Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER
24/5 15:23
af Adam Steensberg
Det er dog slet ikke så crowdet som markedet for GLP-1-baseret behandling, hvor vi mener, at fremtidens konkurrence kommer til at dreje sig om hvor gode de enkelte GLP-1-baserede behandlinger er til at adressere de mange følgesygdomme til fedme, eksempelvis MASH og Alzheimers…
24/5 15:23
af Adam Steensberg
Sidste år var der mange som kiggede skævt, når vi som de eneste i industrien talte varmt om det store potentiale for amylin analoger som monoterapi. Formentlig fordi Novo Nordisk tidligere kun positionerede amylin i kombination med GLP-1…
24/5 15:24
af Adam Steensberg
I løbet af de sidste 6 måneder har både Lilly, Novo Nordisk og AstraZeneca dog fulgt trop og enten startet eller talt om at starte studier med amylin analoger hvor fokus (formentlig) er monoterapi…
24/5 15:24
af Adam Steensberg
Længe har fokus inden for lægemiddeludvikling til fedmeområdet primært været mere og mere vægttab…
24/5 15:25
af Adam Steensberg
Og selvom mange der følger området stadigvæk bliver utrolig begejstrede når der med endnu en GLP-1/GIP dobbeltagonist rapporteres data som indikerer et vægttabspotentiale et par procent over Zepbound…
24/5 15:25
af Adam Steensberg
Så tror jeg flere har indset, at størstedelen trods alt har behov for et vægttab på ~15-20% der kan vedligeholdes over tid og at der i højere grad er et behov for alternativer til GLP-1-baseret behandling frem for behandling som kan levere +25% vægttab…
24/5 15:26
af Adam Steensberg
Lilly har netop startet et Fase 2 studie med en amylin analog (eloralintide), AstraZeneca har denne uge på deres kapitalmarkedsdag sagt, at de forventer at starte et Fase 2 studie med en amylin analog (AZD6234) i andet halvår, og så nævnte Novo Nordisk på deres kapitalmarkedsdag i marts, at de også forventer at starte de første kliniske studier med én eller flere amylin analoger hvor fokus er monoterapi og ”weight maintenance”…
24/5 15:27
af Adam Steensberg
Derudover har Gubra en amylin analog hvor de første kliniske data forventes i slutningen af 2024…
24/5 15:27
af Adam Steensberg
Foreløbigt er det dog kun med cagrilintide, at vi har set klinisk data...
24/5 15:28
af Adam Steensberg
Lægemiddelkandidater som CagriSema og Amycretin ser vi ikke som konkurrenter til petrelintide. De er ikke alternativer til GLP-1-baseret behandling, men i vores øjne ”super-GLP-1s” til de personer med svær fedme som har behov for et endnu højere vægttab. Hvis man vil prøve noget andet end eksempelvis Wegovy og Zepbound, men ikke fordi man har behov for endnu højere vægttab, så mener jeg ikke, at CagriSema eller Amycretin er relevante alternativer.
24/5 15:28
af B.Andersen
Hvorledes adskiller petrelintide sig fra konkurrerede amylinmidler?
24/5 15:28
af Adam Steensberg
Som nævnt har vi endnu ikke meget information omkring amylin analogerne fra Lilly og AstraZeneca eller Gubra for den sags skyld…
24/5 15:29
af Adam Steensberg
Lilly har italesat, at den amylin analog de har taget i Fase 2 (eloralintide) primært er rettet mod ”amylin” og ikke i særlig grad aktiverer calcitonin receptoren…
24/5 15:29
af Adam Steensberg
Det bliver lidt teknisk her, men for at opnå den bedste effekt, så mener vi, at det er vigtigt at aktivere både amylin og calcitonin receptorerne, som begge er receptorer i samme receptorfamilie…
24/5 15:30
af Adam Steensberg
Cagrilintide fra Novo Nordisk ligner så vidt vi kan se mest petrelintide i forhold til aktivering af relevante receptorer - og Novo så jo et gennemsnitligt vægttab på næsten 11% efter 26 uger med cagrilintide 4.5mg i et tidligere Fase 2 studie i personer med overvægt/fedme uden diabetes …
24/5 15:31
af Adam Steensberg
I sidste ende er det den kliniske data på effekt, sikkerhed og tolerabilitet som er afgørende, men vi tror, at petrelintide har en bedre profil end cagrilintide, herunder længere halveringstid, bedre biotilgængelighed, stabilitet ved neutral pH, med mere.
