Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER
6/4 12:45
af StockBull
fin op-datatering af Lars S: (link)
5/4 12:22
af StockBull
bredere AI-udrulning i den fysiske verden.
5/4 12:22
af StockBull
Jeg forventer ikke, at Tesla vil opleve lige så ekstreme nedjusteringer af analytikernes kursmål, selvom aktien også har vist betydelig volatilitet og har set flere nedjusteringer i perioder med skuffende leverancer eller høje værdiansættelser.Samlet set ser jeg et betydeligt større langsigtet potentiale i Tesla end i Novo Nordisk. Jeg forventer, at Tesla på sigt vil overhale Nvidia i markedsværdi, drevet af selskabets position inden for autonom kørsel, robotaxi, Optimus-robotter og den
5/4 12:17
af StockBull
I løbet af 2025 blev Novo Nordisk-aktien ramt af markante nedjusteringer. Flere analytikere havde tidligere sat høje kursmål, i visse tilfælde omkring eller over 1000 kr. pr. aktie (eller tilsvarende niveauer i USD for ADR). I dag ligger aktien under 300 kr. (henholdsvis ca. 37 USD for den amerikanske notering), og de fleste analytikere har nedjusteret deres forventninger væsentligt i takt med selskabets egen lavere guidance for 2026 og øget konkurrence.
5/4 04:45
af StockBull
ProInvestor er hobby :-)
5/4 04:45
af StockBull
AJ laver mange andre analyser end Tesla så der får man meget for ca. 50kr / måned - god investering som spare en selv for en masse tid. Tid er penge
5/4 04:42
af StockBull
1-års CNBC Pro-abonnement her i Thailand koster 199usd
5/4 04:39
af StockBull
Se hans seneste CNBC-interviews på YouTube (søg “Ron Baron Tesla CNBC 2025”).
5/4 04:38
af StockBull
Mange i Tesla-communityet ser Baron som “den ultimative long-term holder” – han har været med siden starten og har aldrig rigtig solgt personligt.
5/4 04:36
af StockBull
(link) 100% gratis og open-source.
5/4 04:33
af StockBull
AJs og ARKs modeller er ofte bedre og mere detaljerede end de fleste Wall Street-analytikere, især hvis du vil forstå hvorfor Tesla kan blive værdsat som et tech/AI-selskab snarere end et bil-selskab.
5/4 04:32
af StockBull
Vil du have de mest detaljerede modeller (som AJ’s), så er en lille månedlig udgift ofte værd at overveje – mange siger, at AJ’s materiale er blandt det bedste derude.
5/4 04:28
af StockBull
ARK gratis: (link)
5/4 04:24
af StockBull
Basher er gratis: (link)
5/4 04:22
af StockBull
25 sider - koster ca. 50kr per måned - man kan ikke downloade i en samlet pdf fil
5/4 04:17
af StockBull
Analytikere, jeg følger, producerer ofte lange og dybdegående analyser på 30-40 sider, og det koster ikke særlig meget at abonnere på dem – jeg linker af og til til dem her. Her ny fra AJ; (link)
5/4 04:05
af StockBull
Casen er intakt, og de tidligere høje targets kan blive aktuelle igen, når markedet ser det samme som jeg og andre ser.
5/4 04:00
af StockBull
Så det er muligt, at jeg bliver nødt til at opjustere min vurdering, når Wall Street vågner op. Markedet er ikke altid nemt at forudsige, og der er ofte en stor forskel på, hvordan aktiemarkedet og det private marked værdisætter teknologiske initiativer i visse cases.
5/4 03:56
af StockBull
Hvis disse væsentlige initiativer fra 2026 – Terafab, solar-fabrikken og Digital Optimus – havde været selvstændige private selskaber, ville de allerede være blevet værdisat til titalls milliarder USD hver især. Sammenlignelige AI-chip-projekter, agent-baserede software-platforme og storstilet solcelleproduktion tiltrækker i dag massive private investeringer og høje valuationer længe før de genererer betydelig omsætning.
5/4 03:53
af StockBull
Disse initiativer er blevet annonceret over de seneste måneder, men markedet har indtil videre reageret overraskende afdæmpet på aktiekursen – trods det store langsigtede potentiale.
