Click
Chat
 
Du kan vedhæfte PDF, JPG, PNG, DOC(X), XLS(X) og TXT-filer. Klik på ikonet, vælg fil og vent til upload er færdig før du indsender eller uploader endnu en fil.
60
Vedhæft Send
DANMARKS STØRSTE INVESTORSITE MED DEBAT, CHAT OG NYHEDER
27/1 18:07
af Bullish
Hvis I følger med i fx Bilradio-podcasten vil I høre om helt anderledes problemer med især Stellantis-biler
27/1 18:03
af Bullish
Det er mest småfejl, der giver teslaerne høj fejlrate, og det skyldes jo nok, at Tesla ikke giver serviceanbefalinger, så bilerne har måske slet ikke været til service i de fire første leveår.
27/1 17:33
af Hugininvest
Der ER simpelthen langt flere emner der kræver reparation og penge på en Tesla, end på andre biler. OG indtil nu taler vi kun om 4 års syn. Hvordan bliver det ved 6, eller 8 år? Og lad nu være med det der med, at Tesla nok har lært af det. Der er jo størst fejlrate på de nyeste modeller. Det er ganske enkelt Musk’s filosofi m.h.t. biler, raketter, batterier m.v. og skala, at komponenterne skal være så enkle og billige som muligt. Det duer ikke på landevejen.
27/1 17:33
af Hugininvest
Selv har jeg haft mange biler, og har aldrig nogensinde fået checket bilen inden syn. Kun yderst få gør det. BMW, Audi, Ford som de seneste, men andre. Ved 4 års syn er de strøget igennem uden anmærkninger. En enkelt gang var der rust på skiverne ved bil nr. 2. Sidst gik min bil nr 3, en C1’er problemfrit igennem 8 års syn, og uden forudgående check. Det sidste kan aldrig betale sig.
27/1 17:32
af Hugininvest
Det er jo ens for alle biler.
27/1 17:32
af Hugininvest
Hvem vil købe en Tesla, når der både i DK og udland er opstået et problem med folk der skriver eller ridser Musk kommentarer på dem. De hellige skyklapper mht alt det positive ved Tesla, må altså fjernes, og objektiviteten komme til. Tesla er fin - MEN! Det duer altså ikke at beskylde synshaller, ADAC og FDM m.fl for at være biased mod Tesla. Rent vrøvl. OG det duer heller ikke at feje det ind under gulvtæppet, og negligere problemerne. Det er noget snik snak og bavl m.h.t. vedligehold. Det er
27/1 17:32
af Hugininvest
En anden sag
27/1 17:32
af Hugininvest
Helge det er dejligt, at din søn som fagperson vil stå frem, og bekræfte dele af, hvad der er kommet frem i forskellige uafhængige datasæt. OG det er alt sammen særdeles relevant for Tesla aktien. At der er flere kritikpunkter, end dem han omtaler er ligegyldigt. Det vigtige er, at det 100 pct. bekræfter det, nogle af os har fremført. Der ER et problem med kvaliteten og lavkvalitets komponenter, og det har betydning fremover, for ejere og aktionærer. At Elon er et væsentligt større problem er en
27/1 17:31
af Hugininvest
Dette bliver sidste kommentar i denne omgang, hvor man prøver at affeje tingene med, at det er perifert eller ikke- aktierelevant. Det er det i høj grad. Og - at rette fejl før syn! - det gælder altså alle bilmærker, hvis det var nødvendigt.
27/1 14:01
af TOPspiller
Alle fejl kan vel løses inden et syn, så FDM skal vel ikke skrive noget folk er klar over. Nu viser det sig at der mange fejl på Tesla bilerne, og det kunne være fordi alle (mange) siger at den ikke har brug for vedligehold. Det viser sig så ikke være tilfældet ellers det ser ud til Tesla ejer ikke får den nødvendige vedligehold.
