Laks
Aktiesnakken
NOVO
TESLA
Genmab
Ennogie
Biotek-snakken
Bavarian Nordic
Zealand Pharma
Amerikanske aktier
Grønne Aktier
Hansa Biopharma
Chemometec
Smallcap og First North aktier
Shipping
Laks
OLIE OG GAS
Vestas
AI/Kunstig intelligens
BITCOIN
Embla Medical
Forsvarsaktier
|
|
16/10 17:34 af Standstill |
Hvis det bliver nogenlunde det samme for årets resterende 4 mdr. vil samlet eksport i 2016 blive omkring 60 milliarder NOK, hvilket er 25 % eller ca 12 milliarder kroner højere end 2015. Såfremt kg pris skulle stige fra nuværende niveau resten af året vil forhøjelsen bliver større ( jeg har brugt 60 pr kg). Det samme hvis det ugentlige salg skulle blive højere ( har brugt 20.000 tons)
|
|
|
16/10 17:32 af Standstill |
|
|
|
16/10 17:32 af Standstill |
Målt i produktvekt eksporterte Norge 1 035 000 tonn laks i 2015, som er 3,7 prosent høyere enn året før. dvs 1.035.000.000 kg altså over en milliard kg. Værdi 47,7 milliarder NOK
Det ble eksportert laks for 5,3 milliarder kroner i august måned. Det er en økning på 42 prosent eller 1,6 milliarder kroner fra august i fjor. Hittil i år er det eksportert laks for 37,8 milliarder kroner, som er en økning på 29 prosent eller 8,5 milliarder kroner.
(link)
|
|
|
14/10 16:55 af Standstill |
God weekend til alle og et forslag til lørdag aften, sushi fra Lerøy . (link)
|
|
|
14/10 15:48 af Standstill |
Selv tak :) De er i hvert fald bemærkelses vis stille.
|
|
14/10 14:00 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Tak Standstill..De må saftsume have røde ører hos Nordeas analyse afdeling.
|
|
|
14/10 13:51 af Standstill |
Ok nyhed mere :) Stabile høye priser, (link)
|
|
|
14/10 13:28 af Nickstar |
Go fredagsnyhed Standstill
:)
|
|
|
14/10 13:27 af Nickstar |
Tak Helge :)
|
|
|
14/10 12:45 af Standstill |
Fortsatt grunn til optimisme. (link)
|
|
14/10 12:44 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Scottish tjener meget lidt pr. kg. Så længe priserne er oppe over 50 n.kr. så går det dog.
|
|
|
14/10 12:27 af Nickstar |
Scottish har i hvert fald gjort det godt den sidste måned. mon turn arounden har virket?
|
|
|
14/10 08:38 af Barolo |
Alternativt, er der andre af lakseaktierne som kan være gode at gå ind i på de nuværende niveauer?
|
|
14/10 08:37 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Du finder min analyse her. Supercyklen på laks forsætter nogle år endnu: (link)
|
|
|
14/10 08:37 af Barolo |
hvad er jeres tanker om SSC på den nuværende kurs. Tror I der er mere at komme efter? købte tidligere på 8,26 men solgte da den i længere tid var nede med 10 %. nu overvejer jeg igen at gå ind i aktien da det ser ud til at den igen er på vej op.
|
|
|
13/10 17:03 af Standstill |
Mange tak for svar, havde ikke lige kontrakter 2017 med i overvejelserne :)
|
|
13/10 15:59 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Q4 i år bliver bedre end Q4 2015. Priserne på laksen er meget højere.
|
|
13/10 15:56 af Helge Larsen/PI-redaktør |
2017 bliver en rekordår for laksesektoren.
|
|
13/10 15:56 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Kontrakter som indgås til levering i 2017 er på et meget højere niveau sammenlignet med dem som i 2015 blev lavet for 2016.
|
|
|
13/10 15:24 af Nickstar |
Men ATH har jo rykket sig igennem længere tid på lakseaktierne, så mon ik mere man skal kigge på sektoren, og se fremad. Hvor lang tid vil det gå godt, holder priserne sig i dette niveau osv osv.
|
|
|
13/10 15:23 af creeco |
hvis scoxit kommer bliver den feeeed at eje
|
|
|
13/10 15:23 af creeco |
Scottish salmon på SCOXIT rally?
