TESLA
Aktiesnakken
TESLA
NOVO
Genmab
Hansa Biopharma
Bavarian Nordic
Ennogie
Biotek-snakken
Amerikanske aktier
Chemometec
Grønne Aktier
Smallcap og First North aktier
BITCOIN
Vestas
AI/Kunstig intelligens
AMBU
Embla Medical
Forsvarsaktier
OLIE OG GAS
Zealand Pharma
|
|
9/2 18:56 af koden |
SB: Bliver du aldrig træt af at skrive med dig selv :-)
|
|
9/2 11:06 af StockBull |
Og ja, jeg ved godt, at nogle straks vil sige: "Tesla har jo kun Model Y, de fornyer sig aldrig!" Det samme kunne man jo sige om Volvo S60 (klassisk design siden år 2000, stadig en topsællert efter små årlige forbedringer) eller BMW 3-serie (320i-varianten har kørt på samme vindende koncept i årtier). Hold fast i vinderne, siger jeg bare. Hvorfor skifte hest midt i løbet, når den stadig vinder? Sorry-not-sorry til hatersne. Data taler, og det taler Tesla i år igen igen igen...
|
|
9/2 10:59 af StockBull |
Og 2026-versionen er endnu bedre: blødere affjedring, støjsvag kabine med akustisk glas, opgraderet interiør og – trommehvirvel – en 8-tommer touchscreen til bagsædepassagererne (så ungerne kan streame i fred). Plus stigende reliability, som gør den mere uimodståelig end nogensinde.
|
|
9/2 10:57 af StockBull |
Advarsel: Denne nyhed kan forårsage akut øjenrullen, tastaturkrigeri eller pludselig trang til at grave gamle FSD-videoer frem hos visse læsere. Læs på egen risiko! Men I får den alligevel:Best Electric Vehicle 2026 ifølge Consumer Reports: Tesla Model Y! (link)
|
|
7/2 04:58 af StockBull |
(link) enig i det meste
|
|
5/2 16:38 af StockBull |
Den eneste grund der er lige nu er lidt nervøsitet omkring ai
|
|
5/2 16:36 af StockBull |
November var nas100 i 23800 så mon ikke det er max fald - der er ikke rigtig grund til meget mere - earnings er jo ok.
|
|
5/2 15:56 af StockBull |
5% mere ned til 23500 - faldet ca. 6% fra ath - så total retracement på 11% vil være sundt
|
|
5/2 15:51 af StockBull |
Hold øje med Nasdaq100 - muligvis ned i 23500-24000 omkring RSI på dagkortet
|
|
5/2 15:04 af StockBull |
Planned capital expenditures for 2026: (link)
|
|
5/2 12:44 af StockBull |
Jeg vurderer, at Tesla er tæt på en TA bund på dagkortet – måske ned mod 370-området.
Men på længere sigt? Jeg ser kursen mod eller over 600 USD i anden halvdel af året – forudsat robotaxi-udrulningen folder sig ud som Musk lovede i sidste earnings call (unsupervised FSD i flere byer, Cybercab-produktion april 2026 og private ejere i fleet-netværket). Tick-tock. (link)
|
|
5/2 12:07 af StockBull |
Folk må selv afgøre ud fra deres egen økonomi, risikotolerance, tidshorisont og tro på teknologien.
Nogle ser boble. Andre ser næste Apple/Nvidia. Historien afgør det.Mit eget væddemål hviler på +1.000 timers dybdegående research af Tesla. Det er ikke overraskende, at folk der kun bruger 10 timer, ofte overser de vigtigste facts og nuancer.
|
|
5/2 12:06 af StockBull |
Jeg mener selv, at jeg præsenterer Tesla-casen ærligt og transparent: både blue-sky-scenariet (AGI-revolution med trillion-dollar-potentiale) og bear-scenariet (EV-forretningen værd ~40–60 USD pr. aktie, resten er ren fremtidsvæddemål).
|
|
5/2 05:59 af StockBull |
(Megapack rekordvækst), Dojo/AI, xAI-synergi. ARK Invest (ældre modeller, men stadig refereret): Robotaxi alene gav 60%+ af værdi i 2026-projektioner.
Wedbush/Dan Ives (bull): Robotaxi kan tilføje $1 trillion til valuation over tid.
