Zealand Pharma
Aktiesnakken
Bavarian Nordic
Genmab
TESLA
NOVO
Ennogie
Shipping
Biotek-snakken
AMBU
BITCOIN
Gubra
Amerikanske aktier
Smallcap og First North aktier
Zealand Pharma
EL-BILER
GN Store Nord
Hansa Biopharma
Pharma
Grønne Aktier
Vestas
ExpreS2ion
Medico
Banker og Finans
Chemometec
Krypto
Embla Medical
Laks
28/1 14:02 af EliotSpitzer |
MiFIR, via regler for consolidated tape provider – men det bliver et long fix, tror jeg personligt…). (4 del)
| |
28/1 14:02 af EliotSpitzer |
Denne fragmentering er desværre konsekvensen af, at handelsmonopolerne blev brudt – og kan være meget svært at navigere i. Oplysningerne er altså derude et sted for investorerne, de er bare – i praksis – ganske svære at finde (det er vi som tilsynsmyndighed opmærksomme på, og der er forsøgt tiltag i den seneste EU-regulering på området, (3 del)
| |
28/1 14:01 af EliotSpitzer |
Desuden kan handlerne ske OTC eller via en systematisk internalisator (de større banker), hvorfor handlerne heller ikke vil fremgå via Nasdaq (medmindre de bruger Nasdaqs indberetningssystem, hvilket ikke er et krav). (2. Del)
| |
28/1 14:00 af EliotSpitzer |
Mht. at hvis handlen er foregået uden om børsen, så handles Zealand Pharma også på nogle af de britiske handelspladser. Transaktionerne der vil altså ikke fremgå på Nasdaqs omsætningstal. (1. Del).
| |
28/1 13:59 af EliotSpitzer |
Nu har jeg fundet den gamle korrespondance frem. Der var også en journalist fra Berlinske Tidende involveret i CC på hele korrespondance. Det samlet korrespondance er ret omfangsrig - 4 formelle brev plus andet formalia.. Jeg tager derfor det essentielle frem. Først bud på børs var Frankfurt men det fuldt jeg så også op på.
| |
28/1 13:49 af EliotSpitzer |
Habfrank - Jeg var af samme opfattelse indtil jeg kontaktet FT. Jeg er også sikker på sådan en handel skal gå
via et børssystem og blive rapporteret men jeg sætter spørgsmålstegn ved om det skal gå via København pga. svar fra FT.
| |
28/1 13:29 af hanfrank12 |
Jeg vil nu mene, at al handel med ZP SKAL fremgå af handels statistikken fra Københavns Fondsbørs, da det alene er der ZP er hjemhørende/optaget til handel. Om handlen digitalt runder Frankfurt forinden burde være ligegyldigt for processens udtryk = handlen fremgår forventeligt begge steder?! Mener tillige slet ikke det er lovligt at overdrage/handle aktier mellem to ikke legalt forbundne enheder uden om den lovfæstede registrering og tilsvarende oplysningspligt?!?
| |
28/1 13:00 af EliotSpitzer |
Men siden har jeg været forsigtig med at konkludere for meget ud fra statistikken.
| |
28/1 13:00 af YPE |
Kunne være forklaringen. 3 mio. aktier ville alligevel kunne ses i statistikken, hvis man kigger på handlerne dagligt.
| |
28/1 12:59 af EliotSpitzer |
Jeg fik faktisk også undersøgt om Frankfurt havde gennemført sådan en handel men det var ikke den børs det skete på.
| |
28/1 12:58 af EliotSpitzer |
Den gang kunne jeg ikke få det til at stemne med hvad aktier Van Herk flaget med op imod handelsstatistikken.
| |
28/1 12:56 af EliotSpitzer |
De sagde den enkelt børs har ikke monopol på handel af den enkelte aktie.
| |
28/1 12:55 af EliotSpitzer |
…via børsen i …
| |
28/1 12:55 af EliotSpitzer |
Det var netop derfor at jeg kontaktet Finanstilsynet dengang. Jeg argumenteret ud fra at det var black pool handel men
FT svaret at handelen kunne være afviklet vis børsen i Frankfurt og så fremgår det ikke af statistikken i København.
| |
28/1 11:56 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Jeg mener, at sådanne handler altid skal fremgå af handelsstatistikken.
| |
28/1 11:11 af EliotSpitzer |
NB: Årsagen til at jeg var i kontakt med Finanstilsynet dengang var at jeg mente at Van Herk flaget for sent.
| |
28/1 11:06 af EliotSpitzer |
Hanfrank - Jeg har kontakt Finanstilsynet omkring dette den gang Van Herk kom ind i ZP. FT oplyst dengang at fonde kunne godt sælge til hinanden på den måde, hvis de handlet over børsen. Jeg kunne så ikke finde disse handler men Finanstilsynet oplyste så at de sikkert var handlet udenfor København. Men jeg høre gerne med Finanstilsynet igen, hvis jeg er blevet forklaret noget som er fejl.
| |
28/1 07:26 af hanfrank12 |
Eliot, tænker ikke umiddelbart, at to selskaber kan overdrage "eksterne" aktier mellem hinanden - skulle der bestå en eller anden kringlet juridisk spidsfindighed, så skal de jo som minimum flage overdragelsen til minimum egne aktionærer m.fl. ?!
| |
27/1 22:00 af YPE |
||
27/1 22:00 af YPE |
North Carolina drops coverage for Wegovy and Ozempic, with implications for anti-obesity drug market projected to hit $100B by 2030
| |
27/1 18:57 af EliotSpitzer |
Men det kan være at J O Hambro Capital Management har købt en del af deres aktier via Van Herk.