27/1 13:00
af StockBull
Jeg påstår ikke, at han er mere neutral end andre. Der er sikkert mange, der også er neutrale og kan give en logisk forklaring på disse fejl og slidtage. Hvis FDM havde præsenteret det hele på en klar og logisk måde, og hovedsageligt fremhævet, at det drejede sig om slidtagefejl, som en mekaniker burde have udbedret inden syn, ville alle have lettere ved at forstå disse fejlprocenter.
27/1 12:41
af Bjæssing09
SB, hvorfor er han en mere neutral part end andre? Eller passer det han skriver bedre i din agenda :-)
27/1 12:04
af Helge Larsen/PI-redaktør
Det er mit indtryk af samtalen, at almindelig løbende servicering kan fange de fleste af problemerne i opstarten, således at bilerne kan blive synet uden anmærkninger.
27/1 12:00
af StockBull
Ja, det er jeg helt enig i. Det er godt at få en vurdering fra en neutral part. Tak! Jeg tror, at Tesla er opmærksom på disse fejl, og at de nyere modeller er blevet forhåbentlig forbedret.
27/1 11:57
af Helge Larsen/PI-redaktør
Med hensyn til lygtefejl er det den automatiske indstilling som ikke er god nok fra fabrikken. Det kan de fleste værksteder vist nok klare manuelt.
27/1 11:54
af Helge Larsen/PI-redaktør
Pga af vægten på Teslaen skal dækkene være af meget høj kvalitet for at undgå for megen nedslidning. Det er mange Tesla ejere vist ikke helt klar over.
27/1 11:51
af Helge Larsen/PI-redaktør
Slør i bærearmene skyldes for lav kvalitet i disse. Bremsefejl er ofte pga rust da mange benytter elmotoren til nedbremsning. Bremserne bliver derfor ikke brugt tilstrækkeligt. Problemet undgås ved at man løbende slår motorbremsen fra.
27/1 11:47
af Helge Larsen/PI-redaktør
Alt sammen problemer som nemt kan ordnes ved værkstedsbesøg inden synsfremstilling.
27/1 11:46
af Helge Larsen/PI-redaktør
Kort fortalt er det helt reelt med de fejl som ofte kræver omsyn for Tesla bilerne. Det drejer især om dæk, slør i bærearme, bremser og forkert indstillede forlygter.
27/1 11:45
af Helge Larsen/PI-redaktør
Hej StockBull..Jeg har haft en lang Tesla-snak med min søn som dels er automekaniker samt maskinmester. Han har i de seneste 10 haft eget specialværksted i Holbæk. De første par opstartsår var han sideløbende ansat som overvågningsingeniør på Lundbeck. Udover værkstedet sælger han via egen webshop reservedele, undervogne, fælge og dæk til hele skandinavien. (link)
27/1 11:26
af StockBull
Topspiller, min risikoprofil tillader helt sikkert mere end din, og det er helt fint for mig. Jeg vurderer naturligvis mine investeringer dag for dag. Lige nu er jeg ikke nervøs over lidt hærværk mod Teslabiler. Det er en helt naturlig reaktion, som vi ofte ser, og der er mange eksempler på det med andre firmaer, hvor fanatikere også er gået over gevind. Jeg ville ønske, folk var lidt mere demokratiske og viste mere respekt for loven.
27/1 11:18
af StockBull
Bjæssing, jeg vil gerne præcisere: jeg ser konstruktiv kritik som en vigtig del af debatten. Derimod er jeg ikke tilhænger af hadefuld tale, falske nyheder eller spam. Jeg håber, dette er klart.
27/1 08:53
af TOPspiller
SB hvis du går meget op i risiko, så kan jeg ikke forstå at du ikke kan se en stor risiko i det der sker lige nu. Der faktisk en offentlig udskamning af de folk der har Tesla. Der er flere billeder hvor der lavet hærværk på Teslaer. Der kunne godt gå hen at blive et problem at kun en bestemt type folk køber Teslaer fremover, hvilket kun vil forstærke denne effekt.
