Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER
24/1 10:46
af Hugininvest
Selv du bliver nødt til at indrømme, at Tesla er samlet af komponenter fra absolut laveste hylde. Og at det er en raslekasse, der ikke er på omgangshøjde. OG som er væsentlig dyrere at vedligeholde end alle andre biler.
24/1 10:47
af Hugininvest
Væsentligt dyrere !
25/1 05:22
af StockBull
Jeg har forklaret hvorfor Tesla har mange fejl. Min næste bil bliver en Tesla og alle jeg kender som køre Tesla er glade for bilen og de spare alle mange penge i.f.t tidligere biler. Nogle +4000kr / mned samlet på benzin og vedlogeholdelse. Vi snakkede om det samme med model 3 sidste år og det er ikke noget nyt. Det da myligt der er at par børnesygdomme der skal udbedres men generelt en kanon god og økonomisk EV samt verdens sikreste
25/1 05:29
af StockBull
Men en besparelse på 50.000kr per år i brændstop og vedligeholdelse og afgifter er Teslaen reelt set gratis / tjent hjem efter 6 år
25/1 05:30
af StockBull
besparelsen er i.f.t en benz diesel ved ca. 50,000 km per år
25/1 07:00
af StockBull
Du har selv kørt dine biler til service efter 2-3 år – og det er præcis pointen: Andre mærker kræver ofte service for garanti og giver historik, der holder slid nede ved syn. Tesla kræver ingen obligatorisk service overhovedet (står i warranty-dokumenterne: Garantien påvirkes ikke af manglende anbefalet vedligehold). Mange ejere kører 4 år rå – bilen kører upåklageligt, men synet bliver det første tjek, hvor naturligt slid dukker op.
25/1 07:02
af StockBull
Men lad os holde os til fakta i stedet for anekdoter fra omgangskredsen. Dine venner er sikkert også anti-Tesla.
25/1 07:02
af StockBull
45 % dumpe på 2021 Model Y? Ja, men det er slid (slør i ophæng 22 %, bremser, lygter) efter 80-100k km uden tjek, ikke 'raslekasse' eller 'laveste hylde'. FDM/Færdselsstyrelsen viser fejl er slid-relaterede, ikke katastrofale.
25/1 07:03
af StockBull
Vedligehold? Consumer Reports 2025/2026: Tesla har blandt de laveste driftsomkostninger af alle mærker (elbiler generelt billigere end fossil, Tesla topper ofte). Under 10k kr de første 4 år for mange, 0-5 dage på værksted (ofte 0).
25/1 07:06
af StockBull
Har selv haft 2 x VolvoS60 fra ny og de skulle til servise hver 20.000km og de første 60.000 km kostede over 20.000kr hvis jeg husker ret første købte jeg i 2003
25/1 07:10
af StockBull
Gik selvfølgelig igennem syn - men igen pointen er de var servicered 3 gange og det medvirket til at synshallen ikke finder fejj. Hvis Tesla ejere sendte deres Tesla til serivce 3 hange de første 4 år ville værkstedet checke bremser, lygter m.m og tilbage - ikke dyre ting og sager.
25/1 07:11
af StockBull
slør i ophæng 22 % er et kendt problem og tænker de fpr det løst - det er sikkert allerede løst.
25/1 07:15
af StockBull
Din omgangskreds har servicehistorik – Tesla-ejere ofte ikke. Det er filosofi-forskel, ikke kvalitetskrise. Hvis det var 'væsentligt dyrere' eller 'livsfarligt', havde det været breaking news overalt. Det er det ikke. 22% slør er selvfølgelig meget men tænker de har styr på det NU i 2025 modellerne og muligvis også 22, 23 og 24 modellerne. Tesla løser selvfølgelig de få børnesygdomme som dukker op.
25/1 07:20
af StockBull
Men hey, fortsæt med at kalde det 'intet gram af virkelighed' – det er jo altid nemmere end at læse Tesla's egen warranty.
25/1 07:23
af StockBull
Og ja – reelt set er det nogle Tesla-ejere, der er 'dumme' (eller bare naive): Hvis de havde booket en mekaniker (eller Tesla Mobile Service) til at gå bilen igennem inden garantien udløb, kunne de have fået rettet alle fejl/defekter gratis under den 4-årige garanti (defekter i materialer og arbejde, inkl. suspension, bremser osv. – wear & tear undtaget, men mange slid-relaterede ting kvalificerer sig som garanti hvis det er for tidligt/ekstremt).