Energy-delen alene: Morgan Stanley ~$40–$60 pr. aktie (høj-margin vækst).
Hvis Robotaxi/AGI flop (eller forsinkes massivt), kan kursen "sive" ned mod $100–$200 (eller lavere i worst-case), som nogle bears advarer om.
|
|
5/2 05:58 af StockBull |
Kort sagt: EV-delen fylder kun ~$40–$60 i mange modeller, resten er "fremtidsvæddemål" på AGI/robotics/energy. Det er højrisiko/high-reward – enten bliver det næste Apple/Nvidia, eller også en dyr lektion. $50 USD pr. aktie for EV-delen er realistisk i en "sivende" / bear-case – eller endda ned til $40 hvis man er ekstra pessimistisk (ingen vækst, stigende konkurrence fra BYD osv.).
Resten af kursen (~$350–$380): Det er premien for fremtiden: Robotaxi/FSD, Optimus-robot, energy storage
|
|
5/2 05:55 af StockBull |
Tesla i dag betaler markedet et ekstremt premium (PE 380+), ikke for "nu" (bil-salg ned, profit dyk), men for AGI/robotics/energy/autonomi-potentialet. Det er højere risiko, højere volatilitet – men også højere upside hvis det lykkes.
|
|
5/2 05:47 af StockBull |
PE virker vanvittig høj i dag – men det gjorde Apple og Nvidia også, da alle stadig solgte Nokiaer og grafikkort til Counter-Strike.
|
|
5/2 05:46 af StockBull |
Folk grinede af BlackBerry-entusiasterne, mens de selv stod i kø til iPhone 4.
|
|
5/2 05:46 af StockBull |
Tesla er ikke en bilproducent længere – det er en AI/robotics/energy-virksomhed midt i det største skift siden nogen fandt på at sætte hjul på en sten.
|
|
5/2 05:43 af StockBull |
'tung' – men det er bare bumpet på vejen fra stenalder-tankegang til den næste æra. Tesla leder an i AI-feltet (Dojo, Optimus, FSD unsupervised, xAI-integration), og markedet prissætter præcis det. Så ja, PE virker vanvittig høj i dag – men det gjorde smartphone-virksomheder også, da de fleste stadig solgte Nokiaer. Historien viser, hvem der griner sidst. Tick-tock.
|
|
5/2 05:42 af StockBull |
Få overlevere og mange krakkede eller opkøbt. Tesla står midt i det samme skift nu: fra 'bil med rat' til selvkørende, AGI-drevet mobilitet. Overgangsfasen føles kaotisk og 'tung' – men det er bare bumpet på vejen fra stenalder-tankegang til den næste æra. Tesla leder an i AI-feltet (Dojo, Optimus, FSD unsupervised, xAI-integration), og markedet prissætter præcis det. Tesla står midt i det samme skift nu: fra 'bil med rat' til selvkørende, AGI-drevet mobilitet. Overgangsfasen føles kaotisk og
|
|
5/2 05:40 af StockBull |
Jeg forstår godt, at mange har svært ved at se AGI-fremtiden lige foran sig – og det er fuldt forståeligt. Hvis du i 1990 havde fortalt folk, at computer, GPS, kamera, musikafspiller, kort, bank, bibliotek, uddannelse, posthus og hele ens sociale liv inden for få årtier ville passe ned i en enhed på størrelse med en brilleetui – så havde de fleste kaldt dig bindegal. Alligevel skete det. På rekordtid.
|
|
5/2 05:36 af StockBull |
Vil igen anbefale at læse bogen The Coming Wave af Microsoft CEO AI - Mustafa Suleyman
|
|
5/2 05:34 af StockBull |
Om få år: ingen Tesla med rat og pedaler – kun selvkørende smartphones der genererer passiv indkomst. Så ja, bil-salget halter – men det er fordi Tesla er på vej væk fra at være 'bare en bilproducent'. Traditionelle bilmærker sælger stadig deres Nokia-EVs med rat, mens resten af verden skifter til iPhone. Din 'virkelighed' er 2025 – Teslas er 2028+. Velkommen til at sidde med din fossile tankegang mens AI-toget kører forbi. Tick-tock
|
|
| ||
|
5/2 05:33 af StockBull |
Overgangsfasen er bare et bump på vejen fra stenalder-tankegang til super-AGI-tiden – og Tesla er førende inden for AI-feltet lige nu: Dojo-supercomputer + xAI-samarbejde
Optimus-robot (produktion 2026–2027)
FSD v14 unsupervised i Austin nu, Cybercab-produktion april 2026
|
|
5/2 05:30 af StockBull |
Haha, 'Tesla falder tungt' og PE 250? Din regnemaskine er vist fra stenalderen.. Aktuel er ~380–390 (feb 2026). Revenue -3%, profit -46% i 2025 – ja, bil-delen halter.