27/1 08:47
af Bjæssing09
SB, alle vinkler er velkomne i en tråd om en aktie og at du ikke kan lide, når der er saglig kritik af Tesla og Musk er dit eget problem, men det er ikke op til dig at vurdere, hvad der må blive skrevet (heldigvis)
27/1 07:29
af NiklasZ
27/1 07:16
af NiklasZ
@SB Bare bliv ved med din positive vinkel på Tesla, der er nok andre der læser med i tråden, som langsigtet godt kan se at Tesla er interessant og ikke reelt et bil firma. Debatten er desværre blevet kørt af sporet med et meget snævert syn på virksomheden og en misforstået armbevægelse, som en del politikerer er sluppet afsted med uden at blive kaldt nazist.
27/1 05:57
af Helge Larsen/PI-redaktør
Godmorgen :-)
27/1 04:12
af StockBull
langsigtede briller på. Professionel kritik er selvfølgelig velkommen. At der har været nogle slidte bremseklodser i synshalden ændre ikke end overordnede investering for mig. Det sikkert biler fra Toyota fabrikken som ikke fiser lige igennem syn. Har man undersøgt det. Næppe.
27/1 04:05
af StockBull
Et sidste pip vedrørende kritik. Jeg tror ikke, I finder nogen, der er mere kritisk end jeg er. Hele mit arbejdsliv har jeg levet af at være kritisk og håndtere risiko. Jeg har undersøgt hundredvis af aktier, og kun få er gået igennem mit risikofilter – det er dem, jeg skriver om og interesserer mig for. Tid er min vigtigste ressource, og jeg bruger ikke tid på aktier, der ikke interesserer mig. Derudover er mine investeringer langsigtede, og for at forstå Tesla-casen mener jeg, man skal have de
27/1 03:54
af StockBull
@Huginvest: Et sidste pip. Kritik er selvfølgelig velkommen, både fra FDM og gennem dine links – det er ikke et problem. Jeg har allerede præsenteret mine argumenter for, hvorfor jeg mener, at disse rapporter sandsynligvis er bevidst biased imod Tesla, så jeg vil undgå at gentage mig selv. Tid er min vigtigste ressource, og jeg vælger at fokusere på det, der interesserer mig. Jeg respekterer din mening og håber, du også respekterer min.Mine argumenter kan findes i tidligere indlæg her i T.tråden
27/1 00:55
af StockBull
Jeg mener ikke, at denne type diskussion hører hjemme i en Tesla-investeringstråd. Jeg ser på Tesla-sagen fra et bredere perspektiv, men zoomer også ind på specifikke problemer, som sandsynligvis allerede er blevet løst i de nyeste bilmodeller. Det er under min standard at fortsætte med denne mudrede debat, som desværre ser ud til at udvikle sig. End of discission.
27/1 00:50
af StockBull
aspekter af hans virksomhed og kritisere det med hadske tilgange som f.eks når Topspiller køre i samme rille med at Musk skulle være nazizt p.g.a en uheldig arm bevægelse. Det er vigtigt at skubbe til fordommene og ikke lade sig rive med af den ensidige kritik, der ofte kører i samme rille, som påstanden om, at Musk skulle være nazist baseret på en uheldig armbevægelse.
27/1 00:45
af StockBull
Det er vigtigt at bemærke, at mange af de mest velhavende individer ofte har en højreorienteret politisk holdning, og at virksomheder som Nvidia støtter Tesla, fordi Tesla er en af deres største kunder. Det er også historisk interessant at nævne, at VW blev grundlagt under Hitler, og at BMW producerede motorer til den tyske krigsmaskine under Anden Verdenskrig. Selvom Musk er en forretningsmand og fredsskaber, der stræber efter bæredygtige løsninger, kan det virke ensidigt at fokusere på enkelte
27/1 00:43
af StockBull
Jeg ønsker at klargøre mine synspunkter om Tesla, da jeg mener, at diskussionen ofte er præget af misforståelser. Jeg ser på sagen fra et bredere perspektiv og argumenterer for, at FDM-rapporten kan være påvirket af en generel modstand mod personer som Trump og Musk, som mange i Danmark har en negativ holdning til. Det er ikke en bortforklaring, men snarere en personlig vurdering, at hvis 90 % af den danske befolkning er imod disse figurer, vil det sandsynligvis også afspejles blandt FDM’s folk.