24/5 15:31
af HanneP
Sixpeaks Bio har angiveligt en target-biologi, der hedder activin receptor type 2A og 2B som blokerer for tab af muskelmasse ved fedmebehandling. Hvad er dine kommentarer til det og er der en mekanisme i petrelintide som beskytter mod tab af muskelmasse?
24/5 15:32
af Adam Steensberg
Ja, activin receptorer type 2a og 2b er de primære receptorer for myostatin, som er et protein der kan blokere for vores opbygning af muskelmasse. Tanken er, at hvis man blokerer de receptorer, så kan man hæmme myostatin og dermed beskytte muskulaturen…
24/5 15:32
af Adam Steensberg
Der er flere selskaber som kigger på activin receptorer type 2a og 2b som potentielt relevante targets i forhold til bedre vedligeholdelse af lean muskelmasse ved vægttab sammenlignet med GLP-1 alene, hvor studier indikerer, at op til ~30-40% af vægttabet gennemsnitligt skyldes tab af lean muskelmasse…
24/5 15:33
af Adam Steensberg
De forskellige selskaber som kigger på activin receptorer type 2a og 2b er dog alle tiltænkt som kombination med GLP-1, da de formentlig ikke giver noget vægttab alene…
24/5 15:33
af Adam Steensberg
Jeg mener helt sikkert, at der er et udækket behov for lægemidler med et mere ”fat-specific weight loss” og dermed bedre vedligeholdelse af funktionel muskelmasse, men det er vigtigt at understrege, at det skal være funktionel muskelmasse…
24/5 15:34
af Adam Steensberg
Og rigtigt nok, så er der flere dyrestudier, herunder med vores egen petrelintide, som indikerer, at man kan bevare mere muskelmasse med amylin sammenlignet med GLP-1…
24/5 15:35
af Adam Steensberg
Det skal blive spændende om man også kan se dette i mennesker – i vores Fase 2b studie med petrelintide, som vi forventer at starte i andet halvår, der vil vi også kigge på effekten på body composition (fat mass loss vs. lean mass loss).
24/5 15:35
af Stroka
Såfremt data er gode nok skal petrelintid videre i fase 2. Hvad er tidshorisonten for start og slut for dette forløb?
24/5 15:36
af Adam Steensberg
Ja, vi forventer som nævnt at igangsætte et Fase 2b studie med petrelintide i andet halvår…
24/5 15:36
af Adam Steensberg
Det kommer til at være et større Fase 2b program...
24/5 15:37
af Adam Steensberg
Vi har i løbet af de seneste 12 måneder investeret massivt i at gøre organisationen klar til næste fase af den kliniske udvikling for petrelintide, samt lavet forpligtelser med de relevante samarbejdspartnere, herunder kontraktforskningsorganisationer.
24/5 15:38
af Faldt_i
Novo og Eli Lilly har pt nærmest støvsuget markedet for CMO´er (contract manufactoring organizations) og senest med Novos køb af Catalant. Er I/BI allerede begyndt at sikre jer slots til fremtidig produktion af Survodutide, for ikke at risikerer at have et godkendt super produkt, som i ikke kan få produceret?
24/5 15:39
af Adam Steensberg
De investeringer vi ser Novo Nordisk og Lilly lave nu, herunder Novos køb af Catalent, handler i min bog om at udvide kapaciteten for drug product (fill/finish) inden for de næste 3-5 år…
24/5 15:39
af Adam Steensberg
Markedet for medicinsk behandling af overvægt og fedme, samt fedmerelaterede sygdomme, forventes at blive det største terapeutiske område nogensinde…
24/5 15:39
af Adam Steensberg
Det er selvfølgelig også et relevant og attraktivt område for CDMO’er at investere ind i…
24/5 15:40
af Adam Steensberg
I forhold til survodutide, så kan vi ikke kommunikere på vegne af Boehringer, men jeg synes, at det er værd at fremhæve, at Boehringer i dag er den femte største producent af lægemidler globalt.
