TESLA
Aktiesnakken
TESLA
NOVO
Hansa Biopharma
Ennogie
Genmab
Biotek-snakken
Bavarian Nordic
Amerikanske aktier
Chemometec
AMBU
Grønne Aktier
BITCOIN
Smallcap og First North aktier
Vestas
Zealand Pharma
AI/Kunstig intelligens
Embla Medical
Forsvarsaktier
Shipping
|
24/6 06:58 af StockBull |
Eksempel: Antag en option giver Elon ret til at købe 1 aktie til 100 USD.
|
|
24/6 06:59 af StockBull |
Hvis Tesla-aktien står i 200 USD på fusions-tidspunktet → optionen er 100 USD værd.
|
|
24/6 06:59 af StockBull |
Hvis Tesla-aktien står i 500 USD på fusions-tidspunktet → samme option er 400 USD værd.
|
|
24/6 07:00 af StockBull |
Jo højere Tesla-kursen er før fusionen, desto mere værd bliver hans optioner, når de konverteres. Det betyder, at Elon får en større ejerandel i det nye kæmpe-selskab.
|
|
24/6 07:01 af StockBull |
Pakken er designet så den kun bliver rigtig værdifuld, hvis Tesla-kursen stiger markant over $334. Derfor har Elon en meget stærk interesse i en høj Tesla-kurs – både nu og ved en eventuel fusion. En lav kurs gør hele hans lønpakke næsten værdiløs.
|
|
24/6 07:03 af StockBull |
Det er svært at forestille sig, at han frivilligt vil ofre op til 1 billion USD bare for at få en lidt bedre exchange ratio i en fusion.
|
|
24/6 07:41 af StockBull |
Lad os regne på det med konkrete tal (24. juni 2026):Tesla kurs $300 → markedsværdi ~1.065 mia. USD
SpaceX kurs $135 → markedsværdi ~1.755 mia. USD
|
|
24/6 07:41 af StockBull |
Naturligt fusionsforhold ved $300: Tesla-aktionærer får 37,8 % af det nye selskab.Musk’s ejerandel i det nye selskab: 31,4 %
Værdi for Musk (ekskl. lønpakke): ~885 mia. USD
Lønpakken: Næsten 0 (kursen er for lav til at trigge pakken)
|
|
24/6 07:42 af StockBull |
Ved Tesla $600: Tesla markedsværdi ~2.130 mia. USD
Naturligt fusionsforhold: Tesla-aktionærer får 54,8 %
Musk’s ejerandel: 26,7 %
Værdi for Musk (ekskl. lønpakke): ~1.037 mia. USD
Lønpakken: Meget høj (mange tranches trigges)
|
|
24/6 07:43 af StockBull |
Selv ved lav kurs får Musk en større procentandel, men den samlede værdi er lavere, og han mister næsten hele sin enorme lønpakke (op til 1T potentiel værdi). Ved høj kurs får han mindre procent, men betydeligt højere samlet værdi + lønpakken.Derfor har Musk klart mest økonomisk interesse i en høj Tesla-kurs — også hvis en fusion skulle komme på tale.
|
|
24/6 07:48 af StockBull |
Naturligt fusionsforhold ved Tesla $300 og SpaceX 2TSamlet nyt selskab: 1.065 + 2.000 = 3.065 mia. USD
Tesla-aktionærer får 34,7 % af det nye selskab
SpaceX-aktionærer får 65,3 % af det nye selskab
|
|
24/6 07:49 af StockBull |
Musk’s ejerandel i det nye selskab:Fra Tesla: 14 % af 34,7 % = 4,86 %
Fra SpaceX: 42 % af 65,3 % = 27,43 %
Total: 32,29 %
Værdi for Musk (ekskl. lønpakke): ~990 mia. USD
Lønpakken: Næsten 0 (kursen er for lav)
|
|
24/6 07:53 af StockBull |
Eksemplet med tesla ved kurs 600 er bedst fro Musk - har ejer 1037mia usd af det samlede firma + han får hans store lønpakke. De 2 andre ekselmler med lav Tesla kurs mister han lønpakken og faktisk også lavere sampet værdi i det ny firma.