25/1 07:24
af StockBull
I stedet kører de 4 år uden tjek, synet rammer slidet, og pludselig skal de selv betale. Det er ikke bilens fejl – det er ejerens manglende proaktivitet. Tesla giver frihed til minimal vedligehold, men frihed kræver ansvar. Nogle lærer det på den hårde måde ved synet.
25/1 07:28
af StockBull
Tesla's Basic Vehicle Limited Warranty (4 år/80.000 km i Europa/DK) dækker defekter i materialer/arbejde – inkl. suspension-komponenter (control arms, links osv.) hvis det er defekt, ikke bare normalt slid. Mange ejere har fået suspension-fixes under garanti på tidlige Model Y (2021-modeller havde kendte issues med bushings/slør).
25/1 07:28
af StockBull
Anbefalet: Mange Tesla-ejere (og YouTube/fora) anbefaler netop "end-of-warranty inspection" – book en fuld tjek hos Tesla eller uvildig mekaniker før udløb, så garanti-dækkede ting fikses kvit og frit.
25/1 07:29
af StockBull
Wear & tear (normalt slid efter høj km) dækkes ikke, men hvis slør dukker op "for tidligt" (f.eks. efter 60-80k km), kan det ofte argumenteres som defekt og dækkes.
25/1 07:29
af StockBull
Det er en stærk modvægt til "Tesla er raslekasse"-påstanden: Problemerne er ofte undgåelige med minimal indsats.
25/1 07:31
af StockBull
nogle Tesla-ejere er reelt set dumme: De kunne have booket et tjek inden garantiudløb og fået alt fikset gratis. I stedet venter de til synet og betaler selv.
25/1 07:33
af StockBull
og tak for duellen og fortsat god weekend
25/1 17:28
af Darvin
Nu har jeg ikke været med i “debatten” om Tesla, kvalitet og omkostninger. Men Det virker desværre som om du ikke hører eller læser efter SB. I taler jo totalt forbi hinanden, eller skal jeg sige, at du gentager det samme igenuden at lytte. Hugininvest’s har da så afgjort de rigtige pointer. Både synsresultater og fakta taler lodret til hans side. Det er en helt forkert opstilling du laver om ingen service og skjult slid. Virkeligheden er omvendt. Måske ingen service, men langt højere omkostning
25/1 17:36
af Darvin
Jeg kender så til gengæld flere der kører Tesla. De få såmænd alle deres bil efterset på et værksted.
26/1 09:58
af StockBull
Jeg forstår din pointe, men lad mig kort opsummere mit standpunkt: Tesla kræver ingen obligatorisk service for at opretholde garantien (4 år/80.000 km). Det står i Teslas warranty-dokumenter. Andre mærker kræver ofte regelmæssig service, hvilket giver historik og holder slid nede ved syn.
26/1 09:59
af StockBull
Mange Tesla-ejere kører 4 år uden værkstedsbesøg, bilen fungerer upåklageligt, men synet bliver det første grundige tjek (for mange), hvor akkumuleret slid dukker op (slør i ophæng, bremser m.m.). Det forklarer højere dumpeprocent (45 % for 2021 Model Y ifølge FDM 2025).
26/1 10:01
af StockBull
Fejl er primært slid-relaterede, ikke defekter. Consumer Reports 2025/2026 viser Tesla blandt de laveste vedligeholdelsesomkostninger. Anbefaling: Et frivilligt tjek inden garantiudløb kunne have fikset garanti-dækkede ting kvit og frit for mange.Tak for debatten og god dag.
26/1 10:03
af StockBull
Så uenigheden handler ikke om, hvem der har "ret" i tallene (45 % dumpe er korrekt), men hvorfor de er høje: Er det bilens fejl (Hugininvest) eller ejerens manglende vedligehold + Teslas filosofi (SB)? Data peger på det sidste, det er systemforskellen, der skaber resultatet.
26/1 10:05
af StockBull
Mange ejere kunne have fikset garanti-dækkede ting gratis med et tjek før garantiudløb, men friheden til "ingen service" kræver proaktivitet.