|
|
|
13/10 14:51 af Standstill |
Kursmål er højere end lige nu, men det skal som altid tages med et gran salt. Q3 bliver formentlig rekord og hvis kg pris stiger resten af året bliver Q4 også bedre end 2015. TA peger op. Jeg tror olie falder tilbage igen og dermed NOK. 4 af selskaberne giver rigtig godt udbytte. Efterspørgsel er stor. Overfor dette er risiko momenterne. Trods rigtig mange års erfaring har jeg begået den klassiske fejl at sælge for tidligt. Det har jeg erkendt og købt tilbage igen meget hurtigt :)
|
|
|
13/10 14:19 af Standstill |
Der er noget vi skal tale om :) hvornår skal der tages gevinst hjem ? hvis ATH ikke er nok, hvornår er det så ?
|
|
| ||
|
|
13/10 14:12 af Standstill |
Blant ni analytikere er snittkursmål på Marine Harvest-aksjen på 158 kroner, varierende fra 135 til 179 kroner. Ni analytikere har kjøpsanbefaling, fire hold og ingen selg.
Deltagere:ABG Sundal Collier, Arctic Securities. Carnegie, Danske Bank Markets, DNB Markets, Equita SIM, Fearnley Securities, Fondsfinans, Handelsbanken Capital Markets, Kepler Cheuvreux, Nordea Markets, Pareto Securities, SEB Equities, Sparebank 1 Markets og Swedbank.
|
|
|
13/10 14:08 af Standstill |
fin artikel, de sælger røget laks til ca 350 kr pr kg :)
|
|
13/10 13:37 af Helge Larsen/PI-redaktør |
|
|
|
13/10 13:14 af Standstill |
Pareto Securities jekker opp kursmålet på Lerøy Seafood fra 480 til 498 kroner. Kjøpsanbefalingen gjentas. Som en følge høyner meglerhuset ifølge nyhetsbyrået også kursmålet på Austevoll Seafood, fra 81 til 83 kroner. Austevoll Seafood eier 52,69 prosent av Lerøy Seafood. Lerøy-aksjen går mot strømmen på Oslo Børs torsdag, og stiger 3,6 prosent til 427,70 kroner. Austevoll Seafood er opp 2,2 prosent til 69,25 kroner. Pareto ser dermed en oppside i Lerøy og Austevoll på rundt hhv. 16 og 20 prosen
|
|
|
13/10 13:14 af Standstill |
Ja det er super, 6 af 8 stadigvæk i plus og alt andet jeg har i rødt. Lidt forklaring på stigning her
|
|
13/10 09:50 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Markederne er røde. Alle lakseselskaberne på den norske børs er samtidigt i plus. Flere af dem i ATH. Det er et mønster, vi har set flere gange før.
|
|
|
12/10 15:23 af Standstill |
Marine Harvest ventes å legge frem et operasjonelt driftsresultat på 171 millioner euro, eller 1.542 millioner kroner, i tredje kvartal 2016, viser analytikerestimater SME Direkt har hentet inn for TDN Finans. Den høye inntjeningen sørger for en real utbyttefest for aksjonærene. Selskapet ventes å betale et utbytte på 8,79 kroner for 2016. Dette ventes å øke til 9,67 kroner og 10,36 kroner for henholdsvis 2017 og 2018.
|
|
|
12/10 14:17 af rex pacis |
TTIP kommer hverken med Obama, Clinton eller Trump; og Trump får næppe afskaffet allerede vedtagne toldunioner - måske NAFTA. Den del af verdenshandlen som mestendels vil blive påvirket er mellem USA og Kina, som jeg ser det.
|
|
|
12/10 11:59 af Standstill |
Der er lidt dårligt nyt for Marine Harvest i dag. ILA konstateret ved Nordland. Lokaliteten drives af Nova Sea som MH ejer 43,51 % af. Der er tale om 700.000 fisk der skal nødslagtes.
|
|
|
12/10 11:53 af Standstill |
Rex, Trump er en noget uberegnelig størrelse, han har tænkt sig at indføre handelsembargo overfor mange lande. Det kunne også være Norge, således at det bliver svært at eksportere fisk til US.
|
|
|
12/10 11:48 af Standstill |
Stor stigning i kg pris sidste uge. Eksportprisen på fersk oppdrettslaks var ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) 58,64 kroner per kilo i uke 40, en økning på 5,9 prosent sammenlignet med uken før da eksportprisen lå på 55,39 kroner.