|
|
24/6 08:00 af StockBull |
Her er det præcise regnestykke med dine nye tal:Antagelser:Tesla markedsværdi: 1.000 mia. USD (1 billion)
SpaceX markedsværdi: 2.500 mia. USD (2.5 billion)
Elon ejer 14 % af Tesla + 42 % af SpaceX
|
|
24/6 08:00 af StockBull |
Naturligt fusionsforhold:Samlet nyt selskab: 1.000 + 2.500 = 3.500 mia. USD
Tesla-aktionærer får: 28,57 % af det nye selskab
SpaceX-aktionærer får: 71,43 % af det nye selskab
Ratio: ca. 28,6 / 71,4 eller 1 : 2,5
|
|
24/6 08:01 af StockBull |
Musk’s ejerandel i det nye selskab:Fra Tesla: 14 % af 28,57 % = 4,0 %
Fra SpaceX: 42 % af 71,43 % = 30,0 %
Total ejerandel for Musk: 34,0 %
Værdi for Musk (ekskl. lønpakke): ca. 1.190 mia. USDLønpakken: Næsten 0 (Tesla-kursen er for lav til at trigge de fleste tranches)
|
|
24/6 08:04 af StockBull |
EKSTREMT : Her er det præcise regnestykke med dine nye tal:Antagelser:Tesla markedsværdi: 500 mia. USD (0,5 billion)
SpaceX markedsværdi: 3.000 mia. USD (3 trillion)
Elon ejer 14 % af Tesla + 42 % af SpaceX
|
|
24/6 08:04 af StockBull |
Naturligt fusionsforhold:Samlet nyt selskab: 500 + 3.000 = 3.500 mia. USD
Tesla-aktionærer får: 14,29 % af det nye selskab
SpaceX-aktionærer får: 85,71 % af det nye selskab
Ratio: ca. 14,3 / 85,7 eller 1 : 6
|
|
24/6 08:04 af StockBull |
Musk’s ejerandel i det nye selskab:Fra Tesla: 14 % af 14,29 % = 2,0 %
Fra SpaceX: 42 % af 85,71 % = 36,0 %
Total ejerandel for Musk: 38,0 %
Værdi for Musk (ekskl. lønpakke): ca. 1.330 mia. USDLønpakken: Næsten 0 (Tesla-værdien er ekstremt lav)
|
|
24/6 08:07 af StockBull |
Værdi for Musk (ekskl. lønpakke): ca. 1.330 mia. USDJa, 38 % lyder som en stor andel. Men det er peanuts sammenlignet med hvad han mister:Han går glip af størstedelen af sin lønpakke, som kan være op til 800-1.000 mia. USD i værdi, hvis Tesla når de høje mål.
|
|
24/6 08:08 af StockBull |
Derfor giver det økonomisk stadig ikke mening for ham at holde Tesla-kursen lav. Han har langt mere at vinde ved at få Tesla op i værdi, både på sin eksisterende aktiepost og på lønpakken.
|
|
24/6 08:08 af StockBull |
Derfor jeg supplere Tesla aktier her under kurs 400.
|
|
24/6 08:11 af StockBull |
Købte også lidt SpaceX igår i 150.
|
|
24/6 08:13 af StockBull |
Vil ikke blive overrasket hvis SpaceX falder til 100usd efter q2 - igårs position var meget lille :-)
|
|
| ||
|
|
24/6 08:25 af TOPspiller |
@StockBull 06:31: Meget af det Musk har gjort når han udtaler sig om Tesla kan betraktes som manipulation. Fx den 7. august 2018, hvor Elon Musk tweetede, at han overvejede at tage Tesla af børsen (afnotere selskabet) til en kurs på $420 pr. aktie, og at han havde "finansiering sikret"... Det har han ingen problemer med.