26/1 10:09
af StockBull
hvis andre bilmærker havde identisk samme filosofi som Tesla, altså ingen obligatorisk service overhovedet for at opretholde garantien, kun anbefalinger "efter behov", og mange ejere fulgte det til punkt og prikke (dvs. kørte 4 år / 80–100.000 km uden et eneste værkstedsbesøg) – så ville de meget sandsynligvis også opleve markant højere dumpeprocenter ved første syn, sandsynligvis i nærheden af 30–50 % for tilsvarende årgange og kørselsmønstre.
26/1 10:12
af StockBull
filosofien (frihed til minimal vedligehold = lavere løbende omkostninger, men højere risiko ved første syn hvis man er "doven") er hovedårsagen til de høje tal.
28/1 08:15
af ProInvestorNEWS
Tesla: Det handler ikke ret meget om biløkonomi (link)
28/1 09:53
af TOPspiller
Nej og det handler heller ikke meget om troværdighed. Hvis man ser hvad Tesla selv har meldt ud om salget og hvad de så opnår kan man se de fejler lige så meget som de Teslaer der dumper syn - og det er rigtig mange der dumper!
28/1 13:26
af TOPspiller
Det med sandheden er svært for Tesla: Ifølge det tyske medie Handelsblatt er antallet af ansatte på Teslas fabrik lige uden for Berlin skrumpet med 1.700. Tesla benægter alle påstande. (link)
28/1 13:28
af TOPspiller
Men det er klart man ikke har brug for så mange ansatte hvis man ikke producere så meget. Med faldende salg er kapaciteten på Teslas gigafabrik nær Berlin langtfra udnyttet. I al stilhed har Tesla fyret 14 procent af de ansatte. (link)
28/1 16:02
af StockBull
gammel vin på nye flasker - Det tal på ca. 235.000 Tesla-registreringer i Europa (EU + EFTA + UK) for hele 2025 har været kendt og cirkuleret i medierne siden starten af januar 2026. De første samlede rapporter kom allerede omkring 6. januar
28/1 16:03
af StockBull
Det er ikke "breaking news", men mere en reminder eller opfølgning på, hvad der allerede var ude i januar. Typisk medie-genbrug af tal, der har været offentlige i uger.
28/1 16:04
af StockBull
Fint der fyres folk - nye ansatte vil være robotter
28/1 16:11
af StockBull
Robotter (og AI/automation) er vejen frem for at konkurrere. En 35-timers arbejdsuge vil være "døden" for EU's bilfabrikker uden robotter. Med robotter vil 35 timer for menneskerne være ok.
28/1 16:12
af StockBull
kineserne arbejder typisk 10-12 timer mere per uge end i EU. Det giver en klar fordel i arbejdskraftintensive processer,
28/1 16:14
af StockBull
En 35-timers arbejdsuge (eller endnu kortere, som IG Metall presser på for i Tyskland) bliver ekstremt udfordrende for EU's bilfabrikker – især i EV-produktion – medmindre det kombineres aggressivt med robotter og automation. Tesla er netop en af dem, der går all-in på det.
28/1 16:15
af StockBull
Masser af info i tråden her lige omkring Teslas robot fremsidsplaner som er lige om hjørnet - mon ikke der kommer en opdatering iaften
29/1 07:40
af Helge Larsen/PI-redaktør
Godmorgen :-)
29/1 09:44
af TOPspiller
Samtidig annoncerede Musk, ifølge CNBC, at man vil indstille produktionen af modellerne S og X, der er to af Teslas ældste modeller. Det er i altovervejende grad Model Y og Model 3, Tesla sælger til forbrugerne, fremgår det af regnskabet. Der med er det kun de dårlige biler der nu bliver solgt... For første gang i Teslas historie var omsætning lavere end den havde været året forinden, men Tesla bliver stadig handlet til en kurs, hvor der skulle være ekstrem vækst..
29/1 09:45
af TOPspiller
Lad os se senere i år, hvor mange af deres løfter der ikke bliver til noget.
29/1 12:39
af koden
Min model S bliver måske et samler objekt så :-)
29/1 16:58
af StockBull
Tror nu nok Musks løfte med indstille produktionen af modellerne S og X for at producere robotter holder stik. Fornuftigt at skrotte lav profit produktion til høj profit produktion.
30/1 03:44
af StockBull
Her Tesla Q4 - (link)
30/1 03:46
af StockBull
Most important earnings call in history. (link)
30/1 03:47
af StockBull
LIVE: TESLA Q4 EARNINGS (link)
Nyeste Først - Ældste Først   Side 136/157