5/4 03:53
af StockBull
Et særligt nyt tiltag er Digital Optimus (også kaldet Macrohard) – en joint venture mellem Tesla og xAI. Det er en avanceret software-AI-agent, der kan automatisere komplekst kontor- og administrativt arbejde ved at observere og efterligne menneskelig computerbrug i realtid. Sammen med den fysiske Optimus skaber det en potentielt transformerende “physical + cognitive” AI-løsning.
5/4 03:52
af StockBull
Tesla har i 2026 præsenteret flere ambitiøse nye initiativer, som kan ses som strategiske investeringer i fremtidens teknologier. Dette inkluderer skalering af Tesla Semi, massproduktion af den fysiske Optimus Gen 3 humanoid robot, den nye Terafab AI-chip fabrik samt markant udvidelse af solar manufacturing.
5/4 03:40
af StockBull
Blue-sky-scenariet er ligeledes nedjusteret fra 1500 USD til 1000 USD inden 1. januar 2027. Mit 12-måneders kursmål er nu 700 USD i base case og 1200 USD i blue-sky-scenariet.Markedet har endnu ikke prisfastsat den nye chip-fabrik (Terafab). På et tidspunkt begynder de jo at producere chips, Elon har indikeret, at første linje forventes at komme i gang sidst i 2026. Flere andre ting i pipelinen som markedet end ikke har værdisat.
5/4 03:37
af StockBull
FSD og AI udvikler sig eksponentielt. Den slags kurver er notorisk svære at forudsige, de starter langsomt og accelererer derefter kraftigt. Vi befinder os stadig i den langsomme fase, som ser ud til at vare lidt længere, end Elon oprindeligt havde forventet. Derfor har jeg nedjusteret mit base case fra 1000 USD til 635 USD - inden Jul 2026.
5/4 03:36
af StockBull
God morgen :-) Profit er: (ESP)...Igen omkring Robotaxi: Det er et pilotprojekt, som er svært at vurdere præcist på grund af den eksponentielle udviklingskurve. Det oprindelige kurs target 1000-1500 USD var et blue-sky-scenarie. 1000 USD er stadig teoretisk muligt inden jul, men mit nuværende base case er 635 USD.
4/4 18:41
af EIMiller
Og det vil også være fint hvis du bruger ordet omsætning eller turnover/revenue i stedet for profit - hvis det altså er omsætning du mener. Profit er overskud
4/4 18:33
af EIMiller
Der er lige nu under 10 aktive robotaxier uden copilot jvf. grok.
4/4 18:32
af EIMiller
Foreløbig har du halveret 2026 målet og flyttet robotaxi omsætningen på 20 mia usd til 2027.
4/4 18:27
af EIMiller
@stockbull læs dine egne forudsigelser fra 1/11 11:12:2028: $4.000–6.000+. P/E ~15–20x på $2T profit (EPS ~$60+). Markedsværdi: $12–18T . Hvis Model 2 rammer 1M enheder, kan det gå højere. 2027: $2.000–3.000. P/E ~25x på $700B profit (EPS ~$20–25). Markedsværdi: $6–9T. 2026: Aktien rammer $1.000–1.500 (fra 450 i dag). P/E falder til ~40x på $150B profit (EPS ~$5–7). Markedsværdi: $3–4,5T. Driver: Første Robotaxi-earnings viser $20–30B indtægt.
4/4 12:15
af StockBull
De billige BYD’er burde koste under 100.000 kr. i Danmark. Regeringen burde indføre fuld afgiftsfrihed og fjerne tolden på kinesiske elbiler for at accelerere skiftet fra benzin/diesel til EV.
4/4 12:09
af StockBull
model Y kun 10% forskel
4/4 12:09
af StockBull
Tesla Model 3 Standard / base RWD Thai:1.149.000,228.000 – 230.000... DK: 270.000 – 300.000 +20–30 %
4/4 12:08
af StockBull
Tesla Model 3 Standard / base RWD Thai:1.149.000,228.000 – 230.000... model Y kun 10% forskel. DK: 270.000 – 300.000 +20–30 %
4/4 12:05
af StockBull
Tesla Model 3 og Model Y Forskellen er meget mindre (ofte kun 20–35 % dyrere i DK). Årsager:Tesla producerer ikke lokalt i Thailand, så prisen er allerede højere der (import fra Kina). Tesla har en stærkere premium-positionering og bedre marginer. I Danmark nyder Tesla godt af lavere effektiv afgift på grund af bilens højere værdi og Tesla’s prispolitik (de sænker ofte priserne i Europa).