|
|
|
24/6 08:44 af TOPspiller |
Mht den nye lønpakke så er den låst op på: 1) Børsværdi på 8.500 milliarder dollar 2) 1 million Robotaxier 3) 1 million humanoide robotter. 4) 10 millioner FSD-abonnenter 5) Levering af 20 millioner Tesla-køretøjer 6) Økonomisk profit. Og derfor har det ikke meget med kursen at gøre (udover 8.500 mia USD). Værdi nu ved kurs 380 er 1.200 mia USD. Så får at få den høje løn skal kursen være 7 gange så høj og ikke kurs 600 som du skriver.
|
|
24/6 08:49 af StockBull |
ark køber flere Tesla aktier igår: (link)
|
|
|
24/6 08:50 af TOPspiller |
Altså en kurs på ca 2700. Og dermed vil Tesla "udvande" SpaceX. Derfor er det meget bedre for Musk at ha en lav kurs og stadig aftale at lønnen vil bliver udbetalt fra det nye selskab (SpaceX/ Teals). Dermed får han den større ejerandel samt "bonusløn" fra det nye selskab. Der er kun fordele for Musk ved en lav kurs. Han har ikke længere brug for en høj Tesla kurs og dermed også total ligeglade med Tesla-aktieonærende. Musk støtter kun noget der gavner ham selv og er ligegald med alt og alle.
|
|
24/6 08:51 af StockBull |
Du læser helt forkert Top - kurs 600 er bare et regneneeksempel.
|
|
24/6 08:54 af StockBull |
D
et ændrer ikke på hovedpointen:Jo højere Tesla-kursen er, jo hurtigere og lettere bliver det at nå de 8.500 mia. USD. En lav kurs gør det markant sværere at nå målene og dermed at udløse pakken.
|
|
24/6 08:55 af StockBull |
Derfor har Musk stadig en klar økonomisk interesse i en høj Tesla-kurs – både for at øge værdien af sine eksisterende aktier og for at gøre det realistisk at ramme de ekstremt høje mål i lønpakken.En bevidst lav kurs ville gøre det meget sværere for ham at udløse de mange hundrede milliarder i potentiel kompensation.
|
|
24/6 08:55 af StockBull |
også derfor ARK køber flere Tesla aktier nu
|
|
24/6 09:01 af StockBull |
7 aug-18 var mere Musk der "tænkte højt" end en reel trussel om at afnotere. Han har masser af hud i spillet, så han skyder sjældent sig selv i foden på den måde.
|
|
24/6 09:03 af StockBull |
I 2018 var Tesla kun ca. 50-60 mia. USD i markedsværdi – i dag er det over 1,4-1,5 billioner. Hvis han havde trukket det igennem og afnoteret, havde han potentielt skudt sig selv kæmpe i foden.
|
|
24/6 09:03 af StockBull |
Senere har Musk selv indrømmet, at det var impulsivt, og at han droppede ideen bl.a. fordi mange aktionærer foretrak at blive på børsen.
|
|
24/6 09:12 af StockBull |
Det giver ikke mening for Musk personligt at sabotere Tesla-kursen nu, når hans største potentielle gevinst ligger i at lade Tesla køre og ramme de høje targets i kompensationspakken. En merger ville sandsynligvis ske på en måde, der ikke ødelægger Teslas standalone-værdi.
|
|
24/6 09:14 af StockBull |
Det bedste for Musk er ikke at presse Tesla-kursen ned for en skæv merger. Det er at lade Tesla køre, ramme bonus-målene, og så merge fra en stærk position. Alt andet ville være at skyde sig selv i foden økonomisk.