| |
27/1 18:55 af EliotSpitzer |
Men næste spørgsmål er jo så det YPE kommer ind på. Hvem har så købt de 3 %, som Van Herk har solgt. Helge forslår at hollænderne kan have solgt sig ud løbende. 3 % er 1,88 mio aktier Det svar til fuld omsætning i et par uger. Det må derfor have været over lang tid i så fald. Det har ikke sat sine spor på kursen det sidste stykke tid.
| |
27/1 18:49 af EliotSpitzer |
Der kan være mange spekulationer om hvad Van Herk gør her men jeg tror umiddelbart at den mest oplagt forklaring er den ungee kommer med. De tager mere eller mindre deres oprindelig investering ud. Dette reducerer deres risiko til et minimum.
| |
27/1 13:14 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Storaktionærer skal melde når besiddelsen af aktier overstiger eller falder under 5, 10, 15, 20, 25, 50 eller 90 pct. Dvs Van Herk kan have solgt sig ned i en længere periode.
| |
| ||
27/1 10:42 af YPE |
Nogen der ved hvor de 3 mio. aktier er blevet handlet? Jeg kigger dagligt på volumen ind på Nordnet, hvor omsætningen ca. har ligget på 300K dagligt.
| |
27/1 08:58 af ungeee |
Bum, sådan gør man. de 5% dækker deres indskud og de resterende 10% er nu deres overskud.
| |
27/1 07:35 af Aps invest |
Ja, imponerende den lukker tæt på ATH når Van Herk har nedbragt deres position så kraftigt….Nogen samler åbenbart bare op, så kursen ikke bliver påvirket :)
| |
26/1 22:21 af YPE |
De er de jo stadig.
| |
26/1 22:21 af YPE |
Så forstår jeg ikke Medwatchs artikel, hvor de skriver “Efter salget er hollandske Van Herk ikke længere den største aktionær i Zealand Pharma.”
| |
26/1 21:20 af hanfrank12 |
Van Herk med 9,97% - og vel egentligt ganske flot med nuværende kursniveau, selvom en storaktionær har solgt knap 5% = ca. 3 mio. aktier :-) - god weekend :-)
| |
26/1 20:10 af YPE |
Hvem er den største aktionær nu? Polar Capital har en andel på 9,62%.
| |
26/1 18:45 af ProInvestorNEWS |
Storaktionæren Van Herk er gået under 10% (link)
| |
26/1 16:58 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Hej Eliot, Det var også sådan at jeg forstod det. Det var du helt klar omkring. Jeg gjorde præcis det samme i datteren
portefølje.
| |
26/1 14:57 af EliotSpitzer |
Jeg syntes det som driver ZP op nu er opkøbsspekulation og fedme-aktie hype. Begge disse ting kan ro sig ned men jeg tænker at langsigtet er værdien af aktierne fortsat holdbar.
| |
26/1 14:56 af EliotSpitzer |
Jeg vil lige følge op på Helges kommentar. Det er korrekt at jeg har solgt nogle men langt fra alle ZP aktier da der kom afslag fra FDA men jeg har genkøbt en del efter emissionen. Samlet har jeg taget litt genvidst hjem men er fortsat tungt lastet i ZP.
| |
26/1 14:53 af EliotSpitzer |
Ja, det er så blevet så lidt mere short nu. Op fra 3,45 til 3,55 %.
| |
26/1 14:17 af Svingtraderen |
hvorfor lige den mulighed? (noget jeg har overset)
| |
26/1 13:01 af Pensionisten |
Er der, måske, en lille vandring fra ZP til ChemoMetec idag?
| |
26/1 07:06 af ProInvestorNEWS |
Shortpositioner på danske aktier (link)
| |
25/1 21:54 af YPE |
"I continue to believe that Zealand Pharma's position as a key player in the next wave of obesity treatments will continue to drive share price appreciation in 2024," reckons Jefferies analyst Lucy Codrington, who has ranked the stock among her current favorites in the European mid-cap space.
| |
25/1 21:52 af YPE |
Zealand Pharma, a new competitor for Novo Nordisk? (link)
| |
25/1 21:48 af YPE |
Jeg ved ikke om artiklen her fra Financial Times er blevet delt (link)
| |
25/1 20:42 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Læg dertil lukning af shorts.
| |
25/1 20:42 af Helge Larsen/PI-redaktør |
En konkret årsag som kan bidrage til stigningen er, at mange som har taget gevinst fornyligt vil igen nu da de ser at aktien fortsætter op. Det har Eliot skrevet om, at han har gjort.
| |
25/1 20:37 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Samtidigt sker der faktisk opkøb af mindre og mellemstore selskaber inden for området. Novo holder sig ikke tilbage her.
| |
25/1 20:36 af Helge Larsen/PI-redaktør |
Skriverier og spekulationer omkring big pharmas appetit på at komme med på fedme-vognen kører da på de høje nagler alle vegne?
| |
25/1 20:17 af YPE |
Helge, tak for dagens opdatering. Meget enig i dine betragtninger omkring ZP. Jeg kan dog ikke helt gennemskue det, at investorer hopper ind alene i håb om at der snart kommer et bud på butikken. Der har jo ikke været skrevet mere i medierne i godt 2 uger nu, men aktien stiger stadig næsten hver dag.
| |
25/1 20:05 af YPE |
Ny ATH. Tillykke til alle :) Det må ikke være sjovt at være short i ZEAL. Jeg forstår ikke at de tør set i lyset af alt den snak der har været omkring salg af ZP.
| |
25/1 19:30 af Aps invest |
Og vi fik en ny ATH LUKKEKURS i 468,2….mens shorterne fordufter stille og roligt :)
| |
25/1 15:29 af EliotSpitzer |
Så må vi se om de trapper yderligere ned. Det er også lidt vanskeligt at se meningen med et selskab som dag efter dag sætter all-time high.
|