4/4 12:04
af StockBull
BYD (især Dolphin) er markant billigere i Thailand – næsten dobbelt så dyr i Danmark pga. høje danske bilafgifter.
4/4 12:02
af StockBull
Forhandleravance, service-netværk og markedsomkostninger Danmark har højere lønninger, dyrere forhandlere og et mindre marked. BYD skal bygge et service-netværk op, hvilket koster penge. I Thailand er markedet stort, konkurrencen hård, og priserne holdes nede.
4/4 12:02
af StockBull
Import, transport, told og certificering Bilerne til Danmark importeres fra Kina/Europa, skal opfylde strenge EU-sikkerheds- og miljøkrav, have dansk/europæisk typegodkendelse og garantiopfyldelse. Det øger omkostningerne betydeligt. Thailand importerer ofte billigere direkte fra Kina.
4/4 12:01
af StockBull
Moms (25 %) I Danmark lægges 25 % moms oven i bilens pris + afgift. I Thailand er moms lavere (7 %) og ofte delvist fratrukket eller subsidieret på elbiler.
4/4 12:01
af StockBull
Hvorfor er prisen så meget højere i Danmark?Her er de vigtigste årsager – rangeret efter betydning:Registreringsafgift (den største synder) Danmark har en af verdens højeste bilafgifter. Selv om elbiler får en stor rabat (i 2026 betaler man kun 40 % af den normale afgift + et bundfradrag på ca. 161.300 kr.), er der stadig en del afgift tilbage på biler over ca. 419.000 kr. (grænsen for fuld fritagelse). I Thailand er der ingen eller meget lav registreringsafgift på elbiler (plus tidligere subsid
4/4 12:00
af StockBull
Danmark:Dolphin Comfort: 214.995 kr. Dolphin Design: 224.995 kr. Det er typisk 90-100 % dyrere i Danmark.
4/4 11:59
af StockBull
Dolphin Standard Range: ca. 550.000 – 570.000 THB (~ 109.000 – 113.000 DKK) minus 5000kr hvis man skifter fra ICE til EV.
4/4 11:55
af StockBull
BYD Atto 1 (Dolphin Surf / Seagull) 82.000-90.000 afhængig af batteripakke.
4/4 11:53
af StockBull
Priser på EVs rasler ned - har lige været på 2026 bil ev-ice udstilling. ICE stiger i pris og EVs falder groft sagt. BYD Atto 1 (den lille hatchback, også kendt som Seagull i nogle markeder) koster nu under 85.000kr her i bangkok for Premium (38,8 kWh batteri, op til 304 km WLTP / 380 km NEDC)
4/4 11:41
af StockBull
Den 28. december 2025 satte jeg målet til 635 USD, da det stod klart, at Elons mål for 2025 ikke blev nået helt som han havde meldt ud. Nu har jeg altså hævet det til 700 USD. Evt, se chatten fra 28 dec.
4/4 11:35
af StockBull
Næste target justering planlagt til ca. 1 Juli.
4/4 11:33
af StockBull
Vi: Jeg er en del af en gruppe af investorer, der følger Tesla tæt, og det er de samme, jeg ofte linker til her i chatten. Det er altså ikke kun min egen mening, mange andre ser det samme potentiale som jeg gør.
4/4 11:28
af StockBull
Den 28. december 2025 justerede jeg målet til 635 USD, og nu har jeg hævet det til 700 USD. Mine langsigtede forventninger på 1.000–1.500 USD gælder ultimo 2027 (hvis jeg tidligere har angivet 2026, var det en fejl).
4/4 11:13
af EIMiller
Og hvem er vi?
4/4 11:13
af EIMiller
og de 20mia usd i omsætning på robotaxi er nu flyttet fra 2026 til 2027?
4/4 11:13
af EIMiller
Så du har allerede downgradet dit target for 2026 fra 1000-1500 usd til 700usd? alstså en halvering af det mest optimistiske?
Nyeste Først- Ældste Først   Side 15/156