kurser, og de er faldet yderligere. Så nu snakker vi nok 15-35% upside på alle undtagen Norway.
|
|
|
18/8 09:02 af Ulmeister1 |
Stigninger til alle de regnskabsaktuelle. Georg bedst med +3%
|
|
|
18/8 08:55 af Ulmeister1 |
Så må de jo komme med købsanbefalinger i næste uge :)
|
|
18/8 08:32 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Austervoll: (link)
|
|
18/8 08:26 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Nordea blev forskrækket over reaktionen på deres analyse. De skulle måske have dæmpet retorikken: (link)
|
|
18/8 08:17 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Jeg udtaler mig til Ilaks: (link)
|
|
18/8 08:06 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Grieg: (link)
|
|
18/8 08:06 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Marine Harvest: (link)
|
|
18/8 08:05 af TeamGarlic |
Godmorgen
|
|
18/8 08:05 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Lerøy: (link)
|
|
|
18/8 07:53 af Ulmeister1 |
Ja. Marine nedjusterer slagtevolumen. Jeg tænker, det er naturligt med priserne in mente, eller tager jeg fejl? Kvartalsudbytte på 3,2 NOK. 1,1 NOK stammer fra salg af Grieg.
|
|
18/8 07:50 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Flotte regnskaber. Grieg bedst, men Marine Harvest og Lerøy skal have bedre styr på omkostningerne.
|
|
|
17/8 19:49 af Ulmeister1 |
Du må ikke glemme, at der forventes gode regnskaber
. Så gode regnskaber vil ikke nødvendigvis betyde stigninger.
|
|
|
17/8 17:20 af nik_hs1990 |
ja det bliver spændende imorgen. Er sikker på de høje afregningspriser vil afspejle sig på både top og bundlinje i selskaberne. Det vil i givet fald levere nogle flotte stigninger imorgen i hele sektoren.
|
|
|
17/8 15:12 af rex pacis |
Det er ellers en sjov graf SSC har lavet den seneste måneds tid :-)
|