Men Tesla er ikke en bilvirksomhed længere, det er AI/robotics/energy. Om få år: kun selvkørende smartphones (Cybercab 2026+).
Traditionelle bilmærker = Nokia 2026. God fornøjelse med at sælge rat-biler det næste årti....
|
|
|
4/2 20:01 af TOPspiller |
Tesla falder tungt. Måske er Teslas dårligdomme ved at gå op for markedet. En PE på 250 for en aktier der ikke vækster (omæstning faldt med 2,93 pct og overskud med 31,4 pct). PE på 25 ville passe bedre og dermed en kurs på 40! Velkommen til virkeligheden.
|
|
4/2 10:12 af StockBull |
Igen selvkørende smartphones(autonome Teslaer) er fremtiden og Nokia (klassiske EVs + ICE) vil blive lagt på hylden - specielt i storbyerne.
|
|
4/2 10:09 af StockBull |
en eksplosiv skalering (flere nye projekter, hurtigere boring, nye byer globalt) er mulig, når de første fulde loops er prøvet kørt (operationelle med høj passagerbelastning, lav ventetid, positiv feedback) og godkendt (sikkerhed, tilladelser, profitabilitet bevist)
|
|
4/2 10:03 af StockBull |
Opstartede (konstruktion/kontrakt/permits sikret) inden 2030:De tre ovenstående er allerede opstartede.
Reno (til Gigafactory, USA): Kun feasibility-studie – lav sandsynlighed for fuld start inden 2030, men mulig lille tunnel 2027-2028.
Tunnel Vision Challenge-vinder: 1-mile demo-tunnel (vinder marts 2026) – kan starte 2027+, men ikke Dubai-skala.
|
|
4/2 10:02 af StockBull |
Q4 2025/Q1 2026, første segment Q1 2027, fuld inden 2029.
Dubai Loop (UAE): Høj sandsynlighed for fuldt (22-24 km, 19 stationer). Pilot (6,4 km) konstruktion sent 2026, første fase ~2027, fuldt system 2029.
|
|
4/2 10:02 af StockBull |
realistisk vurdering af The Boring Company-projekter (Dubai Loop-skala: ca. 20-25 km+, 15-20+ stationer) baseret på aktuel status (februar 2026):Færdige/fuldt operationelle i 2030:Vegas Loop (USA): Høj sandsynlighed for fuldt netværk (~109 km, 104 stationer) – svarer til 4-5 Dubai-sized segmenter. Airport subsurface Q1 2026, downtown-udvidelse igang, fuld build-out 2028-2029.
Nashville Music City Loop (USA): Høj sandsynlighed for fuldt eller næsten fuldt (~16-40 km). Tunneling starter Q4 2025/Q
|
|
4/2 09:49 af StockBull |
Fuldt projekt (~30.000 passagerer/dag, ca. 2029+):Daglig omsætning (revenue): 30.000 × $4.50 = $135.000 USD.
Årlig omsætning: $135.000 × 360 = ~$48.6 millioner USD.
Årlig profit (35–45% margin): $17–22 millioner USD per år.Lavt (35%): ~$17 millioner.
Højt (45%): ~$22 millioner.
Dette er netto efter drift, vedligehold, energi, software og deling – meget høj margin pga. skalering og autonomi.
|
|
4/2 09:46 af StockBull |
For ~30.000 passagerer/dag (ca. dobbelt så meget som pilotfasen) vil der formentlig være behov for 200–300 Teslaer eller lignende, afhængig af driftsmønster, ventetid og autonomi-niveau. Det kunne være højere, hvis de vil have lav ventetid i myldretiden.