26/1 19:27
af TOPspiller
Musk lille hilsen kunne sagtens være rettet mod de grupper.
26/1 19:25
af TOPspiller
Deres biler er værd at diskutere, men ikke også mindst Musk støtte til Trump og Alternative für Deutschland (AfD). Trump som gør krav på Grønland og støtter det yderste højre Proud Boys mens AfD har ralationer til nynazister. Det er en meget uheldig situration både for Tesla, Musk og verden.
26/1 17:45
af Bjæssing09
Hugininvest, spot on og ja, selvom SB skriver og skriver, så er tavlen bestemt ikke vasket ren mht. Tesla. Fakta er, at Tesla er noget skrammel og det underbygges nemlig af eksempelvis både FDM og ADAC. Personligt har jeg kontakt til flere værksteder, som bekræfter at Tesla uden sammenligning har masser af problemer med det tekniske og kvaliteten af selve bilen.
26/1 15:51
af Hugininvest
Og så er der den store amerikanske undersøgelse af mange hundrede tusinde biler publiceret i efteråret (nov) 2024, hvor Tesla har alvorlige tekniske nedbrud eller fejl i 9,4% af deres biler. Dobbelt så mange som snittet af andre biler.
26/1 15:50
af Hugininvest
Og lidt data, som slet ikke er helt opdateret (link)
26/1 15:50
af Hugininvest
26/1 15:49
af Hugininvest
26/1 15:49
af Hugininvest
26/1 15:49
af Hugininvest
26/1 15:48
af Hugininvest
Man må give dig at du ihærdigt prøver at beskytte Tesla og E M. Fair nok. Men - Man må da prøve at være obs på både det positive og negative i en aktie. I den synshal jeg kommer, siger de lige ud, at Tesla uden sammenligning er den bil de observerer flest problemer på. OG at de ser billige og problematiske dele, når de kigger efter under og i bilen. Hos mig får det virkelig en alarmklokke til at ringe. Og det underbygger (pålidelige) data fra FDM og ADAC m.fl.
26/1 15:48
af Hugininvest
Ja det er en aktiechat om Tesla, og derfor er også Tesla biler særdeles relevante at tale om. Mængden af linjer du skriver, vasker altså ikke tavlen ren, tværtimod. Og slet ikke, når man prøver at bortforklare og bortforklare og bortforklare….. så bliver det for alvor underligt. Der er jo stort set ingen uafhængige facts og data i det du refererer til. Her kommer derfor nogle få OBS! Link blandt flere. Nogle direkte fra kilde og andre refereret af forskellige.
26/1 13:00
af StockBull
De tidlige Tesla-modeller, især dem bygget på den gamle Toyota-fabrik i Fremont, Californien, havde nogle kvalitetsproblemer. Men Tesla har gjort store fremskridt med deres nye Gigafactories, som har forbedret samlekvaliteten betydeligt. Den gamle Toyota-fabrik, som Tesla overtog i 2010, blev faktisk solgt i 2021. Så skulle den sag være opklaret :-)
26/1 12:56
af StockBull
Det da også rigtigt nok samlekvalitet på de første Teslaer ikke var så god. Mange af de tidligere blev jo bygget på en gammel Toyota fabrik. Betydlig bedre dem som kommer fra de ny gigafabrikker.
26/1 10:00
af StockBull
Ja, det ville have været et godt køb. Det fås ikke her i BKK. Man skal huske at købe, mens der stadig er skatterabat, for ellers vil sådan en bil sikkert koste over 700.000 kr. Jeg kender ikke lige afgiftsberegnerne i Danmark og hvor længe man kan få disse rabatter.
26/1 09:34
af Helge Larsen/PI-redaktør
Stockbull..Den biligste I4 jeg har set i dk nåede jeg ikke at fange for et par uger siden. Det var årgang ultimo 23 kørt 9.000 km til 349.000 kr.
26/1 09:19
af StockBull
Kanon interview der rimlig godt hvorfor kan være undervurderet: (link)
Nyeste Først- Ældste Først   Side 22/76