|
|
24/6 09:17 af StockBull |
Hvis man tror det modsatte af det jeg lige har regnet os frem til, altså at: Musk aktivt vil presse Tesla-kursen ned
Han vil prioritere SpaceX med en skæv 80-20 merger
Han er villig til at ofre en stor del af sin egen $1T Tesla-bonus for at få mere kontrol via SpaceX
…så giver det ingen mening at investere i Tesla lige nu. Så burde man hellere sælge eller slet ikke være med.
|
|
24/6 09:18 af StockBull |
Men hvis man derimod tror på den logiske incitament-model vi talte om (at Musk maksimerer sin egen rigdom ved at lade Tesla køre, ramme bonus-målene og merge fra en stærk position senere), så er Tesla stadig en rigtig interessant investering – især på nuværende niveauer.
|
|
24/6 09:20 af StockBull |
Kort sagt:
Den bedste vej for Musk er at booste Tesla nu (for bonus + stærk forhandlingsposition), merge senere på rimelige vilkår og stadig sidde som den ubestridte boss i "Elon Inc." med begge selskabers upside.Det er derfor mange (inkl. ARK) stadig ser Tesla som interessant på nuværende niveauer – selv med merger-risiko/rygter.
|
|
24/6 09:23 af StockBull |
Hvis I kun dømmer en person ud fra hans værste 10 øjeblikke, vil de fleste ledere, opfindere og entreprenører i historien se ud som idioter. Steve Jobs, Edison, Ford osv. havde også masser af skøre udtalelser og fejltagelser.
|
|
24/6 09:24 af StockBull |
Billedet bliver skævt, når man kun fokuserer på de 10% impulsiv Twitter-Musk og ignorerer de 90% execution-Musk.
|
|
24/6 09:25 af StockBull |
Det bare som "støj", man skal ignorere som investor :-)
|
|
|
24/6 11:33 af Hugininvest |
2 ting. 1 Fremtiden for Robotaxi, Optimus, Dojo og Energy Er vildt overvurderet, og bilpositionen bliver middelmådig fremover. Tesla er overvurderet.
|
|
|
24/6 11:33 af Hugininvest |
2 Den allerstørste risiko ligger i det forventelige, at de fornuftige indtager præsidentembedet, senatet og kongressen i løbet af lidt tid. Trump og hans kumpaner kommer bag tremmer, men især Musk kommer i ilden. Ikke mindst pga hans lovstridige og korrupte måde at agere på mht DOGE. I spjældet og frataget retten til at drive og kontrollere selskaber, og især med national interesse.
|
|
24/6 13:59 af StockBull |
@Hugininvest
Din analyse er klassisk Tesla-hader-logik fra 2024-2025. Lad os splitte det ad:
|
|
24/6 14:00 af StockBull |
1. Politisk risiko / “Musk i spjældet”
Det er ren ønsketænkning. Musk har ikke begået nogen dokumenteret lovovertrædelse i DOGE. Han er ikke ansat i regeringen, han er frivillig rådgiver. Selv hvis Demokraterne vinder næste valg, er der ekstremt langt fra politisk uenighed til at smide en af verdens mest succesfulde iværksættere i fængsel og fratage ham retten til at drive sine selskaber. Det er konspiration, ikke sandsynlighed.
|
|
24/6 14:02 af StockBull |
2. Forretningsrisiko
Du siger Robotaxi, Optimus, Dojo og Energy er “vildt overvurderet”. Det er den samme sang, folk sang i 2019, 2021 og 2023. Kommer således an på til hvilken kurs man har købt, nok de færreste er har købet stort ind over 450usd.
|
|
24/6 14:04 af StockBull |
Energy (Megapack) vokser med over 100 % om året og har høje marginer.
FSD/Robotaxi er stadig tidligt, men datafordelen er massiv.
Optimus er det mest undervurderede aktiv i hele tech-sektoren lige nu.
|
|
24/6 14:04 af StockBull |
Hvad er din realistiske værdiansættelse af Tesla om 5 år, hvis de lykkes bare delvist med Robotaxi og Optimus?
|