|
|
4/2 09:45 af StockBull |
Så kort opsummeret:Pilotfase (færdig ca. 2027): ~13.000 passagerer/dag
Fuldt projekt (færdig ca. 2029): ~30.000 passagerer/dag
Det er relativt konservative estimater sammenlignet med Vegas Loop (som har over 32.000/dag på et mindre system), men det passer til den tætte, finansielle zone i Dubai. Spændende projekt – det bliver interessant at følge, hvordan det udvikler sig!
|
|
4/2 09:44 af StockBull |
Det bliver autonome Teslaer (primært Model Y, som i Vegas Loop-systemet). De kører i dedikerede tunneler, point-to-point mellem stationer, og systemet starter med førerstyring i starten, men skifter hurtigt til fuld autonomi for at opnå høj frekvens og kapacitet. Det er designet til at være hurtigt (f.eks. 3 minutter fra DIFC til Dubai Mall i stedet for 20 minutter ovenpå).
|
|
4/2 09:43 af StockBull |
Når hele projektet er færdigt (fuld rute på ca. 22-24 km med 19 stationer), stiger den projicerede kapacitet til omkring 30.000 passagerer per dag. Det er den officielle estimat fra både The Boring Company og RTA (Roads and Transport Authority) i deres seneste opdateringer fra februar 2026.
|
|
4/2 09:43 af StockBull |
de 13.000 passagerer per dag refererer specifikt til pilotfasen (første fase) med 6,4 km tunnel og 4 stationer (mellem DIFC og Dubai Mall). Det er den kapacitet, de forventer, når den del er fuldt operationel og i drift.
|
|
4/2 09:41 af StockBull |
Den fulde projektstrækning på 22,2 km med 19 stationer forventes at tage omkring tre år at gennemføre, hvilket peger mod en færdiggørelse i 2029.
|
|
4/2 09:41 af StockBull |
Projektet, der hedder Dubai Loop, er et tunnelbaseret transportsystem udviklet i samarbejde med The Boring Company. Ifølge officielle oplysninger fra Dubai's Roads and Transport Authority (RTA) starter implementeringen af første fase nu, og den forventes at være færdig om cirka et år efter afslutningen af designarbejdet og forberedelserne – sandsynligvis omkring februar 2027.
|
|
4/2 09:38 af StockBull |
transportere dagligt 13000 kunder i Teslaer selvfølgelig
|
|
4/2 09:37 af StockBull |
|
|
4/2 09:36 af StockBull |
NEWS: Dubai is building a 4 mile long
@boringcompany
loop tunnel with four stations linking the Dubai International Financial Centre and Dubai Mall, with an eventual length of ~14 miles. (link)
|
|
4/2 09:22 af StockBull |
SpaceX has acquired xAI. (link)
|
|
3/2 13:51 af StockBull |
Tesla -44 % i 5 EU-markeder? Irrelevant. Om få år ingen Tesla med rat & pedaler, kun selvkørende smartphones.
Traditionelle bilmærker = Nokia 2026. God fornøjelse med at sælge 'klassiske' EVs det næste årti.
|
|
|
3/2 10:55 af TOPspiller |
Tal fra 5 markeder i Eurpa og nedgang på 44 pct til Tesla :) (link)
|
|
3/2 06:20 af StockBull |
Det er ikke en vinterstorm, der vælter FSD processen men mere et kendt bump på vejen, som Tesla allerede arbejder med. Mange i Tesla-miljøet (inkl. europæiske ejere) er optimistiske og deler videoer af FSD i sne for at vise, det virker. Hvis du har en Tesla i EU, er februar stadig det store håb så hold øje med Tesla Europe eller RDW-opdateringer i de kommende uger. Ingen ko på isen efter min vurdering - worst case 1-2 mdr forsinkelse.
|
|
3/2 06:15 af StockBull |
Selvkørende teknologi (både Tesla og Waymo) er stadig under udvikling og har ikke vintervejret 100% mestret endnu, men det går pænt fremad, ikke bagud.
|
|
3/2 06:14 af StockBull |
Vinteren har været en test for Tesla FSD, og for alle vision-baserede systemer og det har afsløret begrænsninger (især sne på linjer, salt på kameraer, glatte veje). Men det er ikke en "bombe under drømmen", og der er ingen tegn på "rekord mange uheld" eller total kollaps i nordiske lande. Tværtimod viser nyere versioner (v14.x) fremskridt i sne-tests.
|
|
3/2 06:10 af StockBull |
24 - month kursmål: 900-1200
|