24/5 15:41
af B.Andersen
Hvordan vil Zealand Pharma med nuværende partner og fremtidige få produktionskapasitet op og stå? Den slags virker meget kompliceret og en langvarig proces.
24/5 15:42
af Adam Steensberg
Petrelintide, som eksempel, ville formentlig tidligst kunne blive godkendt i 2029. Både petrelintide og dapiglutide er lægemiddelkandidater som skal konkurrere i 2030’erne og frem…
24/5 15:42
af Adam Steensberg
De investeringer Novo Nordisk og Lilly laver nu handler som nævnt også om at udvide kapaciteten med fokus på de næste 3- 5 år…
24/5 15:43
af Adam Steensberg
Og husk, at der hvor der mangler kapacitet lige nu – det er på drug product (fill/finish) og ikke drug substan ce (API), som egentlig er det mest komplicerede…
24/5 15:43
af Adam Steensberg
Fill/finish er ikke kompliceret, men her skal der bygges fabrikker, hvilket tager ca. 3-4 år når investeringsbeslutningen er taget…
24/5 15:44
af Adam Steensberg
Det er derfor vi siger, at med petrelintide, så giver det god mening at forfølge et partnerskab inden igangsættelse af Fase 3 studier. Der kommer ikke til at være nogen problemer med at levere drug product til kliniske studier, herunder potentielt fremtidige Fase 3 studier…
24/5 15:44
af Adam Steensberg
I forhold til survodutide, som er i Fase 3, der er det relevant at fremhæve, at Boehringer er det 15. største medicinalselskab globalt, det største i Tyskland, og faktisk som nævnt d en femte største producent af lægemidler globalt…
24/5 15:45
af Adam Steensberg
Det glemmer man nogle gange, fordi det er et privatejet selskab, der ikke på samme måde er på investorers radar sammenlignet med børsnoterede selskaber.
24/5 15:45
af Stroka
Hvorfor er Alexion aftalen stoppet?
24/5 15:46
af Adam Steensberg
Alexion har på baggrund af forretningsmæssige grunde valgt ikke at igangsætte de første kliniske studier med komplement C3 hæmmeren, som er den ledende lægemiddelkandidat under det samarbejde. De forventer at levere aktivet tilbage til Zealand…
24/5 15:46
af Adam Steensberg
Vi får dermed fuldt ejerskab over komplement C3 hæmmeren…
24/5 15:46
af Adam Steensberg
Jeg kan ikke give flere detaljer for nuværende, men forventer, at vi kan give en status update i forbindelse med Q2 i midten af august.
24/5 15:47
af HanneP
Madrigal Pharmaceuticals har fået godkendt Rezdiffra til MASH og leverfibrose. Er det en alvorlig konkurrence for survodutid?
24/5 15:47
af Adam Steensberg
Det er selvfølgelig positivt, at der for første gang nogensinde er blevet godkendt et lægemiddel til MASH…
24/5 15:47
af Adam Steensberg
Der er et stort overlap mellem fedme og MASH, men husk, at Rezdiffra (eller resmetirom) ikke leverer noget vægttab…
24/5 15:48
af Adam Steensberg
Samtidig er det værd at nævne, at i det Fase 3 studie på 52 uger som resmetirom fik en betinget godkendelse (conditional approval) på baggrund af, der opnåede op til 26% af personer på resmetirom en forbedring i leverfibrose (mod 14% på placebo) og op til 30% af personer på resmetirom opnåede MASH resolution (mod 10% på placebo)…
24/5 15:49
af Adam Steensberg
Med survodutide efter 48 uger i Fase 2 studiet i MASH opnåede op til 83% af personer på survodutide en forbedring i MASH. Samtidig rapporterede Boehringer statistisk signifikant forbedring i leverfibrose med survodutide…
24/5 15:49
af Adam Steensberg
Det er første gang nogensinde, at dette er blevet rapporteret med en GLP-1-baseret behandling og derfor de har kaldt det ”groundbreaking” samt senest på deres årlige pressekonference ”mindblowing” data…
Nyeste Først - Ældste Først   Side 2/3