|
|
|
12/10 11:47 af Standstill |
Rex, jeg er enig i at kg pris har en øvre grænse hvor køberne ganske simpelt står af. Vækst mulighederne er dog store som jeg ser det. Fremstød i Iran er blot et af mange tiltag for at sælge flere laks. Store markeder østpå hvor der kan sælges langt mere. Der er ikke mere at sælge lige nu, men Norge forbereder sig til at producere langt større mængder end i dag. Gigantiske havfarme er på vej og ambitionen er at slå olieindustrien på sigt
|
|
|
11/10 18:31 af rex pacis |
mindre torskekvoter burde være positivt for laks
|
|
|
11/10 18:31 af rex pacis |
standstill, faldende efterspørgsel vil blive et resultat af højere priser, som også vil betyde flere konsessioner rundt omkring i verden. Så der er en øvre grænse for væksten, spørgsmålet er hvor den ligger. T
rump burde ikke give fald i laks, snarere tværtom, da penge vil søge væk andre steder fra. Laks er en ret sikker havn, så jeg tror lakseaktier vil stige mest i fald Trump vælges.
|
|
|
11/10 15:18 af Nickstar |
ja, du har ret. der er mange faktorer der spiller ind. vi må se tiden an, og håbe på det bedste :)
|
|
|
11/10 15:18 af Nickstar |
Det er heller ik min stærke side, men efter jeg er kommet med her på forumet for nogle måneder siden, er jeg så småt begyndt at bli det, og samtidig set det oftest lønner sig :)
|
|
|
11/10 15:15 af Standstill |
ja det er godt at være tålmodig, ikke lige min stærke side :) Hvad kan få kurserne til at falde ? 1. Gevinsthjemtagning. 2. faldende kg pris. 3. Stigende olie og dermed stigende NOK. 4. Sygdom. 5. Faldende efterspørgsel. 6. Generelt fald på markederne. 7. stigende renter. 8. Trump ved roret 9. the unknown unknown. Hvis jeg har overset noget vil jeg gerne vide det :) og det har jeg sikkert.
|
|
|
11/10 15:07 af Nickstar |
jeg tænker også at man ku købe op igen i startenb af det nye år når lavsæsonen sætter ind.
|
|
|
11/10 15:06 af Nickstar |
så det nu man ska slå til ;)
|
|
|
11/10 14:46 af Standstill |
ja ja Grieg er lige faldet 25 øre :)
|
|
|
11/10 14:37 af Standstill |
Der er ganske givet mange lige nu der overvejer at tage gevinst hjem. Hvis det kapper lidt af kursen inden for de næste par dage er muligheden der for at samle op.
|
|
|
11/10 14:37 af Standstill |
Nickstar. Jeg har 40 års erfaring med handel med aktier og det er lige svært at forudse hvad der sker, men jeg har aldrig set noget stige i en lige linje opad. Grieg vil helt sikkert falde tilbage på et tidspunkt, men det kan være fra kurs 80 til 78 eller i morgen til 65. Lige nu skriver de alle sammen om Grieg, køb køb. Jeg overvejer at tage noget gevinst hjem, købte på 49 og har 42% på Grieg. Men jeg har også solgt for tidligt. Solgte halvdelen på 56
|
|
|
11/10 14:03 af Nickstar |
og dermed en go købs mulighed?
|
|
|
11/10 14:03 af Nickstar |
Grieg er også steget ret meget den sidste måned, så ku man forestille sig et lille set back inden den stiger igen?
|
|
|
11/10 13:59 af Nickstar |
Fik desværre ik købt Grieg, så satser på Bakka og Salmar
|
|
|
11/10 13:31 af Standstill |
Vårt hovedsyn er at Grieg har et av største potensialene til å forbedre kostnadene sine og er samtidig en av de få oppdretterne som kan øke volumene de neste årene, både gjennom nye konsesjoner og bedre utnytting av eksisterende konsesjoner Det virker som om markeder er i ferd til å oppdage det, sier Bøhren til TDN Finans.
Carnegie har Grieg Seafood som et av våre toppvalg i sjømatsektoren med kjøpsanbefaling og kursmål 86 kroner
|
